04
mei
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

GM, DaimlerChrysler en BMW introduceren vernieuwende hybridetechnologie

Het uiterst geavanceerde volledige hybridesysteem, een gezamenlijke ontwikkeling van General Motors Corp., DaimlerChrysler en de BMW Group is een belangrijke mijlpaal in de auto-industrie door de volledig geïntegreerde combinatie van elektromotoren en een transmissie met vaste overbrengingsverhoudingen. Het systeem is vanaf volgend jaar klaar voor productie.

Doordat het twee verschillende toepassingen kent, één voor lage snelheden en één voor hoge snelheden, wordt het op een elektrisch gestuurde, traploze transmissie (EVT – Electric Continuously Variable Transmission) gebaseerde systeem ook wel een 2-mode hybride genoemd. Het geavanceerde, brandstofbesparende systeem beschikt echter ook over vier vaste overbrengingsverhoudingen voor een hoog rendement en een optimale benutting van het vermogen. Daardoor is het geschikt voor toepassing in een groot aantal voertuigen. Wanneer het systeem met de twee EVT-programma's en de vier vaste overbrengingsverhoudingen wordt gebruikt, dan kunnen de elektromotoren extra vermogen leveren bij het accelereren of energie regenereren bij het remmen.

De combinatie van vier vaste overbrengingsverhoudingen met twee EVT-modi zorgen voor in totaal zes functies:

  • Gesplitste EVT-modus of continu variabele Modus 1, is actief vanaf het starten van de auto tot de tweede vaste overbrengingsverhouding;
  • Gecombineerde EVT-modus of continu variabele Modus 2, is actief vanaf de tweede vaste overbrengingsverhouding;
  • Eerste vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van de twee elektromotoren om de verbrandingsmotor te ondersteunen of de energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen, bij het vertragen en bij onbelast draaien;
  • Tweede vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van één elektromotor om extra vermogen te leveren of op te slaan tijdens het remmen;
  • Derde vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van de twee elektromotoren om extra vermogen te leveren of op te slaan tijdens het remmen;
  • Vierde vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van één elektromotor om extra vermogen te leveren of op te slaan tijdens het remmen;

    Het resultaat is een innovatieve hybridetechnologie die borg staat voor een laag brandstofverbruik, briljante prestaties en een grote laadcapaciteit. Zowel in mechanisch opzicht als qua afmetingen van het gezamenlijk door General Motors, DaimlerChrysler en de BMW Group ontwikkelde systeem, kan het met een traditionele automatische transmissie worden vergeleken. Het kan echter ook met variabele overbrenging werken of met één van de vier vaste overbrengingsverhoudingen.

    Een geavanceerde elektronische stuureenheid optimaliseert continu het volledige hybride-aandrijfsysteem om de meest optimale werking te kiezen voor het door de bestuurder gevraagde vermogen.

    Belangrijkste voordelen

    Vergeleken met traditionele hybridesystemen, biedt deze geavanceerde technologie, die zowel de EVT-programma's als de vier vaste overbrengingsverhoudingen gebruikt, voordelen op het vlak van het gecombineerd brandstofverbruik (binnen de stad en buiten de stad), de rijdynamiek en de trekkracht.

    Traditionele hybridesystemen hebben doorgaans slechts één koppelverdelingsprogramma en geen vaste mechanische verhoudingen. Zij worden vaak 'one-mode' hybrids genoemd. Omwille van hun minder geavanceerde mechanische gedeelte, moeten one-mode hybridesystemen een aanzienlijk vermogen overbrengen via een elektrische vertakking, wat 20 procent minder doeltreffend is dan zijn mechanische tegenhanger. Hierdoor moet een duidelijk compromis worden gemaakt tussen het benutten van de mogelijkheden of de toepassing van grotere elektromotoren wat hogere kosten, meer gewicht en grotere inbouwruimte met zich mee brengt.

    General Motors, DaimlerChrysler en de BMW Group ontwierpen een volledig hybridesysteem met vier vaste mechanische overbrengingsverhoudingen binnen de twee EVT-programma's, zodat minder vermogen hoeft te worden overgebracht via de minder doeltreffende elektrische vertakking. Hierdoor zijn de elektromotoren compacter en minder afhankelijk van de grootte van de verbrandingsmotor.

    Door deze combinatie heeft het systeem niet de nadelen van de one-mode hybride- oplossingen en werkt het uiterst efficiënt over het volledige snelheidsbereik van de auto. Bovendien kan het op een grotere verscheidenheid aan voertuigen worden toegepast. Het is bijzonder geschikt voor toepassingen zoals het trekken van een aanhangwagen, het rijden op hellingen of het rijden met zware belading.

    Bestaande verbrandingsmotoren kunnen met een minimum aan aanpassingen worden gecombineerd met het volledige hybridesysteem omdat er geen noemenswaardige beperkingen verbonden zijn aan de afmetingen of het type motor. Dankzij deze innovatie kunnen de drie fabrikanten op rendabele wijze verbrandingsmotoren combineren met een volledige hybride-aandrijving en kunnen zij de brandstofbesparende technologie aanbieden op een breed gamma van modellen.

    De eerste toepassingen zijn geschikt voor modellen met een voorin gemonteerde motor en achter- of vierwielaandrijving, maar het volledige hybridesysteem is tevens voldoende flexibel om in de toekomst ook gebruikt te worden op voorwielaangedreven modellen.

    Global Hybrid Cooperation

    General Motors, DaimlerChrysler en de BMW Group vormen een samenwerkingsverband dat de naam Global Hybrid Cooperation kreeg, en actief werkt aan de ontwikkeling van dit hybride-aandrijfsysteem van de volgende generatie. De drie partners verenigen hun knowhow en middelen op basis van gelijkwaardigheid om gezamenlijk een efficiënte hybridetechnologie te ontwikkelen. Elke onderneming zal het volledige hybridesysteem in het ontwerp en de productie van haar eigen modellen integreren.

    In het “GM, DaimlerChrysler and BMW Hybrid Development Center” in Troy, Michigan, werken ingenieurs en specialisten van de drie ondernemingen aan de ontwikkeling van het volledige hybridesysteem en van de afzonderlijke componenten – elektrische motoren, geavanceerde elektronica, bedrading, energiemanagementsystemen en de stuureenheden van het hybridesysteem. Bovendien zal het “GM, DaimlerChrysler and BMW Hybrid Development Center” zorgen voor de systeemintegratie en het projectmanagement.

    Essentieel voor een optimale ontwikkeling is het streven naar een flexibel systeemontwerp, dat qua afmetingen, gewicht en prestaties aan de verschillende merken en modellen kan worden aangepast. Het gemeenschappelijke gebruik van componenten en de samenwerking met toeleveranciers levert de alliantiepartners schaalvoordelen en bijbehorende kostenbesparingen op, die ook de klanten ten goede komen. Momenteel worden volledige hybridesystemen ontwikkeld voor personenauto's met voor- en achterwielaandrijving, lichte bedrijfswagens en SUV's.

    General Motors Corp. (NYSE: GM), de grootste automobielfabrikant ter wereld, voert al 75 jaar de verkoopsstatistieken in de sector aan. GM, dat in 1908 werd opgericht, heeft nu wereldwijd ongeveer 327.000 personen in dienst. De onderneming heeft haar hoofdvestiging in Detroit, maar maakt personenauto's en trucks in 33 landen. In 2005 werden wereldwijd 9,17 miljoen personenauto's en SUV's van GM verkocht onder de volgende merknamen: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn en Vauxhall. GM runt één van de toonaangevende financieringsondernemingen, GMAC Financial Services, die financierings- en verzekeringsformules aanbiedt voor automotive, woningen en handelszaken. OnStar, een dochter van GM, is marktleider op het vlak van veiligheid, beveiliging en informatiediensten voor automobielen. Op het internetadres www.gm.com vindt u meer informatie over GM.

    Het productaanbod van DaimlerChrysler bestrijkt het volledige gamma van kleine auto's tot sportwagens en luxe sedans en van veelzijdige bestelwagens tot zware vrachtauto's of comfortabele autobussen. De personenautomerken van DaimlerChrysler zijn Maybach, Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep®, Dodge en smart. De bedrijfsvoertuigen zijn Mercedes-Benz, Freightliner, Sterling, Western Star, Setra, Mitsubishi Fuso, Thomas Built Buses en Orion. De strategie van DaimlerChrysler berust op vier pijlers: uitstekende producten met een goede kwaliteitprijsverhouding, toonaangevende merken, innovaties en geavanceerde technologie, wereldwijde aanwezigheid en netwerken. DaimlerChrysler telt 382.724 werknemers en realiseerde in 2005 een omzet van €149,8 miljard.

    De BMW Groep heeft BMW, MINI en Rolls-Royce als merken. De BMW Group is de enige automobielfabrikant ter wereld die met al zijn merken uitsluitend vertegenwoordigd is in de premiumsegmenten van de automarkt, van de kleine auto tot het absolute topsegment. De automobielen van de BMW Group bieden een uitstekende productinhoud omwille van hun esthetisch design, dynamische prestaties, toptechnologie en kwaliteit, stuk voor stuk elementen die de leiderspositie van de onderneming op het vlak van technologie en innovatie benadrukken. Met 46,7 miljard euro aan inkomsten, een jaarlijks verkoopvolume van 1,328 miljoen auto's (waaronder 200.000 MINI's) en 97.500 BMW motorfietsen en bijna 106.000 werknemers behoort de BMW Group tot de tien grootste automobielfabrikanten ter wereld.