22
december
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

Gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km: De nieuwe Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID: zuinigste auto in zijn segment

  • Slim samenspel van krachtige dieselmotor en elektromotor

  • Hoge prestaties, gemiddeld verbruik: 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km)

  • Compacte hybridemodule: geen concessies aan ruimte, comfort en veiligheid

  • In de loop van 2012 leverbaar als Limousine en Estate

  • E 400 HYBRID met V6-benzine voor VS, Japan, China

Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Detroit in januari de
E 300 BlueTEC HYBRID. In deze auto werkt een 150 kW (204 pk) sterke dieselmotor samen met een elektromotor (20 kW, 250 Nm). Met een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km) is de E 300 BlueTEC HYBRID de zuinigste auto in zijn klasse. In Detroit wordt ook de E 400 HYBRID gepresenteerd. In dit voor overzeese markten ontworpen model is een V6-benzinemotor gekoppeld aan de compacte hybridemodule.

De E 300 BlueTEC HYBRID beschikt over de 150 kW/204 pk sterke direct ingespoten viercilinder dieselmotor die onder meer bekend is uit de C- , E- en S-Klasse. Deze krachtbron heeft een maximaal koppel van 500 Nm. Hij is gekoppeld aan een hybridemodule bestaande uit een krachtige elektromotor (20 kW/27 pk, 250 Nm) en een lithium-ion batterij. De module is zo compact dat het ruimteaanbod in de bagageruimte en het passagierscompartiment identiek is aan dat van de reguliere
E-Klasse modellen. Ook hoeven de inzittenden geen concessies te doen op het gebied van comfort en veiligheid.

Hoge prestaties, opzienbarend laag gemiddeld verbruik

Door het riante vermogen en koppel is de E 300 BlueTEC HYBRID goed voor prestaties van hoog niveau. De efficiency van de aandrijflijn met standaard ECO start/stop functie en regeneratief remsysteem betaalt zich ook uit in een opzienbarend laag gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 109 g/km (voorlopige cijfers). Daarmee is de E 300 BlueTEC HYBRID nog eens 15% zuiniger dan de toch al efficiënte E 250 CDI. Over korte afstanden kan de E 300 BlueTEC HYBRID volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij rijden.

De E 300 BlueTEC HYBRID is vanaf eind 2012 leverbaar als Limousine en Estate.

De E 400 HYBRID

In Detroit debuteert ook de E 400 HYBRID. Dit model maakt gebruik van een 225 kW/306 pk sterke V6 benzinemotor in combinatie met de 20 kW/27 pk sterke elektromotor en de lithium-ion batterij. De E 400 HYBRID is speciaal ontworpen voor de Amerikaanse, Japanse en Chinese markt. Dit past in het het beleid van Mercedes-Benz waarbij elke markt de hybridemodellen krijgt die het beste aansluiten bij de wensen en behoeften van de klanten aldaar.