31
augustus
2021
|
11:38
Europe/Amsterdam

Geïnspireerd door innovatie: Mercedes-Benz en Heron Preston presenteren modecollectie van gerecyclede airbags

Mercedes-Benz presenteert een nieuwe ‘Concept Collection’ in samenwerking met de Amerikaanse ontwerper en creative director Heron Preston. De collectie laat zien hoe innovatie en duurzaamheid samen nieuwe accenten in modedesign zetten. Het eerbetoon aan de airbag is geïnspireerd op twee jubilea van de levensreddende veiligheidsuitrusting: het patent werd 50 jaar geleden verleend en de serieproductie in Mercedes-Benz personenwagens startte meer dan 40 jaar geleden. In overeenstemming met het upcycling-idee zijn voor de collectie gerecyclede airbagonderdelen gebruikt. Naast de ‘Concept Collection’ heeft Heron Preston ook exclusieve merchandising gemaakt van de airbagmaterialen. Deze zijn vanaf 10 september als giveaway beschikbaar via het wereldwijde platform GOAT®.

Met deze samenwerking toont Mercedes-Benz opnieuw de onbegrensde mogelijkheden in fashion design en geeft het nieuwe impulsen voor duurzame mode. Voor de collectie heeft Preston het baanbrekende veiligheidsconcept van de airbag opnieuw geïnterpreteerd en drie toekomstgerichte ‘looks’ voor dames en heren ontworpen, die zichzelf – analoog aan de airbag – opblazen. Het gerecyclede airbagmateriaal voor de collectiestukken, waaronder jassen, broeken en een tas, is afkomstig van Mercedes-Benz personenwagens. Dat duurzaamheid op innovatieve wijze kan worden gerealiseerd, is het zakelijke en creatieve ‘Leitmotiv’ van Heron Preston. Net als Mercedes-Benz zet hij zich daarvoor in. Zijn fashion label is bekend van luxe uitgevoerde werkkleding, waarvoor ook gerecycled materiaal wordt gebruikt.

Sinds de oprichting van zijn eigen label in 2016, hanteert Preston bewust een milieu- en hulpbronnenbesparend design en ontwerpt hij producten met een ‘upcycling’ karakter. Tegenwoordig is het label een van de weinige in het streetwearsegment dat zich inzet voor duurzaamheid. De conceptuele Mercedes-Benz airbagcollectie maakt deel uit van zijn ‘RE-DESIGN’-programma, dat unieke kledingstukken creëert van hergebruikte materialen.

“We zijn erg trots op ons wereldwijde unieke Mercedes-Benz fashion engagement sinds 1995 en de internationale relaties die we met de mode-industrie hebben kunnen opbouwen. Door samen te werken met creatieve mensen die onze merkwaarden delen, kunnen we de grenzen van duurzaam luxe design steeds weer herdefiniëren. Heron Preston is voor ons een bijzondere projectpartner omdat hij op creatieve wijze invulling geeft aan duurzaamheid en zijn aanpak ook vanuit een cultureel oogpunt bekijkt”, aldus Bettina Fetzer, Vice President Communications & Marketing Mercedes-Benz AG.

“De Airbag Fashion Collection is geïnspireerd op twee jubilea van deze levensreddende technische innovatie: het airbagpatent 50 jaar geleden en de eerste serieproductie in ons vlaggenschip, de S-Klasse, in 1981. We zijn ervan overtuigd dat er door co-creatie en samenwerkingsprojecten nieuwe, onvergetelijke merkervaringen ontstaan.”

“Mercedes-Benz en mijn label hebben een gemeenschappelijk doel: onze impact op de aarde verminderen. Dat is de basis van onze samenwerking”, aldus Heron Preston. “Upcycling en een positieve benadering van duurzaamheid hebben mijn ontwerpfilosofie gevormd sinds mijn collecties op de markt kwamen. Ik ben heel blij dat ik kan helpen de jubilea van de airbag vorm te geven met een mooie en conceptuele collectie gemaakt van hergebruikte materialen. Voor mij past het bij de zuinige en elektrische automodellen van het merk. Mercedes-Benz is een iconisch merk met een sterke link naar cultuur. Voor iemand zoals ik, die gefascineerd is door cultuur en deze helpt vorm te geven, voelt de samenwerking spannend en authentiek aan.”

Tegenwoordig is een auto zonder airbag bijna niet meer voor te stellen en Mercedes-Benz viert twee jubilea: bijna 50 jaar geleden, in oktober 1971, werd de baanbrekende airbag gepatenteerd (specificatie: DE 21 52 902 C2) en dit veranderde de auto-industrie. Mercedes-Benz was ook de eerste autofabrikant die meer dan 40 jaar geleden de airbag in de serieproductie van personenwagens toepaste. Sindsdien heeft de veiligheidsuitrusting talloze levens gered en doet dat nog steeds.

De ’Concept Collection’ wordt gevisualiseerd in een reeks krachtige beelden en video’s van fotograaf en filmmaker Thibaut Grevet. Ill-Studio is verantwoordelijk voor het productieconcept. De figurerende modellen zijn onder meer de nieuwe S-Klasse, de S-Klasse Plug-in Hybrid, een opengewerkt model van de 500 SEL (W126) en de nieuwe, volledig elektrische EQS. Meer over de campagne is live te zien op onze socialmediakanalen: @mercedesbenz

De set van de shoot is volgens het airbagprincipe ook ‘opblaasbaar’. De installatie is te zien tijdens de Mercedes-Benz Fashion Week in Berlijn (MBFW Berlin) van 6 tot 8 september 2021 en toont upcycling als een hoofdthema in de duurzaamheidscontext van het fashion engagement van Mercedes-Benz.

Het wereldwijde fashion engagement van Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft zich sinds 1995 wereldwijd gevestigd als een belangrijke speler in de mode-industrie en sindsdien authentieke relaties opgebouwd in de modewereld door middel van ondersteuning van aanstormend designtalent, innovatieve samenwerkingen, Fashion Week-partnerships en live-evenementen. Het merk is momenteel actief in belangrijke modemarkten en metropolen over de hele wereld, waaronder de Mercedes-Benz Fashion Weeks in Rusland, Mexico City, Madrid, Tbilisi en Berlijn, maar ook het gerenommeerde International Festival of Fashion, Photography and Fashion Accessories in Hyères, Frankrijk.

Een duurzame toekomst in de modewereld
Toegewijd aan de duurzame toekomst van luxe design, werkt Mercedes-Benz proactief aan verantwoorde uitbreiding van zijn fashion partnerships. De focus ligt op best practices en dialoog met creatieven die zich inzetten voor bijzonder en intuïtief design, inventiviteit en innovatie. Mercedes-Benz is verheugd om zijn langdurige samenwerking met het Festival Hyères in 2021 verder te verdiepen met de allereerste Mercedes-Benz Sustainability Prize. Mercedes-Benz blijft zijn steun aan de finalisten van het festival verder ontwikkelen om de volgende generatie talenten op te leiden om duurzaam te werken in de praktijk en methodiek. Met het Mercedes-Benz Fashion Talents-programma en creatieve samenwerkingen heeft de autofabrikant nu bijna 170 ontwerpers ondersteund op meer dan 30 platforms wereldwijd, waaronder in Milaan, Londen, New York, Peking, Sydney, Praag, Istanbul, Berlijn en Accra.

Over Heron Preston
Heron Preston is modeontwerper, ambassadeur voor duurzaamheid, creative director én dj. Onder zijn gelijknamige label biedt hij sport- en streetwear-geïnspireerde items en accessoires voor dames en heren aan. Preston behaalde in 2008 zijn B.B.A. in design en management aan de Parsons School of Design in New York City. Vanaf dat moment werkte hij voor zowel Nike als Kanye West, voordat hij in september 2016 zijn eigen gelijknamige label oprichtte. Zijn handelsmerk is het gebruik van intens oranje, het Cyrillische woord voor ‘stijl’ en reigers als vogelprints. Hij werkte onder meer samen met Carhartt, Virgil Abloh’s Off-White, Nike, DSNY en zelfs NASA. Preston heeft spraakmakende onderscheidingen ontvangen tijdens zijn indrukwekkende carrière, waaronder een plaats in de topranglijst van de Business of Fashion (BoF) 500-lijst en de Hypebeast 100-lijst. Hij werd in 2019 ook genomineerd voor Emerging Designer of the Year door de Council of Fashion Designers of America (CFDA).

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.