28
juni
2023
|
13:36
Europe/Amsterdam

‘Final Edition’ van de Mercedes-Benz G 500: gelimiteerd speciaal model viert 30ste verjaardag

Samenvatting

·       Met de 500 GE presenteerde Mercedes-Benz in 1993 voor het eerst een V8-variant van de G-Klasse

·       ‘Final Edition’ gelimiteerd tot 1.500 exemplaren

·       Exclusieve uitrustingsdetails inclusief MANUFAKTUR lederpakket

Dertig jaar geleden monteerde Mercedes-Benz voor het eerst een achtcilindermotor in de G-Klasse. Deze 500 GE V8 debuteerde in 1993 in een exclusieve kleine oplage en markeerde het eerste hoogtepunt in een historie vol gecultiveerde prestaties on- en offroad. De dertigste verjaardag van de G 500 (WLTP: brandstofverbruik gecombineerd 15,7‑14,7 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 356-334 g/km[1]) wordt gevierd met de ‘Final Edition’, een gelimiteerd speciaal model van de G 500 met V8-biturbomotor (cilinderinhoud: 3.982 cm3, vermogen: 310 kW/421 pk). Hij wordt leverbaar in drie lakkleuren, elk gelimiteerd tot 500 stuks. Er is keuze uit de metallic-lak obsidiaanzwart, de MANUFAKTUR lak opalietwit magno en de nieuwe MANUFAKTUR lak olijf magno.

“De Final Edition is ons cadeau voor de dertigste verjaardag van de G 500, die in 1993 werd gezien als de trendsetter en voorbode van de high-end offroader in het luxesegment. Met zijn exclusieve uitrustingsdetails markeert dit gelimiteerde speciale model tegelijkertijd ook een passend afscheid van de V8-biturbomotor in de G 500.”

Dr. Emmerich Schiller, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz G GmbH en Hoofd Divisie Terreinwagens van Mercedes-Benz

De ‘Final Edition’ is verder uitgerust met 20” vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, die in combinatie met de MANUFAKTUR lak olijf magno carrosseriekleurig en glansgedraaid zijn. Bij de andere twee lakken zijn de velgen zwart en glansgedraaid. Verder is het speciale model voorzien van het opschrift ‘FINAL EDITION’ op de stootlijsten en de reservewielhouder. Als onderdeel van het MANUFAKTUR logopakket vullen doorpins met een reliëflogo het hoogwaardige uiterlijk van de ‘Final Edition’ aan. In de buitenspiegels bevindt zich bovendien een logoprojector, die het ‘G’-logo en het opschrift ‘STRONGER THAN TIME’ op het asfalt projecteert wanneer het voertuig stilstaat. De in hoogglanzend chroom uitgevoerde reservewielring onderstreept samen met andere elementen in carrosseriekleur en hoogglanzend chroom het exclusieve karakter van het gelimiteerde speciale model. Verder ontvangen kopers een exclusieve indoor car cover voorzien van het opschrift ‘STRONGER THAN TIME’, om het voertuig tegen stof en krassen te beschermen.

Sinds zijn introductie is een hoogwaardige interieuruitrusting onlosmakelijk verbonden met de G 500. De ‘Final Edition’ zet die traditie voort. Bij het instappen worden de inzittenden begroet door het verlichte opschrift ‘FINAL EDITION’ op de instaplijsten. Het opschrift is ook terug te vinden op de handgreep aan de voorpassagierszijde. Aan de achterkant van de voertuigsleutel is een echt zilveren muntstuk bevestigd in de vorm van een edition-specifieke badge met bijpassend opschrift. Daarnaast behoren de Superior Line met Burmester® surround sound system, actieve multicontourstoelenpakket plus en stoelen in tweekleurig MANUFAKTUR nappaleder tot de standaarduitrusting van deze special edition.

MANUFAKTUR lederpakket: exclusieve uitrusting voor de ‘Final Edition"

De ‘Final Edition’ van de G 500 is exclusief voorzien van het nieuwe MANUFAKTUR lederpakket, dat perfect is afgestemd op de betreffende carrosseriekleur. Van de bagageruimte tot de interieurhemel en de schakelaarpanelen voor de stoelverstelling is bijna het hele interieur bekleed met nappaleder. De middenbaan van de interieurhemel is in dezelfde kleur uitgevoerd als de middenbaan van de stoelen, en afgewerkt in hetzelfde ruitpatroon. In combinatie met de lak obsidiaanzwart metallic is de middenbaan uitgevoerd in titaangrijs pearl/zwart. Bij de lak opalietwit magno is de middenbaan platinawit/zwart en bij de lak olijf magno espressobruin/zwart.


 


[1]De genoemde cijfers zijn gemeten ‘WLTP CO2-waarden’ overeenkomstig Artikel 2 No. 3 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers werken berekend op basis van deze waarden.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.