14
september
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Fascinerend studiemodel richt de blik op 2025: Mercedes-Benz F 125!: first class emissievrij

  • F-CELL Plug-in HYBRID: emissievrije actieradius van 1.000 km

  • Revolutionaire opslagtechnologie voor waterstof

  • Lithium-zwavel batterij met zeer hoge energiedichtheid

  • e4MATIC vierwielaandrijving met vier elektromotoren

  • Bediening door aanraking, spraak en gebaren

De vierzits F 125! concept car die Mercedes-Benz op de IAA in Frankfurt presenteert, is het hoogtepunt van het jubileumjaar van het merk. Met dit studiemodel richt Mercedes-Benz de blik op 2025, niet alleen in stilistisch opzicht, maar vooral als het gaat om emissievrije aandrijftechnologie. De F 125! beschikt over een zeer geavanceerde aandrijflijn met brandstofcel en Plug-in Technologie. Daarnaast is hij uitgevoerd met een revolutionaire tanktechnologie waarbij de waterstoftanks in de carrosseriestructuur zijn geïntegreerd. De batterijen maken gebruik van lithium-zwaveltechnologie. Ze zijn compact en hebben een hoge energiedichtheid. De emissievrije actieradius bedraagt 1.000 km.

Het hart van de geavanceerde aandrijflijn van de F 125! is een verder ontwikkelde, zeer krachtige brandstofcel. Deze brandstofcel heeft zijn efficiency én zijn gebruiksgemak in de dagelijkse praktijk bewezen tijdens de B-Klasse F-CELL World Drive. Drie B-Klasse modellen met brandstofcel reisden daarbij in 125 dagen rond de wereld. Deze 30.000 kilometer lange trip verliep volstrekt probleemloos. De zogenaamde brandstofcelstack van de F 125! is ten opzichte van die van de B-Klasse F–CELL verder geoptimaliseerd. Het continu-vermogen bedraagt 170 kW (231 pk) en het piekvermogen 230 kW (313 pk). Dit wordt verdeeld over vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven (e4MATIC). De topsnelheid bedraagt 220 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 4,9 seconden. De F 125! verbruikt 0,79 kg waterstof per 100 kilometer. Dit komt overeen met het equivalent van 2,7 l diesel per 100 km.

Revolutionaire tanktechnologie

Het F 125! studiemodel beschikt over een revolutionaire opslagtechnologie voor waterstof. Deze is nu nog in het beginstadium van de ontwikkeling, maar zou tegen 2025 productieklaar kunnen zijn. De kern ervan is dat de opslagtanks voor waterstof niet meer cilindrisch van vorm hoeven te zijn. Daardoor zijn ze plaatsbesparend in de carrosseriestructuur te integreren. Ze kunnen zelfs als ‘dragende’ componenten fungeren. In de F 125! hebben de geïntegreerde tanks een opslagcapaciteit van 7,5 kg waterstof.

Lithium-zwavel-batterij: compact en krachtig

De F 125! is uitgevoerd met een zeer krachtige en tegelijkertijd uitermate compacte lithium-zwavel batterij met een capaciteit van 10kWh. Door de combinatie met de brandstofcel komt de totale actieradius van de concept car op maar liefst 1.000 km. De ‘batterij-actieradius’ bedraagt maximaal 50 km. Het opladen van de batterij kan via inductie. Het laadproces is op een smartphone te volgen. Bij de ontwikkeling van de F 125! zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz voor de batterij uitgegaan van een energiedichtheid van 350 Wh per kg. Dit betekent een verdubbeling ten opzichte van de huidige capaciteit. Aangezien de lithium-zwavel- technologie zich nog in een pril stadium bevindt, is het werkelijke potentieel ervan nog niet volledig in te schatten.

De bediening van de toekomst: @yourCOMAND

Ook het bedieningsysteem van de F 125! is revolutionair. ‘Natural Handling’ staat daarbij voor een verregaande vorm van stembediening die wordt aangevuld met intuïtieve bewegingen en aanrakingen. Hierdoor kan de bestuurder bijvoorbeeld op persoonlijke wens/behoefte afgestemde informatie opvragen zonder daarvoor de handen van het stuur te hoeven nemen. Dankzij de ‘Social Community Assistent’ kan de berijder bovendien aangeven door wie hij/zij wel of niet gestoord mag worden. Dankzij ‘Seamless Experience’ zijn alle multimediafuncties onderling vebonden en sociaal interactief zonder de bestuurder af te leiden. Door de volledige integratie in het voertuigconcept is het niet meer nodig de verschillende communicatieapparaten te synchroniseren. De zogenaamde ‘Digital Lifestyle’ kan zo probleemloos in de auto voortgezet worden. ‘Sensory Perfection’ maakt gebruik van hoge-resolutie schermen die ‘on demand’ informatie verschaffen. De beeldschermen geven informatie weer en houden daarbij rekening met de normale kijkgewoonten van de bestuurder. Zo schept het systeem overzicht zonder de bestuurder onnodig te belasten. De bediening is via een touchpad met 3D-vingervolgsysteem. De passagier beschikt over een 17-inch display dat via gebaren bediend kan worden. Zo is bijvoorbeeld het persoonlijke filmprogramma te activeren. Dankzij een breedbeeldscherm is de ruimte achter de auto volledig te overzien. Dat maakt buitenspiegels overbodig. Met ‘Remote Convenience’ is de F 125! volledig voor te programmeren. Geautoriseerde personen zijn hiermee in staat relevante informatie over de auto (tankinhoud, volgende servicebeurt etc.) via de (thuis)computer en/of via een smartphone in te zien. Op deze manier zijn vooraf ook routes en muziek te ‘laden’ en kan zelfs de interieurtemperatuur ingesteld worden.

Nieuwe assistentiesystemen

Uiteraard beschikt de F 125! over zeer vooruitstrevende assistentiesystemen. Zo maakt Advanced Driving Assist automatische rijbaanwisselingen mogelijk. In een volgende fase zou de F 125! met dit systeem zelfs autonoom inhaalacties kunnen uitvoeren. Door Car-to-X-Communication houdt de F 125! contact met andere voertuigen én met belangrijke elementen van de infrastructuur zoals verkeerslichten en verkeersinformatiecentrales. Zo kan de bestuurder in een vroegtijdig stadium gewaarschuwd worden voor mogelijk gevaarlijke omstandigheden en/of situaties op de route.

Een concrete toekomstvisie

Met de F 125! laat Mercedes-Benz zien dat de mobiliteit van de toekomst ook in het segment van luxe limousines volledig emissievrij is. De F 125! is ruim, comfortabel en zijn design is bijzonder fascinerend. Zo effent hij in alle opzichten het pad naar een samenleving die geen fossiele brandstoffen meer nodig heeft.