17
maart
2021
|
12:01
Europe/Amsterdam

Factsheet: introductie nieuwe C-Klasse in wereldwijd productienetwerk van Mercedes-Benz

  • De eerste exemplaren van de nieuwe C-Klasse Limousine en Estate hebben de productielijn in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen verlaten. De productie van de bestverkochte Mercedes-Benz modelserie van de afgelopen tien jaar is opgestart in Bremen, de leidende fabriek in het wereldwijde productienetwerk van de C-Klasse. Binnenkort openen ook de internationale fabrieken in Beijing (China) en East London (Zuid-Afrika).
  • De plug-in hybrids volgen snel – een volgende stap in de ‘Electric first’-strategie in het productieprogramma van Mercedes-Benz. De accusystemen hiervoor worden geleverd door de Mercedes-Benz accufabriek in Jawor (Polen).
  • De lokale productie in China voor de Chinese markt is een grote succesfactor voor Mercedes-Benz. China is sinds 2016 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse Limousine. De fabriek in Beijing produceert de C-klasse met lange wielbasis voor de Chinese markt.
  • In East London worden Limousines met rechtse en linkse besturing gebouwd voor de wereldwijde export.
  • Bij de productie worden de nieuwste productiemethoden en -processen toegepast, waaronder een nieuw carrosserie-assemblagesysteem en een verbeterde flexibiliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Dankzij innovatieve technologieën is in de lakstraat in de fabriek in East London het energieverbruik per auto met 25 procent gedaald.

“Met de start van de productie van de nieuwe C-Klasse wordt opnieuw de grote flexibiliteit van ons wereldwijde productienetwerk aangetoond. Onze teams hebben in drie fabrieken op drie continenten laten zien dat ze uitstekend kunnen samenwerken en ze hebben de stapsgewijze productieverhogingen perfect uitgevoerd. Hierdoor zijn onze moderne fabrieken in staat om buitengewone auto’s zoals de nieuwe C-Klasse te produceren”, aldus Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en verantwoordelijk voor Production and Supply Chain Management.

Carrosserieafdeling van de toekomst: uiterst flexibele productie

  • Verschillende model- en aandrijfvarianten kunnen bij Mercedes-Benz nu al op de carrosserieafdeling flexibel worden geproduceerd.
  • Het nieuwe carrosserie-assemblagesysteem wordt voor het eerst toegepast bij de productie van de C-Klasse in de Mercedes-Benz fabriek in het Duitse Bremen. In tegenstelling tot de traditionele carrosserieafdeling, waar de afzonderlijke carrosseriedelen na elkaar worden geproduceerd, bestaat de nieuwe carrosserieafdeling uit verschillende productiecellen, zogeheten ‘cubes’, die flexibel met elkaar kunnen worden gecombineerd.
  • De kubussen zijn volledig via een netwerk met elkaar verbonden om de voordelen van big data te benutten.
  • Het nieuwe carrosserie-assemblagesysteem zal stapsgewijs in de fabrieken van Mercedes-Benz wereldwijd worden ingevoerd.

Modern assemblagesysteem: efficiënte bundeling van techniek

  • Ook bij de montage in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen speelt de productie van auto’s met verschillende aandrijflijnen een doorslaggevende rol. De C-Klasse wordt op dezelfde lijn geassembleerd als de GLC, de GLC Coupé en de volledig elektrische EQC (stroomverbruik gecombineerd: 21,5 kWh/100 km; CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km[1])
  • Ook hier is maximale flexibiliteit vereist: een nieuwe TecLine in Bremen, opgezet naar het voorbeeld van Factory 56 in Sindelfingen, vertegenwoordigt het montagesysteem van de toekomst. De TecLine bundelt complexe systeemtechniek op één centrale locatie. Hierdoor kunnen ombouwwerkzaamheden nog eenvoudiger en sneller worden uitgevoerd.
  • Bestuurderloze transportsystemen hebben de conventionele transportbanden vervangen.

Maximale transparantie: digitaal productie-ecosysteem MO360

  • Mercedes-Benz Cars Operations 360 (MO360) maakt de complexe productie van auto’s transparant en uiterst efficiënt. Het nieuwe digitale ecosysteem bestaat uit een familie van softwareapplicaties die via gemeenschappelijke en uniforme user interfaces met elkaar verbonden zijn.
  • In de Mercedes-Benz fabriek in Bremen wordt het principe van ‘digitaal shopfloormanagement’ op alle productieafdelingen toegepast – van de stanserij via de carrosserieafdeling en de oppervlaktebehandeling tot de eindmontage. Zo kunnen alle productiegegevens in real time worden gevolgd.
  • De kwaliteit van een auto kan dus in real time worden gecontroleerd met de MO360-applicatie QUALITY LIVE. QUALITY LIVE maakt daarbij gebruik van alle gegevens die in het productieproces worden verzameld.

Duurzame mobiliteit: maatregelen in de productie spelen een doorslaggevende rol

  • Naast de auto’s speelt ook de productie bij Mercedes-Benz een cruciale rol op weg naar emissievrije mobiliteit. De eigen fabrieken zullen vanaf 2022 CO2-neutraal produceren.
  • Bij Mercedes-Benz worden modellen met alternatieve aandrijfsystemen, zoals de plug-in hybrids van de nieuwe C-Klasse, op flexibele en duurzame wijze worden geïntegreerd in de lopende serieproductie en de bestaande installaties – zowel in de assemblage als op de carrosserieafdeling.
  • Bij de oppervlaktebehandeling zorgt een nieuwe CDP-droger, die de auto’s tegen corrosie beschermt, voor een energiebesparing van ongeveer 24 procent in vergelijking met conventionele systemen.
  • Groendaken, zoals die van de in totaal 40.000 m² grote nieuwe carrosseriehal, dragen bij aan compensatie voor de afgesloten vloeroppervlakken en zorgen tegelijkertijd voor een betere temperatuurregeling in het gebouw.

Michael Frieß, Locatiemanager en Hoofd Productie van de Mercedes-Benz fabriek in Bremen: “Ons team in Bremen heeft in de afgelopen maanden geweldig werk geleverd. Ondanks de uitdagingen van dit jaar hebben onze medewerkers de productiestart van de nieuwe C-Klasse met succes begeleid en tegelijkertijd onze collega’s in de andere fabrieken waarin de C-Klasse wordt geproduceerd, optimaal ondersteund. Daar zijn we trots op en we kijken nu al uit naar de overige productiestarts in Bremen in 2021.”

Michael Peters, voorzitter van de ondernemingsraad van de Mercedes-Benz fabriek in Bremen: “Onze collega’s hebben wederom laten zien dat ze veel kennis hebben met betrekking tot productiestarts. We zijn met z’n allen erg trots op de nieuwe C-Klasse ‘made in Bremen’. Bremen heeft altijd al gestaan voor teamspirit en een schat aan ervaring, en die komen vooral bij een productiestart naar voren. We kunnen de toekomst dan ook met veel vertrouwen tegemoetzien.”

[1] Het stroomverbruik is vastgesteld op basis van Commissieverordening (EG) nr. 692/2008. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenwagens is te vinden in de ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch‘ voor nieuwe personenwagens, die gratis bij alle dealers en bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH is te verkrijgen via www.dat.de. Meer informatie over de aangeboden auto’s, inclusief de WLTP-cijfers, is voor elk land te vinden op www.mercedes-benz.com.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.