11
januari
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Extreem testprogramma voor nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse

Zwaarste beproevingen voor een nieuwe Mercedes-Benz ooit

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is meteen al recordhouder. Voordat de C-Klasse in het voorjaar van 2007 wordt gepresenteerd, heeft de auto het zwaarste testprogramma uit de geschiedenis van Mercedes-Benz doorlopen. In 3,5 jaar legden prototypes en voorseriemodellen maar liefst 24 miljoen zware testkilometers af onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Extreme kou, extreme hitte, dagen achter elkaar op de rollenbank waar het F1-circuit van Hockenheim wordt gesimuleerd, duizenden kilometers over kinderkopjes. Een jarenlange martelgang die de basis vormt voor de lange levensduur van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse.
Wanneer de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse wordt onthuld in het voorjaar van 2007, zal deze belangrijke nieuwe auto het meest omvangrijke testprogramma uit de geschiedenis van de fabrikant uit Stuttgart hebben doorlopen. In een periode van 3,5 jaar legden prototypes en voorseriemodellen over de hele wereld meer dan 24 miljoen intensieve testkilometers af. De zowel langdurige als intensieve tests werden onder meer uitgevoerd op de rollenbanken in het ontwikkelingscentrum van Mercedes-Benz in Sindelfingen. Hier werden de carrosserie en het onderstel blootgesteld aan de ene loodzware test na de andere, om in een paar weken de slijtage te simuleren die een auto normaliter tijdens zijn gehele levensduur ondervindt. Elke kilometer van deze duurtest, die Mercedes-Benz op bijzonder veeleisende testcircuits uitvoert, is zo’n 150 keer zwaarder dan tijdens alledaagse ritten. Deze extreme tests vormen de basis voor de lange levensduur van de personenauto’s van Mercedes-Benz.

Het testprogramma van de nieuwe C-Klasse begon in de zomer van 2003. In totaal 280 prototypes ondergingen een serie non-stop tests onder verschillende klimatologische en geologische omstandigheden, van strenge koude tot verzengende hitte. Dit programma omvatte ook de ‘Heide’-duurtest, één van ’s werelds zwaarste testprogramma’s voor nieuw ontwikkelde auto’s. Deze marteltest, die wordt uitgevoerd gedurende vier tot zes weken, is al meer dan 50 jaar oud en gaat terug naar een tijd dat Mercedes-Benz veel van zijn testwerk op de Lüneburger Heide uitvoerde. Deze test staat gelijk aan 300.000 kilometer alledaagse ritten door een klant van Mercedes-Benz.

Mercedes herintroduceerde deze met gaten en kinderkopjes bezaaide routes, over haar fabrieksterreinen in Stuttgart en Sindelfingen, op de computer. De data die werd verzameld tijdens deze tests zijn nu gebruikt om de geavanceerde rollenbanken aan te sturen. Daardoor kunnen deze de auto’s meedogenloos heen en weer schudden – dag en nacht – en daarbij de rijomstandigheden van de ‘Heide’-tests simuleren. De krachten die op de verbindende delen tussen het onderstel en de carrosserie worden uitgeoefend zijn immens – tot 20.000 Newton – en ze volgen elkaar met zeer korte tussenpozen op.

Duurtests: één van ’s werelds zwaarste testprogramma’s

Om de wielen en wielophangingen tot het uiterste te beproeven, gebruiken de Mercedes-technici vier machines die de onderstelcomponenten 60 uur lang non-stop testen op het gesimuleerde Formule 1-circuit van Hockenheim. De martelgang waarbij volgas, remmen en sturen continu worden afgewisseld, is slechts een van de beproevingen die de onderdelen moeten ondergaan voor zij goedgekeurd worden voor serieproductie. De onderstelcomponenten worden op de toppen van hun kunnen getest, door de uitoefening van gigantische dwarskrachten en extreme temperaturen. De computers zijn geprogrammeerd met weg- en rijkarakteristieken die de krachten op het onderstel simuleren zoals die ontstaan bij het rijden op Formule 1-circuits als Hockenheim en de Nürburgring.

Vergelijkbare tests moeten de ophangings- en bevestigingsdelen van de assen doorstaan voordat ze worden goedgekeurd voor serieproductie en -fabricage in de nieuwe C-Klasse of andere modellen van Mercedes-Benz. De belasting die de componenten te verduren krijgen, is te vergelijken met continu rondrijden in het extreem drukke stadsverkeer van Tokio. Zo ondergaan de voor- en achteras een 100 uur durende beladings- en bewegingstest, waarbij er krachten van 35.000 Newton worden uitgeoefend. Bovendien moeten de componenten extreem hoge temperaturen van 90 graden Celsius weerstaan. Eén kleine tekortkoming en het component wordt direct afgekeurd.

Gesimuleerde alledaagse omstandigheden

De personenauto’s van Mercedes-Benz moeten ook andere gesimuleerde alledaagse omstandigheden doorstaan zoals regen en zand. Tests als het spuiten met een hogedruk waterstraal (80 bar) en het stelselmatige besproeien van de ascomponenten met ijskoud water en fijn, heet zandstof simuleren de omstandigheden die een auto kan tegenkomen. De langste testcyclus duurt drie weken en omvat meer dan 1 miljoen beladingscycli – veel meer dan een Mercedes-Benz tijdens zijn lange leven zal meemaken. Ook de hydro-bushings, met vloeistof gevulde rubberen componenten die voorkomen dat de trillingen van de motor en wielen naar het koetswerk worden overgebracht, ontkomen niet aan de testbank. Zij worden getest met de belasting die zij te verduren krijgen tijdens de gehele levensfase van een auto.

Al het testwerk wordt uitgevoerd met maar één enkel doel voor ogen: het leveren van topkwaliteit, meteen vanaf de verkoopstart.