18
december
2018
|
10:43
Europe/Amsterdam

Euro NCAP - Veiligheid A-Klasse 'Best in Class' in Europa

Best geteste auto dit jaar en ‘Best in Class’ in de klasse voor compacte gezinsauto’s: de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP heeft de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse onderscheiden voor zijn uitstekende veiligheidsniveau.

De nieuwe A-Klasse van Mercedes-Benz heeft de Europese NCAP-botsproeven ondergaan en daarbij buitengewoon goed gescoord. Als gevolg daarvan ontving de A-Klasse de maximale veiligheidsscore van vijf sterren. “We zijn erg verheugd met deze Euro NCAP-award. Het is een erkenning voor de uitstekende veiligheidsstandaarden in onze auto’s,” verklaart Prof. Dr. Rodolfo Schöneburg, Hoofd Passieve Veiligheid en Veiligheidsfuncties bij Mercedes-Benz Cars. “De gestandaardiseerde botsproeven vormen echter maar een klein voorbeeld van de ongevallen die zich in de dagelijkse praktijk op de openbare weg kunnen voordoen. Daarom ontwerpt Mercedes-Benz al zijn modelseries op basis van zo’n veertig verschillende ongevalssituaties.”

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is een organisatie van Europese verkeersministeries, automobielclubs en verzekeraars. De organisatie voert botsproeven uit en evalueert voertuigveiligheid op basis van de beschikbare veiligheidssystemen. Michiel van Ratingen, General Secretary van Euro NCAP: "In 2018 hebben we nieuwe, strengere tests geïntroduceerd, waarbij de nadruk vooral lag op bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers. De winnaars van de ‘Best in Class’ awards hebben duidelijk laten zien dat de autofabrikanten het hoogst mogelijke veiligheidsniveau nastreven en dat de Euro NCAP-scores fungeren als katalysator voor een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van veiligheid.”

Nieuwe A-Klasse: voorbeeldige actieve en passieve veiligheid

De nieuwe A-Klasse is tevens het eerste model van Mercedes-Benz dat gedeeltelijk is ontwikkeld in het nieuwe Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS). Het ontwerp van de voertuigstructuur bevat oplossingen die zijn voortgekomen uit onderzoek naar echte praktijkongevallen. De kern van het veiligheidsconcept van de carrosserie is het zeer sterke passagierscompartiment. De grote stijfheid ervan bij ongevallen, bijvoorbeeld bij frontale en zijdelingse aanrijdingen of kop-staartbotsingen en zelfs bij het over de kop slaan, is bovenal te danken aan het veelvuldig gebruik van extra sterk, ultrasterk en gehard plaatstaal.

De bestuurder en voorpassagier hebben elk een driepunts veiligheidsgordel met gordelkrachtbegrenzer en gordelspanner. In combinatie met het PRE-SAFE®-systeem (optie) zijn de voorstoelen voorzien van reversibele gordelspanners. De twee buitenste achterzitplaatsen beschikken eveneens over een veiligheidsgordel met gordelspanner en gordelkrachtbegrenzer.

De nieuwe A-Klasse is standaard uitgerust met airbags voor de bestuurder en voorpassagier, een kneebag voor de bestuurder en windowbags. In tegenstelling tot veel concurrerende modellen bedekt deze windowbag ook de A-stijl voor een nog betere bescherming. Sidebags (gecombineerde thorax-/pelvisbags) voor zijn eveneens standaard, sidebags achter zijn optioneel.

De nieuwe A-Klasse beschikt over de allernieuwste rijassistentiesystemen met ondersteuning van de bestuurder. Daarmee realiseert de A-Klasse het hoogste niveau van actieve veiligheid in deze klasse, dankzij functies die hij heeft overgenomen van de S-Klasse. Zo kan de A-Klasse in bepaalde situaties voor het eerst semi-autonoom rijden. Hij houdt het verkeer nauwlettend in de gaten: dankzij verbeterde camera- en radarsystemen kan hij ver vooruitkijken. Tevens maakt de A-Klasse gebruik van kaart- en navigatiedata voor assistentiefuncties. De actieve afstandsassistent DISTRONIC bijvoorbeeld ondersteunt de bestuurder als onderdeel van het rijassistentiepakket in tal van routespecifieke situaties. Daarbij past het systeem de snelheid voorspellend en op comfortabele wijze aan, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes.

De nieuwe A-Klasse krijgt standaard de uitgebreide actieve remassistent. Afhankelijk van de situatie kan dit systeem op effectieve wijze helpen de gevolgen van een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, stoppende of stilstaande auto’s – en zelfs met overstekende voetgangers en fietsers – te beperken, of een aanrijding zelfs volledig voorkomen.