21
maart
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

EU erkent isolatie motorruimtecompartiment van Mercedes-Benz als Eco Innovation

De Europese Commissie heeft de nieuwe isolatie van het motorcompartiment ECO Thermo Cover in de Mercedes-Benz S 300 BlueTEC HYBRID erkend als Eco Innovation. Hiermee spreekt de Europese Commissie haar waardering uit voor de Mercedes-Benz Real Life Efficiency strategie die borg staat voor een laag brandstofverbruik in combinatie met comfort en rijplezier.
 

Milieubewuste huiseigenaren besparen energie door hun huizen te isoleren. Ingenieurs van Mercedes-Benz hebben nu voor het eerst een vergelijkbaar idee voor de auto uitgewerkt. Het concept is eenvoudig doch effectief: door het motorcompartiment te isoleren en de radiatorkleppen te sluiten wanneer de auto stilstaat, blijft de warmte van de Mercedes-Benz S 300 BlueTEC HYBRID behouden op de plek waar die nodig is, namelijk in het motorcompartiment, zelfs wanneer de auto gedurende korte tijd stilstaat. Wanneer de motor daarna weer wordt gestart, beperken de hogere temperaturen de frictie in de motor waardoor koude-startverliezen en CO2-emissies worden geminimaliseerd. Tests door Mercedes-Benz laten op jaarbasis een indicatieve gemiddelde brandstofbesparing tot 1,5 liter op een volle tank brandstof zien.

 

De afgelopen jaren werkte Mercedes-Benz samen met het Joint Research Center van de EU om een procedure te ontwikkelen voor het verifiëren van de potentiële besparingen. Mercedes is de eerste autofabrikant die in aanmerking komt voor ECO Innovation Credits op het gebied van thermische energieopslag. De CO2-besparing die dankzij de ECO Thermo Cover wordt gerealiseerd, is nu door de EU gecertificeerd.

ECO Innovations worden al sinds 2009 in de CO2-regelgeving vastgelegd, hoewel de EU sindsdien pas vier Eco Innovations heeft goedgekeurd. De EU verleent goedkeuring aan innovatieve technologieën die potentiële besparingen bieden tijdens het rijden, en met name aan technologieën waarmee geen rekening wordt gehouden in de New European Driving Cycle (NEDC). De ECO Thermo Cover is bijvoorbeeld niet van invloed op de NEDC laboratoriumtests omdat de auto in deze voorgeschreven verbruikstests altijd afgekoeld dient te worden tot dezelfde temperatuur als die van het teststation.