07
januari
2021
|
14:07
Europe/Amsterdam

EQS met uniek MBUX Hyperscreen: grootbeeld-tv in de auto

Visueel indrukwekkend, bijzonder eenvoudig te bedienen en uiterst leergierig: het MBUX Hyperscreen is een van de highlights in de EQS. Het is representatief voor de emotionele intelligentie van het volledig elektrische model uit de hogere klasse: het grote, gebogen display strekt zich met een vloeiende beweging over bijna de gehele breedte uit van de linker naar de rechter A-stijl. Het display is niet alleen bijzonder groot, het hoogwaardige, gedetailleerde design zorgt bovendien voor een ‘wow’-effect. De esthetische hightech-look is het emotionele aspect van het MBUX Hyperscreen. Daarnaast is er de kunstmatige intelligentie (AI): met behulp van software die in staat is om te leren, past het weergave- en bedieningsconcept zich volledig aan de gebruiker aan en geeft het gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Dankzij de ‘zero-layer’ hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakcommando’s te geven. De belangrijkste toepassingen worden altijd toegespitst op de situatie en op het hoogste niveau in het gezichtsveld weergegeven. Op deze manier worden tal van bedieningsstappen uit handen van de EQS-bestuurder genomen. En niet alleen de bestuurder wordt ontlast: het MBUX Hyperscreen is ook een attente assistent voor de voorpassagier die over een eigen display en bedieningsgedeelte beschikt.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience) heeft de bediening van een Mercedes-Benz radicaal vereenvoudigd. Geïntroduceerd in 2018 in de huidige A-Klasse, rijden er inmiddels wereldwijd meer dan 1,8 miljoen Mercedes-Benz personenwagens rond die over dit systeem beschikken. Enkele maanden geleden debuteerde de tweede generatie van dit zelflerende systeem in de nieuwe S-Klasse. Met de nieuwe EQS en het optioneel leverbare MBUX Hyperscreen volgt nu de volgende grote stap.

“Met ons MBUX Hyperscreen wordt een designvisie werkelijkheid”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group. “We combineren technologie op een fascinerende manier met design, wat de klant een ongekend gebruiksgemak biedt. We houden van eenvoud en we hebben MBUX naar een hoger plan gebracht.”

“Het MBUX Hyperscreen is zowel het brein als het zenuwstelsel van de auto”, aldus Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en CTO. “Het MBUX Hyperscreen leert de klant voortdurend beter kennen en levert een op maat gemaakt, gepersonaliseerd infotainment- en bedieningsaanbod, ook als de inzittende nog niet eens heeft geklikt of gescrold.”

Fascinerend uiterlijk met emotionele visualisatie

Het MBUX Hyperscreen is een voorbeeld van versmelting van digitaal en analoog design: verschillende displays lijken naadloos in elkaar over te gaan, wat resulteert in een indrukwekkende, gebogen displayband. Om de digitale en fysieke wereld met elkaar te verbinden zijn analoge luchtuitstroomopeningen geïntegreerd in dit grote digitale oppervlak.

Het MBUX Hyperscreen is omgeven door een doorlopend kunststof frame. Het zichtbare gedeelte is met behulp van een uitgebreid drielaags proces gespoten in de kleur silver shadow. Dit coatingproces bereikt door extreem dunne tussenlagen een bijzonder hoogwaardige oppervlakte-indruk. Door de geïntegreerde sfeereverlichting in het onderste gedeelte van het MBUX Hyperscreen lijkt de display-unit boven het dashboard te zweven.

De voorpassagier heeft een eigen display en bedieningsgedeelte, wat het reizen aangenamer en leuker maakt. Met behulp van maximaal zeven profielen is het mogelijk de content aan te passen. De entertainmentfuncties van het voorpassagiersdisplay zijn echter alleen beschikbaar tijdens het rijden als de wetgeving in het betreffende land dit toestaat. Als de voorpassagiersstoel niet bezet is, vormt het display een digitaal decoratief sierdeel. In dit geval worden animated sterren weergegeven, het zogeheten Mercedes-Benz pattern.

Voor een bijzonder scherp beeld beschikken het centrale display en het voorpassagiersdisplay over oled-technologie. Hier zijn de afzonderlijke pixels zelfverlichtend; niet-geactiveerde beeldpixels blijven uitgeschakeld, waardoor ze diepzwart lijken. De actieve oled -pixels kenmerken zich daarentegen door een hoge kleurbriljantie, wat resulteert in hoge contrastwaarden, ongeacht de kijkhoek en lichtomstandigheden.

Het fascinerende uiterlijk van het display wordt gekoppeld aan een emotionele visualisatie. Alle graphics zijn gestileerd in een nieuw blauw/oranje kleurenschema. Het klassieke cockpitdisplay met twee ronde klokken is opnieuw geïnterpreteerd met een digitaal laserzwaard in een glazen lens.

Dankzij het strakke displaydesign met ankerpunten is het MBUX Hyperscreen intuïtief en eenvoudig te bedienen. Een voorbeeld hiervan is de weergavestijl voor de EV-modus. Belangrijke functies van de elektrische aandrijving zoals boost of recuperatie worden op een nieuwe manier gevisualiseerd en zo tastbaar gemaakt. Een lensvormig object beweegt tussen twee aansluitingen, volgt de zwaartekracht en geeft zo de G-krachten op een indrukwekkende en emotionele manier weer.

Gepersonaliseerde suggesties met behulp van kunstmatige intelligentie

Infotainmentsystemen bieden talrijke en uitgebreide functies. Er zijn vaak meerdere bedieningsstappen nodig om ze te bedienen. Om deze interactiestappen nog verder te verminderen, heeft Mercedes-Benz met behulp van kunstmatige intelligentie een contextgevoelige gebruikersinterface ontwikkeld.

MBUX toont proactief de juiste functies op het juiste moment voor de gebruiker, ondersteund door kunstmatige intelligentie (zie voorbeelden hieronder). Het contextgevoelige bewustzijn wordt voortdurend geoptimaliseerd door veranderingen in de omgeving en het gebruikersgedrag. De ‘zero-layer’ voorziet de gebruiker op het hoogste niveau van de MBUX informatiearchitectuur van dynamische, geaggregeerde content uit het gehele MBUX en gerelateerde services.

Mercedes-Benz heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van gebruikers van de eerste generatie MBUX. Vooral de menu’s Navigatie, Radio/Media en Telefonie werden veel gebruikt, zodat de navigatietoepassing altijd in het midden van het display wordt weergegeven, met al zijn functies.

Meer dan twintig andere functies – van het actieve massageprogramma tot verjaardagsherinneringen en suggesties voor de to-do lijst – worden met behulp van kunstmatige intelligentie automatisch getoond wanneer ze relevant zijn voor de klant. ‘Magic Modules’ is de interne naam die de ontwikkelaars aan deze suggestiemodules hebben gegeven en die op de ‘zero-layer’ worden weergegeven.

In de volgende vier situaties kan de gebruiker de suggestie met één klik accepteren of afwijzen:

  • Als u op dinsdagavond altijd een bepaalde vriend(in) belt op weg naar huis, wordt u op die dag en op dat tijdstip gevraagd of u wilt bellen. Er wordt een visitekaartje met hun contactgegevens getoond, en – indien opgeslagen – hun foto. Alle suggesties van MBUX zijn gekoppeld aan het profiel van de gebruiker. Als iemand anders in de EQS rijdt op een dinsdagavond, wordt deze suggestie niet gedaan – of komt er een andere suggestie, afhankelijk van de voorkeuren van de andere gebruiker.
  • Als u ’s winters regelmatig gebruikmaakt van de massagefunctie volgens het hot stone-principe, leert het systeem dit en stelt het automatisch de comfortfunctie voor bij winterse temperaturen.
  • Als u regelmatig naast de stoelverwarming ook de stuurverwarming inschakelt, wordt u dit aangeraden zodra u de stoelverwarming bedient.
  • Het onderstel van de EQS kan worden verhoogd voor meer bodemvrijheid. Dit is een handige functie voor steile garage-ingangen of drempels. MBUX onthoudt de GPS-positie waarop u gebruik hebt gemaakt van de ‘Vehicle Lift-Up’ functie. Als de auto de GPS-positie weer nadert, stelt MBUX zelfstandig voor om de bodemvrijheid van de EQS te verhogen.

Interessante feiten & cijfers

Bij het MBUX Hyperscreen lopen verschillende displays naadloos in elkaar over, wat resulteert in een indrukwekkende, 141 cm brede en gebogen displayband. Het weergave-oppervlak is 2.432,11 cm2.

De grote glazen display-afdekking wordt bij het gietproces driedimensionaal gebogen bij temperaturen van circa 650°C. Dit proces maakt een vervormingsvrij zicht op het display over de gehele breedte van de auto mogelijk, ongeacht de straal van het display.

Om bij de belangrijkste toepassingen te komen, moet de gebruiker door 0 menuniveaus scrollen. Daarom noemt Mercedes-Benz dit de ‘zero-layer’ (nullaag).

Onder het touchscreen bevinden zich in totaal 12 actuatoren voor haptische feedback tijdens het gebruik. Bij aanraking genereren ze een voelbare trilling.

2 coatings op de afdekplaat verminderen reflecties en maken het reinigen gemakkelijker. Het gebogen glas zelf bestaat uit bijzonder krasvast aluminiumsilicaat.

Tot de veiligheidsmaatregelen behoren vooraf bepaalde breekpunten naast de zijdelingse luchtuitstroomopeningen en 5 beugels die dankzij hun honingraatstructuur bij een botsing gericht kunnen meegeven.

8 CPU-cores, 24 GB RAM en 46,4 GB per seconde RAM-geheugenbandbreedte behoren tot de technische specificaties van MBUX.

Op basis van de meetgegevens van een 1 multifunctionele camera en ook 1 lichtsensor wordt de helderheid van het display aangepast aan de omgevingsomstandigheden.

Met maximaal 7 profielen kan het displaygedeelte voor de voorpassagier worden geïndividualiseerd.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.