14
juli
2020
|
17:48
Europe/Amsterdam

EQ Ready-app – klaar voor elektromobiliteit?

Past een elektrische auto of een plug-in hybrid bij mijn dagelijks leven? Door het individuele rijgedrag te analyseren, helpt de EQ Ready-app bestuurders die zich afvragen of een overstap voor hen praktisch zou zijn. Sinds de introductie drie jaar geleden is de app ruim 1,6 miljoen keer gebruikt. De vernieuwde versie van de app is nu beschikbaar en biedt nieuwe functies, zoals de 7-dagen challenge, een virtuele laadsimulatie en een verbeterde user experience dankzij het nieuwe design.

"Onze EQ Ready App helpt bestuurders te bepalen of een geëlektrificeerde auto bij hun individuele behoeften past, ongeacht het merk van hun huidige auto. Dat is belangrijk, omdat elektrische auto’s en hybride modellen veel geschikter zijn voor dagelijks gebruik dan de meeste mensen denken. De nieuwe EQ Ready-app biedt gebruikers nog meer functies in nog meer landen – inmiddels zo’n dertig wereldwijd – en kan hen bijvoorbeeld laten zien hoe goed de laadinfrastructuur in veel landen al is. Dit maakt de app voor gebruikers tot de eerste maar belangrijke stap op weg naar het keerpunt in elektromobiliteit”, aldus Sabine Scheunert, Vice President Digital & IT bij Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales.

7-dagen challenge

Nadat de app wordt opgestart, gaat de individuele 7-dagen challenge van start waarin de dagelijkse routes van de gebruiker – met diens toestemming – worden geanalyseerd. Daarbij geldt het zelfbeschikkingsprincipe: persoonlijke gegevens worden alleen verzameld indien de klant daartoe vooraf expliciet toestemming heeft gegeven. Aan het einde van de periode gebruikt de app het individuele mobiliteitsgedrag om te bepalen of de gebruiker geschikt is voor een plug-in hybrid of elektrische auto van Mercedes-Benz. Tijdens deze challenge ontvangt de gebruiker van Mercedes-Benz dagelijks nieuwe informatie over zijn of haar ritten en over alle aspecten van elektromobiliteit bij Mercedes-Benz.

Aanvullend kan de EQ Ready-app ook routes berekenen inclusief energieverbruik en individueel verbruik. De energie die nodig is voor de ingevoerde route wordt afgeleid uit route-analyses van verkeersdata-aanbieders en de bijbehorende snelheidsprofielen. Alle laadmogelijkheden langs de route worden eveneens weergegeven. Op basis van ongeveer 1,6 miljoen anonieme, geanalyseerde ritten tot dusver werd berekend hoe lang een reis gemiddeld duurt. Uit de resultaten blijkt dat:

• 90 procent van alle trips korter dan 50 km is, en

• 96 procent van alle trips korter is dan 100 km.

De gemiddelde afstand per rit van de gebruiker varieert per land. Het resultaat is veelbelovend en bewijst dat 90 procent van de vastgelegde ritten uitsluitend op elektrische energie zou kunnen worden afgelegd met de huidige plug-in hybrids van Mercedes-Benz.

De app checkt niet alleen of de bestemmingen van de gebruiker ook met elektro-aandrijving kunnen worden bereikt; hij informeert ook dagelijks over de energiebehoefte en de beschikbare laadinfrastructuur langs de routes. Bovendien heeft de gebruiker de mogelijkheid om de laadtijden van diverse laadoplossingen te simuleren.

De app helpt nu al bij het vinden van beschikbare laadstations in meer dan dertig landen. De EQ Ready-app biedt geïnteresseerden maximale transparantie, zelfs al vóór de eerste rit, om de individuele voordelen van de EQ Power-modellen te ontdekken. Sinds kort is de EQ Ready-app ook te gebruiken in Argentinië, Brazilië en Uruguay.

De nieuwe versie van de app is nu beschikbaar in de App Store: https://eqready-app.mercedes-benz.com/appstore

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.