13
oktober
2020
|
15:40
Europe/Amsterdam

Elektromobiliteit wordt een akoestische ervaring

Zelfs in vergelijking met andere elektroauto’s is het interieur van de EQC 400 4MATIC (stroomverbruik gecombineerd: 21,3-20,2 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)[1] extreem stil. Daarmee is het de ideale demo-auto voor een technologie van morgen: toekomstige Mercedes-Benz EQ-modelgeneraties worden een multisensoriële ervaring met selecteerbare soundscapes en intuïtief verstaanbare feedbackgeluiden. De software voor deze toekomstmuziek wordt in eigen huis ontwikkeld.

Geen V8-brom, geen dieselklop, geen turbofluit – elektroauto’s zijn van nature stil. Optioneel wordt het rijden in toekomstige generaties van Mercedes-Benz EQ-modellen echter een multisensoriële ervaring: de soundexperts van Mercedes-Benz werken eraan om de paradigmaverschuiving van een auto met verbrandingsmotor naar een elektroauto ook hoorbaar te maken met behulp van een holistische soundenscenering.

De luistertest in een demo-EQC laat zien aan welke ontwikkelingen zij momenteel werken: verschillende soundscapes maken hier een individuele akoestische opstelling mogelijk. De soundscapes kunnen worden geselecteerd en ook uitgeschakeld via het centrale display, in een menu van MBUX. Over-the-air updates zijn in de toekomst denkbaar.

Onderdeel van de specifieke soundscape is ook het rijgeluid dat door de luidsprekers in het interieur wordt gereproduceerd. Het wekt emoties op en inspireert. Tegelijkertijd is het rijgeluid interactief, want het reageert op een tiental parameters zoals de stand van het gaspedaal, de rijsnelheid of de recuperatie. Het geselecteerde rijprogramma heeft ook invloed op het rijgeluid, zo worden de geluiden bijvoorbeeld dynamischer in het rijprogramma SPORT. De technologie maakt gebruik van intelligente sounddesign-algoritmen om de geluiden die afkomstig zijn van de versterker van het Burmester® surround sound system in real time te berekenen en deze vervolgens via de luidsprekers te reproduceren.

Het holistische soundconcept omvat ook geluiden die de bestuurder feedback geven - bijvoorbeeld wanneer de auto wordt ontgrendeld, wanneer deze wordt gestart of bij het afscheid nemen. Het aansluiten van de laadstekker wordt ook vergezeld van akoestische feedback die intuïtief te begrijpen is, dit keer buiten de auto. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld een akoestisch signaal krijgen of het laadproces geslaagd is en welk laadniveau de accu heeft bereikt.

Om deze feedback buiten de auto weer te geven, gebruikt Mercedes-Benz de luidsprekers van het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) in de bumpers. Dit systeem is verplicht voor nieuwe elektroauto’s die sinds 1 juli 2019 een typegoedkeuring hebben ondergaan (‘homologatie’). In Europa moet AVAS in bedrijf zijn tot een snelheid van 20 km/h. Hierdoor ontstaat bij langzaam rijden een extern geluid, zodat voorbijgangers de elektrische auto kunnen horen.

De algoritmen en geluiden voor het sounddesign worden bij Mercedes-Benz in eigen huis ontwikkeld. In het team, waarin medewerkers van verschillende afdelingen werkzaam zijn, zitten naast fysici ook sounddesigners, media-ontwikkelaars en mechatronica-specialisten. Zij werken in een akoestisch laboratorium, dat volledig is afgeschermd van buitengeluiden en trillingen, aan de emotionele sound van toekomstige Mercedes-Benz EQ-modellen. Ook voeren ze luistertests uit tijdens testritten met interactieve demo-auto’s, onder meer in het nieuwe test- en technologiecenter in het Duitse Immendingen.

Om een echt empathisch samenspel tussen de interactie van de bestuurder en de feedback van het geluid te realiseren, is hun werk niet alleen gebaseerd op muzikale composities zoals de harmonietheorie, maar ook op het variëren van de levendigheid van achtergrondgeluiden met tal van geluidsdimensies. Dit maakt van het sounddesign een holistische, multizintuiglijke ervaring die in interactie is met de hele auto. Deze ervaring biedt zowel een comfortabele stilte als een precieze, emotionele feedback.

Enkele feiten en cijfers:

  • Meer dan 120 interne testpersonen, van administratief medewerkers tot topmanagers, voerden testritten uit met de demo-auto en leverden hun bijdrage aan het ontwikkelingsproces.
  • Veel verschillende geluidsvarianten en -scomposities zijn tijdens de ontwikkelingsfase uitgeprobeerd en geëvolueerd. De roots van sommige sounds gaan meer dan tien jaar terug.
  • Mensen kunnen geluiden waarnemen in het frequentiebereik van 20 tot 20 kHz, dat ook wordt gebruikt voor de soundenscenering - uiteraard in een harmonieuze, orkestrale compositie.
  • De zware soundalgoritmen vergen het uiterste van een laptop, de digitale signaalprocessor (DSP) gebruikt ongeveer 1 GHz aan rekenkracht.
  • Ongeveer 250 engineers werken aan het comfortabeler en stiller maken van auto’s, terwijl zo’n tien engineers en sounddesigners zich bezighouden met de geluidskwaliteit.
[1] Het stroomverbruik is berekend op basis van VO 692/2008/EG. Het stroomverbruik is afhankelijk van de configuratie van de auto. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenwagens is te vinden in de ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch‘ voor nieuwe personenwagens, die kosteloos bij alle dealers en bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH is te verkrijgen via www.dat.de.

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.