03
maart
2017
|
13:16
Europe/Amsterdam

Eigen onderzoek naar ongevallen maakt bestelwagens van Mercedes-Benz nog veiliger

Het Van Accident Research team werd tijdens de zomer van 2015 heringericht om zich speciaal op bestelwagenveiligheid te richten. Sinds 1974 bestaat er al een Accident Research team dat zowel personenwagen- als bestelwagenongevallen onderzoekt. De engineers onderzoeken ongevallen waarbij bestelwagens van Mercedes-Benz betrokken zijn geweest. De resultaten uit het onderzoek worden rechtstreeks doorgevoerd in de ontwikkeling van nieuwe modellen, waarmee ze de bestelauto’s van Mercedes-Benz nog veiliger maken.

De analyse van praktijkongevallen is extra nuttig voor de experts, omdat daaruit tal van aanvullende resultaten tevoorschijn komen ten opzichte van de parameters die tijdens de veiligheidstests voor voertuigonderzoek en -goedkeuring worden aangehouden. Zo kunnen de ongevalsonderzoekers bijvoorbeeld zien of de airbags wel op de bedoelde manier zijn ontplooid. Daarnaast geven praktijkongevallen blijk van onderdelen in de bestelwagen die verder kunnen worden doorontwikkeld om een nog hoger veiligheidsniveau te bewerkstellingen.

“Onderzoek dat specifiek focust op bestelauto’s bestaat al sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw. Alleen waren de diverse subgebieden altijd toegewezen aan andere divisies. Nu hebben we alles onder één dak,” verklaart Vera Hertler, ontwikkelingsengineer en betrokken bij het opzetten van de afdeling Van Accident Research.

Mercedes-Benz Vans: pionier in veiligheidstechnologie

Veiligheid is van eminent belang voor Mercedes-Benz Vans. De meeste actuele veiligheids- en rijassistentiesystemen voor de bestelautomarkt vierden hun wereldprimeur in een voertuig van Mercedes-Benz. Nog maar kort geleden vestigde het merk nieuwe maatstaven met COLLISION PREVENTION ASSIST, Dodehoekassistent, Grootlichtassistent, het PRE-SAFE anticiperende beschermingssysteem voor inzitten, ATTENTION ASSIST en ADAPTIVE ESP met Trailer Stability Assist.

Ongeacht of het nu gaat om de Sprinter, Vito of Citan, gesloten bestel of dubbelcabine of chassiscabine – alle bieden ze een hoog basis veiligheidsniveau met tal van standaard veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast kan iedere klant het veiligheidsniveau van zijn bestelauto naar wens verder verhogen met behulp van een uitgebreid aanbod aan veiligheids- en assistentietechnologieën die geheel zijn afgestemd op de functie van elk model.

Internationale feedback

Voor ontwikkelingsengineer Hertler en haar team is praten met de inzittenden van bij ongevallen betrokken auto’s een wezenlijk onderdeel van de functie. “Zo vernemen we rechtstreeks hoe belangrijk ons werk is. Vaak spreken we met mensen die dankzij de veiligheidstechnologieën serieuze ongevallen zonder kleerscheuren overleefden.”

Aangezien als onderdeel van de onderzoeksprocedure zowel de betrokken bestelwagen als de ongevalslocatie wordt onderzocht, beschikt het Van Accident Research team over een Mercedes-Benz Vito dubbelcabine, die volop ruimte biedt voor de noodzakelijke uitrusting. De laadruimte is voorzien van alle gemakken om ongevallen te kunnen analyseren. De uitrusting loopt uiteen van een meetwiel en veiligheidsvesten tot aan een camera en hellingshoekmeter.

Wanneer het nodig is om per vliegtuig naar specifieke onderzoeklocaties te reizen, kunnen de vakken en schappen in hun geheel als gereedschapsboxen uit de auto worden uitgenomen en samen als ruimbagage worden ingecheckt. Als onderdeel van de ‘Mercedes-Benz Vans goes global’ strategie wordt het analysewerk van de ongevalsonderzoekers in de toekomst naar verwachting uitgebreid naar modellen en modelvarianten in andere markten, bijvoorbeeld voor rechtsgestuurde auto’s of modellen op de Noord-Amerikaanse markt.

V001