01
maart
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Eerste 4-cilinder BLUETEC-motor:

  • Extreem lage emissiewaarden door innovatief uitlaatgas reinigingssysteem
  • Brandstofverbruik nog verder teruggebracht tot 5,5 l/100 km
  • Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse beloond met TÜV-milieucertificaat.

Mercedes-Benz onthult tijdens de autotentoonstelling in Genève voor het eerst een zuinige 4-cilinder met de vooruitstrevende BLUETEC-technologie die het milieu veel minder belast. Met de Vision C 220 BLUETEC neemt Mercedes-Benz het voortouw op het gebied van motoren die in 2015 moeten voldoen aan de strikte EU6-emissienorm. De krachtige diesel met een vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximum koppel van 400 Nm verbruikt dankzij de vernieuwde dieseltechnologie en een slim energiemanagementsysteem slechts 5,5 liter brandstof per 100 kilometer.

”De geavanceerde 4-cilinder diesel met BLUETEC-emissieregeling is een schoolvoorbeeld van vooruitstrevende technologie voor de toekomst,” zegt Dr Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler AG en hoofd van de Mercedes Car Group. ”Onze strategie op het gebied van diesels is gericht op de besparing van brandstof, en dus de CO2 emissies, en het verder verlagen van de uitstoot van de schadelijke emisssies inclusief NOx, zonder dat het superieure rijplezier wordt aangetast. In dat verband denken wij dat onze state-of-the-art dieseltechnologie de beste oplossing is om aan beide wensen te voldoen.”

Met de Vision C 220 BLUETEC geeft Mercedes-Benz een voorproefje op wat er nog meer kan worden verwacht van het BLUETEC-concept, dat vorig jaar herfst in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd. Het spits werd in oktober 2006 afgebeten door de E 320 BLUETEC, dat samenviel met de introductie van dieselolie met een laag zwavelgehalte aldaar. Met een brandstofverbruik van 6,7 liter per 100 kilometer behoort de E 320 BLUETEC tot een van de zuinigste auto’s in zijn klasse.

Met de nieuwe 4-cilinder dieselmotor laat Mercedes-Benz de diversiteit van het BLUETEC-concept zien. Na de Amerikaanse introductie presenteert Mercedes-Benz de technologie ook op andere markten. Momenteel wordt de techniek op de Europese eisen aangepast. De doelstelling is om BLUETEC vanaf 2008 ook aan Europese klanten in personenauto’s te kunnen bieden.

BLUETEC – hoogwaardige technologie voor de schoonste diesels

De BLUETEC-technologie is door DaimlerChrysler ontworpen om de schadelijke uitstoot van dieselmotoren te verminderen. De nadruk ligt daarbij op het reduceren van de uitstoot van stikstofoxiden – het enige uitlaatgas waarvan de uitstoot bij dieselmotoren hoger ligt dan bij vergelijkbare benzinemotoren. Mercedes-Benz is daarom intensief bezig om de motor en het verbrandingsproces te verbeteren, zodat de emissie van stikstofoxide al wordt gereduceerd daar waar het ontstaat. De verbeterde 4-cilinder dieselmotor in de Vision C 220 BLUETEC is, evenals bij de conventionele dieselmotoren, uitgerust met vier kleppen per cilinder, derde generatie Common-Rail technologie, een turbo met variabele turbinesnelheid en uitlaatgasrecirculatie. Het verbrandingsproces wordt geoptimaliseerd door het gebruik van een zeer gevoelig elektronisch motormanagement.

De BLUETEC-technologie in de Vision C 220 BLUETEC is uitgerust met een oxidatiekatalysator, die de uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) reduceert, en een dieselpartikelfilter. Een aangepaste en duurzame NOx-opslagkatalysator met gepatenteerde on board ammoniakproductie zorgt in combinatie met een additionele SCR-katalysator voor een minimale uitstoot van stikstofoxiden. De Vision C 220 BLUETEC combineert zorg voor het milieu, rijplezier en comfort.

De resultaten die met de Vision C 220 BLUETEC worden behaald, zijn indrukwekkend op elk gebied. Aan de ene kant verbruikt de concept car, uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak, slechts 5,5 liter diesel per 100 kilometer (NEDC); aan de andere kant heeft deze auto een indrukwekkend vermogen en koppel en zorgt hij tegelijkertijd voor de unieke combinatie van efficiëntie en rijplezier. De Vision C 220 BLUETEC heeft de potentie om aan de toekomstige emissienormen te voldoen, zelfs al aan de veel strengere regels van EU6, die zullen gelden voor alle nieuwe auto’s vanaf 1 september 2015. Een voorbeeld van de nieuwe eisen is dat de uitstoot van kleine roetdeeltjes vijf keer minder moet zijn geworden tegen de tijd dat de EU5-norm van kracht wordt op 1 januari 2011, terwijl de EURO 6-norm vereist dat het stikstofoxide niveau maar 30% van het huidige niveau mag zijn. Alle personenauto’s van Mercedes-Benz met dieselmotor die standaard zijn uitgerust met een af-fabriek gemonteerd dieselpartikelfilter, voldoen al aan de emissie-grenswaarde voor deeltjes die zal gelden vanaf 2011.

Voor de Amerikaanse markt zal Mercedes-Benz vanaf 2008 nog drie andere V6-BLUETEC-modellen aanbieden – een R-Klasse, een M-Klasse en een GL-Klasse – met BIN 5-certificatie voor alle vijftig staten. Op de Detroit Auto Show begin januari demonstreerde de in Stuttgart gevestigde fabrikant hoe geschikt de schone en zuinige dieselmotor met veel trekkracht is voor grote auto’s en SUV’s: de V8-dieselmotor in de getoonde Vision GL 420 BLUETEC heeft een vermogen van 216 kW (290 pk) en een maximale trekkracht van 700 Nm bij een verwacht benzineverbruik van maar 9,8 liter per honderd kilometer.

Nieuwe C-Klasse: CO2-emissie verminderd met 15%

De productieversie van de nieuwe C-Klasse, die in première gaat op de Salon van Genève, is het resultaat van het succesvolle streven van Mercedes-Benz om het brandstofverbruik en de emissies omlaag te brengen. Een door de Duitse technische-keuringsautoriteit TÜV onderschreven Eco-balans test van de vierde generatie C-Klasse bevestigt dat de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) met 15% is verminderd.

De experts die het life-cycle assessment uitvoerden, hebben berekend dat het energieverbruik van de nieuwe C-Klasse 125 gigajoules lager is dan dat van het vorige model. Dit komt overeen met ongeveer 3.800 liter brandstof gedurende de levensloop (200.000 km). De uitstoot van koolstofdioxide is sinds 2000 per auto met 9 ton (15%) afgenomen.

De reductie van schadelijke emissies is net zo indrukwekkend gedaald. In vergelijking met het vorige model, dat stamt uit 2000, is door het gebruik van hoogwaardige technologie de emissie stikstofoxide afgenomen met 20% en die van koolwaterstoffen met 12%. Tegelijkertijd is de emissie van roetdeeltjes door dieselmotoren met meer dan 90% gedaald door het standaard onderhoudsvrij dieselpartikelfilter.

De nieuwe C-Klasse is wereldwijd de enige in zijn klasse die is beloond met een milieucertificaat. Waarmee de milieubewuste ontwikkeling van de auto nogmaals wordt onderstreept.