11
september
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Een nieuwe aanpak en toch direct herkenbaar als smart

Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt verrast smart met een wereldprimeur, de smart crosstown showcar. De smart crosstown laat zien wat er allemaal mogelijk is op basis van een smart fortwo en dat het unieke concept van deze auto veel mogelijkheden biedt.

De relatie met de compacte smart fortwo blijkt ook uit de afmetingen: met een wielbasis van minder dan 1,90 meter en een korte overhang is de smart crosstown slechts 2,68 meter lang. De breedte en de hoogte bedragen elk 1,58 meter. Ter vergelijking: de smart fortwo is 2,50 meter lang, 1,51 meter breed en 1,55 meter hoog.

De smart crosstown heeft, onder andere door de verzonken voorruit, op het eerste gezicht het karakter van een terreinwagen. Toch is de normale weg zijn eigenlijke terrein, zowel in als buiten de stad. Dit heeft de crosstown gemeen met de smart fortwo, met het verschil dat door het puristische concept van het studiemodel het rijden nog avontuurlijker wordt.

Natuurlijk is de smart crosstown voorzien van de tridion veiligheidskooi, die is uitgevoerd in een matte titaniumkleur. De bodypanels zijn bij de crosstown mat groen metallic. Een opvallend kenmerk is de steil geplaatste voorruit die, na het openen van het elektrisch bedienbare dak, naar beneden klapt en volledig onder de motorkap verdwijnt. Zowel de motorkap als de zijportieren hebben aan de buitenkant geplaatste scharnieren.

Het interieur van de smart crosstown biedt enerzijds een aantal herkenbare elementen uit de smart fortwo en anderzijds diverse zaken die geheel nieuw ontworpen zijn. Zo biedt het interieur een voorproefje van hoe een dashboard eruit kan zien dat voldoet aan alle Amerikaanse normen, maar geen concessies doet aan het voor smart zo kenmerkende ruimtegevoel. Anders dan bij de smart fortwo domineren rechte lijnen op het dashboard, terwijl graffiti voor een aparte uitstraling zorgt. Nieuw is ook een groot afsluitbaar opbergvak, dat van het portier aan de passagierszijde tot aan het midden van de auto reikt. In het deksel is een reeks knoppen en schakelaars opgenomen. Centraal geplaatst op het dashboard is een unit met aansluitmogelijkheden voor een PDA en USB-sticks. Andere stijlelementen in het interieur zijn leder in “used look”, skatewieltjes en opzetstukken voor de pedalen die doen denken aan de pedalen van een mountainbike.

Nadat smart op de IAA in 2001 al een hybride-aandrijvingsconcept voor de smart fortwo presenteerde, is de smart crosstown een auto met volledige hybride-aandrijving. Hiermee toont smart aan dat het niet alleen nu, maar ook in de toekomst milieuvriendelijke aandrijving kan leveren. smart laat zien dat een laag verbruik en zeer veel rijplezier elkaar niet behoeven uit te sluiten. Wanneer een dergelijke aandrijving in de smart fortwo of de smart forfour verkrijgbaar zal zijn, staat nog niet vast. Zeker is echter wel dat smart nu al in de vorm van de smart fortwo cdi en de smart forfour cdi auto’s levert die een zeer laag brandstofverbruik hebben. Vanaf het voorjaar van 2006 worden de smart fortwo cdi en de smart forfour cdi met een diesel partikelfilter (DPF) geleverd.

Tijdens een creatieve workshop hebben de ontwerpers een week lang nagedacht over de vraag, hoe een opvolger voor de smart fortwo coupé en de fortwo cabrio eruit zou kunnen zien. Tijdens deze sessie ontstond een groot aantal schetsen en ontwerpen voor de toekomstige smart fortwo. Het idee voor de smart showcar crosstown is gebaseerd op een schets uit deze workshop. Op basis van de schetsen en ontwerpen werden in de designstudio eerst een 1:4-model van klei en later een functionerend model vervaardigd. Het laatstgenoemde model diende niet alleen om het uiterlijk, maar ook om functies als het dak en de verzinkbare voorruit uit te proberen.

Na de beslissing dat deze auto als studiemodel op de IAA zou komen te staan, werd in april 2005 begonnen met de bouw van kleimodellen op ware grootte van het interieur en het exterieur. Toen de uiteindelijke keuze was bepaald, startten de designers met de bouw van de smart crosstown. Eind augustus was de smart crosstown klaar en kon worden ingezet voor foto- en filmopnamen.