21
februari
2023
|
12:45
Europe/Amsterdam

Een nieuw universum ontdekken: Mercedes-Benz en Moncler onthullen PROJECT MONDO G

Samenvatting

·         PROJECT MONDO G is een uniek kunstwerk dat de iconische G-Klasse en de onderscheidende designelementen van Moncler combineert

·         Mercedes-Benz presenteert vandaag het samen gemaakte kunstwerk tijdens de liveshow ‘The Art of Genius’ van Moncler in Londen

·         De sculptuur gaat in première tijdens de show ‘The Art of Imagination’, opgevoerd in een imaginaire setting als co-creatie van auto- en modedesign

PROJECT MONDO G combineert de karakteristieke kenmerken van de Mercedes-Benz G-Klasse met de puffer jackets van Moncler. Het kunstwerk werd op de Moncler Genius Show tijdens de London Fashion Week onthuld. Mercedes-Benz sluit zich met dit door Moncler gehoste project aan bij merken en artiesten zoals Alicia Keys, Pharrell Williams, Adidas Originals, FRGMT, Salehe Bembury, Palm Angels en ROC NATION by Jay-Z. Moncler presenteert een nieuwe visie voor Moncler Genius via een live-event in Olympia London. Het samenwerkingsmodel van het modemerk wordt een platform voor co-creatie in nieuwe branches als kunst, technologie, sport, muziek en design.

Mercedes-Benz en Moncler delen een passie voor innovatie, design en het pionieren op het gebied van  interculturele samenwerkingen. De creatieve samenwerking tussen beide merken kwam tot stand op basis van deze gedeelde waarden en ambities. Het thema ‘Art of Imagination’ is een inspirerende boodschap om groots te dromen en nieuwe wegen in te slaan, het onmogelijke bereikbaar te maken en grenzeloos nieuwe dingen te ontdekken. Het kunstwerk PROJECT MONDO G markeert het eerste partnership tussen Moncler en een automerk.

“We zijn erg enthousiast over de samenwerking met Moncler waarmee we een nieuw ‘X Factor merkmoment’  creëren. Bij Mercedes-Benz zetten we ons in voor de ontwikkeling van cultuur en maatschappij. Onze co-creatie met Moncler biedt een onverwachte ervaring voor beide merken. De eerste samenwerking met Moncler opent nieuwe horizonten en een potentieel aan interessante projecten, waarover we binnenkort meer nieuws delen.”

Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, verantwoordelijk voor Marketing & Sales

PROJECT MONDO G: iconische kunst

Het exclusief voor de samenwerking van Mercedes-Benz en Moncler ontworpen kunstwerk combineert de karakteristieke kenmerken van de iconische offroader G-Klasse met het stijlvolle puffer jacket van Moncler. Het hoekige design van de G-Klasse en de zachte, vloeiende lijnen van het gewatteerde jack vormen een spectaculair contrast. Beide producten hebben zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot gewilde lifestyle-items. De versmelting van tegenstellingen heeft geresulteerd in een sculpturaal object. PROJECT MONDO G nodigt uit om de transformatie van functionaliteit tot een kunsticoon met indrukwekkende afmetingen te ervaren: 4,6 meter lang, 2,8 meter hoog, 3,4 meter breed (met wielen) en een gewicht van 2,5 ton.

Een tweede blik op het kunstwerk maakt nog meer karakteristieke kenmerken zichtbaar die verwijzen naar de originele producten en daarnaast spannende contrasten creëren. De ruwe patina is een zichtbaar teken van slijtage dat verwijst naar functionaliteit en bruikbaarheid. Het vormt een visueel contrast met de perfecte, hoogglanzend reflecterende oppervlakken die luxe uitstralen. Een ander bewust in het oog springend element is de enorme ritssluiting van PROJECT MONDO G. Een praktische verwijzing naar de veelzijdigheid en variabiliteit van zowel de auto als het jack.

“De samenwerking met Moncler inspireerde ons om een echt iconisch beeld op wielen te creëren: ons PROJECT MONDO G is een zeer opvallend designstatement. Gebaseerd op onze designfilosofie van sensuele puurheid combineert dit kunstwerk extreem contrasterende vormen en oppervlakken: hoogglanzende materialen met een gebruikte patinalook; de sterke geometrie van de G-Klasse met de organische vormen van de puffer jackets van Moncler. Twee sterke luxemerken bieden een bijzondere nieuwe ervaring door de auto- en modewereld samen te voegen in één kunstwerk. Door de overgedimensioneerde en overdreven vormentaal is het polariserende kunst om nieuwe impulsen en trends te zetten.”

Gorden Wagener, Chief Design Officer Mercedes-Benz Group AG

Met de G-Klasse in 1979 betrad Mercedes-Benz geheel nieuw terrein. Het G-model is enerzijds ontworpen als een terreinvaardig vervoermiddel met vrijetijdskarakter en anderzijds voor zwaar gebruik in bijvoorbeeld industriële of gemeentelijke toepassingen. Kort na de introductie begon een continu ontwikkelingsproces dat tot op de dag van vandaag voortduurt. Dit is de sleutel tot het aanhoudende succes van de G-Kasse.

De campagne ‘Art of Imagination’

PROJECT MONDO G is de hero showcar van de wereldwijde campagne die de samenwerking van Mercedes-Benz en Moncler wereldwijd communiceert via social media, out-of-home (OOH) en PR. De visual is een winterlandschap, geïnspireerd door de grenzeloze ontdekkingsmogelijkheden met de G-Klasse offroader en het Moncler puffer jacket. De campagne heeft de look & feel van een imaginair universum met lage zwaartekracht. Te zien zijn modellen die conceptionele looks dragen uit de Moncler-collectie. Het design van de campagneset weerspiegelt de onthulling van het kunstwerk tijdens de ‘The Art of Genius’ show. Het demonstreert het vermogen van de G-Klasse en het Moncler puffer jacket om zelfs de zwaarste omstandigheden te weerstaan.. De campagne werd gefotografeerd door de veelgeprezen regisseur en fotograaf Thibaut Grevet.

Over Moncler

Moncler, opgericht in 1952 in Monestier de Clermont, Grenoble, Frankrijk, is momenteel gevestigd in Italië. Het merk heeft zich in de loop der jaren onderscheiden door stijl te combineren met constant technologisch onderzoek, ondersteund door experts in bergactiviteiten. De bovenkledingcollecties van Moncler combineren de extreme eisen van de natuur met die van het stadsleven. Moncler produceert en verkoopt zijn kleding- en accessoirecollecties onder de merknaam Moncler via eigen fysieke en digitale Stores, maar ook via geselecteerde modewinkels, warenhuizen en webshops.

Fashion engagement van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft zich sinds 1995 gevestigd als een belangrijke speler in de wereldwijde mode-industrie. Het luxemerk heeft authentieke relaties opgebouwd op creatieve gebieden zoals mode, fotografie en kunst, en gebruikt zijn initiatieven om opkomend designtalent, innovatieve samenwerkingen, Fashion Week-partnerships en live-events te ondersteunen.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.