04
november
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

Een levensreddende innovatie is jarig:Mercedes-Benz introduceerde 25 jaar geleden de airbag

  • Ontwikkelingsproces startte in 1967

  • S-Klasse was 25 jaar geleden de eerste productieauto met airbag

  • Toekomstige airbags houden rekening met individuele lichaamskenmerken

Bij Mercedes-Benz in het Duitse Sindelfingen rolde 25 jaar geleden de eerste S-Klasse met airbag van de band. Het was het resultaat van meer dan dertien jaar ontwikkeling en het begin van een nieuw tijdperk in de autowereld. Volgens ongevallenonderzoeken heeft de airbag in de VS al meer dan 14.200 mensenlevens gered en in Duitsland zijn sinds 1990 meer dan 2.500 auto-inzittenden door de luchtzakken beschermd tegen fataal letsel. Mercedes-Benz bood de airbag aan lang voordat andere automerken ermee kwamen en heeft tot nu toe al meer dan twaalf miljoen voertuigen uitgerust met dit beschermingssysteem. Sinds 1992 is de airbag standaard in alle personenauto’s met de bekende Mercedes ster.

Mercedes-technici hebben de airbagtechniek de laatste jaren voortdurend verder ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan de zijairbags en adaptieve systemen, die zich aan de botskracht aanpassen. Toekomstige airbags gaan onderdeel uitmaken van het preventieve inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE. Met behulp van nieuwe sensoren kunnen ze dan al voor een ongeval in werking treden, teneinde de druk op de lichamen van de auto-inzittenden voor en tijdens de botsing te verminderen. Om dezelfde reden zullen de luchtzakken in de toekomst ook rekening houden met individuele parameters zoals lengte, geslacht en leeftijd van de inzittenden.

De airbag is een belangrijk onderdeel van de Mercedes-geschiedenis, net zoals kreukelzones, veiligheidsstuursystemen, gordelspanners, ABS en andere Mercedes-vindingen. De airbag is een voorbeeld van de leidende positie die het automerk uit Stuttgart inneemt op het gebied van personenautoveiligheid.

De ontwikkeling van airbags begon in 1967 en was op veel gebieden pionierswerk. Het idee van de luchtkussens bestond al sinds begin jaren vijftig, maar de technische mogelijkheden ontbraken toen nog. Mercedes-technici kwamen zowel met oplossingen voor de activeringssensoren als voor de gasgenerator, die de luchtzak in slechts 30 milliseconden opblaast. Zij ontwikkelden ook de scheurvaste airbagzak, verbeterden de manier waarop deze wordt opgeblazen en slaagden erin het geheel in een stuurwiel onder te brengen.

Na meer dan 250 botsproeven, 2.500 tests en meer dan zeven miljoen testkilometers beleefde de airbag in december 1980 zijn wereldpremière in de S-Klasse, samen met de eveneens nieuwe gordelspanners. Al in 1991 was zo’n 28 procent van alle Mercedes-personenauto’s van een bestuurdersairbag voorzien. Sinds oktober 1992 is het luchtkussen standaard in alle auto’s van Mercedes-Benz.

Amerikaanse statistieken: de airbag heeft meer dan 14.200 levens gered

Van begin af aan heeft Mercedes-Benz de airbag bedoeld als aanvulling op de veiligheidsgordel. Volgens Amerikaanse deskundigen beschermt de airbag bij ongevallen elke derde inzittende tegen zware verwondingen. Elke zesde bestuurder of voorpassagier is dankzij de airbag niet overleden. Sinds 1987 heeft de airbag in de VS al zo’n 14.200 auto-inzittenden het leven gered.Uit berekeningen van Mercedes-ongevallenonderzoekers heeft de airbag in Duitsland sinds 1990 bijgedragen aan het redden van zo’n 2.500 mensenlevens.

Mercedes-innovaties: zijairbags en windowairbags

De Mercedes-technici hebben hun grote voorsprong in het ontwikkelen van airbags gebruikt om het beschermingssysteem voortdurend verder te ontwikkelen en te optimaliseren. Na de wereldpremière van de bestuurdersairbag volgde in 1988 de passagiersairbag voorin en in 1995 bood Mercedes-Benz als één van de eerste automerken zijairbags aan. In 1998 volgden de windowbags en adaptieve airbags, die afhankelijk van de botskracht in twee fasen in werking treden.

Toekomstbeeld: de airbag van morgen werkt al voor de botsing

Mercedes-technici werken aan een beschermingssysteem, dat zich automatisch aanpast aan het ongeval en aan de inzittenden. Moderne radartechniek en sensoren kunnen dan bijvoorbeeld inschatten hoe zwaar een botsing zal zijn. De airbags in het PRE-SAFE-systeem kunnen dan al voor de botsing in werking treden en langzaam steeds groter worden. Als bestuurder en voorpassagier hun gegevens in de boordcomputer invoeren (leeftijd, geslacht, lengte en gewicht), kunnen de airbags zelfs met individuele kenmerken rekening houden.