08
maart
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

Duurzaamheid van Mercedes-Benz op de BedrijfsautoRAI 2012

Tijdens de BedrijfsautoRAI 2012 die van dinsdag 17 tot en met zaterdag 21 april in het Europacomplex van de Amsterdam RAI wordt georganiseerd, presenteert Mercedes-Benz op de stand in de Oosthal het producten- en dienstenpakket voor bestelwagens en trucks. Daarbij zal ook veel aandacht uitgaan naar het thema duurzaamheid.

Als aanbieder van zowel bestelwagens als trucks en een volledig aanvullend dienstenpakket, positioneert Mercedes-Benz zich als ideale businesspartner die de transporteur alle denkbare vervoersvraagstukken volledig uit handen kan nemen. Op deze tentoonstelling zijn er twee stands: de trucks zijn ondergebracht op stand 01.220 in de Europahal en het bestelwagenprogramma op een daarnaast gelegen stand in de Oosthal (04.110). Het thema duurzaamheid gaat hand in hand met de primeurs van de BedrijfsautoRAI. Speciale aandacht gaat onder meer uit naar de Vito E-CELL Combi, de Atego BlueTec Hybrid en de Actros Euro 6. Ook op het buitenterrein van de BedrijfsautoRAI zal Mercedes-Benz goed vertegenwoordigd zijn.

Duurzaamheid als tweede natuur

Duurzame mobiliteit en kostenefficiëntie hebben voor Mercedes-Benz de hoogste prioriteit. Van oudsher worden de Mercedes-Benz voertuigen gewaardeerd om hun kwaliteit en lange levensduur. Volgens de filosofie van het merk houden de ingenieurs al bij hun ontwerpen rekening met de vele duurzaamheidsaspecten. De uitgekiende vooruitstrevende constructie levert bij een gunstig eigen gewicht hoge laadvermogens op, waardoor betere transportprestaties kunnen worden gerealiseerd. Talloze grote investeringen, vergende onderzoeken en tests door de jaren heen hebben geleid tot vele innovaties en nieuwe systemen om de bedrijfswagens zuiniger, milieuvriendelijker, veiliger en duurzamer te maken. Voorbeelden hiervan zijn de bestelwagens en trucks die aan de Euro 5- en EEV-emissienormen voldoen en de nieuwe Actros die nu zelfs al met Euro 6-motoren kan worden geleverd. Deze motoren hebben al in de praktijk bewezen zuiniger te zijn en minder CO2 uit te stoten. Maar ook de innovaties op het gebied van alternatieve brandstoffen zoals aardgas (LNG & CNG) en elektriciteit krijgen bij Mercedes-Benz veel aandacht. Maar duurzame mobiliteit gaat verder dan zuinige motoren, alternatieve brandstoffen en beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen alleen. Al vele tientallen jaren is recycling bij Mercedes-Benz een belangrijke pijler die dankzij de schaalgrootte van het merk van toegevoegde waarde is in de filosofie van Mercedes-Benz. Begin jaren negentig toonde Mercedes-Benz met het MeRSy systeembeheer aan dat een structurele aanpak tot een optimale verwerking van materialen, onderdelen en vloeistoffen leidt. Hergebruik werd toen al hot. Dit onderwerp staat nog steeds hoog op de agenda bij Mercedes-Benz. De originele ruilonderdelen van Mercedes-Benz (ReMan) zijn hier het tastbare voorbeeld van, ook voor bedrijfswagens. Onderdelen als een versnellingsbak, dynamo of stuurhuis worden door de fabriek in nieuwstaat teruggebracht. Ook worden complete motoren gereviseerd. Om de kwaliteit te kunnen garanderen wordt ieder onderdeel of iedere motor aan dezelfde zware test als een nieuwe onderworpen. De motor wordt bijvoorbeeld op identieke wijze op de proefbank getest. Omdat deze onderdelen aan dezelfde strenge kwaliteitsnormen voldoen, krijgen deze ook dezelfde garantie als een nieuw origineel Mercedes-Benz onderdeel. De garantie op Mercedes-Benz originele revisiemotoren voor trucks is zelfs twee jaar. Met deze aanpak worden duizenden tonnen aan grondstoffen en een gigantische hoeveelheid aan energie bespaard.

Maar een onderdeel met een tweede leven levert bovendien lagere gebruikskosten op voor de klant. Reparatiekosten vallen fors lager uit en de besparing kan oplopen tot wel vijftig procent. Alle hiervoor genoemde voordelen en maatregelen inzake duurzaamheid dragen bij tot de efficiency van de Mercedes-Benz bestel- of vrachtwagen. Daarmee dus ook tot het uiteindelijke rendement van het voertuig.

RAI-primeur Vito E-cell Combi

Tijdens de BedrijfsautoRAI 2012 staat de Vito E-CELL Combi als primeur op de stand. Deze variant voor het personenvervoer is gebaseerd op de eerder geïntroduceerde Vito E-CELL bestelwagen, de eerste in serie geproduceerde bestelwagen ter wereld die af fabriek met elektroaandrijving wordt geleverd. Al in het najaar van 2010 werden honderd Mercedes-Benz Vito E-CELL’s in bestelwagen uitvoering een jaar lang door klanten in Berlijn en Stuttgart ingezet voor een testperiode van vier jaar. Ook in Nederland wordt deze elektrisch aangedreven Vito bestelwagen al ingezet, onder meer bij G4S, ROTEB en een werkmaatschappij van VolkerWessels. Naar verwachting zal dat aantal met de uitbreiding naar een Combi-variant nog verder toenemen. Voor het vergroten van de actieradius is de snelheid van de Vito E-CELL elektronisch op 89 km/h begrensd, waardoor de bestelwagen bij ritten op de snelweg gemakkelijk met het vrachtwagenverkeer kan meekomen. Hij accelereert in 6,5/11 seconden van 0 naar 50/80 km/h. De Vito E-CELL is gebaseerd op de middellange Vito. Dankzij het laadvermogen tot 835 kilogram van de Van uitvoering en de gelijkblijvend beschikbare laadruimte is de Vito E-CELL Van uitermate geschikt voor de stadsdistributie. De Vito E-CELL Combi is daarentegen geschikt uitermate geschikt voor het binnenstedelijk vervoer van personen. Met de 2+2+3 zitplaatsen is de Vito E-CELL Combi geschikt voor het Elektrische vervoer van 7 persoenen incl de bestuurder. De elektromotor heeft een vermogen van 60 kW, het hoogste koppel bedraagt 280 Nm. De aandrijving geschiedt op de voorwielen. De krachtige en sterke lithium-ion tractiebatterijen bevinden zich onder de laadvloer. De oplaadtijd bedraagt zo'n zes uur aan het 380/400 V-net. Daarnaast worden de batterijen ook gedurende de rit door recuperatie (de omzetting van remenergie in stroom) gevoed. De Vito E-CELL Combi beschikt over een volwaardige veiligheidsuitrusting inclusief ESP. Bovendien zijn de batterijen op een veilige postitie onder de auto gepositioneerd.

Wanneer de airbag wordt geactiveerd, wordt de hoogspanningstechniek automatisch stopgezet. De Vito E-CELL Combi rolt samen met alle andere Vito's van de band in Vitoria in het Spaanse Baskenland. Er is een productie van 2.000 Vito's E-CELL gepland. Vanaf nu zullen er extra modelvarianten worden geproduceerd, zoals de op deze BedrijfsautoRAI geëxposeerde Vito E-CELL Combi. Deze is uitermate geschikt voor het emissieloos binnenstedelijk vervoer.

De Sprinter NGT

Sinds een aantal jaren is de Mercedes-Benz Sprinter als gesloten bestelwagen en Combi af fabriek leverbaar met aardgasaandrijving: de Sprinter NGT (Natural Gas Technology). Recentelijk is ook de Sprinter NGT chassiscabine aan het leveringsprogramma toegevoegd. Hierbij is keuze uit een bivalente of monovalente aardgasvariant. Bij de bivalente variant zijn de brandstofkosten bij werking op aardgas 50% lager dan met benzine en tot 30% lager dan met diesel. Dit is vooral erg gunstig in het stadsverkeer. Wanneer het gas is verbruikt en er is niet direct een tankstation in de buurt, kan eenvoudig worden overgeschakeld naar benzine. Minimale belasting van het milieu en rendement worden dus optimaal benut. Ook de CO2-uitstoot is bij de aardgasaandrijving tot 20% minder in vergelijking met rijden op benzine. Iets dat met de toepassing van Biogas nog verder kan worden gereduceerd. De bivalente Sprinter NGT heeft met gebruikmaking van beide brandstoffen een actieradius tot wel 1.200 km. De monovalente Sprinter NGT heeft een kleinere benzinetank (< 15 liter) waarbij de benzine alleen als noodreserve dient. De bestuurder heeft geen invloed op de omschakeling naar benzine, dit gebeurt automatisch. Een groot voordeel van de monvalente variant is dat deze voldoet aan de strenge emissienorm EEV, hierdoor is de Sprinter NGT toegestaan in veel binnensteden. Alle Sprinter NGT modellen voldoen aan de veiligheidseisen en doen daarmee niet onder voor de andere Sprinter-uitvoeringen. Bovendien voldoet de Sprinter NGT ook aan de bijzondere veiligheidsnorm voor voertuigen op aardgas conform de EG-richtlijn R110.

De minimale belasting van het milieu, zijn stille loop, de kostenefficientie, de goede actieradius en de snelle tankstop maken de Sprinter NGT ideaal voor stadsverkeer waarbij zelfs grote afstanden kunnen worden afgelegd, ook buiten de stad. 

De Atego BlueTec Hybrid

De Atego BlueTec Hybrid, de eerste zware hybride distributietruck in serieproductie, is daar een sprekend voorbeeld van. Een 12 tons bakwagen met 220 pk sterke EEV-dieselmotor en Telligent Automaat vormt de basis voor de Atego BlueTec Hybrid. Hieraan is een 44 kW sterke E-motor met bijbehorende accu toegevoegd. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide motoren gelijktijdig kunnen zijn ingeschakeld. De Atego BlueTec Hybrid rijdt tot maximaal 60 km/h elektrisch waarbij de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait, zodat de nevenaggregaten permanent worden aangedreven. De rem-energie van het voertuig die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en wordt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego. Hiervoor beschikt het voertuig over een hoog voltage lithium-ion accu van de nieuwste generatie. Het grote voordeel van deze accu is de enorme gewichtsreductie tot slechts 110 kilogram in verhouding tot andere accutechnieken. Het sinds enkele jaren leverbare motor start-stopsysteem (MSS) werd voor de hybridevariant van de Atego verder geoptimaliseerd. De brandstofbesparing en de daarmee gepaard gaande CO2-reductie ligt bij distributievervoer in de praktijk gemiddeld tussen de 10 en 15 procent. De Atego BlueTec Hybrid bezit de Europese typegoedkeuring voor in serie geproduceerde voertuigen. Daarmee heeft Mercedes-Benz als truckfabrikant de primeur. Het hybridesysteem verzorgt zich bovendien geheel zelf en heeft in het dagelijks gebruik totaal geen externe functies nodig zoals bijvoorbeeld voor het opladen van de accu. Daarmee is volledige flexibiliteit in het gebruik gegarandeerd. Tijdens de BedrijfsautoRAI zal er speciale aandacht uitgaan naar vier vervoerders die de Atego BlueTec Hybrid in het wagenpark hebben opgenomen. Met zijn zuinige en efficiente EEV hybride aandrijfconcept met motor start/stop systeem leent deze distributietruck zich bij uitstek voor binnenstedelijke distributie.

De nieuwe Actros, vooruitstrevend met de Euro 6-emissienorm

De nieuwe Actros is in alle opzichten écht nieuw. Rendement, rijdynamiek en comfort voor de chauffeur waren de belangrijkste prioriteiten bij de ontwikkeling. Europese truckfabrikanten doen grote investeringen om zich voor te bereiden op de invoering van de Euro 6-emissienorm die begin 2014 wettelijk verplicht wordt. Het voordeel van de Euro 6-norm is dat de uitstoot van schadelijke stoffen op een nog nauwelijks meetbaar niveau is aangeland.

Het nadeel is dat de benodigde technologieën per definitie een hoger brandstofverbruik én extra gewicht met zich meebrengen. Daardoor wordt het juist moeilijker om de beoogde CO2-doelen te halen. Mercedes-Benz gaat echter een stap verder en heeft een brandstofbesparing van 4,5 procent weten te bewerkstelligen ten opzichte van de al zuinige huidige generatie. Volledig nieuwe truckconcepten vangen de nadelen van de complexe uitlaatgasreiningssystemen op, of overcompenseren deze zelfs. De nieuwe Mercedes-Benz Actros met de Euro 6 motor is de eerste truck van deze compleet nieuwe lijn en loopt dus verder op de zaken vooruit. Dit wordt onder meer gerealiseerd met een geoptimaliseerde aandrijflijn met zuinige, efficiënte motoren, korte schakeltijden, een op de inzet afgestemde achterasoverbrenging en lage wrijvingsverliezen. Daarnaast is ook de aerodynamica verbeterd en zijn er brandstofbesparende technieken toegepast op nevengebruikers als de luchtdrukregeleenheid, de hulppomp voor de stuurbekrachtiging en de luchtcompressor. Met de nieuwe Euro 6 Actros bereidt de ondernemer zich nu al voor op de toekomst. 

De Econic NGT

De Econic is het model uit het bedrijfswagenprogramma van Mercedes-Benz die speciaal is ontwikkeld voor de veelzijdige toepassingen in de particuliere en publieke reinigingsbranche. Daarnaast wordt deze bedrijfswagen ook ingezet als brandweerauto, vliegveldtrekker en autotransporter. Maar ook voor het distributietransport in stedelijke agglomeraties wordt de Econic inmiddels toegepast. De stadsdistributie van levensmiddelen en dranken stelt tegenwoordig bijzondere eisen aan de milieutechnische kwaliteiten van een bedrijfswagen. Dat is de reden dat de Econic - naast twee dieselmotoren - ook wordt geleverd in een versie met een lean burn aardgasmotor: de Econic NGT. Rijden op aard- en biogas draagt bij aan het terugdringen van brandstofkosten en de uitstoot van schadelijke emissies. De motor wordt gekenmerkt door een extreem lage partikel uitstoot en een CO2-emissie waarmee de Mercedes-Benz truck ruim voldoet aan de zeer strenge emissienorm EEV. Ook het geluidsniveau ( Piek gecertificeerd) ligt fors lager dan bij de ingekapselde dieselvariant. Naast het stillere en schonere motorconcept is de Econic NGT ook voorzien van een lage cabine met lage instap, waarbij de bestuurder goed zicht op andere verkeersdeelnemers. 

De Econic NGT is uitgerust met composiet gasflessen waarin het CNG (Compressed Natural Gas) veilig en efficiënt wordt opgeslagen. Rijden op biogas is met deze Econic NGT ook mogelijk, waardoor de milieubalans en dan met namde de CO2 emissie nog meer naar de goede zijde doorslaat. De motor van de Econic NGT is gebaseerd op de beproefde dieseluitvoeringen, maar dan voorzien van een elektronisch gestuurde, sequentiële multipoint aardgasinjectie. Aan het vermogen van 205 kW (279 pk) worden nauwelijks concessies gedaan. De serieproductie van de aardgasmotor vormt een waarborg voor de betrouwbaarheid en de lage onderhoudskosten van de NGT-uitvoering.

De Econic NGT kan ook geleverd worden met LNG tanks, waarbij het aardgas is opgeslagen in vloeibare vorm waardoor de actieradius aanzienlijk kan worden vergroot. De minimale belasting voor het milieu, de grote efficiëntie, de lage brandstofkosten, het lage geluidsniveau en het cabineconcept maken de auto ideaal voor binnenstedelijke distibutie, waarbij ook de mogelijkheid bestaat langere afstanden te overbruggen.