06
juli
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Drie nieuwe versies smart fortwo: micro hybrid drive (mhd), hybrid drive (hd) en electric drive (ed)

Zoals van een jong en innovatief merk als smart mag worden verwacht, blijven de ingenieurs en technici werken aan nieuwe technieken. Dat resulteerde, kort na de introductie van de nieuwe smart fortwo, in drie nieuwe versies die uitblinken door hun geringe verbruik en lage uitstoot: de smart fortwo micro hybrid drive (mhd), voorzien van een start/stopfunctie, de smart fortwo hybrid drive (hd), die beschikt over een verbrandingsmotor en een elektromotor, en de smart fortwo electric drive (ed), die, zoals de naam al aangeeft, volledig wordt aangedreven door een elektromotor.

De productie van de smart fortwo micro hybrid drive (mhd) start medio oktober van dit jaar in de fabriek in het Franse Hambach. Vanaf eind dit jaar wordt het model als coupé en als cabrio leverbaar in alledrie de lines: pure, pulse en passion. Bovendien komt er een speciale gelimiteerde serie ter gelegenheid van de introductie.

De smart fortwo micro hybrid drive is voorzien van een speciale functie die de motor uitschakelt wanneer er geen gas wordt gegeven, bijvoorbeeld voor verkeerslichten, drempels of in stop-and-go-verkeer. Hierdoor worden brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en geluidsproductie tijdelijk tot nul gereduceerd. In combinatie met de automatische handgeschakelde versnellingsbak, standaard in de smart fortwo, kunnen bestuurders gemakkelijk van dit systeem gebruik maken. Uit onderzoek blijkt dat auto’s in het normale, dagelijkse verkeer gemiddeld elke 1,3 kilometer stil staan. Met het oog op brandstofverbruik en comfort wordt de motor uitgeschakeld bij snelheden lager dan 8 km/u wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, als teken dat er gestopt gaat worden. Zo gauw het rempedaal wordt losgelaten, wordt de motor weer gestart. Indien gewenst kan de start-/stopfunctie met behulp van een knop op de middenconsole worden uitgeschakeld.

Hart van het systeem is een startergenerator die stroom levert aan het elektrisch systeem van de auto en tegelijkertijd als startmotor fungeert. Zo gauw de bestuurder het rempedaal loslaat, wordt de motor binnen een fractie van een seconde soepel gestart. Hierdoor is een normale startmotor op het vliegwiel niet langer nodig. De smart fortwo micro hybrid drive heeft een brandstofverbruik dat volgens de NEDC-norm gemiddeld zo’n acht procent lager ligt dan bij de normale smart fortwo. In stadsverkeer kan de besparing zelfs oplopen tot 13 procent. Het verbruik per 100 km is met 0,4 liter gereduceerd van 4,7 tot 4,3 liter.

Ook de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) wordt minder, van circa 112 naar circa 103 gram per kilometer.

Het start-/stopsysteem is ontwikkeld door smart, in samenwerking met Valeo GmbH en de Gates Corporation.

De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo micro hybrid drive op een rij:

Cilinders/kleppen:                  drie cilinders in lijn, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud:                       999 cc
Boring x slag:                          72 x 81,8 mm
Vermogen:                               52 kW/71 pk bij 5.800 omw./min.
Max. koppel:                             92 Nm bij 4.500 omw./min.
0-100 km/u:                              13,3 seconden
Topsnelheid:                           145 km/u
Brandstofverbruik:                  4,3 l/100 km (voorlopige waarde, NEDC-norm)
Brandstofbesparing:              gemiddeld circa 8%, in stadsverkeer circa 13% (voorl.)
CO2-uitstoot:                           103 g/km (voorlopige waarde)

 

smart fortwo hybrid drive concept (hd): 12 % minder verbruik en uitstoot

Dankzij de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor is de smart fortwo hybrid drive nog zuiniger en milieuvriendelijker dan ooit. Het hybride-concept vermindert verbruik en uitstoot voor zowel de diesel- als de benzineversie met zo’n 12 procent. Zo verbruikt de smart fortwo hybrid drive diesel volgens NEDC-norm geen 3,3, maar slechts 2,9 liter per 100 km. De uitstoot van kooldioxide neemt af van 88 tot 77 gram per gereden kilometer. Daarmee zet de CO2-kampioen nieuwe maatstaven voor “drieliterauto’s”: geen andere auto met dieselmotor is zuiniger en klimaatvriendelijker.

De smart fortwo hybrid drive heeft een 33 kW/45 pk sterke verbrandingsmotor en een 20 kW/27 pk elektromotor die wordt aangedreven door een nikkel-hybride accu (1 kWh). Beide motoren kunnen samen of afzonderlijk van elkaar werken. Wanneer er alleen op de elektromotor wordt gereden, wordt er brandstofbesparend en geheel zonder uitstoot gereden in het stadsverkeer. Met beide motoren samen is er beduidend meer vermogen en koppel beschikbaar. De verbrandingsmotor levert 33 kW/45 pk en een maximum koppel van 110 Nm, de elektromotor levert 20 kW/27 pk en een koppel van 50 Nm.

Samen komen ze tot een vermogen van 53 kW/72 pk. De onderbreking van de trekkracht bij het schakelen, vooral bij het opschakelen van de eerste naar de tweede versnelling, wordt gecompenseerd door het gelijktijdig gebruik van beide aandrijvingsvormen. Zo trekt de smart fortwo hybrid drive zo’n vier seconden sneller op van 0-100 km/u dan de smart fortwo cdi.

De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo hybrid drive op een rij:

Cilinders/kleppen:                   drie cilinders in lijn, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud:                        799 cc (diesel)
Boring x slag:                            65,5 x 79 mm
Vermogen:                                33 kW/45 pk verbrandingsmotor
                                                    20 kW/27 pk elektromotor
                                                    gecombineerd: maximum vermogen 53 kW/72 pk
Max. koppel:                              110 Nm 2.000-2.500 omw./min. (verbrandingsmotor)
                                                    50 Nm (elektromotor)
0-100 km/u:                              15,8 seconden
Topsnelheid:                            135 km/u
Brandstofverbruik:                   2,9 l/100 km (diesel, NEDC-norm)
Brandstofbesparing:               circa 12%
CO2-uitstoot:                            77 g/km (diesel)
                                                    0 g/km (wanneer alleen de elektromotor wordt gebruikt)

 

smart fortwo electric drive (ed) concept: geen uitstoot in de stad

De smart fortwo electric drive wordt aangedreven door een krachtige hoge-temperatuur-accu die is gemaakt van sodium-nikkel-chloride, dat niet milieubelastend is. De accu is ondergebracht in de bodemplaat, zodat de interieurruimte niet wordt aangetast.

Met een verbruik volgens NEDC-norm van slechts 12 kilowattuur per 100 kilometer en geen uitstoot van kooldioxide is de smart fortwo electric drive het zuinigste en milieuvriendelijkste alternatief voor stadsverkeer. Wanneer de accu volledig is opgeladen, heeft de auto een actieradius van rond de 115 km. Wanneer de accu leeg is, kan deze via elk normaal stopcontact weer worden opgeladen, tenminste 1000 keer. De accu gaat tot tien jaar mee. Het opladen tot 80 procent van de volledige capaciteit duurt vier uur, volledig opladen duurt acht uur.

De verbruikskosten volgens NEDC-norm bedragen slechts € 0,02 per kilometer, ver onder het niveau van een verbrandingsmotor, hoewel de elektromotor vrijwel dezelfde prestaties levert. De acceleratie van 0-60 km/u is vrijwel gelijk aan die van versies met benzinemotor en de auto heeft een topsnelheid van 112 km/u. Bovendien biedt de smart fortwo electric drive als “zero emission car” in veel landen een belastingvoordeel en valt hij buiten lokale heffingen, zoals de zogeheten “congestion charge” in Londen.

De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo electric drive op een rij:

Vermogen:                                        30 kW/41 pk
0-60 km/u:                                         5,7 seconden
Topsnelheid:                                    circa 112 km/u
Verbruik:                                            12 kWh/100 km (NEDC-norm)
CO2-uitstoot:                                    0 g/km