16
mei
2012
|
02:00
Europe/Amsterdam

Drie genomineerden Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Award

Uit een groot aantal inzendingen heeft een vakjury drie innovaties genomineerd voor de Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Award 2012. De innovaties zijn van Argonon Shipping bv, V.O.F. Amulet en Maiken Systems bv. De winnaar wordt bekendgemaakt op 4 juni 2012, tijdens de uitreiking van de prijzen in de MKB Innovatie Top 100 op de Floriade in Venlo.

Het is de derde keer dat Mercedes-Benz de BlueEFFICIENCY Award toekent aan de onderneming die de beste innovatie levert op het gebied van duurzame mobiliteit. De BlueEFFICIENCY Award zorgt ervoor dat duurzame mobiliteit ook in de zevende editie van de MKB Innovatie Top 100 extra aandacht krijgt. Initiatiefnemer van de MKB Innovatie Top 100 is Syntens Innovatiecentrum. Het evenement wordt ondersteund door Mercedes-Benz Nederland, NRC Handelsblad en NL Octrooicentrum. De winnaar van de Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Award krijgt een bezoek voor twee personen aan de Mercedes-Benz fabriek en het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart aangeboden.

Drie genomineerden

Voor de Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Award heeft de vakjury uit een veelheid van uiterst veelbelovende ideeën drie duurzame innovaties voor de prijs genomineerd. Twee innovaties verbeteren duurzaam vervoer over water. De derde innovatie regelt openbare verlichting. De innovaties zijn van Argonon Shipping bv met het eerste binnenvaartschip op aardgas, V.O.F. Amulet met de ecotanker en Maiken Systems bv die het mobiele netwerk gebruikt om met lichtarmaturen in het openbare verlichtingsnetwerk te communiceren.

Binnenvaartschip op aardgas

Het binnenvaartschip Argonon is het paradepaard van Deen Shipping en het eerste in Europa met een hoofdmotor op aardgas. De zogeheten dual fuel motor gebruikt als brandstof een combinatie van 80% vloeibaar aardgas (LNG) en 20% diesel. Deze dual fuel dieselmotor scoort hoog op de milieuladder. Ten opzichte van de huidige generatie dieselmotoren in binnenvaartschepen is de uitstoot van fijnstof 95% lager, van NOx 40% en van CO ₂ 20%. De Argonon produceert elektriciteit met miniturbines die volledig op aardgas draaien. Die keuze versterkt de milieuprestaties. De techniek is niet eerder op een binnenvaartschip toegepast. De restwarmte van zowel de miniturbines als de hoofdmotor levert de energie om het schip in de winter te verwarmen en in de zomer te koelen. De turbines die aardgas gebruiken, hebben een belangrijk bijkomend voordeel: ze onttrekken ononderbroken aardgas aan de voorraadtank. Die blijft daardoor koud en dat voorkomt de kans op ongewenst afblazen van aardgas. Dat fenomeen treedt op bij iedere tank met vloeibaar aardgas (-162 ⁰ C) waaraan geen voorraad wordt onttrokken.

Nu toegestaan

Het gebruik van aardgas en het opslaan van vloeibaar aardgas was tot 27 januari 2012 niet toegestaan op een binnenvaartschip. Argonon Shipping, de dochterorganisatie waarin Deen Shipping de Argonon heeft ondergebracht, heeft drie jaar gewerkt aan de verandering van de internationale regelgeving. De technieken van de Argonon zijn niet nieuw, maar nog nooit gezamenlijk toegepast aan boord van een binnenvaartschip.

De Argonon voldoet ruimschoots aan de strengere milieueisen waaraan binnenvaartschepen in 2016 moeten voldoen. Aardgas als motorbrandstof is op dit moment goedkoper dan diesel. Daarmee is deze duurzame vinding ook bedrijfseconomisch interessant. De meerinvestering is in drie tot zes jaar terugverdiend.

Ecotanker Amulet

De Amulet heeft elektrisch aangedreven schroeven. Het is een binnenvaarttanker die net zoals de Argonon stookolie en minerale oliën van en naar raffinaderijen en opslagplaatsen vervoert. Daar valt ook de bevoorrading van zeeschepen in het havengebied tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen onder. De eigenaren van Amulet V.O.F. hebben ingezet op een schoon en zuinig schip dat met bestaande technieken 30–40% minder brandstof verbruikt dan vergelijkbare schepen op dit moment. Zij hebben gekozen voor vier dieselaangedreven generatoren met een vermogen van 500 kW. De uitlaatgassen zijn zeer schoon dankzij een uitlaatgasnabehandelings-systeem met katalysatoren. Die installatie vermindert de uitstoot van NOx met 67% en van fijnstof met 98%. Het schip voldoet aan de emissie-eisen die vanaf 2022 voor de binnenvaart zullen gaan gelden. De generatoren leveren energie aan het boordnet, twee L-drives van 850 kW, de boegschroef en de ladingpompen. Een intelligent energiemanagementsysteem schakelt binnen 6 seconden generatoren in of uit, afhankelijk van de vraag naar vermogen.

Hoogteverstelling

De schroeven van de Amulet zijn in hoogte verstelbaar over een afstand van 64 cm. Op die manier steekt de voortstuwing van de Amulet altijd op de meest economische manier in het water. Er is geen ballastwater meer nodig om de schroef onder water te houden. Het schip heeft ook een lager eigengewicht. De generatoren staan niet onder het achterdek, maar onder het voordek. Nu hoeven de opvarenden geluid en trilling niet meer te dempen. Daarmee is 25 ton aan staal gewonnen. De Amulet bespaart in de praktijk 32% brandstof. Daarmee is de milieuvriendelijke ecotanker ook bedrijfseconomisch interessant.

De ecotanker verbruikt 400 liter per uur ten opzichte van 590 liter voor een conventioneel gebouwd schip. De meerinvestering is in drie tot zes jaar terugverdiend.

Licht uit spot aan

Maiken Systems bv levert systemen waarmee gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat de openbare verlichting kunnen managen. Het systeem vindt steeds meer toepassing om energie te besparen en het onderhoud te vereenvoudigen. Maiken gebruikt het mobiele netwerk van Vodafone voor de communicatie tussen wegbeheerder en individuele lichtpunten. Dat is nieuw. Eerder verliep de communicatie door de elektriciteitskabels zelf. Dankzij de innovatie met communicatie ‘door de lucht’ heeft Maiken de betrouwbaarheid verhoogd van 90 naar 99,8%.

Eigen baas

Alle onderdelen om met een lichtmast te communiceren kunnen in de armatuur worden aangebracht achter het aansluitblok/de zekeringhouder, het scheidingspunt tussen de beheerder van het elektriciteitsnetwerk en de beheerder van de openbare verlichting (gemeente). De besturing is daarmee onafhankelijk van de communicatiekwaliteiten van het elektriciteitsnet. Betrouwbare besturing van de openbare verlichting levert een bijdrage aan duurzame mobiliteit. Het bespaart energie zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Bedrijfseconomisch is het ook interessant. De investering in het systeem van Maiken is in drie tot vijf jaar terugverdiend.