27
maart
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

Design ontmoet topprestaties in Mercedes-Benz CLA 45 AMG

Mercedes-AMG trapt de lente van 2013 af met een wereldprimeur voor de CLA 45 AMG op de New York International Auto Show. Als high-performance vierdeurs coupé treedt de CLA 45 AMG in de voetsporen van de CLS 63 AMG. Mede dankzij de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld is de CLA 45 AMG een perfecte ambassadeur van de dynamische prestaties van het merk AMG.  

De nieuwe CLA 45 AMG staat garant voor een uitzonderlijke combinatie van sportiviteit, een uitgesproken design en exclusieve individualiteit. Net als de CLS 63 AMG Shooting Brake (2012) en de CLS 55 AMG (2004) creëert de CLA 45 AMG met deze eigenschappen een compleet nieuw segment. Ten tijde van hun introductie hadden deze AMG-modellen namelijk geen directe rivalen en de CLA 45 AMG geeft een vervolg aan die traditie.

AMG turbo power in combinatie met efficiënte prestaties

Onderhuids beschikt de CLA 45 AMG met een viercilinder turbomotor, het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem en de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie over dezelfde aandrijflijn als de recent geïntroduceerde A 45 AMG. Aan de basis van die aandrijving staat de AMG 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbo benzinemotor met een maximumvermogen van 265 kW (360 pk) en een koppel van maximaal 450 Newtonmeter. Met die waarden is deze unit de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbo benzinemotor ter wereld. In combinatie met het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem zorgt deze motor, die volgens de bekende ‘one man, one engine’ filosofie van AMG met de hand wordt gebouwd, voor prestaties die bijna vergelijkbaar zijn met die van een sportwagen. De sportcoupé accelereert in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, om vervolgens door te stomen naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Die indrukwekkende prestaties weet de CLA 45 AMG-krachtbron overigens te verenigen met efficiënte verbruikswaarden, getuige de gemiddelde brandstofconsumptie van 6,9 liter op 100 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC).

AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie

De turbomotor in de CLA 45 AMG is standaard gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie met dubbele koppeling. Deze versnellingsbak voorziet in zeven gangen, drie rijprogramma’s, een dubbele ontkoppelingsfunctie en RACE START voor een optimale acceleratie. Tot de sterke punten van deze transmissie behoren automatisch schakelen zonder onderbreking in de aandrijfkracht, speciaal ontwikkelde besturingssoftware, zeer soepele en gemakkelijke gangwisselingen en efficiënte prestaties.

Een speciale functie om de dynamische prestaties en het rijplezier nog verder te vergroten is het zogenaamde ‘korte M-programma’. In de C- en S-stand biedt dit de bestuurder de mogelijkheid om de Manual modus (‘M’) via de schakelpaddle te activeren, zonder de handen van het stuur te halen. In het korte M-programma ervaart de bestuurder de dynamiek en prestaties van handgeschakeld rijden in alle automatische rijprogramma’s, met automatisch opschakelen wanneer het toerental de begrenzer bereikt.

Prestatiegericht AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem

De CLA 45 AMG wordt standaard geleverd met een variabel AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem dat is ontwikkeld met het oog op het leveren van maximale prestaties en dynamiek. De aandrijfkracht naar de achteras wordt daarbij verzorgd door een compacte Power Take-Off unit (PTU) die volledig is geïntegreerd in de 7-traps sporttransmissie. De aandrijving verloopt daarbij volledig variabel. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen van de CLA 45 AMG naar de voorwielen gestuurd voor optimale verbruiksprestaties. Wanneer de dynamische prestaties van de motor worden aangesproken, wordt het koppel verdeeld over de voor- en achterwielen, tot maximaal een 50:50 verhouding.

AMG sportonderstel met onafhankelijke voor- en achteras

Net als alle high-performance modellen van AMG vertrouwt ook de nieuwe CLA 45 AMG op geavanceerde ondersteltechnologie. Zo is de drie-link ophanging aan de voorzijde voorzien van stijvere fusees en een compleet nieuwe vering en demping, waarbij de nadruk ligt op het genereren van maximale grip onder veeleisende, dynamische rijcondities.

De vier-link achteras van de CLA 45 AMG is eveneens compleet nieuw. De lagers van de wieldraagarmen werden aangepast voor het garanderen van maximale rijdynamiek en controle. Bovendien zorgt de nieuwe constructie van de achteras voor een grotere rijstabiliteit, mede doordat het subframe stijf aan de carrosserie bevestigd is. Verder zorgt het AMG sportonderstel, met speciaal getunede veer/demper combinaties en zwaardere stabilisatorstangen, voor een grotere acceleratie in dwarsrichting en voorkomt het dat de koets in snelle dubbele bochten teveel overhelt.

De CLA 45 AMG staat standaard op lichtmetalen 18 inch AMG-wielen met 235/40 R 18 banden. Achter die wielen gaat een high-performance AMG-remsysteem schuil met geventileerde en geperforeerde remschijven rondom (voor: 350 x 32 millimeter, achter: 330 x 22 millimeter).

Onmiskenbaar design

Al na een eerste blik op de nieuwe CLA 45 AMG wordt duidelijk dat iedere gelijkenis met de CLS 63 AMG doelbewust is. Het expressieve design van de CLA is door Mercedes-AMG verder versterkt met diverse AMG-elementen. De meest herkenbare daarvan zijn zonder meer de AMG ‘twin blade’ radiatorgrille en de aerodynamische rand onderaan de voorbumper, beide uitgevoerd in mat titaniumgrijs. De forse luchtinlaten zijn voorzien van ‘flics’ en verbeteren de luchtstroom naar de koelingselementen die erachter schuil gaan. Bi-xenon koplampen behoren tot de standaarduitrusting.

Een opvallend profiel is verzekerd dankzij dorpelverbreding met mat titaniumgrijze inzetstukken. Andere eigenschappen die exclusief zijn voorbehouden aan dit CLA-topmodel zijn de hoogglans titanium grijs gelakte dubbelspaaks lichtmetalen AMG-wielen, en het ‘TURBO AMG’ embleem op het voorspatbord.

Aan de achterzijde beschikt de CLA 45 AMG over een opvallende AMG achterbumper. Daarin zijn niet alleen de luchtuitstroomopeningen aan de zijkanten geïntegreerd, hij herbergt tevens een grote diffuser en een mat titaniumgrijs inzetstuk. De twee dubbele, verchroomde uitlaatpijpen van het AMG sportuitlaatsysteem versterken de dynamische aantrekkingskracht van de auto. Opvallende LED-achterlichten maken deel uit van het standaardpakket.

Dynamisch, exclusief en topkwaliteit interieur

Het interieur van de CLA 45 AMG laat niets te wensen over. Sportstoelen in leder ARTICO/microvezel DINAMICA met rode contrasterende stiksels, rode veiligheidsgordels, een multifunctioneel stuurwiel met schakelpaddles, de AMG DRIVE UNIT en AMG instaplijsten behoren alle tot de basisuitrusting. Aluminiumaccenten en van chroomaccenten voorziene uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem versterken het sportieve gevoel in het interieur. Informatie wordt geleverd via het AMG-combi-instrumentarium met centraal kleurendisplay, het AMG-hoofdmenu en de RACETIMER.