11
juli
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

De technische highlights van de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse

  • Meer technlogische innovaties dan ooit in een keer in nieuw model van Mercedes-Benz geïntegreerd

  • Standaard COLLISION PREVENTION ASSIST verlaagt botsrisico

  • Nieuwe efficiënte benzine- en dieselmotoren

  • Nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling

  • Laagste Cw-waarde in zijn klasse

  • Sandwich-concept klaar voor toekomstige alternatieve aandrijvingsvormen

Nog nooit heeft Mercedes-Benz in een keer zoveel technologische innovaties in een nieuw model doorgevoerd als in de nieuwe B-Klasse. De Compact Sports Tourer maakt in september zijn debuut op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt. De B-Klasse wordt met nieuwe motoren veelzijdiger en efficiënter en is leverbaar met een nieuw ontwikkelde 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling. Het model biedt meer veiligheidsfeatures dan ooit en heeft een geheel nieuwe dynamische styling die zijn sportieve en elegante karakter benadrukt. De nieuwe B-Klasse staat vanaf november in de showroom.

De Mercedes-Benz B-Klasse is sinds halverwege 2005 op de markt en ontwikkelde zich vanaf dat moment gelijk tot een hit. Het was voor Mercedes-Benz dan ook een uitdaging om het succesvolle concept weer verder te verbeteren. Zo wordt de B-Klasse leverbaar met nieuwe viercilinder benzinemotoren met directe inspuiting en een turbo, nieuwe viercilinder dieselmotoren, en een nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Door finetuning van zowel de benzine- als de dieselmotoren zijn alle nieuwe B-Klasse modellen zuiniger dan hun voorgangers en stoten ze minder CO2 uit.

Laagste Cw-waarde in zijn klasse

Mercedes-Benz is erin geslaagd om de Cw-waarde van de nieuwe B-Klasse te verlagen naar 0,26 waarmee het model zich wat dit betreft in de top van zijn klasse bevindt. Om deze waarde te bereiken zijn onder meer de luchtstromen rond de voorwielen en de bodemplaat geoptimaliseerd. De luchtweerstand is zelfs tot 0,24 te verlagen als wordt gekozen voor het optionele ECO Technology pakket; een ongekende waarde voor een auto met de rechte achterzijde van een stationwagen.

Nieuwe motoren voor maximale efficiëncy

De nieuwe B-Klasse heeft volledig vernieuwde benzine- en dieselmotoren en nieuwe transmissies die in de fabrieken in Stuttgart-Untertürkheim en -Hedelfingen, Rastatt/Baden, Gaggenau/Baden en Kölleda/Thuringia worden gefabriceerd. Nieuw op alle B-Klasses is het standaard gemonteerde ECO start/stop systeem. Dit schakelt de motor uit als de bestuurder de versnellingsbak in neutraal zet en tegelijkertijd de rem intrapt. Zodra de bestuurder ontkoppelt of het rempedaal loslaat, start de motor weer.

Alle motoren van de B-Klasse zijn voorzien van een turbo. Ze vallen in alle versies op door een hoog vermogen en koppel in combinatie met gunstige cijfers voor verbruik en CO2-uitstoot. Om de aandrijflijn ook dwars te kunnen plaatsen, heeft Mercedes-Benz het geheel zo compact mogelijk gehouden. De motor en versnellingsbak zijn op vier punten opgehangen. Het systeem is speciaal voor motoren met een hoog koppel ontworpen en elimineert een deel van het aandrijfgeluid. Een hydraulische demper die in de steun van de versnellingsbak is geïntegreerd, draagt bij aan het toegenomen rijcomfort.

De nieuwe viercilinder benzinemotoren markeren de start van een compleet nieuwe serie motoren. Deze krachtbronnen hebben de directe brandstofinspuiting van de derde generatie die Mercedes-Benz sinds vorig jaar ook gebruikt voor de BlueDIRECT V6-en V8-motoren. De motoren zijn zo ontworpen dat ze zowel dwarsgeplaatst als in de lengterichting zijn te monteren. In eerste instantie is de B-Klasse leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor als B 180 met 90 kW (122 pk) en als B 200 met 115 kW (156 pk). Het maximaal koppel is respectievelijk 200 en 250 Nm, in beide gevallen al beschikbaar vanaf 1.250 rpm.

Voor de nieuwe viercilinder dieselmotor in de B-Klasse maakt Mercedes-Benz gebruik van common-rail turbodiesel techniek met directe inspuiting. Dezelfde beproefde techniek wordt ook gebruikt in de modellen van C- tot S-Klasse. De cilinderinhoud is verkleind van 2,0 tot 1,8 liter; voor het eerst in de geschiedenis plaatst Mercedes-Benz een dieselmotor overdwars. De B 180 CDI levert 80 kW (109 pk); de B 200 CDI heeft een vermogen van 100 kW (136 pk). Het maximale koppel bedraagt ​​respectievelijk 250 Nm vanaf 1.400 tpm en 300 Nm vanaf 1.600 tpm.

7G-DCT transmissie met dubbele koppeling

Een primeur bij de B-Klasse is ook de nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling. Deze transmissie is uiterst compact en schakelt dankzij de zeven versnellingen onmerkbaar en zonder onderbrekingen, soepel en snel. De 7G-DCT combineert het comfort van een automatische transmissie met de efficiency van een handgeschakelde versnellingsbak. Hij is voorzien van een elektrische oliepomp voor het start/stop systeem. Met een lengte van 367 mm en een gewicht van slechts 86 kilo is de 7G-DCT de meest compacte en lichtte transmissie op de markt. Ook nieuw is de handgeschakelde zesbak. Deze is nauw verwant aan de 7G-DCT. Net als bij de DCT schakelt de bak soepel, heeft hij een minimale inwendige wrijving en een laag gewicht.

Chassis en ophanging: geraffineerde sportiviteit nu ook voor de Sports Tourer

Innovaties op het gebied van ondersteltechniek hebben een groot aandeel in de geslaagde combinatie van dynamische rij-eigenschappen, veiligheid en comfort -- waarbij alle ingrediënten even belangrijk zijn.Mercedes-Benz heeft de rij-eigenschappen van de nieuwe B-Klasse op een nog hoger niveau gebracht. De verbeteringen in vergelijking met zijn voorganger zijn bereikt door het zwaartepunt te verlagen, door de montage van een nieuwe four-link achteras en door een verbeterd ESP. Dit tesamen levert aanzienlijk verbeterde dynamische eigenschappen op zonder dat het ten koste gaat van het comfort. Een sportonderstel is als optie verkrijgbaar. In dat geval is de B-Klasse met 20 mm verlaagd voor een nog lager zwaartepunt. Sportdempers en een Direct -Steer systeem benadrukken het sportieve karakter van de auto.

Besturing: mechanisch met elektrische ondersteuning

Ook de elektromechanische besturing van de B-Klasse is vernieuwd. De elektromotor van de stuurbekrachtiging is direct op de stuurinrichting geplaatst waardoor de auto directer reageert en beter communiceert met de bestuurder. Dankzij de verbeterde elektromechanische stuurbekrachtiging is het effect van de bekrachtiging bij lagere snelheden groter dan bij hogere snelheden, zodat de besturing tijdens inparkeren en manoeuvreren veel lichter is dan bij conventionele systemen. Een Direct-Steer systeem is verkrijgbaar in combinatie met het sportpakket.

Standaard COLLISION PREVENTION ASSIST vermindert botsrisico

Als wereldprimeur in het compacte segment introduceert Mercedes-Benz op de B-Klasse standaard een systeem dat bij een dreigende aanrijding de bestuurder visueel en akoestisch waarschuwt. Het adaptieve Brake Assist zet gelijktijdig de remmen op scherp. Het COLLISION PREVENTION ASSIST verlaagt het risico van kop-staartaanrijdingen aanmerkelijk. In tegenstelling tot andere systemen is het COLLISION PREVENTION ASSIST niet alleen bedoeld om binnen de bebouwde kom de effecten bij lichte aanrijdingen te verminderen. Integendeel: deze innovatieve oplossing is ook gericht op bescherming bij kop-staartbotsingen bij snelheden van meer dan 30 km/h. Mercedes-Benz verwacht dat het nieuwe veiligheidssysteem een significant, positief effect heeft op de ongevallenstatistieken.

De B-Klasse biedt ondanks z’n compacte afmetingen meer dan ooit de inzittendenbescherming die kenmerkend is voor Mercedes-Benz. Naast het unieke COLLISION PREVENTION ASSIST biedt de auto state-of-the art veiligheidssystemen die maken dat de nieuwe B-Klasse de benchmark vormt binnen zijn segment zoals:

  • Adaptive Headlamp Assist

  • Blind Spot Assist en Lane Keeping Assist

  • ATTENTION ASSIST (standaard)

  • Speed Limit Assist (speed limit sign recognition)

  • Active Parking Assist

  • Brake HOLD function (standaard met 7G-DCT)

  • Hill Hold function

  • Linguatronic

  • Achteruitrij camera

  • DISTRONIC PLUS met BAS

  • PRE-SAFE® (voor het eerst binnen zijn segment).

Meest geavanceerde rijsimulator ter wereld

Voordat Mercedes-Benz de nieuwe B-Klasse uitvoerig in de praktijk testte, had het Technologie Centre in Sinderfingen al vele tienduizenden kilometers ‘stilstaand’ afgelegd in een nieuwe rijsimulator met een 360°-scherm. Het systeem is vorig jaar gebouwd op een twaalf meter lange rail waarop onder meer de (dwars)krachten zijn na te bootsen. De nieuwe simulator is de meest geavanceerde ter wereld. Ogenschijnlijk lijkt het systeem vanbuiten op een vliegtuigsimulator. Een complete testauto staat in een koepel met een doorsnee van 7,5 meter die is gemonteerd op zes individueel uitschuifbare poten. De binnenkant van de koepel fungeert als een projectiepaneel waarop de omgeving levensecht is afgebeeld zodat het lijkt alsof je daadwerkelijk aan het verkeer deelneemt.

Veel ruimte binnenin, voorbereid voor alternatieve aandrijvingen

De nieuwe B-Klasse ademt dynamiek uit. Het meest opvallende aspect is de gereduceerde hoogte: met 1.557 millimeter is het nieuwe model bijna vijf centimeter lager dan zijn voorganger. Ook de zithoogte ten opzichte van de weg is verminderd (min 86 mm). Met de B-Klasse komt Mercedes-Benz tegemoet aan verzoeken van klanten om een zitpositie te creëren die meer rechtop is. Ondanks dat de inzittenden meer rechtop zitten, is de hoofdruimte verder toegenomen. Met 1.013 mm hoofdruimte voor de voorpassagiers (zonder schuifdak) is de B-Klasse een van de ruimste auto's in zijn segment.De B​​-Klasse is optioneel verkrijgbaar met de zogenaamde EASY-VARIO-PLUS systeem. Hiermee is met een paar simpele handelingen het interieur in verschillende configuraties om te bouwen, bijvoorbeeld als er een keer grotere voorwerpen zijn te vervoeren. Ook is de achterbank met het EASY-VARIO-PLUS systeem tot 140 millimeter te verschuiven en is het ook mogelijk om de rugleuning van de voorste passagiersstoel neer te klappen.

Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer was altijd al het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak (gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment) beschikt de B-Klasse al vanaf de eerste generatie over een interieurruimte die normaal alleen in grote sedans of stationcars is te vinden. De nieuwe B-Klasse is voorzien van een verbeterde variant van het sandwich-concept. Hierdoor is het model nu al geschikt om ruimte te bieden aan toekomstige alternatieve aandrijvingsvormen. Zo is er onder de stoel van de bestuurder ruimte gecreëerd voor accu’s voor een alternatieve elektrische aandrijving.