27
oktober
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

De sterkste E-Klasse ooit

Mercedes-AMG geeft een nieuwe definitie aan het begrip performancelimousine. Met de nieuwe generatie E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ introduceert Mercedes‑AMG de sterkste E‑Klasse allertijden. Het model creëert met innovatieve technologieën nieuwe maatstaven in zijn segment. De intelligente aandrijflijn brengt het rijdynamische grensbereik van de E-Klasse naar een compleet nieuw niveau. Voor bijpassende prestaties zorgt de 4,0-liter V8-biturbomotor met 450 kW/612 pk vermogen. Daarmee is het de krachtigste motor die tot op heden in de E‑Klasse is toegepast. Tegelijkertijd is de motor dankzij de standaard cilinderuitschakeling nog efficiënter geworden en vormt daarmee de benchmark in zijn segment.

Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden laat de nieuwe businesslimousine de snelste tijd in zijn klasse noteren. De AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi Clutch Technology) negentraps sporttransmissie is voor het eerst gekoppeld aan een natte wegrijkoppeling. Daardoor reageert de transmissie nog directer. Een andere highlight is de compleet nieuw ontwikkelde vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Deze combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: tot op heden ging het vermogen voor het grootste deel richting de achterwielen, maar de volledig variabele koppelverdeling over voor- en achteras zorgt voortaan voor een optimale tractie in het grensbereik, op alle soorten wegdek. Optisch wordt de kracht van deze auto onderstreept door een expressief exterieurdesign met bijvoorbeeld een nieuwe grille en een coupéachtige motorkap. De nieuwe generatie E 63 biedt een ongeëvenaarde combinatie van sportiviteit en comfort op lange afstanden.

Een overzicht van de technische gegevens:

Mercedes-AMG E 63 4MATIC+

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+

Motor

4,0-liter V8 met directe inspuiting en biturbo-techniek

4,0-liter V8 met directe inspuiting en biturbo-techniek

Cilinderinhoud

3.982 cm3

3.982 cm3

Vermogen

420 kW/571 pk tussen 5.750-6.500 t/min

450 kW/612 pk tussen 5.750-6.500 t/min

Max. koppel

750 Nm tussen 2.250-5.000 t/min

850 Nm tussen 2.500-4.500 t/min

Aandrijving

Permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met variabele koppelverdeling

Permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met variabele koppelverdeling en drift mode

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

Brandstofverbruik gecombineerd

9,2 – 8,9 l/100 km

9,2 – 8,9 l/100 km

CO2-emissie gecombineerd

209 – 203 g/km

 209 – 203 g/km

Gewicht (DIN/EG)

1.875/1.950 kg **

1.880*/1.955 kg **

Acceleratie 0-100 km/h

3,5 sec.

3,4 sec.

Topsnelheid

250 km/h***

250 km/h***

*Rijklaar leeggewicht volgens DIN zonder bestuurder; ** Rijklaar leergewicht volgens EG inclusief bestuurder (75 kg); *** Elektronisch begrensd, met AMG Driver´s Pakket 300 km/h

Specifiek front: het exterieurdesign

Bij het exterieur en interieur is elk detail erop gericht om de AMG Driving Performance tastbaar te maken. Het expressieve exterieurdesign kenmerkt zich door scherpe lijnen en gespierde vormen. Het vanaf de A-stijl specifiek voor dit model vormgegeven, sportieve front laat zien hoeveel aandacht Mercedes-AMG ook aan het design besteedt: de motorkap is voor het eerst bij een AMG Limousine net als bij een Coupé tussen de spatschermen en de voorbumper opgenomen, wat voor een compleet nieuwe, dynamische aanblik zorgt. De krachtiger ogende en 17 millimeter bredere wielkasten creëren ruimte voor de grotere spoorbreedte en voorwielen.

De nieuwe grille met dubbele lamel in zilverchroom, verticale spijlen in zwart en AMG-logo benadrukken eveneens het eigen karakter van deze uitvoering. De brede voorbumper in jetwingdesign met flics in zwart en de grote frontsplitter benadrukken de kracht van de nieuwe modellen. Ook staan ze symbool voor de complexe koeltechniek – een kenmerk uit de autosport en opnieuw een optische verwijzing naar de krachtige motor. Daar dragen ook de beide lamellen in de buitenste luchtinlaten aan bij, waarvan het vleugelprofiel de lucht op nauwkeurige wijze richting de ventilatieopeningen in de spatschermen leidt.

Langgerekt zijaanzicht en gespierde achterzijde

De sportieve uitstraling wordt versterkt door het zijaanzicht met tal van zorgvuldig op elkaar afgestemde stylingelementen. Een bijzonder detail is het embleem in zilverchroom met driedimensionaal opschrift ‘V8 BITURBO 4MATIC+’, dat met zijn dynamische pijlvorm naar de aandrijflijn verwijst. De dorpelverbreders verlagen de Limousine optisch en laten hem langgerekter ogen. Het S-model onderscheidt zich door accenten in zilverchroom.

Standaard staat de E 63 4MATIC+ op tienspaaks lichtmetalen velgen in de maat 9,5 J x 19 (voor) en 10 J x 19 (achter), titaangrijs en glansgedraaid, met banden 265/35 ZR 19 (voor) en 295/30 ZR 19 (achter). Bij de E 63 S 4MATIC+ zijn de maten 265/35 ZR 20 (voor) en 295/30 ZR 20 (achter) op vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in 9,5 J x 20 (voor) en 10 J x 20 (achter), mat titaangrijs en glansgedraaid. Optioneel zijn 20 inch kruisspaaks gesmede velgen en centrale wielmoer leverbaar.

De finishing touch vormt de gespierde achterzijde met spoilerrand op het kofferdeksel in carrosseriekleur, een achterbumper met inzetstuk in diffusorlook en de twee hoogglanzend verchroomde dubbele uitlaatsierstukken van de inschakelbare sportuitlaat. De E 63 S 4MATIC+ is bovendien voorzien van een sierlijst in zilverchroom op de achterskirt.

Performancegerichte aerodynamica

De designers en aerodynamica-experts hebben nauw samengewerkt bij de ontwikkeling van de E 63 4MATIC+. Dankzij hun kennis kwam niet alleen de markante AMG-styling tot stand, maar ook een performancegerichte aerodynamica – voor een dynamisch rijgedrag op bochtige provinciale wegen en een optimale stabiliteit bij hoge snelheid op de snelweg. De engineers hebben bovendien veel aandacht besteed aan minimalisering van het windgeruis, een minimale luchtweerstand voor een laag brandstofverbruik en de thermische robuustheid van alle systemen. Ook tal van kleine maatregelen aan de voorzijde en onderzijde maken deel uit van het totaalpakket. De scherp gelijnde achterspoiler is perfect afgestemd op de stromingseigenschappen van de limousine en gaat de opwaartse druk bij de achteras tegen.

Nieuwe vermogenspiek: 4,0-liter V8-biturbomotor met Twin-Scroll-turbo‘s

De in veel modellen toegepaste 4,0-liter AMG-V8-biturbomotor levert in de E 63 S 4MATIC+ meer vermogen dan ooit: 450 kW/612 pk. Ook het maximumkoppel bereikt met 850 Nm een nieuw niveau. Het is beschikbaar over een breed toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min en geeft zo bij elke gaspedaalstand een gevoel van soevereiniteit. De sprint van 0 naar 100 km/h vergt slechts 3,4 seconden, de voorwaartse drang eindigt door de elektronische begrenzing bij 250 km/h (met AMG Driver‘s Package: 300 km/h). De E 63 4MATIC+ beschikt over een vermogen van 420 kW/571 pk en een koppel van 750 Nm. Deze uitvoering accelereert in 3,5 seconden naar 100 km/h.

De doorontwikkelde 4,0-liter AMG-V8-motor is voorzien van de vertrouwde biturbotechniek, waarbij de beide turbo’s niet aan de buitenzijde naast de cilinderbank, maar daartussen in de V-vorm van de cilinders zijn geplaatst. Het voordeel van deze ‘hot inside V’ lay-out: een compacte motor, snelle reacties van de Twin-Scroll-turbo’s en minder uitlaatemissie door een optimale aanstroming van de nabij de motor geplaatste katalysatoren.

Voor een hoger vermogen en nog snellere reacties worden voor het eerst twee Twin-Scroll-turbo’s toegepast. De behuizing is onderverdeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met twee eveneens gescheiden uitlaatgaskanalen in het uitlaatspruitstuk zorgt dit ervoor dat er minder uitlaatgastegendruk is, wat voor een betere gasrespons zorgt. De uitlaatgassen vanuit de eerste en vierde cilinder van de cilinderbank worden door het ene kanaal afgevoerd, de uitlaatgassen van de tweede en derie cilinder door het andere, Het doel van deze constructie is het voorkomen van negatieve bijeffecten in het uitlaatgastraject. Het gevolg: meer vermogen door een betere cilindervulling, een hoger koppel al bij lage toerentallen en snelle reacties op het gaspedaal.

Andere motormaatregelen zijn nieuwe zuigers, een geoptimaliseerde luchtaanzuiging en laadluchtkoeling alsmede omvangrijke softwarewijzigingen. Gebleven zijn de directe benzine-inspuiting met Piezo-injectoren, het volledig van aluminium gemaakte carter, de vierkleppentechniek met nokkenasverstelling, de lucht/water-laadluchtkoeling, het generatormanagement, het ECO start-stopsysteem en de ‘zeil’functie.

Cilinderuitschakeling AMG Cylinder Management

Voor een optimale efficiëntie heeft Mercedes-AMG de V8-motor voorzien van de cilinderuitschakeling AMG Cylinder Management. Deze zorgde reeds in de SLK 55 voor opvallend lage verbruiks- en emissiewaarden en wordt nu voor het eerst toegepast bij een turbomotor van het merk. In het deellastbereik zijn de cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld voor een lager brandstofverbruik.

Met een gemiddeld verbruik van 8,9 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 203 gram per kilometer (gecombineerd) creëren de E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ nieuwe maatstaven in hun segment.

De cilinderuitschakeling is over een breed toerenbereik van 1.000 tot 3.250 t/min beschikbaar als de bestuurder het rijprogramma ‘Comfort’ heeft geselecteerd. Het AMG-hoofdmenu in het combi-instrument informeert de bestuurder over de status van de cilinderuitschakeling en of de motor in het deellast- of het vollastgebied loopt. De overgang van vier naar acht cilinders verloopt snel en soepel, zodat de inzittenden dat nauwelijks merken.

Slimme samenwerking voor maximale efficiëntie

Dit wordt mogelijk gemaakt door de intelligente samenwerking van het motormanagement met de klephoogteschakeling CAMTRONIC, die bekend is van de viercilindermotoren. Hierdoor worden de in- en uitlaatkleppen van cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld. Daardoor worden niet alleen de lastwisselverliezen van de vier uitgeschakelde cilinders gereduceerd, maar wordt ook de werkingsgraad van de resterende ingeschakelde cilinders verhoogd.

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

Beide E 63-modellen zijn standaard voorzien van de innovatieve vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het nieuw ontworpen intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de voor het eerst volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt niet alleen voor optimale tractie, de bestuurder profiteert ook van maximale rijstabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden: op een droge weg evenzeer als op een nat wegdek of sneeuw. De vermogensverdeling over voor- en achteras wordt continu aangepast, omdat de intelligente aansturing in de systeemarchitectuur van de auto is geïntegreerd.

Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de continu aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. Zo wordt continu berekend wat de optimale koppelverdeling voor de actuele rijsituatie en de wensen van de bestuurder is. Zodoende kan er voor vierwielaandrijving met een maximale grip worden gekozen, maar ook voor uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de grip en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog betere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling blijft het ook mogelijk om te driften. Dat kan met de bij de E 63 S 4 MATIC+ standaard geïntegreerde Drift Mode. Deze kan in het rijprogramma ‘RACE’ via de stuurschakelpaddles worden geactiveerd als het ESP® is uitgeschakeld en de handmatige modus is geselecteerd voor de transmissie. Bij inschakeling van de Drift Mode worden uitsluitend de achterwielen van de E 63 S 4MATIC+ aangedreven. De Drift Mode blijft net zo lang ingeschakeld tot de bestuurder deze weer uitschakelt. -Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: de negentraps sporttransmissie AMG SPEEDSHIFT MCT

De negentraps sporttransmissie AMG SPEEDSHIFT MCT is specifiek afgestemd op de motor van de E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+. Hiervoor werd nieuwe hardware en software ontwikkeld. De specifieke software zorgt voor extreem korte schakeltijden. Ook worden indien nodig snel meerdere versnellingen teruggeschakeld, terwijl de tussengasfunctie voor een bijzonder opwindende rijervaring zorgt. De koppelomvormer is vervangen door een natte wegrijkoppeling. Dat bespaart gewicht en optimaliseert de reacties op het gaspedaal, met name bij het accelereren en bij lastwisselingen.

Individueel rijgenot: AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma‘s

Met de vier AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kan de bestuurder de afstelling van de E 63 4MATIC+ naar eigen inzichten aanpassen. Daarbij worden onder andere de afstelling van de motor, de transmissie, het onderstel, de besturing, het ESP® en de vierwielaandrijving aangepast. Onafhankelijk van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder met de ‘M’ direct kiezen voor handmatig schakelen met de stuurschakelpaddels. Ook kunnen de onderstelmodi desgewenst afzonderlijk worden aangepast.

‘Comfort’ is het harmonieuze rijprogramma met een comfortabele onderstel- en besturingsafstelling alsmede een op een lager verbruik gerichte aandrijflijnafstelling waarbij sneller wordt opgeschakeld. Ook zijn de schakelacties soepel en is het motorgeluid ingetogen. De cilinderuitschakeling, het Eco start-stopsysteem en de zeilfunctie zijn ingeschakeld: als de bestuurder bij een snelheid tussen de 60 en 160 km/h de voet van het gaspedaal haalt, wordt de koppeling van de MCT-transmissie geopend en de motor losgekoppeld van de aandrijflijn. Het toerental wordt verlaagd naar stationair niveau.

De DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ zijn afgestemd op een hoge mate van rijdynamiek. Daarvoor zorgt de directe gaspedaalafstelling en de sneller schakelende transmissie met tussengasfunctie bij het terugschakelen. Het verhoogde stationaire toerental in  ‘Sport+’ maakt het bovendien mogelijk om vanuit stilstand nog sneller te accelereren. Bij de E 63 S 4MATIC+ kan bovendien gekozen worden voor het rijprogramma ‘RACE’, voor bijzonder sportief rijden op circuits. Alle parameters zijn daarbij gericht op maximale performance.

RACESTART nog eenvoudiger

De RACESTART-functie is voorzien van een nieuwe, eenvoudigere bediening: de bestuurder hoeft in de rijprogramma‘s ‘Sport’, ‘Sport+’ of ‘RACE’ slechts met de linkervoet het rempedaal hard in te trappen en tegelijkertijd met de rechtervoet het gaspedaal maximaal in te trappen.

De auto-elektronica zorgt voor een optimaal toerental. Afhankelijk van de behoefte en de staat van het wegdek kan het toerental met de stuurschakelpaddles worden verhoogd dan wel verlaagd. Als de bestuurder het rempedaal loslaat, schiet de E 63 4MATIC+ met optimale grip uit de startblokken. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt in het S‑model dan 3,4 seconden en bij de E 63 4MATIC+ 3,5 seconden.

Speciaal ontwikkeld onderstel voor maximale dwars- en langsdynamiek

De dynamiek en de hoge bochtsnelheden van de nieuwe E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ zijn ook een verdienste van het compleet nieuw ontwikkelde AMG-sportonderstel, dat gebaseerd is op het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL en dat rijdynamiek en stuurprecisie koppelt aan een hoog comfortniveau.

De vooras is een aluminium constructie met vier draagarmen en gesmede aluminium componenten. De afzonderlijke wielgeleidings- en wielveringselementen zorgen samen met de grotere spoorbreedte voor een betere dwarsacceleratie en voor minimale aandrijfinvloeden in de besturing.

De eveneens specifiek voor dit model ontwikkelde achteras is afgestemd op de rijdynamiek van de nieuwe performancelimousine. De multilink achteras kenmerkt zich door een bijzonder nauwkeurige wielgeleiding en een grotere stijfheid. De AMG-specifieke achterasophanging maakt een grotere spoorbreedte mogelijk ten opzichte van de E-Klasse Limousine. Ook beschikt het onderstel over specifieke wieldraagarmen, een op maximale rijdynamiek gerichte elastokinematische afstelling en een groter negatief camber. Al deze maatregelen staan garant voor het van de E-Klasse bekende hoge comfortniveau in combinatie met veel rijdynamiek.

Het achterasdifferentieel is voorzien van een nieuwe ophanging om het NVH-gedrag (Noise, Vibration, Harshness) te verbeteren. Daar dragen ook de talrijke verstevigingsmaatregelen en lasnaden aan bij. Een buisvormige dwarsstabilisator verlaagt net als bij de AMG GT R het gewicht van de achteras. Deze is aangepast op de extra rijdynamiek van de nieuwe performancelimousine.

De radiale remconstructie is een toepassing uit de autosport. Deze draagt eveneens bij aan een dynamischer en nauwkeuriger rijgedrag, omdat deze beter bestand is tegen de vibraties en krachten die in het onderstel optreden. Door de speciale rubberen lagers van de assen en de nieuwe elastokinematica kon de camberstijfheid ten opzichte van het voorgaande AMG-model met 30 procent worden verhoogd.

Individuele rijervaring dankzij driekamer-luchtveringssysteem

Het driekamer-luchtveringssysteem met continu verstelbare demping zorgt ervoor dat de auto nog beter op de persoonlijke voorkeuren kan worden afgesteld. Het koppelt een onovertroffen rijdynamiek aan een uitstekend afrolcomfort. De stijfheid van de luchtveren kan door het in- of uitschakelen van afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden aangepast, wat niet alleen een positieve uitwerking heeft op het comfort, maar ook op de rijeigenschappen.

De AMG-engineers hebben aan de hand van uitgebreide praktijktests drie veerafstellingen gedefinieerd die afhankelijk van het rijprogramma en de rijomstandigheden worden ingeschakeld. Bij plotselinge lastwisselingen, in snelle bochten, bij krachtig accelereren en bij hard remmen wordt de veerafstelling op de voor- of achteras automatisch straffer. Dit gaat op effectieve wijze duik- en rolbewegingen tegen.

In het programma ‘Comfort’ is de vering zeer comfortabel afgestemd. Wegdekoneffenheden worden goed opgevangen. In de stand ‘Sport’ rijden de E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ dankzij een stuggere afstelling aanzienlijk sportiever met minder overhelbewegingen. In ‘Sport+’ is er nog meer rijdynamiek omdat de voor- en de achteras nog straffer geveerd zijn.

Daarnaast kan de bestuurder voor de adaptieve demperverstelling kiezen uit de drie standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’, van een subliem comfort voor lange afstanden tot een maximale sportiviteit. De trek- en drukstand worden daarbij afzonderlijk versteld en de vrij programmeerbare kenvelden maken een grote spreiding tussen de minimale en de maximale dempingskracht mogelijk. Daardoor is het verschil tussen een comfortabele en een sportieve onderstelafstelling nog verfijnder en duidelijker waarneembaar.

Achterassperdifferentieel: optimale grip, ook op het circuit

Ter verbetering van de tractie en rijdynamiek beschikt de E 63 4MATIC+ over een mechanisch achterassperdifferentieel, de E 63 S 4MATIC+ over een elektronisch geregeld achterassperdifferentieel. Beide verminderen het doorslippen van het wiel aan de binnenzijde van de bocht zonder remingrepen. Het gevolg: de bestuurder kan dankzij de betere grip sneller en krachtiger uit bochten accelereren. Bij remacties op hoge snelheid blijft de auto stabieler, bovendien verbetert het sperdifferentieel de grip ook bij het wegrijden vanuit stilstand. Het grootste voordeel van het elektronische achterassperdifferentieel is de nog verfijndere en proactievere regeling: daarmee wordt het grensbereik nog verder verschoven en de controle in het grensbereik verder verbetert. Voor een optimale koeling is de behuizing van het sperdifferentieel voorzien van extra koelvinnen.

Het drietraps ESP® met de functies ‘ESP On, ‘SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt perfect samen met het achterassperdifferentieel en de AMG vierwielaandrijving 4MATIC+ en is optimaal afgestemd op het dynamische karakter.

E 63 S 4MATIC+ standaard met dynamische motorsteunen

Als enige in zijn segment is de E 63 S 4MATIC+ voorzien van dynamische motorsteunen. Deze combineren de voordelen van soepel afgestelde motorsteunen (comfort) met die van straf afgestelde motorsteunen (rijdynamiek). De dynamische motorsteunen kunnen qua stijfheid traploos en razendsnel worden aangepast aan de rijomstandigheden. De bestuurder profiteert bij een dynamische rijstijl van een grotere nauwkeurigheid. Zo zijn bijvoorbeeld de stuurreacties en de feedback nog directer. Bij het insturen is er meer precisie en de bestuurder hoeft minder te corrigeren omdat de beweging van de motor geminimaliseerd is. Op het circuit zijn de motorsteunen bijzonder stijf afgesteld, wat de massatraagheid van de motor verder vermindert en helpt om de rondetijden te verbeteren. Anderzijds is er bij een soepele motorsteunafstelling, bijvoorbeeld op een slechte weg, meer comfort. Bij oneffenheden in het wegdek wordt de aandrijflijn door een sterkere demping zo snel mogelijk gestabiliseerd.

Direct en goede feedback: de AMG-sportparameterstuurbekrachtiging

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging heeft bij de E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ een variabele overbrenging. Deze kenmerkt zich dankzij de AMG-specifieke tandheugeloverbrenging door een nauwkeurige en zeer authentieke feedback. De stuurbekrachtiging is in de modi ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ anders afgesteld. Afhankelijk van het geselecteerde DYNAMIC SELECT rijprogramma wordt deze modus automatisch ingesteld of in het programma ‘Individual’ zelf gekozen. De bestuurder hoeft bij lage snelheden maar weinig te sturen. Bij een hoge snelheid kan hij vertrouwen op een goede rechtuitloop. Het goede gevoel rond de middenstand en de authentieke feedback maken het sturen eveneens erg plezierig.

Goed doseerbaar en bestand tegen fading: het AMG-remsysteem

Het high-performance AMG-remsysteem zorgt ook bij intensieve belasting voor een snelle, betrouwbare vertraging. De E 63 4MATIC+ beschikt aan de voorzijde over inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven in de maat 360 x 36 mm met vaste remzadels met zes zuigers, op de achteras zijn ze 360 x 24 mm groot en voorzien van zwevende remzadels met één zuiger. De E 63 S 4MATIC+ beschikt op de vooras over nog grotere remschijven in de maat 390 x 36 mm. Voor de krachtigere variant is optioneel bovendien het AMG Carbon Ceramic-remsysteem leverbaar, met remschijven in de maat 402 x 39 mm op de vooras en 360 x 32 mm grote remschijven op de achteras.

Het drietraps ESP® maakt in de ESP® SPORT HANDLING MODE en de ESP® OFF modus meer sportiviteit en rijplezier mogelijk. Als een aangedreven wiel grip dreigt te verliezen, zorgt het ESP® er in elke modus voor dat het vermogen optimaal op de weg wordt overgedragen.

Extra dwarsprofielen: verstevigde carrosserie

De carrosseriestijfheid van de nieuwe performancelimousine staat garant voor een optimale rijdynamiek, een comfortabel rijgedrag en een gevoel van kwaliteit en soliditeit. Vier dwarsprofielen versterken de carrosserie extra: de beide voorste dwarsprofielen zijn nog stijver dan bij de E 43 4MATIC, de beide achterste dwarsprofielen worden alleen bij de Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ toegepast.

Sportief in alle opzichten: het interieurdesign

Het interieur benadrukt de focus op sportiviteit met tal van details. Het aan de onderzijde afgevlakte en met zwart leder beklede Performance-sportstuur met touch control, gegalvaniseerde stuurschakelpaddles en applicatie met AMG-logo past perfect bij een sportieve rijstijl.

Op de sportstoelen voorin worden de bestuurder en voorpassagier dankzij de verbeterde zijdelingse ondersteuning ook in snel genomen bochten goed op hun plek gehouden. Bij de bekleding is er keuze uit nappaleder/microvezel DINAMICA zwart, nappaleder notenbruin of nappaleder macchiatobeige, met een patroon dat exclusief voor dit model is. Optioneel zijn AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen leverbaar. Sierdelen in aluminium trapeziumgeslepen benadrukken het sportieve karakter.

Bij de E 63 S 4MATIC+ is het interieur nog verder verfijnd, onder andere door bekleding van het dasboard en de bovenkant van de portieren in nappaleder, het sportstuur met kristalgrijze 12-uur-markering en contrastsiernaden, het AMG-embleem in de voorste hoofdsteunen, kristalgrijze piping, een analoge klok in IWC‑design en veiligheidsgordels in kristalgrijs.

Het AMG-combi-instrument zorgt ervoor dat de bestuurder alle belangrijke informatie snel kan aflezen. Wijzerplaten in finishvlaglook en de markante typografie geven de grote en goed afleesbare meters een sportieve uitstraling. De multifunctionele widescreen multifunctionele display met twee schermen is bij de E 63 S 4MATIC+ standaard. Autosportminnende klanten zullen bovendien blij zijn met de RACETIMER, waarmee ze hun rondetijden kunnen vastleggen op circuits.

Nieuwe AMG TRACK PACE-app

Aanvullend op de RACETIMER heeft Mercedes-AMG de nieuwe Mercedes me connect AMG TRACK PACE-app ontwikkeld. Klanten kunnen hem gebruiken om hun rijvaardigheden op het circuit te analyseren en verbeteren, om de data vervolgens met andere AMG-rijders te delen via Facebook, Vimeo, YouTube of de AMG Private Lounge. Deze app voor Apple iPhones® is via wifi of Bluetooth® gekoppeld aan de onboard race-app in de headunit. Het COMAND Online infotainmentsysteem verstuurt alle voertuiggegevens – inclusief snelheid, de gekozen versnelling, stuurhoek, tijd, positie en temperatuur – in realtime naar de app. De smartphone-app kan ook worden verbonden met GoPro-camera’s zodat de bestuurder een interactieve video van zijn race-ervaringen inclusief alle daaraan gekoppelde data kan samenstellen.

Intelligent Drive

Alle connectiviteits- en Intelligent Drive-functies en -opties die de E-Klasse tot de meest intelligente businesslimousine maken, zijn ook leverbaar voor de nieuwe performanclimousines. Daartoe behoort ook semi-autonoom rijden met de DRIVE PILOT, die de bestuurder ondersteunt bij routinematige taken zoals rijden in fileverkeer.

Naast standaard Mercedes me connect-functies als eCall, Ongevalmangement, Pechmanagement of Onderhoudsmanagement, biedt Remote Online (standaard bij COMAND Online) tal van comfortvoorzieningen via de smartphone. Voorbeelden zijn het terugvinden van een geparkeerde auto, aansturing van de voorverwarmingsinstallatie, het ver- en ontgrendelen van de auto of het opvragen van uiteenlopende informatie, zoals de kilometerstand, het brandstofniveau of de actieradius.

Nieuw van Mercedes me connect is de Concierge Service. Die voorziet in persoonlijke ondersteuning die verder gaat dan de auto. Het spectrum loopt uiteen van informatie over het weer, de aandelenbeurzen en routeaanbevelingen tot het maken van reserveringen voor sportcentra en culturele bestemmingen. Daarbij wordt navigatiedata rechtstreeks naar de auto gestuurd. Klanten kunnen de Concierge Service bellen via de iCall knop in de auto of ongeacht de locatie via de Mercedes me-app. Deze nieuwe premiumservice is gedurende het eerste jaar na aanschaf van de auto gratis te gebruiken.

Vele opties uit de AMG Performance Studio

Eenieder die zijn of haar E 63 4MATIC+ of E 63 S 4MATIC+ nog verder wil personaliseren, kan dat doen via tal van opties uit de AMG Performance Studio. Met behulp van het nightpakket, aantrekkelijke velg-alternatieven en twee carbonpakketten kan het uiterlijk nog verder op smaak worden gebracht. In het interieur versterken het Performance-stuurwiel met nappaleder/microvezel DINAMICA en de Performance-stoelen, die voor het eerst leverbaar zijn, het sportieve karakter. Sierdelen in carbon of glasvezel matzilver ronden de mogelijkheden af.

Nog exclusiever: E 63 S 4MATIC+ ‘Edition 1’

De E 63 S 4MATIC+ ‘Edition 1’ blijft tot ongeveer een jaar na de marktintroductie leverbaar en is een buitengewoon exclusief en onderscheidend aanbod. Naast de lak night black magno carrosseriekleur onderstrepen onder meer dynamische striping op de dorpels het langgerekte profiel van de nieuwe performance sedan. Andere highlights zijn de nieuwe 20 inch gesmede AMG-velgen, matzwart met hoogglanzend gepolijste velgrand en het nightpakket.

AMG Performance-stoelen in zwart nappaleder met gele siernaden zorgen voor een sportieve ambiance in het interieur, wat wordt versterkt door in kleur bijpassende zaken als het AMG Performance-sportstuur, armleuningen in de portieren, middenarmsteun voor, AMG-vloermatten en een door IWC ontworpen analoge klok met gele siernaden of accenten. Het zwarte sportstuur in microvezel DINAMICA is voorzien van het ‘Edition 1’-embleem en een zwarte 12-uur-markering. Sierdelen in carbon versterken de opvallende combinatie van kleur en materialen nog verder.

Wereldprimeur en marktintroductie

De nieuwe performancelimousine viert zijn wereldprimeur als Edition 1 op 16 november aanstaande tijdens de Los Angeles Auto Show. De verkoopstart volgt in januari 2017, terwijl de eerste leveringen in maart 2017 starten.