09
november
2010
|
01:00
Europe/Amsterdam

De Shooting Brake uit Sindelfingen

  • CLS Shooting Brake in 2012 in productie

  • Van spectaculaire concept car tot fascinerend productiemodel

De Mercedes-Benz CLS Shooting Brake gaat in 2012 in productie in het Duitse Sindelfingen. Met deze vierdeurs Shooting Brake onderstreept Mercedes-Benz zijn leidende rol op het gebied van innovatieve concepten en vooruitstrevend design. Het succes van de oorspronkelijke CLS toont overduidelijk aan dat het merk daarmee ‘in de roos schiet.’

In 2004 presenteerde Mercedes-Benz als eerst merk een elegante en sportieve vierdeurs coupé. Deze CLS ontpopte zich niet alleen tot een stijlicoon, maar met 170.000 verkochte exemplaren ook tot een groot succes. Dat succes leidde ertoe dat ook andere autofabrikanten een vierdeurs coupé introduceerden. Met de CLS Shooting Brake neemt Mercedes-Benz opnieuw een voorsprong op de concurrentie. Eerder dit jaar beleefde de auto als zogenaamde show car zijn wereldpremière op de Auto China-tentoonstelling. De vierdeurs CLS Shooting Brake viel daarbij op door zijn typische coupékenmerken: een lange motorkap, lage (frameloze) zijruiten en een zeer dynamische, aflopende daklijn. De show car heeft duidelijke overeenkomsten met de nieuwe CLS (die in januari op de markt komt), maar hij biedt ook iets extra’s: een veelzijdige, goed toegankelijke bagageruimte. De CLS Shooting Brake is volstrekt uniek en voegt een fascinerende dimensie toe aan de rijke coupé-historie van Mercedes-Benz.

Made in Sindelfingen

De CLS Shooting Brake wordt vanaf 2012 gemaakt in Mercedes-Benz’ grootste productiefaciliteit: Sindelfingen. Hier wordt op dit moment een groot aantal modellen geproduceerd waaronder de C-Klasse Limousine, de E-Klasse (Limousine en Estate), de S-Klasse en de coupémodellen CLS en CL. Ook de Mercedes-Benz Guard-modellen, de exclusieve Maybach en SLS AMG zijn evenals een kleine serie
B-Klasse F-CELL ‘made in Sindelfingen’.

Shooting Brake – de oorsprong

De naam Shooting Brake komt uit een ver verleden. Vroeger werden koetsen gebruikt om wilde paarden te temmen (to Brake in) en om hun beweeglijkheid af te remmen (to Brake). Deze aanpak maakte de koetsen erg gevoelig voor beschadigingen en daarom gebruikten paardentemmers hiervoor bij voorkeur koetsen die niet voor andere doeleinden werden ingezet. De ‘Brakes’ die waren uitgevoerd met een opbouw die het mogelijk maakte om bijvoorbeeld jachtgerei mee te nemen, werden bekend onder de naam Shooting Brake of Shooting Break. In de jaren ‘60 en ’70 van de vorige eeuw waren gemotoriseerde Shooting Brakes zeer populair in Groot-Brittannië. Dit waren exclusieve ‘cross-overs’ die de luxe van een coupé combineerden met extra ruimte en veelzijdigheid.