26
juli
2021
|
13:29
Europe/Amsterdam

Dé sensatie van Spa 50 jaar geleden: overwinning in de AMG-klasse bij de 24-uursrace in 1971

Samenvatting
  • De 300 SEL 6.8 racetoerwagen boekte 50 jaar geleden het eerste grote AMG-succes
  • Tweede plaats bij de 24 uur van Spa-Francorchamps op 24/25 juli 1971
  • 31 juli tot 1 augustus 2021: terugblik op de historische overwinning bij de 24 uur van Spa-Francorchamps
  • De ‘Rote Sau’ (Red Pig) is te bezichtigen in het Mercedes-Benz Museum van 20 juli tot 19 september 2021

Het was deze race die AMG van de ene op de andere dag op de autosportkaart zette: op 24 juli 1971 om 15.00 uur stonden bijna 80 racetoerwagens aan de start van de 24 uur van Spa-Francorchamps. Midden in het veld reed een machtige Mercedes-Benz luxe limousine uit de W 109-serie over het Ardennencircuit. Het was geen fabrieksracewagen, maar een auto die werd ingezet door het ingenieursbureau dat in 1967 werd opgericht door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher.

AMG had deze voorganger van de Mercedes-Benz S-Klasse uitgebreid voorbereid op de langeafstandsrace; de nadruk lag op de motor en het onderstel. De technische gegevens waren zeer indrukwekkend voor de racetoerwagens van die tijd: 315 kW (428 pk) uit 6.835 cm3 cilinderinhoud, tot 620 Nm koppel, een topsnelheid van meer dan 265 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6,1 seconden. De rode racewagen droeg de naam AMG 300 SEL 6.8 – ook al verwees de ster op de grille duidelijk naar het merk uit Stuttgart.

Fascinerende start-up

De bedrijfsnaam AMG was in 1971 nog niet algemeen bekend, maar wel bij liefhebbers van prestatiegerichte modellen van Mercedes-Benz met sportieve ambities. De eerste letters van de achternamen Aufrecht en Melcher en de stad Großaspach (waar de twee oprichters in de jaren zestig voor het eerst samenwerkten aan racemotoren) vormen het acroniem. Het hoofdkwartier was een voormalige molen in de naburige plaats Burgstall.

Tegen het einde van de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1971 had het merk AMG in één klap een reputatie opgebouwd in de racewereld. Hans Heyer en Clemens Schickentanz behaalden met de 300 SEL 6.8 een sensationele tweede plaats in het algemeen klassement en een overwinning in hun eigen klasse. Zelfs het bekende ARD-nieuwsprogramma ‘Tagesschau’ berichtte over de racecoup in België. Het tijdschrift ‘auto motor und sport’ omschreef de overwinning als een “Schwabenstreich” (Zwabenstreek).

De ‘ongelooflijke tweede plaats’

Het racesucces van 50 jaar geleden was echter geenszins een uitgemaakte zaak. Want de grote limousine met een gewicht van 1.635 kg (195 kg lichter dan de productieversie) moest zich in deze Belgische marathonrace immers bewijzen in een veld van snelle racetoerwagens. Gelukkig kwam hij op het oude parcours van Spa-Francorchamps goed tot zijn recht. Het 14,863 km lange circuit bevatte veel rechte stukken waarop vol gas kon worden gereden. De 300 SEL 6.8 hield stand en reed betrouwbaar de nacht door, terwijl meer en meer concurrenten uitvielen: bij het aanbreken van de dag reden er nog 23 auto’s; complete fabrieksteams hadden zich inmiddels moeten terugtrekken. De outsider uit Affalterbach bleef ‘on track’ en kwam uiteindelijk als tweede van de 18 overgebleven racetoerwagens over de finish.

Het tijdschrift ‘Road & Track’ deed verslag van de succesvolle evenwichtsoefening tussen vermogen en gewicht: “Tijdens de race had de grote V8 een onverzadigbare dorst naar brandstof, en door zijn hoge gewicht sleten de banden snel. Maar de snelheid van de ‘Rote Sau’ (Red Pig) op de lange rechte stukken compenseerde deze inefficiënties ruimschoots en na 24 uur pakte hij uiteindelijk de ongelooflijke tweede plaats achter een Ford Capri.” De coureurs in de Ford waren de voormalige Mercedes-Benz coureur en huidige Mercedes-Benz merkambassadeur Dieter Glemser, samen met de Spaanse coureur Alejandro ‘Àlex’ Soler-Roig.

Herinneringen aan de historische overwinning tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps 2021

Voor het performance- en sportwagenmerk Mercedes-AMG en voor Mercedes-AMG Motorsport was het succes van de 24 uur van Spa-Francorchamps 50 jaar geleden een mijlpaal in geschiedenis van het merk. Dit jaar staan er in totaal 13 klantenteams met een Mercedes-AMG GT3 ingeschreven voor de 24 uur van Spa-Francorchamps (31 juli tot 1 augustus 2021). Een van de GT3’s doet dubbel aan het jubileum denken: het design is gebaseerd op de racetoerwagen uit 1971 en hij heeft ook startnummer 50.

Een ander hoogtepunt in Stuttgart: het Mercedes-Benz Museum presenteert van 20 juli tot 19 september 2021 in het atrium de gedetailleerde reconstructie van de legendarische ‘Rote Sau’. De toegang tot deze tentoonstellingsruimte is gratis.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.