09
november
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Mercedes-Benz introduceert de SLS AMG Coupé Black Series. Zijn ‘high-end’-karakter komt tot uiting in een topvermogen van 464 kW/631 pk, een totaalgewicht van slechts 1.550 kg en een zeer dynamisch design. De prestaties zijn van hoog niveau. De sprint van 0-100 km/h duurt 3,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 315 km/h. Het AMG RIDE CONTROL Performance onderstel draagt evenals de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie en het nieuwe elektronische AMG-sperdifferentieel bij aan optimale dynamiek. Het AMG Aerodynamica-pakket is als optie leverbaar.

Dé inspiratiebron voor de nieuwe SLS AMG Black Series is de succesvolle SLS AMG GT3-racewagen. De SLS AMG Black Series beschikt over de AMG 6,3-liter V8 met een vermogen van 464 kW/631 pk en een koppel van 635 Nm. De vermogenstoename is bereikt door onder meer een verhoging van het maximale toerental (van 7.200-8.000 tpm), een gewijzigde aansturing van de kleppen met nieuwe nokkenassen, een sterk gewijzigde luchtinlaat en een verhoging van de maximale inspuitdruk. Ook beschikt het nieuwe topmodel over andere krukaslagers, gemodificeerde oliekanalen in de krukas en een gewijzigd carter. Tevens is de complete olie- en waterkoeling van motor en transmissie verder geoptimaliseerd. De AMG V8 is via een een gasdrukdemper met de carrosserie verbonden. Deze demper voorkomt dat kantelbewegingen van de motor aan het koetswerk worden doorgegeven. De V8 voor de SLS AMG Black Series wordt met de hand geassembleerd volgens het ‘one man, one engine-principe’. Hij overtuigt door zijn gretigheid en mede door het speciale titanium AMG-uitlaatsysteem (13 kg lichter dan het reguliere SLS AMG-uitlaatsysteem) is de sound indrukwekkend.

De belangrijkste technische gegevens:

 

SLS AMG Coupé Black Series

Motorinhoud

6.208 cm³

Boring x slag

102,2 x 94,6 mm

Compressieverhouding

11,3 : 1

Vermogen

464 kW (631 pk) bij 7.400 tpm

Max. koppel

635 Nm bij 5.500 tpm

Max. toerental

8.000/min

Motorgewicht (droog)

205 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (NEFZ) gesamt

13,7 l/100 km

CO2-uitstoot

321 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

3,6 s

Topsnelheid

315 km/h

 

AMG Lightweight Performance: gewicht van slechts 1.550 kg

De SLS AMG Black Series is gebouwd volgens de AMG Lightweight Performance-filosofie waarbij consequente gewichtsbesparing centraal staat. Daardoor weegt de ‘Black Series’ slechts 1.550 kg; hij is 70 kg lichter dan een reguliere SLS AMG. Het specifieke vermogen bedraagt 2,45 kg/pk - nooit eerder behaalde een Black Series-model een dergelijke gunstige waarde. De gewichtsbesparing komt vooral door de toepassing van lichtgewicht materialen. Veel carrosseriedelen waaronder motorkap, scheidingswand achter de stoelen en dwarsversterkingen zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof. De zogenaamde ‘Torque Tube’ tussen motor en versnellingsbak is eveneens van dit zeer sterke en lichte materiaal gemaakt. Ten opzichte van de aluminium-uitvoering levert dit een gewichtsvoordeel van 13 kg op. Ook de aandrijfas is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof en weegt daardoor slechts 4,7 kg. De SLS AMG Black Series heeft een lithium-ion-accu (gewichtsvoordeel t.o.v. een reguliere accu: 8 kg).

Zeventraps AMG SPEEDSHIFT DCT sporttransmissie

De SLS AMG Black Series heeft standaard een zeventraps AMG SPEEDSHIFT DCT sporttransmissie met dubbele koppeling. Deze is vergeleken met andere SLS AMG-modellen 10 mm lager geplaatst. Dit verlaagt het zwaartepunt en dat komt de rijdynamiek ten goede. Ook hier voorkomt een gasdemper dat kantelbewegingen aan de carrosserie worden doorgegeven. Er zijn vier rijmodi: Comfort, Sport, Sport plus en Manual. Vooral in S+ en M zijn de schakeltijden extreem kort. Nieuw is het ‘korte M-programma’. Hiermee is in C, S en S+ de Manual-modus te activeren via de schakelpaddle, dus zonder de hand van het stuur te nemen. In deze modus beleeft de bestuurder alle dynamiek van de M-modus terwijl op- en terugschakelen automatisch gebeurt.

Elektronisch AMG sperdifferentieel, AMG RIDE CONTROL

Standaard wordt de SLS AMG Black Series uitgevoerd met een nieuw, elektronisch AMG-sperdifferentieel met korte eindoverbrenging voor de achteras. Het elektronische sperdifferentieel komt in de plaats van het mechanische. De sperwerking is variabel en dankzij de elektronica zeer nauwkeurig aan te sturen. De nieuwe sper komt ook de veiligheid ten goede: bij een slalom of snelle rijbaanwisselingen heeft hij een stabiliserend effect. Het ESP met drie standen (ON, Sport handling mode en OFF) is perfect afgestemd op de werking van het elektronische sperdifferentieel. Dat geldt ook voor de RACE START-functie. Bij snelle staande starts draagt het ‘E-diff’ bij aan maximale tractie.

Ook standaard is het AMG RIDE CONTROL Performance onderstel met elektronisch geregelde demping (keus uit Sport en Sport+). De veerspanning is instelbaar, dit maakt een persoonlijke ‘set-up’ mogelijk. Vergeleken met andere SLS AMG-modellen is de ophanging stijver en zijn de spoorbreedtes vergroot (voor +20 mm, achter +24 mm). Ook de wielophanging en de stabilisator zijn gewijzigd. Dit leidt tot nog meer grip en een nogmaals verminderde neiging tot overhellen. De AMG Sportparameter-besturing werkt zeer precies en met veel gevoel. Vóór worden 19-inch lichtmetalen wielen gemonteerd, achter 20-inch. Het remsysteem is uitgevoerd met keramische schijven voor en achter. Deze zijn tot 40% lichter dan stalen schijven (gewichtsbesparing: 16 kg). Remkracht, uithoudingsvermogen en levensduur zijn van topklasse.

Fascinerend design

Het uiterlijk van de SLS AMG Black Series lijkt veel op dat van de SLS AMG GT3 racewagen. Eyecatchers zijn de verbrede wielkasten, de donker getinte koplampen, zwart omrande achterlichten, extra grote luchtinlaten en de diffuser achter. Spoilers, skirts en splitters zijn uitgevoerd in het typische Black Series-design. Veel carrosserie-elementen waaronder de motorkap zijn van koolstofvezel. Speciale luchtopeningen zorgen hier voor een efficiënte afvoer van motorwarmte.

Het AMG Aerodynamicapakket

Als optie is het AMG Aerodynamicapakket beschikbaar. Dan wordt de auto uitgevoerd met een vaste achtervleugel van carbon. Deze is geplaatst op aluminium-dragers en uitgevoerd met zogenaamde ‘Gurney-flaps’. Het resultaat: nog meer neerwaartse druk op hoge snelheid. Het Aerodynamicapakket omvat ook extra carbon-elementen bij de voorspoiler.

Functioneel sportinterieur

In de cockpit ligt de nadruk op sportieve functionaliteit. De link met racewagens is overduidelijk. De zeer lichte AMG-sportstoelen (gewichtsvoordeel 15 kg) zijn bekleed met een combinatie van Alcantara en designo-leder. Het AMG Performance-stuur is afgevlakt en heeft een rode ’12-uurmarkering’. In de ‘Black Series’ ontbreekt het multimediasysteem COMAND APS. Dit levert een gewichtsvoordeel van 8 kg op en benadrukt het puristische karakter. Het multimediasysteem is wel als optie leverbaar. Dat geldt ook voor o.a. het Bang & Olufsen BeoSound AMG surround sound system (1.000 Watt, 11 luidsprekers), Media interface en AMG Carbon-interieurpakket.

De internationale marktintroductie van de SLS AMG Black Series wordt medio 2013 verwacht. De exacte specificaties en de prijsstelling zijn nog niet bekend.