18
november
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz SL: een legende – nu nóg dynamischer

Nieuw uiterlijk voor een icoon: begin 2016 start de verkoop van de technisch en optisch significant verbeterde Mercedes-Benz SL. De auto wordt vanaf april 2016 leverbaar. Krachtiger motoren, de negentraps automatische transmissie 9G-TRONIC, DYNAMIC SELECT met vijf rijprogramma’s en Active Body Control met curve tilting function zijn zaken die de legende naar een nieuw dynamisch niveau tillen. De SL is meer dan ooit geschikt voor dagelijks gebruik dankzij het variodak, dat nu kan worden bediend bij een snelheid tot 40 km/h, en dankzij de automatische bagageruimteafscheiding. Optisch is in het bijzonder het front aanzienlijk sportiever geworden. Zo zijn onder andere de motorkap, voorbumper en koplampen vernieuwd.

De Mercedes-Benz SL levert topprestaties: als elegante roadster voor ontspannen en comfortabel rijden of als dynamische coupé voor sportieve ritten op bochtige trajecten. Bijzonder in het oog springend is het nieuwe front: de standaard, unieke diamond grille lijkt bijna de grond te raken. Twee powerdomes accentueren de langgerekte motorkap. Ook het nieuwe en standaard intelligente led-Intelligent Light System draagt bij aan het unieke uiterlijk van de SL met ver naar buiten doorlopende koplampen. Het sportieve silhouet wordt geaccentueerd door de grotere optische, ‘gevleugelde’ luchtuitlaten in de dynamische, brede spatschermen en door de buitenspiegels die direct aan de portieren zijn bevestigd.

De modelserie omvat de SL 400 met een V6-motor waarvan het vermogen is verhoogd naar 270 kW (367 pk) en het koppel naar 500 Nm (een toename van 25 kW/35 pk en 20 Nm), alsmede de SL 500 met de krachtige 335 kW (455 pk) V8-krachtbron. Standaard wordt het motorvermogen naar de achteras gebracht door de nieuwe 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie. Met DYNAMIC SELECT kan de karakteristiek van het voertuig met een druk op de knop binnen enkele seconden worden aangepast, want het systeem modificeert dan in opdracht van de bestuurder de instellingen van motor, transmissie, onderstel en stuurinrichting. Daarnaast zijn er twee Mercedes-AMG modellen leverbaar: de SL 63 en SL 65, beide met V12-motor.

De gegevens in één oogopslag:

 

SL 400

SL 500

SL 63

SL 65

Aantal cilinders/opstelling

6/V

8/V

8/V

12/V

Inhoud (cc)

2996

4663

5461

5980

Vermogen (kW/pk bij t/min)

270 (367)
bij 5500-6000

335 (455)
bij 5250-5000

430 (585)
bij 5500

463 (630)
bij 5500

Koppel (Nm bij t/min)

500
bij 1800-4500

700
bij 1800-3500

900
bij 2250-3750

1000
bij 2300-4300

Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km en km/l)

7,7/13,0

9,0/11,1

9,8/10,2

11,9/8,4

Gecombineerde
CO2-emissie (g/km)

175

205

229

279

Energieklasse

D

E

F

G

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

4,9

4,3

4,1

4,0

Topsnelheid (km/h)

250

250

250

250


Exterieurdesign: nieuw gezicht voor esthetische atleet

De Mercedes-Benz SL was altijd al atletisch en esthetisch. Maar de designers zich nu ingespannen om die beide karaktertrekken nóg meer naar voren te brengen. Bijzonder in het oog springt daarbij het herziene front van de nieuwe editie van de SL: daarvoor zijn traditionele elementen op een innovatieve en unieke manier verbeterd. Als inspiratiebron diende de legendarische 300 SL Panamericana racewagen met zijn steile grille. Deze loopt naar beneden breed uit, waardoor de SL binnen het totale modelgamma van Mercedes-Benz een volledig individueel ‘gezicht’ krijgt. De grille is standaard als diamond grille uitgevoerd.

De gebeeldhouwde vorm van de grille harmoniseert op perfecte wijze met de AMG-styling die nu standaard is, met een voorskirt in A-wing design inclusief frontsplitter in carrosseriekleur. Twee powerdomes op de motorkap roepen herinneringen op aan het sportieve erfgoed van de SL, terwijl het lichtcontour van de motorkap voor extra structuur zorgt.

Ook het nieuwe, standaard led-Intelligent Light System draagt bij aan het unieke nieuwe voorkomen van de SL, met de ver naar buiten doorlopende koplampen en de fakkelvormige lichtunit met dagrijlicht/positielicht en richtingaanwijzers. De hoeken en andere designcomponenten van de koplampen zijn in zwart uitgevoerd – daardoor stralen ze een hoog kwaliteitsniveau én diepte uit.

Van opzij oogt de SL als een iconische sportwagen, met lange motorkap, AMG-dorpelverbreders, lange wielbasis en ver naar achter geplaatst passagierscompartiment. Mooie details zetten extra accenten, zoals de grote optische, ‘gevleugelde’ luchtuitlaten in de brede spatschermen.

Met geopend dak laat de SL trots zijn contouren zien van een aantrekkelijke roadster met korte, sterk gebogen A-stijlen en frameloze zijruiten. De strakke lijnen worden nergens onderbroken: de antennes en de rolbeugel zijn volledig geïntegreerd en dus onzichtbaar, terwijl het elektrische windscherm (optie) met één druk op de knop in- en uitgeschoven kan worden.

De achterzijde maakt de enorme rijdynamiek van de SL duidelijk. Door de grote spoorbreedte ziet de auto er breed uit, wat nog geaccentueerd wordt door de AMG-achterskirt met zijdelingse luchtinlaten. In het onderste deel van de diffusor zijn de uitlaatsierstukken maar ook het mistachterlicht en de achterlichten geïntegreerd.

De brede achterlichten zijn volledig rood van kleur en sluiten harmonieus aan op de flankbelijning van de auto. Typisch voor het merk kennen de achterlichten een horizontaal design met wigvormige richtingaanwijzer bovenaan en achter- en remlicht eronder.

Briljantblauw en designo selenietgrijs magno zijn als nieuwe lakkleuren beschikbaar, net als een hele reeks nieuwe lichtmetalen velgen in de maat 48,3 cm (19 inch). Nieuw zijn onder andere een tienspaaks en een vijfspaaks lichtmetalen velg, beide hoogglanzend zwart en glansgedraaid. Eveneens nieuw zijn zes nieuwe AMG-velgen in het accessoireprogramma.

Interieurdesign: sportwagensfeer in een comfortabele ambiance

Perfect passende interieurdelen en rijke bekleding zijn slechts twee voorbeelden van de topklasse uitrusting en het verfijnde interieur van de SL. De sfeerverlichting met drie kleurtinten (solarrood, poolblauw of poolwit) zorgt voor de juiste stemming. De bovenkant van het dashboard vormt één geheel met de bovenkant van de portieren; de vier ronde luchtuitstroomopeningen zorgen voor een sportieve uitstraling.

Het driespaaks sportstuur in nappaleder heeft een magnesium structuur en is voorzien van een ergonomische grip en een hoogwaardige afwerking. De airbagmodule is eveneens afgewerkt met nappaleder en fraaie siernaad. Twaalf functietoetsen geven toegang tot het navigatiemenu in zowel het combi-instrument als het audiosysteem, de telefoon en het spraakbedieningssysteem. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt en met de zilverkleurige schakelpaddles kan er handmatig worden geschakeld.

Het combi-instrument met twee ronde klokken voor de snelheidsweergave en het toerental combineert klassieke, ronde instrumenten met moderne displaytechniek. De wijzerplaten en wijzers hebben een nieuw, sportief design. Tot 60 km/h wordt de snelheidsschaal in stappen van 10 ingedeeld. De bestuurder wordt ook in stijl begroet door het multifunctionele TFT-display tussen de twee ronde instrumenten: bij het starten laat dat het vooraanzicht van de SL zien.

Fraaie designdetails als de analoge klok (optie) sieren de middenconsole. Het nieuwe grafische design van de klok is gebaseerd op het combi-instrument. Afhankelijk van het rijprogramma dat via DYNAMIC SELECT gekozen is, laat het mediadisplay dynamische gegevens zien als de langs- en dwarsversnelling (in een G-kracht diagram) of gegevens over koppel en vermogen.

Uitgebreide individualisering van het interieur is mogelijk door middel van een brede keuze aan ledersoorten en sierdelen. Nieuw in combinatie met nappaleder en nappaleder Exclusief is de kleur zadelbruin.

Intelligent Drive: rijassistentiepakket plus en led-Intelligent Light System

Standaard is de SL uitgerust met Active Brake Assist, bekend als COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS in andere modelseries. Deze actieve remassistent voert bovenop de radargestuurde automatische afstandsregeling en de remkrachtondersteuning via ADAPTIVE BRAKE ook autonome remacties uit om het risico van kop-staartbotsingen te reduceren. Wanneer de bestuurder niet ingrijpt als het gevaar van een botsing reëel wordt, ondanks het waarschuwingslampje in het combi-insrument en de akoestische waarschuwingen, zal het systeem zelfstandig gaan remmen. Dit reduceert de snelheid van het voertuig aanzienlijk. Bij relatief lage snelheden kan deze interventie afdoende zijn om een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, remmende of stilstaande auto’s te voorkomen.

Optioneel is voor de SL het rijassistentiepakket plus met stereocamera en deels nieuwe en/of verbeterde functies leverbaar. Hier volgt een overzicht van de kenmerken van het rijassistentiepakket plus:

  • DISTRONIC met stuurassistent: ondersteunt de bestuurder bij het aanhouden van een veilige afstand ten opzichte van de voorligger en zorgt ervoor dat de auto midden op de rijstrook blijft rijden. Het radar- en cameragestuurde systeem remt wanneer dat nodig is en laat de auto opnieuw optrekken, als dat kan, tot de vooraf ingestelde snelheid. De stuurassistent zorgt ervoor dat de bestuurder ontspannen kan rijden. Op rechte wegen en in flauwe bochten zorgt het systeem ervoor dat het voertuig midden op de rijstrook blijft. Daartoe maakt het gebruik van een stereocamera die zich oriënteert op duidelijk zichtbare wegmarkeringen en, bij lage snelheden, ook op de voorligger

  • Active Brake Assist met kruispuntassistent: dit systeem kan de bestuurder waarschuwen voor een naderend ongeval, zorgen voor optimale ondersteuning bij een noodstop en indien nodig automatisch remmen. Behalve dat het systeem langzamer rijdende, remmende of stilstaande voertuigen detecteert, ziet het bijvoorbeeld ook kruisend verkeer en de staart van opstoppingen en files en voetgangers in de gevarenzone vóór het voertuig.De PRE-SAFE®-rem kan langzamere, remmende of stilstaande voertuigen, alsook voetgangers detecteren en remt autonoom af wanneer de bestuurder zelf niet reageert. Hierdoor kunnen ongevallen met snelheden tot 50 km/h worden voorkomen en kan tot 72 km/h de ernst van een ongeval worden gereduceerd. In vlot verkeer geeft de PRE-SAFE®-rem assistentie bij snelheden tussen 7 en 200 km/h.

  • Actieve dodehoekassistent: kan de bestuurder waarschuwen bij het wisselen van rijstrook, maar kan bijvoorbeeld ook bijdragen aan het voorkomen van een botsing door de remmen te activeren aan slechts één zijde van de auto.

  • Actieve spoorassistent: ‘ziet’ een onbedoelde rijbaanwissel en waarschuwt de bestuurder met trillingen in het stuurwiel en helpt het voertuig door middel van links of rechts remmen van de wielen terug te leiden naar de juiste rijbaan.

  • PRE-SAFE® PLUS: wanneer een kop-staartbotsing dreigt kan het systeem preventieve maatregelen nemen om de inzittenden te beschermen. Zoals het waarschuwen van achteropkomend verkeer en het vastzetten van de remmen wanneer het voertuig eenmaal stilstaat.

De optionele parkeerassistent kan de bestuurder stress besparen door te helpen bij het zoeken naar een geschikte parkeerplek en het manoeuvreren in en uit een parkeerplaats makkelijker te maken met actieve stuurinterventies. Nieuw is de assistentie bij het dwarsparkeren. De parkeerassistent beschikt over zes ultrasoonsensoren in de voor- en achterbumper, die de afmetingen van de parkeerplek bij het passeren ervan opnemen. De PARKTRONIC is daarbij ook een deel van de parkeerassistent. Deze zorgt voor optische en akoestische waarschuwingen bij obstakels voor of achter het voertuig en helpt op die manier parkeerschade te voorkomen.

Voor optimale zichtbaarheid op landweggetjes of snelwegen, bij het afslaan of in bochten past het standaard led-Intelligent Light System automatisch de verlichting aan de licht-, weers- en rijomstandigheden aan. De led-techniek heeft een laag energieverbruik, een lange levensduur en aangenaam wit licht, dat het spectrum van daglicht benadert. De vijf functies van het led-Intelligent Light System omvatten de verlichting voor snelwegen, afslagverlichting, actieve, cameragestuurde bochtenverlichting, rotondeverlichting en uitgebreid mistlicht. Bij het openen van de SL wordt de bestuurder welkom geheten met een bijzondere lichtshow: de led-lichtstroken in de koplampen lichten blauw op na het openen van het voertuig en gaan vervolgens over in de witte positieverlichting.

Anti-verblindings grootlicht is ook een eigenschap van de standaard adaptieve grootlichtassistent plus. Wanneer het grootlicht ingeschakeld wordt, maakt dit systeem het optimale verlichtingsareaal mogelijk. De bestuurder kan zich concentreren op het verkeer en hoeft niet steeds van grootlicht naar dimlicht en terug te schakelen. Via een camera achter de voorruit detecteert de grootlichtassistent plus andere weggebruikers met verlichting, bijvoorbeeld tegenliggers of voorliggers, en past de koplampen automatisch aan de nieuwe verkeersomstandigheden aan. Een mechanisme in de koplampmodule spaart het gebied in de lichtkegel van de led-koplampen waarin zich andere voertuigen bevinden uit, zodat deze niet verblind worden. De bestuurder kan op die manier altijd het grootlicht ingeschakeld laten en de optimale reikwijdte benutten, zonder andere verkeersdeelnemers te belasten of in gevaar te brengen. Deze functie is actief bij snelheden boven 30 km/h tijdens het rijden in het donker op wegen zonder straatverlichting.

Comfort: gemakkelijke bediening van het variodak

Fans van de SL waarderen de sportwagenicoon ook vanwege zijn hoge praktische gebruiksgemak. Met de huidige vernieuwing heeft Mercedes-Benz het comfort verder verbeterd. Daartoe behoort de werking van het elektrohydraulische variodak. Het dak kan tot een snelheid van ongeveer 40 km/h geopend of gesloten worden.

Nieuw is de automatische bagageruimteafscheiding. Als de afscheiding in de bovenste positie staat voor het maximale bagageruimtevolume, gaat deze automatisch naar beneden wanneer het dak geopend wordt. Andersom keert de automatische bagageruimteafscheiding automatisch terug in zijn bovenste positie, eveneens elektrisch, zodra het kofferdeksel geopend wordt.

Een ander praktisch detail achterin is de laadinstelling waarmee het dak, opgevouwen in de bagageruimte, met een druk op de knop ongeveer 25 graden omhooggeklapt kan worden. Het KEYLESS GO-comfortpakket omvat een op afstand vergrendelbaar kofferdeksel en HANDS-FREE ACCESS. Daarmee opent en sluit het kofferdeksel automatisch door met de voet een beweging vooruit te maken onder de achterbumper. Dan beweegt de automatische bagageruimteafscheiding zich naar de hoogste positie zodra het kofferdeksel opengaat, zodat de bagageruimte vrij toegankelijk is. Ook het unieke, optionele MAGIC SKY CONTROL is nieuw: het panoramavariodak verandert, wanneer het gesloten is, binnen enkele seconden automatisch van donker naar transparant en vice versa.

Waar het gaat over sfeerverlichting heeft Mercedes-Benz gekozen voor led-techniek en het kleurenspectrum uitgebreid: naast solarrood kan er ook worden gekozen voor poolblauw of poolwit. Nog een andere praktische finishing touch: het opbergvak in de middenconsole heeft nu twee usb-aansluitingen. Een van de highlights is sfeerverlichting met projectie van het merklogo.

Een andere bijzonderheid is MAGIC VISION CONTROL, het intelligente en hoogst efficiënte ruitenwissersysteem. Het innovatieve design van het wisserblad zorgt ervoor dat de ruitensproeiervloeistof direct vóór de rubberlip van de wisser wordt aangevoerd via een leiding die in het wisserblad is geïntegreerd – in beide wisrichtingen. Het resultaat is geen al te overvloedige wisservloeistof, hetgeen voor slecht zicht kan zorgen, terwijl toch het maximale wiseffect wordt bereikt. Bovendien blijft het water op de ruit, waardoor die ook bij geopend dak perfect wordt gereinigd. Bij geopend dak wordt het water zó verdeeld dat er niets in het interieur terechtkomt. Optioneel kan de wisser verwarmd worden om te voorkomen dat er in de winter sneeuw of ijs aan kan hechten. Met dit soort details onderstreept de roadster-coupé zijn uitzonderlijke positie als comfortabele sportwagen, geschikt voor gebruik onder alle weersomstandigheden, het hele jaar door.

Connectiviteit: Mercedes me connect met een scala aan functies

De nieuwe SL beschikt over een intelligent netwerk dat ‘always on’ is. Dit wordt bereikt dankzij de standaard communicatiemodule (sim-kaart in het voertuig) die het gebruik van Mercedes me connect mogelijk maakt. De beschikbare Mercedes me connect – standaard services omvatten nu ongevalmanagement, pechmanagement, onderhoudsmanagement en telediagnose.

Ook standaard is het Mercedes-Benz noodoproepsysteem. Bij een ongeval verbindt deze service de inzittenden automatisch met de Mercedes-Benz noodoproepcentrale en worden gegevens over de positie en status van het voertuig naar de reddingsdiensten gestuurd. Op die wijze kan er onmiddellijk hulp gestuurd worden. Het systeem werkt automatisch, maar kan ook handmatig geactiveerd worden.

Het eveneens standaard Mercedes me connect – Remote Online vormt de technische basis voor de SL bij gebruikmaking van Remote Online-services. Navigatiebestemmingen kunnen bijvoorbeeld naar het voertuig worden gezonden vanuit een computer of een smartphone. Geografische voertuigbewaking, voertuiglocatie bepalen, voertuig tracking, op afstand opvragen van voertuigstatus, op afstand ver- en ontgrendelen van de portieren – het zijn allemaal extra Remote Online-services, op de SL standaard geactiveerd voor de duur van drie jaar, op basis van deze technische voorbereiding.

Met het pakket smartphone-integratie kunnen geschikte smartphones worden geïntegreerd in het voertuig via Apple® CarPlay® en bijvoorbeeld worden gebruikt met spraakbediening. Veilig en comfortabel gebruik onderweg is te allen tijde gegarandeerd.

Bij Apple® CarPlay® ondersteunt het systeem bijvoorbeeld de in- en uitgaande telefoontjes, de navigatie en het luisteren naar muziek, sms’jes en het sturen en ontvangen van e-mails, evenals Siri®-spraakbediening. Apps van andere providers die ook worden ondersteund zijn Stitcher® Radio en Spotify®.

De functionaliteit van COMAND Online (standaard op alle SL-modellen) voorziet nu ook in internetradio en Live Traffic Information. De laatste service maakt gebruik van real-time verkeersgegevens voor dynamische routegeleiding met veel accuratere aankomsttijden.

De atmosfeer van een concertzaal, zelfs met het dak open, wordt gegarandeerd door het frontbasssysteem, dat zijn primeur had in de SL in het jaar 2012. Het systeem heeft minder ruimte voor de luidsprekers in de portieren nodig, doordat het op intelligente wijze gebruikmaakt van de holle ruimtes in de aluminium carrosserie vóór de voorste beenruimtes als resonantiekamers voor de basluidsprekers.

Het optionele Harman Kardon® Logic 7® surround sound system heeft een tienkanaals DSP-versterker met een totaal vermogen van 600 watt en elf hoogvermogenluidsprekers inclusief frontbass.

Een nog geraffineerder geluid wordt geproduceerd door het Bang & Olufsen BeoSound AMG sound system. Dit systeem maakt gebruik van een zestienkanaals DSP-versterker met een totaal vermogen van 900 watt in samenwerking met twaalf hoogvermogenluidsprekers inclusief frontbass. De dubbele tweeters zorgen voor een futuristisch showeffect met led-lichtstroken – aangepast aan de instrumentenverlichting. Het bijzondere B&O COMAND-menu True Image™ maakt speciale persoonlijke instellingen mogelijk.

Nog meer keuze: curve tilting function voor het eerst op het ABC-onderstel

De stalen vering van het standaard onderstel beschikt over continu verstelbare dempers. Samen met de AMG Line uitrusting wordt het onderstel met 10 mm verlaagd en voorzien van stuggere schroefveren en torsiestabilisatoren. De bestuurder kan de instelling van de basiskarakteristiek van het onderstel via DYNAMIC SELECT overlaten aan de elektronica – van comfortabel tot extreem sportief in de nieuwe derde Sport Plus-modus. De karakteristiek van de rijprogramma’s:

  • Eco (E), brandstofefficiënte instelling met ‘zeil’-functie.

  • Comfort (C), comfortabele instelling voor lange trips of op slecht wegdek.

  • Sport (S), sportieve instelling voor een dynamische rijstijl.

  • Sport Plus (S+), extreem sportief – bijzonder geschikt voor vlak wegdek.

  • Individual (I) voor individuele verstelling van de verschillende parameters om te voldoen aan de wensen van de bestuurder.

Als alternatief is er nog een andere optie in de vorm van Active Body Control (ABC) met curve tilting function. ABC reduceert de bewegingen van de carrosserie bij het wegrijden, remmen of rijden in de bocht. De veerpoten van het ABC-onderstel worden automatisch aan de rijsituatie aangepast via zogenoemde plunjers (werkend met oliedruk), zodat torsiestabilisatoren op de voor- en achteras – die voor minder comfort kunnen zorgen – overbodig worden. De dempers hoeven alleen vibraties van de wielen uit te sluiten en kunnen zo ingesteld worden, dat er maximaal comfort is zonder dat dit ten koste gaat van sportiviteit. Bovendien kan het voertuigniveau aangepast worden aan de mate van oneffenheden in het wegdek: bij hoge snelheden wordt de SL automatisch met 13 mm verlaagd voor een betere aerodynamica. Andersom kan het voertuig met een druk op de knop 50 mm verhoogd worden voor het rijden op slecht wegdek.

Daarbovenop is er ook nog de curve tilting function, die ervoor kan zorgen dat het voertuig in bochten maximaal 2,65 graden naar binnen kan hellen bij snelheden tussen 15 tot 180 km/h. Het systeem kan worden ingesteld via DYNAMIC SELECT (‘Curve’) en reduceert het effect van dwarsversnelling aanzienlijk voor de inzittenden. De DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s in combinatie met het ABC-onderstel zijn de volgende:

  • Curve (CV) verhoogt het rijcomfort.

  • Comfort (C) is de comfortabele instelling voor lange trips of op slecht wegdek.

  • Sport (S) als sportieve instelling voor een bijzonder dynamische rijstijl.

  • Sport Plus (S+) is extreem sportief – bijzonder geschikt voor vlak wegdek.

  • Individual (I) voor individuele aanpassing van de verschillende parameters naar wens van de bestuurder.

Lichter en stijver: een volledig aluminium carrosserie

De nieuwste generatie Mercedes-Benz SL neemt de betekenis van de welbekende afkorting SL – SuperLicht – letterlijk. Systematische gewichtsvermindering maakt net zo’n belangrijk deel uit van de voortreffelijke designkenmerken van de nieuwe SL als ooit voor zijn naamgenoot gold, de originele SL uit 1952 met zijn lichtgewicht buizenframe. Nu heeft Mercedes-Benz voor de eerste keer eem compleet aluminium carrosserie in serie geproduceerd. Slechts betrekkelijk weinig componenten bestaan uit ander materiaal. In de A-stijlen zijn om veiligheidsredenen stalen buizen van hoge sterkte geïntegreerd.

De aluminium carrosserie weegt ongeveer 110 kg minder dan wanneer deze met staaltechnologie geproduceerd zou zijn. De aluminium structuur is niet alleen lichter, maar ook veel beter als het gaat om stijfheid, veiligheid en comfort. Dat is te danken aan de intelligente lichtgewichtconstructie met componenten die geoptimaliseerd zijn voor het doel waarvoor ze bedoeld zijn. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van verschillende soorten aluminiumbewerking. Afhankelijk van hun functie worden de componenten geproduceerd met zwaartekracht- of vacuümtechniek vervaardigde gietdelen, gefabriceerd met geëxtrudeerde secties of toegepast als aluminium platen van verschillende diktes. Het resultaat is een hoog niveau van stijfheid en veiligheid en bovendien een betere vibratiekarakteristiek.

Met zijn intelligente lichtgewichtconstructie, inclusief nieuwe hechttechnieken, is de SL ook een rolmodel geworden voor de huidige S-Klasse. Het totaal van zes modellen in de luxe klasse wordt gekenmerkt door een hoog aandeel strategisch toegepaste lichte metalen als aluminium of magnesium.

Traditie: al meer dan zestig jaar een droom van een sportwagen

De uitzonderlijke positie van de SL in de geschiedenis van Mercedes-Benz is  duidelijk wanneer we naar zijn naam kijken: door zijn iconische status heeft de SL zijn traditievolle modelaanduiding behouden, ook na de invoering van de nieuwe nomenclatuur door het merk. Meer dan zestig jaar al is de modelserie van Mercedes-Benz met het acroniem SL geliefd bij sportwagenliefhebbers over de hele wereld.

De legende vindt zijn wortels in de wereld van de autosport: in 1952 vormde de 300 SL racewagen (W 194) als Gullwing Coupé en Roadster, met zijn overwinningen in internationale wedstrijden, de start van de ontwikkeling van twee fascinerende, in serie gebouwde sportwagens. De geboorte ervan had uiteindelijk plaats in New York: op de International Motor Sports Show in februari 1954 presenteerde Mercedes-Benz niet één, maar twee vandaag de dag legendarische SL modellen: de 300 SL Gullwing Coupé (W 198 I) en de open 190 SL (W 121). Gebaseerd op de legendarische Gullwing verscheen de open 300 SL Roadster (W 198 II) op de markt in 1957; hij werd tot 1963 gebouwd, parallel met de 190 SL-modellen.

In 1963 verscheen de SL-modelserie W 113, bekend geworden als de Pagode-SL vanwege de karakteristieke vorm van de hardtop. Deze auto werd opgevolgd door de R 107 in 1971 die – mede door de lange productieperiode van achttien jaar – de tot nu toe meest verkochte SL-modelserie is. In maart 1989 presenteerde Mercedes-Benz de R 129, die werd gekenmerkt door tal van technische innovaties als de sensorgestuurde rolbeugel en de integraalstoel. Dit model zorgde voor een nieuwe dimensie van prestaties voor de SL en werd in 2001, na een productieperiode van twaalf jaar, vervangen door de R 230. De SL had nu een stalen vouwdak en greep met zijn uitgesproken sportiviteit terug op de unieke traditie van zijn legendarische voorvader. De huidige generatie SL verscheen in de lente van 2012 in de vorm van de R 231, die het hoge prestatieniveau van zijn voorganger combineert met maximaal comfort en efficiëntie.