23
maart
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz R-Klasse: dynamic space

Voor de tweede maal binnen een maand presenteert Mercedes-Benz een nieuwe modelserie. Op de New York International Auto Show beleeft de R-Klasse zijn wereldpremière. De nieuwe R-Klasse is vanaf de herfst 2005 leverbaar op de Noord-Amerikaanse markt, de Europese introductie is begin 2006.

Met dit nieuwe autoconcept versterkt Mercedes-Benz zijn rol als visionair en trendsetter. De R-Klasse is de eerste in een nieuw en veelbelovend marktsegment. Het model verenigt de voordelen van bekende autocategorieën zoals de sportieve sedan, combi, MPV en SUV in één nieuwe auto met een eigen karakter: de Grand Sports Tourer. De belangrijkste kenmerken: royale afmetingen, design en dynamiek.

Het nieuwe concept van de Grand Sports Tourer voldoet aan de wensen van mensen die een moderne, veelzijdige auto zoeken met dynamische rij-eigenschappen. Zo is de nieuwe R-Klasse niet alleen bijzonder ruim, zeer veilig en uitermate comfortabel voor maximaal zes inzittenden, maar blinkt deze ook uit dankzij zijn aantrekkelijke design, representatieve karakter en dynamisch rijplezier.

In 2002 presenteerde Mercedes-Benz dit nieuwe autoconcept voor het eerst aan het publiek. In slechts drie jaar is het studiemodel doorontwikkeld tot productieauto. De R-Klasse is 5.157 millimeter lang, wat overeenkomt met de afmetingen van andere auto’s uit het topsegment. Het interieur is zeer ruim te noemen.

Dit is vooral te danken aan het moderne autoconcept en aan het design dat tot in het kleinste detail is doordacht. Zo’n 64 procent van de autolengte is voor de inzittenden bestemd, hetgeen in een traditionele sedan onmogelijk is.

Afmetingen: tot wel 990 millimeter tussen de zitrijen

De ruimte en het comfort zijn van eersteklas niveau. Neem bijvoorbeeld de zitplaatsafstand: tussen de eerste en tweede zitrij is deze 920 millimeter en tussen de tweede en derde zitrij 840 millimeter. De stoelen op de tweede zitrij zijn in lengte verstelbaar, waardoor de zitplaatsafstand kan toenemen tot 990 millimeter. Tussen de tweede en derde zitrij kan maximaal 920 millimeter zitruimte worden gecreëerd. Ook met de hoofdruimte (achter tot 1.027 millimeter) en de schouderruimte (voor 1.530 millimeter, achter maximaal 1.514 millimeter) overtreft de Mercedes-Benz R-Klasse andere auto’s.

De zes inzittenden zitten op individuele stoelen, de stoelen op de tweede zitrij zijn voorzien van armleuningen. Een tegen meerprijs leverbare middenconsole tussen de stoelen achterin is voorzien van extra opbergvakken en grote beker- en flessenhouders. Dankzij de separate dvd-/cd-speler (optie) kunnen de achterinzittenden hun eigen ‘in-car’ entertainment regelen. De kleurenschermen en koptelefoonaansluitingen zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen.

Ook de krachtige airconditioning draagt bij aan het hoge lange afstandscomfort in de nieuwe R-Klasse. THERMATIC airco met twee zones en bediening achterin is standaard. Tegen meerprijs is ook de nieuw ontwikkelde multi-zone THERMOTRONIC leverbaar.

Meer dan een dozijn sensoren en een booster-aanjager houden de door de bestuurder, voorpassagier en achterinzittenden ingestelde temperaturen constant. Naar wens is de nieuwe R-Klasse ook te voorzien van een aparte airconditioning voor de derde zitrij.

De glaspanelen van het speciaal ontwikkelde panoramische dak (optie) beslaan vrijwel de gehele daklengte. Het open dak zorgt voor frisse lucht en een prettige hoeveelheid extra licht.

Actieve, sportieve families die een veelzijdige auto zoeken die gemakkelijk aan alle vervoerswensen is aan te passen, worden met de nieuwe R-Klasse op hun wenken bediend. De vier stoelen achterin zijn separaat neerklapbaar, waardoor de bagageruimte maximaal 2.057 liter (VDA) groot is. Dat is beduidend meer dan in een stationwagen. De vlakke en meer dan 2,2 meter lange laadvloer plus de grote EASY-PACK achterklep (naar wens elektrisch bedienbaar) vergemakkelijken het in- en uitladen van bagage.

Design: zelfverzekerde uitstraling

Het design weerspiegelt het zelfverzekerde en dynamische karakter van de nieuwe R-Klasse. De voorzijde wordt gedomineerd door een markante grille, waarvan de horizontale lamellen kracht en prestaties symboliseren – details die voor een groot deel het karakter van de Grand Sports Tourer bepalen. Net zo expressief zijn de koplampen: ver naar buiten geplaatst benadrukken deze de krachtige carrosserie-uitstraling. De boogvormige daklijn is een ander kenmerkend stijlelement van de nieuwe R-Klasse. Op vloeiende wijze verbindt deze de A- en D-stijlen met elkaar en zorgt zo voor een coupéachtig en gestrekt silhouet. De duidelijke wigvorm en de krachtige schouderlijn voegen nog meer dynamiek toe aan de Grand Sports Tourer.

Dynamiek: V6- en V8-motoren met een koppel van maximaal 510 Nm

De motorvermogens variëren van 165 kW/224 pk tot 225 kW/306 pk. Daarmee is direct duidelijk welke belofte de nieuwe R-Klasse inhoudt op het gebied van rijdynamiek en rijplezier. Met de krachtige V8 accelereert de R 500 in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt deze een topsnelheid van 240 km/u (voorlopige cijfers).

Tot het motorenaanbod behoort ook de nieuw ontwikkelde zescilinder dieselmotor met common-railinspuiting van de derde generatie. Deze zorgt voor een lager verbruik, geringere uitstoot en een verfijnder karakter. Met deze V6-motor is reeds vanaf 1.600 t/min het maximum koppel van 510 Nm beschikbaar, een topwaarde in deze klasse. Net zo voorbeeldig is het brandstofverbruik van de R 320 CDI: 8,9 liter per 100 km (gemiddeld). Met de nieuwe V6 benzinemotor (200 kW/272 pk) accelereert de R 350 in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt deze een topsnelheid van 230 km/u.

Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps 7G-TRONIC automaat. Deze is voorzien van DIRECT SELECT. Dankzij deze elektronische transmissiebediening kon de transmissiehendel op de middenconsole weggelaten worden. In plaats daarvan is een hendel aan de stuurkolom geplaatst. Met extra toetsen op het stuur zijn de zeven versnellingen handmatig te bedienen, net zoals in een Formule 1-auto. Zo kan de bestuurder het vermogen van de zes- of achtcilinder in elke situatie optimaal benutten.

Permanente vierwielaandrijving, de elektronisch geregelde tractiecontrole 4ETS en ESP dragen bij aan de rijveiligheid en houden de nieuwe R-Klasse ook onder moeilijkere omstandigheden op koers. Deze systemen zijn net zo goed standaard als de luchtgeveerde achteras. AIRMATIC luchtvering rondom is naar wens leverbaar. Deze is gekoppeld aan het Adaptieve Dempings Systeem ADS en biedt op slechtere wegen de mogelijkheid om de carrosserie met 50 millimeter omhoog te brengen. Bij snelheden boven de 120 km/u legt AIRMATIC de carrosserie automatisch 20 millimeter lager, om de luchtweerstand te verminderen.

De nieuwste Mercedes-Benz innovaties maken het reizen aan boord van de Grand Sports Tourer niet alleen comfortabel, maar ook veilig. PRE-SAFE, het veelgelauwerde preventieve beschermingssysteem (optie) herkent kritieke rijsituaties en komt meteen in actie om de inzittenden op een mogelijke botsing voor te bereiden. Zo worden alvast de gordels van bestuurder en voorpassagier gespannen, de passagiersstoel voorin in een veilige positie gezet en het schuifdak gesloten. Dankzij deze preventieve maatregelen is de zitpositie van de inzittenden beter, waardoor veiligheidsgordels en airbags beter hun werk kunnen doen.

De nieuwe R-Klasse is standaard uitgerust met adaptieve airbags voorin, zijairbags voorin en windowbags. Alle zitplaatsen zijn voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Als optie is een nieuwe Mercedes-innovatie op het gebied van inzittendenbescherming leverbaar: crashactieve NECK-PRO hoofdsteunen. Bij een aanrijding van achteren schuiven de hoofdsteunen voorin bliksemsnel 44 millimeter naar voren en 30 millimeter naar boven. Hierdoor is er minder risico op een whiplash.

Mercedes-Benz biedt voor de nieuwe R-Klasse een aantal aantrekkelijke uitrustingspakketten aan. Zo kunnen klanten hun Grand Sports Tourer volgens eigen smaak aankleden. Behalve het AIRMATIC-pakket is er een chroompakket voor het exterieur, een sportpakket met speciaal instrumentenpaneel, sportpedalen, 19-inch sportvelgen en elektrisch verstelbare sportstoelen met alcantara/ARTICO lederen bekleding en een interieurpakket met lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en houten sierlijsten.