14
november
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz ML 63 AMG - superieure efficiency

  • Nieuwe, efficiënte 5,5-liter AMG V8 biturbo met 386 kW (525 pk)

  • Verbruiksdaling van maar liefst 28% ten opzichte van voorganger

  • Nieuw ACTIVE CURVE SYSTEM: stabiliteit én rijplezier

Mercedes-Benz introduceert de ML 63 AMG. Zijn nieuwe 5,5-liter AMG V8 biturbo-krachtbron is met een vermogen van 386 kW (525 pk) en een koppel van 700 Nm nog krachtiger dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik daarentegen is met maar liefst 28% (of 4,7 l/100 km) gedaald tot 11,8 l/100 km. De nieuwe ML 63 AMG beschikt standaard over het nieuwe ACTIVE CURVE SYSTEM dat de stabliteit verder verbetert. Het AMG Performance Package is optioneel. Dit brengt het vermogen op 410 kW (557 pk) en het koppel op 760 Nm.

Technische highlights van de nieuwe 5,5-liter AMG V8 biturbomotor zijn straalgeleide directe inspuiting met piëzo-injectoren, de ECO start/stop-functie, verstelbare nokkenassen en intelligent generatormanagement. Het topvermogen van 386 kW (525 pk) is goed voor een sprint van 0-100 km/h in 4,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/h (gelimiteerd). De uitvoering met het optionele AMG Performance Package (410 kW/557 pk en 760 Nm) doet de ’0-100’ in 4,7 s. Beide versies hebben een gemiddeld verbruik van 11,8 l/100 km.

Efficiency is overal

De relatief gunstige verbruikcijfers van de ML 63 AMG komen ook op het conto van een gewichtsverlaging ten opzichte van de voorganger (-40 kg) en de nieuwe AMG SPEEDSHIFT PLUS transmissie. Deze versnellingsbak heeft een lage interne weerstand en slim temperatuurmanagement. In de voorkeuzestand ‘C’ (Controlled Efficiency) is de ECO start/stop-functie actief. ‘S’ (Sport) en ‘M’ (Manual) staan in het teken van (maximale) dynamiek.

ACTIVE CURVE SYSTEM

De nieuwe ML 63 AMG beschikt standaard over het AIRMATIC-onderstel met onder meer luchtvering in combinatie met het nieuwe ACTIVE CURVE SYSTEM. Dit maakt gebruik van actieve torsiestabilisatoren om het ‘rollen’ van de auto in bochten tegen te gaan. Het resultaat: extra stabiliteit én rijplezier. Ook hier is keuze uit drie voorkeuzestanden (Comfort, Sport en Manual). Eveneens standaard: AMG snelheidsafhankelijke besturing en het AMG high-performance remsysteem met geventileerde en geperforeerde schijven rondom.

Voor de veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid vertegenwoordigt de nieuwe ML 63 AMG de top in zijn klasse. Hij beschikt standaard over een groot aantal airbags (maximaal 9), ESP, Brake Assist, ATTENTION ASSIST, het ‘vooruitziende’ veiligheidsysteem PRE-SAFE en adaptieve remlichten. Hoogwaardige assistentiesystemen als Active Lane Keeping Assist en Active Blind Spot Assist zijn optioneel.

Herkenbaar AMG

De ML 63 AMG heeft typische AMG-kenmerken als ruim bemeten koelopeningen, LED dagrijverlichting, AMG-velgen (21 inch), sideskirts, een specifieke achterbumper met luchtuitlaten en V8 BITURBO-logo’s. In het interieur komen kwaliteit en sportiviteit samen. Het AMG Performance stuurwiel is een blikvanger en dat geldt ook voor de dubbelgestikte lederen bekleding. Het instrumentenpaneel bevat een TFT-kleurenscherm met een speciaal AMG-informatiemenu. Tot de standaarduitrusting horen verder een glazen schuif-/kanteldak, verwarmde voorstoelen, Audio 20 CD radio met Bluetooth en USB-interface. Met het designo-programma zijn ook hoogst individuele wensen in te vullen.

De nieuwe Mercedes-Benz ML 63 AMG komt in april 2012 op de markt. De prijzen zijn nog niet bekend.

AMG uitvinder van de high-performance SUV

AMG is de uitvinder van de high-performance SUV. Het eerste model, de ML 55 AMG (255 kW/347 pk), verscheen al in 1999. Hij viel op door hoge prestaties in combinatie met zeer goede offroad-eigenschappen. Tussen 1999 en 2003 werden ruim 11.000 ML 55 AMG-modellen verkocht. In 2005 volgde de ML 63 AMG met 357 kW (510 pk) die goed was voor prestaties van sportwagenniveau (0-100 in 5,0 s, top 250 km/h). Tussen 2006 en 2011 werden er meer dan 13.000 van verkocht.