17
juni
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz GLC

De tweede generatie van de middenklasse SUV van Mercedes-Benz draagt de naam GLC en vormt een grote stap voorwaarts op diverse fronten: op technisch niveau zet de nieuwe SUV duidelijke maatstaven met een uitstekend veiligheidsniveau, met state-of-the-art assistentiesystemen en voortreffelijke efficiency. Het brandstofverbruik is in vergelijking met het voorgaande model met maximaal 19 procent omlaag gebracht. Tegelijkertijd dragen AIR BODY CONTROL meerkamer luchtvering - die in dit segment zijn gelijke niet kent - de uitgebreide reeks DYNAMIC SELECT dynamische rijprogramma’s en 4MATIC permanente vierwielaandrijving niet alleen bij aan het rijcomfort, maar ook aan de sportiviteit van het voertuig – ongeacht de ondergrond waarop gereden wordt. Visueel volgt de carrosserie het duidelijke en sensuele designidioom dat eerder dit jaar zo succesvol door de GLC Coupé showcar concept getoond werd en dat de standaard vormt voor komende SUV-families.

Het dynamische design van de GLC straalt een emotionele aantrekkingskracht uit, terwijl er tegelijkertijd sprake is van puristische trekken. De oppervlakken met een zekere spanning en precieze lijnen geven uiting aan de heldere designlijn, kenmerkend voor alle state-of-the-art SUV’s van Mercedes-Benz. De GLC neemt uitsluitend voor wat betreft uiterlijke overeenkomsten afstand van zijn voorbeeld, de G-Klasse. Op het technische vlak zet hij nieuwe maatstaven in alle disciplines – de capaciteiten van deze middenklasse SUV blijven off-road even voortreffelijk als ze altijd al waren.

Het karakteristieke SUV-front met de korte en compacte overhang, de steile, driedimensionale grille met dubbele lamellen en centraal geplaatste ster volgen de succesvolle nieuwe designlijn. Opvallende koplampen, indien gewenst beschikbaar in volledige LED-technologie, geven de GLC een zelfbewuste uitstraling, die nog eens benadrukt wordt door het geraffineerde nachtdesign. De bumpers met geïntegreerde onderbescherming zijn er in drie varianten: naast de basisversie is er een versie die geoptimaliseerd is voor off-roadgebruik met een grotere aan- en uitloophoek, ook is er een bijzonder sportieve AMG-variant.

Van opzij biedt de auto de aanblik van een bijna coupé-achtig silhouet, die samen met de 118 millimeter langere wielbasis van de GLC voor een elegant lang profiel zorgt. Deze indruk wordt verder versterkt door de elegant aflopende dropping line, ook al een kenmerk van het merk, en een krachtige schouderpartij. De opgaande onderste lijn zorgt voor extra karakter in het zijaanzicht van het voertuig. Mat zwarte bekleding van de spatschermen, wielen tot en met een maat van 50.8 cm (20 inch) en de optionele treeplanken geven duidelijk uiting aan de off-roadeigenschappen van de GLC.

De achterzijde wordt gekarakteriseerd door de brede, gespierde schouders, de horizontale oriëntatie van de contouren en de gedeelde LED-achterlichten met geraffineerd nachtdesign. Net als aan de voorzijde zijn hier de verschillende  bumpervarianten beschikbaar. Door de antennes in de buitenspiegels en de dakspoiler te integreren was het mogelijk de vin, die tot nu toe altijd op het dak stond, weg te laten.

GLC interieur: meer klasse

De veranderingen in het design betreffen niet alleen de buitenkant. Het nieuwe model markeert ook een upgrade van het interieur. Hier overheerst een moderne setting die sterk overeenkomt met het niveau van zijn grotere broer GLE. Het nieuwe designidioom combineert sensuele puurheid met dynamische sportiviteit en belichaamt een nieuwe interpretatie van moderne luxe. Het interieur van de GLC tovert een gevoel van comfort tevoorschijn - kenmerk van het merk - vanwege hoogwaardige materialen met handgemaakt karakter, zoals nappaleder of sierdelen in hout met open poriën, nauwgezet afgewerkte bekledingsdetails en een aantrekkelijke touch and feel. Bovendien is er aanzienlijk meer ruimte beschikbaar voor inzittenden en hun bagage. Het optionele grote glazen panoramadak versterkt het ruimtelijke gevoel aan de binnenzijde nog verder.

Belangrijk onderdeel van het compleet nieuwe interieurdesign vormen het dashboard en de middenconsole met zijn vloeiende lijnen. Deconsole bestaat uit één stuk, waardoor een elegante overgang vanuit de centrale ventilatieroosters naar de armsteun ontstaat. Deze strakke lijnen zorgen voor een gevoel van ruimte en een beleving van moderne puurheid. De nieuw ontwikkelde innovatieve touchpad in de handsteun boven de draai-/drukknop (audio-controller) zit ergonomisch op de middenconsole. Net als in een smartphone zorgt dit voor een eenvoudige en intuïtieve bediening van alle belangrijke functies via vingerbewegingen. Met de touchpad kunnen letters, nummers en speciale karakters met de hand ingevoerd worden – in elke taal die ondersteund wordt door Audio 20 of COMAND Online. Een centraal geplaatst media display is gedeeltelijk geïntegreerd boven de centrale console. Vijf ronde ventilatieroosters met metallic "cool touch" effect geven het dashboard een sportief aanzien en creëren een interessant contrast met de warme aanblik van de andere materialen.

Meer ruimte, meer fun, meer comfort

In vergelijking met zijn voorganger is het nieuwe model substantieel ruimer voor de passagiers, zowel voorin als achterin. De toegenomen lengte van de GLC in vergelijking met het vorige model is op effectieve wijze vertaald in bruikbare ruimte in het interieur. Bijna alle belangrijke comfortfactoren zijn verbeterd, in het bijzonder de ruimte op de achterbank. Een vergelijking van de belangrijkste comfortmaten:

Comfortmaten (in mm)

GLK

GLC

Midden voorwiel tot bestuurder SRP

1.527

1.567

+40

SRP-afstand, bestuurder tot achter

808

846

+38

Effectieve beenruimte achterin

891

948

+57

Elleboogbreedte voorin

1.442

1.449

+57

Elleboogbreedte achterin

1.440

1.474

+34

Schouderruimte voorin

1.401

1.455

+54

Schouderruimte achterin

1.408

1.436

+28

Een ander comfortcriterium – in- en uitstapruimte voor de passagiers achterin – is ook in hoge mate verbeterd, met 34 millimeter meer voetruimte voor in – en uitstappen.

Door effectief gebruik van de ruimte zijn de ingenieurs er ook in geslaagd de afmetingen als ook de benutbaarheid van het laadcompartiment met vlakke laadvloer substantieel te verbeteren. De achterbank kent een 40/20/40 verhouding en biedt een cargopositie die de laadcapaciteit vergroot door een steilere positie van de achterleuningen. De laadcapaciteit achter de achterbank neemt dan toe met 80 tot 110 liter tot een totaal van 580 liter. De GLC kan maximaal 1600 liter bagage vervoeren – 50 liter meer dan tot nu toe mogelijk was. De maximale lengte van het bagagecompartiment is 1.320 millimeter, terwijl de maximale breedte met 150 mm toegenomen is tot 1.100 millimeter.

Meer comfort bij laden en uitladen wordt gerealiseerd door het verlagen van de drempel met 40 mm bij de uitrusting met AIR BODY CONTROL en door HANDS‑FREE ACCESS, waardoor de achterklep automatisch geopend wordt door een vegende beweging met de voet onder de bumper te maken.

Efficiency: cruciale parameters

Mercedes-Benz heeft een uitgebreid pakket maatregelen genomen om de efficiency en de prestaties van de GLC aanzienlijk te verbeteren. Gemodificeerde of nieuwe aandrijflijnen, voortreffelijke arodynamische eigenschappen en een intelligent lichtgewicht design zijn de primaire factoren achter de brandstofefficiency van het voertuig. De diesel- en benzinemodellen laten in vergelijking met de vorige generatie significante reducties zien tot 19 procent voor zowel brandstofverbruik als CO2-emissies, terwijl de prestaties bij gelijk motorvermogen zijn toegenomen:

GLC 220 d 4MATIC

GLC 250 d

4MATIC

GLC 250

4MATIC

Vermogen, kW/pk

125/170

150/204

155/211

Koppel, Nm

400

500

350

Brandstofverbruik (l/100 km)

5.0 - 5.5

(6.1 - 6.5)

5.0 - 5.5

(6.1 - 6.6)

6.5 - 7.1

(7.5 - 7.9)

∆ Verbruik %

-19

-19

-12

CO2 g/km

129 - 143

(159 - 169)

129 - 143

(159 - 169)

152 - 166

(173 - 180)

∆ CO2 g/km %

-19

-19

-12

0-100 km/u

8.3

(8.5)

7.6

(8.0)

7.3

(7.9)

Vmax km/u

210

(205)

222

(210)

222

(215)

() Cijfers van het vorige model

Alle modellen voldoen aan de EU6-emissienorm en beschikken over een start/stop-functie. Voor het eerst biedt Mercedes-Benz met de GLC 350 e 4MATIC in dit segment een PLUG-IN HYBRID aan, die de voordelen van vierwielaandrijving combineert met het laagste brandstofverbruik en de laagste emissies: de middenklasse SUV stoot slechts 60 g CO2 per km* uit en bereikt een topsnelheid van 235 km/u bij een vermogen van 155 + 85 kW (211 + 116 pk). Het semi-elektrische voertuig kan tot 34* km volledig elektrisch rijden en indien nodig van 0 tot 100 km/u accelereren in 5,9 seconden, dankzij de boostfunctie. Net als de S 500 e biedt de GLC 350 e 4MATIC alle karakteristieke comfort- en efficiencysystemen – vanaf de flexibele, intelligente hybridestrategie via specifieke hybride rijprogramma’s en het haptische gaspedaal tot de preconditionering.

* Voorlopige cijfers

De GLC 350 e, die vanaf begin 2016 leverbaar wordt, vervangt de GLK 350 4MATIC met conventionele benzinemotor en heeft gelijkwaardige prestatiecijfers. Een vergelijking tussen brandstofverbruik, emissies en prestaties onthult de levendigheid van het PLUG-IN HYBRID-concept. Dankzij de geoptimaliseerde integratie van de PLUG-IN HYBRID-technologie biedt hij bovendien een uitstekende bagageruimte van 350/1445 liter.

GLK 350 4MATIC

GLC 350 e

4MATIC

∆ %

Vermogen, kW/pk

225/306

155+85

211+116*

+4.6

Koppel, Nm

370

560*

+ 51.4

Brandstofverbruik (l/100 km)

8.1 - 8.6

2.6

- 70

CO2 g/km

189 - 199

60

- 70

0-100 km/h

6.5

5.9

- 9.2

*Systeemvermogen

De designtransitie heeft ook voor superlatieve aerodynamische eigenschappen gezorgd voor de nieuwe GLC. Met een Cw-waarde van 0,31 (GLK 0,34) en een Cw * A waarde van 0,794 (GLK 0,87) zet de nieuwe GLC een duidelijke maatstaf in dit segment. Los van de aerodynamisch duidelijk efficiëntere basisvorm van het voertuig zijn deze uitzonderlijke aerodynamische prestaties het resultaat van een reeks oplossingen die te maken hebben met details, zoals afdichtingen rond de radiator en koplampen, de grote dakspoiler en geoptimaliseerde panelen aan de onderzijde van de carrosserie.

Ondanks de duidelijk grotere buitenafmetingen, een langere wielbasis en uitgebreidere uitrustingsmogelijkheden is het gewicht van het voertuig gedaald met 80 kilogram. Daar zorgt in hoofdzaak de totaal nieuwe carrosserie voor, die 50 kilogram lichter is dan die van de kleinere GLK, dankzij een intelligente mix van materialen als aluminium en staal van hoge sterkte tot ultra-hoge sterkte. Aluminium componenten reduceren ook het gewicht van het onderstel, hetgeen ook bijdraagt aan meer rijcomfort dankzij minder onafgeveerde massa. De optionele AIR BODY CONTROL meerkamer luchtvering is voorzien van lichtgewicht veerelementen van robuust met glasfiber versterkt kunststof, waardoor het gewicht van het totale veersysteem fors afneemt in vergelijking met conventionele luchtveringsystemen. Het gebruik van de nieuwe compacte tussenbak als toegevoegde module en de 9G-TRONIC met zijn magnesium transmissiebehuizing resulteert in een gewichtsreductie van 12 kg vergeleken met het vorige model.

AIR BODY CONTROL: innovatieve luchtbewegingen

De nieuwe GLC is standaard voorzien van een AGILITY CONTROL onderstel met stalen schroefveren en variabele demping. De GLC is het enige model in dit martksegment dat optioneel is uit te rusten met een full-support meerkamer luchtveringsysteem en elektronisch gestuurde, continu instelbare demping. Het AIR BODY CONTROL onderstel combineert uitstekende rijstabiliteit en sportieve wendbaarheid met optimaal comfort en voortreffelijke off-road capaciteiten. Specifieke karakteristieken worden gekozen met het DYNAMIC SELECT rijdynamisch programma. In de Sportmodus voelen de inzittenden van de GLC zich alsof ze in een sportauto zitten met een hoog niveau van laterale dynamiek vanwege de straffere connecties van het onderstel, en de voertuighoogte die automatisch 15 millimeter verlaagd wordt. De Comfortmodus biedt tegenovergestelde eigenschappen, met een focus op bijzonder comfort met een zachte instelling van het onderstel. Voor maximale veiligheid, ook in deze modus, passen de vering en demping zich binnen 60 milliseconden aan, bijvoorbeeld als antwoord op plotselinge uitwijkmanoeuvres. Wanneer de GLC uitgerust is met het Off-road techniekpakket, optimaliseert AIR BODY CONTROL het contact van de wielen met de bodem. Het goede off-roadgedrag wordt gerealiseerd door het voertuigniveau tot 50 mm te verhogen en te zorgen voor een bijzonder zachte basisafstelling van het onderstel waardoor de wielen beter aan de grond blijven. Andere voordelen van dit systeem zijn minder last van overhellen in bochten, automatische niveauregeling en verlaging van de laaddrempel voor gemakkelijk in– en uitladen.

Aandrijflijn: dynamiek en comfort à la carte

De nieuwe GLC biedt het DYNAMIC SELECT-systeem standaard met vijf rijprogramma’s. Bovenop de ECO-, COMFORT-, SPORT-, SPORT+- en INDIVIDUAL-instellingen die bekend zijn uit de andere modellen, kan het nieuwe multitalent ook voorzien worden van het Offroad- techniekpakket. Dit omvat tot vijf programma’s, waarvan "Gladheid" en vier off-road rijprogramma’s totaal nieuw zijn. "Offroad" wordt ingesteld voor gemakkelijke off-roadcondities zoals gravel of zand. "Bergrit" versterkt de klimcapaciteit op steile hellingen of lange, langzame trajecten omhoog. Samen met AIR BODY CONTROL-luchtvering zorgt het extra programma "Jutterstand" voor het laatste redmiddel, mocht het voertuig vast komen te zitten. Het voertuigniveau wordt dan 50 millimeter hoger en de wielslipcontrole zorgt voor andere basiswaarden, zodat de GLC zich uit de nesten kan werken. Het vierde off-roadprogramma is "Aanhangwagen", ontworpen voor optimale eigenschappen bij het off-road of bijvoorbeeld op een nat weiland trekken van een aanhanger. Het Offroad-techniekpakket omvat verder een robuuste Gemtex bodembescherming, zodat de angst voor fors contact met de bodem niet de overhand krijgt en Downhill Speed Regulation. Dit systeem, dat luistert naar de afgekorte aanduiding DSR, houdt automatisch de snelheid vast, die tevoren op de cruise control ingesteld is, op steile hellingen als wordt afgedaald.

Alle DYNAMIC SELECT-programma’s worden gevisualiseerd op het centrale media display. Bijzonder indrukwekkend zijn de off-road animaties: allerlei parameters, zoals hellingshoek, stuurhoek en richting worden in een dynamische modus in real time op het centrale media display weergegeven.

Alle modellen met 4MATIC permanente vierwielaandrijving hebben in beginsel 45 tot 55 procent koppelverdeling tussen voor- en achteras. Samen met ESP®, ASR en ETS dynamische handling controlesystemen zorgen voor een superieure en duidelijk voorspelbare handling. De lamellenkoppeling in het centrale differentieel staat het systeem bij in geval van een bijzonder lage wrijvingcoëfficiënt tussen band en weg, bijvoorbeeld op sneeuw of ijs. Een basis sperwaarde van 50 Nm tussen voor- en achteras zorgt dan voor een significante toename in tractie, terwijl het niveau van rijstabiliteit op hetzelfde hoge niveau blijft.

De negentraps 9G-TRONIC automatische transmissie zit standaard in de GLC 220 d 4MATIC, GLC 250 d 4MATIC en GLC 250 4MATIC. Afhankelijk van de modus die gekozen wordt in DYNAMIC SELECT brengt deze automatische transmissie met koppelomvormer enorme sportiviteit en reactiesnelheid of evenwichtige kalmte te berde. Het potentieel van de transmissie wordt ten volle gebruikt. Hij biedt indrukwekkend snelle schakelmomenten en perfecte overgangen voor energieke sprints, maar ook zijdezachte, amper waarneembare versnellingswisselingen voor aangename ritten. Net als bij alle hybridemodellen van Mercedes-Benz is de GLC 350 e 4MATIC uitgerust met de nieuwste versie van 7G-TRONIC PLUS, speciaal geoptimaliseerd voor de hybridetoepassing en gecombineerd met voortreffelijke rijdynamiek en uitnemend rijcomfort, evenals superieure efficiency.

Mercedes-Benz Intelligent Drive: engelbewaarder aan boord

Bijna alle rijassistentiesystemen die bekend zijn uit de C-, E- en S‑Klasse zijn beschikbaar voor de nieuwe GLC. Deze systemen maken deel uit van het Intelligent Drive-concept en ze combineren data van allerlei sensortechnologieën voor nog meer comfort en veiligheid. COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, Zijwindassistent, Headlamp Assist en ATTENTION ASSIST zijn standaard aan boord. Het Rijassistentiepakket Plus zorgt voor een nog uitgebreidere serie actieve veiligheidsmaatregelen, zoals DISTRONIC PLUS met Stuurassistent en Stop&Go Pilot, PRE-SAFE® Rem met voetgangerdetectie, BAS PLUS met kruispuntassistent, Actieve dodehoekassistent, Actieve spoorassistent en PRE-SAFE® PLUS. Het laatste biedt extra bescherming in geval van een achteraanrijding. Door middel van een radarsensor in de achterbumper identificeert PRE-SAFE® PLUS een mogelijk op handen zijnde achteraanrijding, alarmeert het achteropkomende verkeer door op een bijzonder opvallende manier de knipperlichten aan te zetten, activeert preventieve beschermingsmaatregelen voor de inzittenden en remt het voertuig af tot stilstand na de kop-staart-botsing om erger te voorkomen. Nog meer veiligheid voor alle weggebruikers is er door de Verkeersbordenassistent met waarschuwingsfunctie voor spookrijden, die als extra boven de snelheidsbeperkingen de bestuurder kan waarschuwen voor een inhaalverbod of om een bepaalde weg niet in te rijden. Op voertuigen die uitgerust zijn met het LED Intelligent Light Systeem, zorgt de Adaptieve grootlicht-assistent plus ervoor dat groot licht aan kan blijven staan als op buitenwegen gereden wordt door het gebied van de grootlichtkegel van andere voertuigen te maskeren. Eenvoudiger handling en een duidelijker zicht tijdens manoeuvres in enge ruimtes of in druk stadsverkeer worden mogelijk door de 360° camera, die het voertuig en zijn omgeving laat zien vanuit verschillende perspectieven, en bovendien door de Actieve parkeerassistent, die de auto volledig automatisch op een parkeerplaats neer zet zowel in langs- als dwarsrichting op de rijbaan.

De verbeterde ergonomie en eenvoudiger bediening van de GLC helpt mee aan meer veiligheid. Alle belangrijke voertuigfuncties en instellingen kunnen op intuïtieve wijze uitgevoerd worden door middel van de audio controller of de touchpad. De gewenste instellingen worden zichtbaar gemaakt op het grote, gedeeltelijk geïntegreerde media kleurenscherm in het midden van het dashboard. Selectietoetsen naast de lichtknopmodule links van het stuurwiel geven extra mogelijkheden van directe activering van de belangrijkste assistentiesystemen.

Eveneens nieuw is het head-up display. Deze laat voor de bestuurder belangrijke informatie zien in zijn/haar onmiddellijke gezichtsveld in de voorruit, en zorgt er op die manier voor, dat de informatie duidelijk waarneembaar is en dat de bestuurder de blik op de weg kan blijven houden. Het systeem geeft informatie over snelheid, geldende snelheidslimieten, navigatie-instructies en boodschappen van het DISTRONIC-systeem.

Airbag & co.: zachte protectie voor de inzittenden

Overeenkomstig de traditie van Mercedes-Benz vormt de carrosserie de basis van een voorbeeldige botsveiligheid. Een veilig passagierscompartiment van hoge sterkte vormt het hart van dit concept. Het wordt omgeven door bijzondere en terdege geteste deformatiezones, die maximale veiligheid garanderen voor de inzittenden door toedoen van geoptimaliseerde absorptiedelen en een combinatie van gegoten aluminium componenten en ultrasterke materialen.

Naast de 3-punts veiligheidsgordels met pyrotechnische en reversibele gordelspanners en gordelkrachtbegrenzing voor de bestuurder, voorste passagier en die op de buitenzijde van de achterbank, zijn er tal van airbags die de inzittenden van het voertuig beschermen in geval van een ongeluk. Het aantal airbags omvat onder andere de gecombineerde pelvis-/thorax bags voor bestuurder en voorpassagier en een nieuw ontwikkelde windowbag voor beide zitrijen, de optionele sidebags voor de buitenste inzittenden op de achterbank en een kniebag voor de bestuurder.

De voorste passagiersstoel kan als extra uitgevoerd worden met automatische  kinderstoelherkenning, waarbij de transponder in het vorige model vervangen is door een gewichtssensor. Daarbij kan iedere kinderstoel gebruikt worden. De airbag wordt automatisch gedeactiveerd zodra een kinderstoel aangebracht wordt en weer geactiveerd op het moment, dat die verwijderd wordt.

De prijs- en productinformatie van de nieuwe GLC wordt op 3 juli vrijgegeven. Vanaf dat moment is de nieuwe middenklasse SUV van Mercedes-Benz te bestellen. De GLC staat in september bij de Mercedes-Benz dealer.