23
maart
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz GLC Coupé: sportcoupé ontmoet ‘G’

De Concept GLC Coupé trok bij zijn wereldpremière in Shanghai in 2015 sterk de aandacht door zijn dynamisch-expressieve design. Het design combineerde de typerende stilistische kenmerken van een Coupé met de designtaal van de huidige SUV-modellen. Slechts een jaar later wordt deze belofte werkelijkheid. De nieuwe GLC Coupé vertaalt de markante designtaal van de showcar nagenoeg ongewijzigd door naar het serieproductiemodel. Tegelijkertijd maakt de sportwagen onder de midsize SUV’s van Mercedes-Benz indruk met zijn merkspecifieke veiligheid, moderne assistentiesystemen en een extra sportief –dynamisch karakter. Het standaard sportonderstel en de directere sportparameterstuurbekrachtiging, DYNAMIC SELECT en 4MATIC permanente vierwielaandrijving met de 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie combineren een superieur rijcomfort met nadrukkelijk sportieve prestaties. Twee onderstelvarianten met continu verstelbare demping zijn optioneel leverbaar: de nieuwe DYNAMIC BODY CONTROL met stalen veren en het reeds bekende meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL. Beide opties verhogen de rijdynamiek en het comfort.

De combinatie van een multifunctionele SUV en de aantrekkingskracht van een Coupé verenigt emotie en intelligentie. Met een lengte van 4,73 meter, een hoogte van 1,60 meter en een wielbasis van 2,87 meter is de GLC Coupé een sportieve, compacte verschijning. Daarmee is de Coupé bijna 8 centimeter langer en zo’n 4 centimeter lager dan het multitalent GLC, dat op hetzelfde platform is gestoeld. De GLC Coupé dankt zijn opvallende karakter aan de coupéachtige diamond grille met één enkele lamel en de nieuw vormgegeven, aflopende daklijn. De A-stijlen zijn minder steil geposteerd, gevolgd door een lagere daklijn die op elegante wijze overloopt in de elegant gevormde, krachtige coupé-achterzijde. De achterruit heeft geen ruitenwisser, omdat de luchtstroom en de spoilerrand ervoor zorgen dat het spatwater niet op de achterruit terecht kan komen.

Perfecte combinatie van designelementen uit twee verschillende werelden

Opvallend aan de voorzijde zijn de dominante, steile diamond grille met één enkele lamel en geïntegreerde ster in de grille, de korte overhang en de voor een SUV kenmerkende bodembeschermingsplaat. Het innovatieve koplampconcept (optioneel met volledige led-techniek) krijgt de inmiddels bekende Mercedes-Benz lichtsignatuur mee. De grote zijdelingse luchtinlaten verlenen het front een markante uitstraling.

Aan de zijkant komt de harmonie tussen de ogenschijnlijk tegengestelde designwerelden van coupé en SUV wellicht nog het best tot zijn recht in de 1,60 meter hoge GLC Coupé. De lage glasoppervlakken onderstrepen daar het coupédesign van de auto. Het samenspel tussen de hoge taillelijn en brede schouderpartij resulteert in proporties waaraan de GLC Coupé zijn sportieve looks dankt. Een duidelijke hint naar het SUV-erfgoed zijn de optionele treeplanken. Daarnaast benadrukken brede velgen tot 50,8 cm (20 inch) samen met de grotere bodemvrijheid de sportieve ambities van de GLC Coupé in het terrein en op ongebaande paden.

Gespierde achterzijde

De styling van de achterzijde legt extra nadruk op de coupégenen van het model. Een brede schouderpartij, krachtige bumpers met geïntegreerde uitlaatsierstukken en een bodembeschermingsplaat in de vorm van een diffusor zetten de atletische looks extra aan en maken de GLC Coupé tegelijkertijd tot een ‘roadhugging’ verschijning. Smalle, gedeelde achterlichten, de geïntegreerde Mercedes-Benz ster en de scherpe spoilerrand op het kofferdeksel zijn herkenbare elementen die eerder debuteerden op de S-Klasse Coupé en die sindsdien alle coupémodellen van Mercedes-Benz sieren. Andere stilistische kenmerken achter zijn de naar de bumper verhuisde kentekenplaat en het afgeronde bovenste deel van de achterruit. Net als de koplampen zorgen de led-achterlichten in het donker voor een herkenbaar Mercedes-Benz accent.

Interieur met typische coupéflair en hoogwaardige ambiance

In lijn met de designfilosofie van het exterieur begroet het interieur de passagiers met een typische coupéflair en hoogwaardige ambiance. In het interieur wordt de voor Mercedes-Benz bekende sensuele puurheid gekoppeld aan dynamische sportiviteit en moderne luxe. Opvallende details in het interieur zijn het dashboard, de middenconsole met de vloeiende lijnen en de grote midden-/tunnelconsole uit één geheel die op elegante wijze vanonder het gedeeltelijk geïntegreerde mediadisplay doorloopt tot aan de middenarmsteun. Deze duidelijke lijnen geven een gevoel van ruimte en creëren een moderne ambiance.

Het optionele AMG Line interieur zet de dynamiek in het interieur nog meer kracht bij. Dit pakket bevat bijvoorbeeld sportstoelen in lederlook ARTICO/ microvezel DINAMICA en optioneel sportstoelen in leder in bicolorlook.

Sportief: DYNAMIC BODY CONTROL of AIR BODY CONTROL

De GLC Coupé krijgt standaard een sportonderstel inclusief DYNAMIC SELECT met vijf rijprogramma’s: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ en INDIVIDUAL. Het DYNAMIC BODY CONTROL-sportonderstel met stalen veren en verstelbare demping is optioneel leverbaar. Met deze optie kan de bestuurder via DYNAMIC SELECT ook het individuele karakter van de auto aanpassen.

Uniek in dit marktsegment is dat het onderstel kan worden voorzien van een meerkamer-luchtveringssysteem en elektronisch geregelde, continu verstelbare demping. De AIR BODY CONTROL-luchtvering combineert een uitstekende rijstabiliteit en optimaal comfort met sportieve prestaties. Specifieke eigenschappen zijn vooraf ingesteld op basis van de DYNAMIC SELECT- instellingen. In de SPORT+ stand wanen de inzittenden zich in een sportwagen met een hoge mate aan dwarsdynamiek dankzij het nog stijvere onderstel, dat met 15 millimeter is verlaagd. De COMFORT modus zorgt voor een extra comfortabele rijervaring dankzij een softe onderstelsetup. Voor maximale veiligheid, ook in deze stand, worden de veer-/demperkrachten direct aangepast, bijvoorbeeld in het geval van een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Andere voordelen van dit systeem zijn minder overhellen in bochten en een automatische lastsensor die de laaddrempel van de bagageruimte met 4 centimeter verlaagt om in- en uitladen te vergemakkelijken.

Nog een belangrijke voorwaarde voor de sportieve eigenschappen van de GLC Coupé ten opzichte van de klassieke GLC SUV is de nieuwe setup voor de DYNAMIC STEERING, die met 15,1:1 (GLC: 16,1:1) een directere stuuroverbrenging heeft met nog sportievere prestaties van de stuurbekrachtiging in de SPORT en SPORT+ standen.

Belangrijke systemen voor een hoge energie-efficiëntie

Het exterieurdesign van de GLC Coupé zorgt voor superlatieve aerodynamicawaarden. Met een cw-waarde van 0,31 en een weerstandsoppervlak van 2,53 m2 is de Coupé toonaangevend in zijn klasse, resulterend in een cw x A van 0,79. Naast de gestroomlijnde basisvorm van de auto is deze prima aerodynamische waarde tevens te danken aan een keur aan detailoplossingen, zoals het dichten van de randen rond de grille en koplampen, een grillejaloezie en een geoptimaliseerde bodemplaat.

Ondanks de genereuze buitenafmetingen en lange wielbasis – die beide zorgen voor extra ruimte voor de inzittenden en in de bagageruimte – en een volwaardige uitrusting, weegt de auto slechts 1.710 kg (GLC 250 4MATIC Coupé), waarmee hij tot de top in deze klasse behoort. Dat is hoofdzakelijk te danken aan de compleet nieuwe carrosserie, met een intelligente materialenmix, met aluminium en sterke en ultrasterke staalsoorten. Aluminium componenten beperken het gewicht van het onderstel, wat ook het rijcomfort ten goede komt vanwege het lagere onafgeveerde gewicht. Het optionele meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL beschikt over veerelementen van lichtgewicht maar sterk glasvezelversterkt kunststof, dat het systeemgewicht verder verlaagt ten opzichte van conventionele luchtveringssystemen. Het gebruik van de nieuwe, compacte tussenbak als losse module en de 9G-TRONIC met het magnesium transmissiehuis resulteert in een gewichtsbesparing van 12 kg vergeleken met voorgaande versies die op andere modellen werden gemonteerd.

Acht modelvarianten, topmodel van Mercedes-AMG

De nieuwe GLC Coupé wordt leverbaar in acht modelvarianten. Kopers kunnen kiezen uit vier diesel- en vier benzinemotoren, waaronder een plug-in hybride en een krachtig model van Mercedes-AMG.

De basisuitvoeringen zijn de GLC 220 d en GLC 250 d 4MATIC Coupé viercilinder diesels met een vermogen van 125 kW/170 pk tot 150 kW/204 pk, evenals de 155 kW/211 pk sterke GLC 250 4MATIC Coupé met viercilinder benzinemotor. De marktintroductie voor deze motorvarianten vindt plaats in de herfst. Andere versies volgen al eind 2016.

Met de GLC 350 e 4MATIC Coupé levert Mercedes-Benz tevens een plug-in hybride die dynamische vierwielaandrijving koppelt aan een uitzonderlijk laag brandstofverbruik met bijpassend lage emissies. Ondanks een topsnelheid van 235 km/h stoot het model slechts 59‑64 g CO2/km* uit bij een systeemvermogen van 235 kW/320 pk, goed voor een nieuwe topwaarde. De semi-elektrische auto kan in de emissievrije, volledig elektrische stand een afstand van 30 km afleggen en dankzij de boost-functie desgewenst in 5,9* seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren.

Voor sportief ingestelde coupéliefhebbers is de Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé de perfecte keuze. Dit krachtige topmodel onderscheidt zich met perfecte on-road prestaties, een sportieve styling en een aantrekkelijke uitrusting. De V6-biturbomotor is goed voor 270 kW/367 pk, waarmee de Coupé in minder dan 5* seconden van 0 naar 100 km/h accelereert.

Modeloverzicht bij marktintroductie (herfst 2016)*:

 

GLC 220 d

4MATIC Coupé

GLC 250 d

4MATIC Coupé

GLC 250
4MATIC Coupé

Vermogen kW/pk

125/170

150/204

155/211

Koppel Nm

400

500

350

Brandstofverbruik, l/100 km

5.0

5.0

7.0

CO2 g/km

vanaf 131 g

vanaf 131 g

vanaf 159 g

0-100 km/h

8,3 s

7,6 s

7,3 s

Topsnelheid km/h

210

222

222

* Voorlopige waarden

Hoe verschillend de acht GLC Coupé-uitvoeringen op het eerste gezicht wellicht ook ogen, ze worden alle gekenmerkt door een hoge efficiëntie en voldoen alle aan de EU 6-emissienorm. De meeste versies krijgen standaard 4MATIC vierwielaandrijving, terwijl met uitzondering van de plug-in hybride alle varianten van de GLC Coupé zijn uitgerust met de 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie. De GLC 350 e 4MATIC Coupé beschikt over de 7G‑TRONIC PLUS automatische transmissie, die is geoptimaliseerd voor de vereisten van een hybride auto.

Uitrusting: omvangrijk en individueel

De GLC Coupé maakt al in de basisuitvoering indruk, onder andere dankzij 18 inch lichtmetalen velgen, het chroompakket met zichtbare uitlaatsierstukken, een EASY PACK-achterklep, het AUDIO 20 CD multimediasysteem, een achteruitrijcamera, KEYLESS GO-startfunctie en bekleding in lederlook ARTICO. Eveneens standaard zijn assistentiesystemen als COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, zijwindassistent, lichtsensor, ATTENTION ASSIST en ESP® dynamische bochtassistent. Het comfort en de veiligheid kunnen verder worden verhoogd met aanvullende rijassistentiesystemen.

Tevens biedt Mercedes-Benz keuze uit een brede selectie opties voor de nieuwe SUV-Coupé. Klanten kunnen kiezen uit het AMG Line interieur en AMG Line exterieur, het EXCLUSIVE interieur en het nightpakket. Extra aandacht met het oog op uitstraling en rijdynamiek verdienen de 48,3 cm (19 inch) en 50,8 cm (20 inch) lichtmetalen AMG-velgen met verschillende bandenmaten. De aantrekkelijke lichtmetalen velgen zijn beschikbaar in uiteenlopende designs. Een optionele sportuitlaat voor benzinemodellen zorgt voor een nadrukkelijk sportieve motorsound.

GLC Coupé: ook als exclusieve EDITION 1

Net als andere Mercedes-Benz modellen is ook de GLC Coupé bij de introductie beschikbaar in een EDITION 1-uitvoering. Deze speciale versie maakt de SUV-Coupé dankzij exclusieve uitrustingen tot een zeer speciale, opvallende auto. Voorbeelden van de standaarduitrusting zijn onder meer het AMG Line exterieur, 50,8 cm (20 inch) lichtmetalen AMG-velgen met banden in verschillende maten, aantrekkelijke designo lakken en bekleding in leder in bicolorlook.

Ondanks de sportieve prestaties en esthetische aantrekkingskracht presteert de GLC Coupé ook op het gebied van praktische features. Met een volume van 491 tot 1.205 liter zet de bagageruimte in dit segment de toon. En de hoeveelheid ruimte voorin en achterin maakt de GLC Coupé qua comfort gelijkwaardig aan de GLC. De instaphoogte, schouderruimte, elleboogruimte en beenruimte zijn alle identiek.

Vanzelfsprekend: optimale veiligheid

In lijn met de traditie van Mercedes-Benz op dit gebied vormt de carrosserie de basis voor een voorbeeldige crashveiligheid. Een uiterst stabiel veiligheidscompartiment vormt het hart van dat concept. Het wordt omgeven door speciaal ontworpen en veelvuldig geteste kreukelzones, die door middel van geoptimaliseerde botsenergiepaden en een combinatie van gietaluminium componenten en ultrasterke materialen de best mogelijke veiligheid voor de inzittenden biedt.

Naast driepuntsveiligheidsgordels met pyrotechnische en reversibele gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor de bestuurder, voorpassagier en de buitenste achterzitplaatsen, beschermen tal van airbags de inzittenden in het geval van een aanrijding. Het airbagaanbod bestaat uit thorax-/pelvisbags voor de bestuurder en voorpassagier en geoptimaliseerde windowbags die zich over beide zitrijen uitstrekken, optionele sidebags voor de buitenste achterzitplaatsen en een kneebag voor de bestuurder.