15
april
2020
|
12:52
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz GLA - Meer karakter, meer ruimte, meer veiligheid

De nieuwe GLA completeert als achtste model de actuele generatie compacte auto’s van Mercedes-Benz. Tegelijkertijd is het model de instap in de succesvolle SUV-familie van het merk. Het veelzijdige karakter komt vergeleken met het vorige model nog duidelijker tot uiting: de nieuwe GLA is met 1.611 mm (1.616 mm met dakreling) meer dan 10 cm hoger dan zijn voorganger. Tevens biedt de hogere en karakteristieke SUV-zitpositie meer hoofdruimte voorin. De beenruimte achterin is eveneens aanzienlijk groter – ook al is de GLA nu 1,5 cm korter. Kenmerkend voor het offroad-design zijn onder meer het steile front, de korte overhangen voor en achter en de beschermende claddings rondom. De 4MATIC-modellen zijn standaard uitgerust met het offroad-techniekpakket. Dit pakket bestaat uit een extra rijprogramma, een wegrijhulp voor op hellingen, een offroad-animatie in het mediadisplay en, in combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen, een speciale lichtfunctie voor offroad-rijden.

De nieuwe GLA zet opnieuw een stap vooruit op veiligheidsgebied dankzij de rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning. De uitgebreide functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie bij naderende fietsers of voertuigen, alsmede de voetgangerswaarschuwing bij een zebrapad. De GLA kan reageren wanneer de bestuurder niet reageert. De actieve remassistent heeft in veel situaties de taak om met autonoom remmen een botsing te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Bij reguliere stadssnelheden kan het systeem ook remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers en zelfs, afhankelijk van de situatie, botsingen voorkomen.

Met krachtige en efficiënte viercilindermotoren, de nieuwste rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning, het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem MBUX en het uitgebreide ENERGIZING-comfortprogramma beschikt de nieuwe GLA over alle sterke punten van de huidige generatie compacte modellen van Mercedes-Benz. De GLA heeft een uitstekende aerodynamische efficiëntie met een cw-waarde beginnend bij 0,28. Een EQ Power-model met hybride aandrijving van de derde generatie zal al in de tweede helft van dit jaar beschikbaar zijn. En de EQA, een volledig elektrisch model, zal in de lente van 2021 volgen.

“Met de introductie van de nieuwe GLA hebben wij nu onze gehele familie compacte auto’s vernieuwd”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales. “De grote vraag naar onze SUV’s toont aan dat we al onze klanten het juiste model kunnen aanbieden. Om tegemoet te komen aan de wensen van klanten, zijn er twee offroad-modellen in het compacte segment leverbaar die elkaar perfect aanvullen: de GLB en GLA. De GLB is de meest functionele en ruime vertegenwoordiger van onze compacte modellen, terwijl de nieuwe GLA wordt gepositioneerd als zijn sportieve broer en als een lifestyle-geënte SUV.”

“De nieuwe GLA belichaamt de perfecte synergie tussen pure schoonheid en robuuste offroad-elementen”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler. “Hiermee hebben we de dynamische SUV klaargestoomd voor de toekomst van moderne luxe.”

De nieuwe GLA maakt eind april 2020 zijn Europese debuut en zal kort daarna in de VS en China leverbaar zijn. Dankzij deze wereldwijde beschikbaarheid verwacht Mercedes-Benz dat de GLA, gezien over zijn volledige levenscyclus, een van de populairste compacte modellen van het merk zal worden. De GLA wordt geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt (Duitsland) en in Beijing (China) voor de lokale markt.

Zelfbewust en dynamisch: het exterieurdesign

De GLA heeft krachtige proporties met korte overhangen voor en achter. De voorzijde gaat subtiel over in de A-stijlen en vervolgens in de visueel compacte greenhouse. Typerend voor de GLA zijn de powerdomes in de motorkap die, samen met de tot 20 inch grote velgen, de zelfbewuste uitstraling versterken. Ook kenmerkend zijn de krachtige schouderpartij en de coupéachtige zijruiten. Deze opvallende en dynamisch-elegante zijsectie biedt een interessant spel van licht en schaduw.

De grille is net als bij de andere SUV’s van Mercedes-Benz voorzien van spijlen, één enkele lamel en een geïntegreerde ster. Het binnenwerk van de koplampen is in de bekende merkstijl hoogwaardig, gedetailleerd en uiterst precies afgewerkt.

Het zij- en achteraanzicht wordt bepaald door de gespierde schouderpartij. De portieren reiken over de dorpelverbreders heen, waardoor enerzijds het instapcomfort verbetert en anderzijds de portieropeningen (en dus ook de kleding van de inzittenden) vrij blijven van vuil. Tevens wordt de bescherming bij een botsing van opzij verbeterd. De beschermende claddings rondom geven het model een markante uitstraling en benadrukken het offroad-karakter, net als de optische bodembeschermingsplaat voor en achter.

De achterlichten zijn tweedelig, waarbij de reflectoren afzonderlijk in de bumper zijn geplaatst. Hierdoor was het mogelijk om de laadopening breder te maken, waardoor het in- en uitladen gemakkelijker wordt. Dit heeft als bijkomend effect dat de achterzijde breder lijkt. Andere praktische details, die afhankelijk van de uitrustingslijn optioneel kunnen zijn, zijn de geïntegreerde dakreling en de verchroomde laaddrempelbescherming.

Modern en hoogwaardig: het interieur

Het dashboard is voorzien van optische ‘uitsparingen’ aan de bestuurders- en voorpassagierszijde. De uitsparing aan de bestuurderszijde wordt gedomineerd door het vrijstaande display, dat in drie varianten leverbaar is: met twee 7 inch displays (17,78 cm), met een 7 en een 10,25 inch display (26 cm) en in de widescreen-uitvoering met twee 10,25 inch displays. Aan de voorpassagierszijde bevindt zich in de uitsparing een sierdeel.

De ronde luchtuitstroomopeningen, vijf in totaal, hebben een hoogwaardige turbinelook met verfijnde luchtgeleidingsbladen. Het middendeel van het portier loopt naadloos over in de armleuning. De handgreep kenmerkt zich door een buisvormig profiel en is horizontaal geplaatst.

Tot de standaarduitrusting behoort het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). MBUX kan met behulp van verschillende opties individueel worden geconfigureerd. De krachtige computer, de scherpe beelden en graphics, een aanpasbare weergave, een full-colour head-up display, de navigatie met augmented reality, de zelflerende software en de spraakbediening die met het commando “Hey Mercedes” wordt geactiveerd zijn de belangrijkste pluspunten van het systeem.

Aanzienlijk verbeterd: de interieurmaten en de functionaliteit

Hoewel het model aan de buitenkant korter is dan zijn voorganger, biedt de nieuwe GLA een ruimer interieur. Dat geldt met name voor de beenruimte achterin en de bagageruimte.

De zitpositie van zowel de bestuurder als de voorpassagier is hoger en rechter op dan in het vorige model, en dus meer typerend voor een SUV dan bij het vorige model. De bestuurder en voorpassagier zitten 97 mm hoger dan tot nu toe. In vergelijking met de A-Klasse bedraagt het verschil 140 mm en met de B-Klasse 50 mm. Het zicht rondom is eveneens verbeterd ten opzichte van het vorige model – vooral dankzij een geoptimaliseerde vorm van de dakstijlen, die nu minder zicht wegnemen.

Gebruiksgemak was een van de aandachtspunten bij de ontwikkeling. Standaard is de achterbankleuning in de verhouding 40:20:40 gedeeld, waarbij elk deel afzonderlijk kan worden neergeklapt. De achterbank is optioneel 14 cm verschuifbaar en de achterbankleuning kan rechterop gezet worden, waardoor er ruimte is voor bijvoorbeeld grote dozen. Niettemin is er achterin nog voldoende plek voor één of twee personen, omdat deze variant van de achterbankleuning in de verhouding 40:60 gedeeld is.

De standaard in hoogte verstelbare bagageruimtebodem biedt veel variabiliteit. Wanneer de achterbankleuning is neergeklapt en de bagageruimtebodem in de bovenste stand staat, kan er een bijna vlakke laadvloer tot aan de voorstoelen worden gecreëerd. Bij zeer grote voorwerpen kan de bagageruimtebodem in de onderste stand worden gezet, kan de dwarsdrager achter de achterbank worden verwijderd en kan de achterbank – indien voorzien van de optionele lengteverstelling – naar voren worden geschoven.

Een oogje in het zeil: de rijassistentiesystemen

De GLA is voorzien van rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning. De allernieuwste functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie bij naderende fietsers of voertuigen, alsmede de voetgangerswaarschuwing bij een zebrapad.

Het rijassistentiepakket (optie die varieert per land en uitrustingsniveau) omvat onder andere:

  • actieve afstandsassistent DISTRONIC met de functies:
    • remmen voor stilstaande voertuigen;
    • uitgebreid automatisch optrekken in files in combinatie met actieve parkeerassistent en navigatie;
    • activeren van ‘zeilen’ in het ECO-rijprogramma.
  • actieve stuurassistent met de functies:
    • actieve noodstopassistent – met automatische ontgrendeling en het versturen van een SOS-oproep naar de Mercedes-Benz noodoproepcentrale nadat de auto tot stilstand is gekomen (afhankelijk van het land);
    • noodrijbaanfunctie: bij files op de snelweg bij snelheden van minder dan 60 km/h.
  • actieve snelheidslimietassistent met reactie op veranderingen in de snelheidslimieten in combinatie met de verkeersbordenassistent, routegebaseerde snelheidsaanpassing bij het naderen van bochten, rotondes, tolpoorten, T-splitsingen en bij het verlaten van autowegen/snelwegen – verlaging van de snelheid bij het naderen van een file en in combinatie met Live Traffic Navigation, tevens snelheidsverlaging bij het naderen van een file;
  • uitwijk-stuurassistent;
  • actieve spoorassistent;
  • actieve dodehoekassistent;
  • actieve remassistent met afslag- en kruisingsfunctie;
  • PRE-SAFE® PLUS: kan een mogelijke aanrijding van achteren detecteren. Als het gevaar van een aanrijding aanhoudt, kan het systeem ook de remmen van de stilstaande auto activeren. Door het verminderen van de voorwaartse beweging die wordt veroorzaakt door een aanrijding van achteren, wordt de kans op een whiplash geminimaliseerd.

Zelfs in de puur indicatieve uitvoering kan de dodehoekassistent bij lage snelheden waarschuwen voor voertuigen, waaronder fietsen, die zich in de gevaarlijke dode hoek bevinden. Voor het eerst kan de dodehoekassistent de bestuurder vóór het uitstappen visueel in de buitenspiegel waarschuwen voor voertuigen die voorbijrijden in het kritieke gebied. Als de bestuurder op dat moment de portiergreep beetpakt, klinkt er tevens een akoestisch signaal. De voorbijrijdende weggebruiker moet harder dan 7 km/h rijden om deze functie te activeren. De uitstapwaarschuwingsfunctie is beschikbaar bij stilstand en tot 3 minuten nadat het contact is uitgeschakeld. De actieve dodehoekassistent, een onderdeel van het rijassistentiepakket, kan tijdens het rijden bovendien met een actieve remingreep reageren op voertuigen die zich in de dode hoek en in de kritische zone bevinden.

Ontspannen rijden: ENERGIZING-comfortprogramma en ENERGIZING-stoelkinetica

Het ENERGIZING-comfortprogramma koppelt verschillende comfortsystemen in de auto aan elkaar en gebruikt verlichting en muziek plus een aantal massage-opties voor uiteenlopende ontspanningsprogramma’s. De ENERGIZING COACH adviseert deze programma’s afhankelijk van de situatie. Als de Mercedes-Benz vivoactive® 3 smartwatch of een andere geschikte Garmin® wearable aan het systeem is gekoppeld, verbeteren persoonlijke waarden zoals stressniveau of slaapkwaliteit de nauwkeurigheid van de aanbeveling.

Het comfort wordt verder verbeterd door de ENERGIZING-stoelkinetica. Dit systeem ondersteunt orthopedisch gunstige aanpassingen in de zithouding door middel van kleine veranderingen in de hoek van de zitting en rugleuning. De ENERGIZING-stoelkinetica is beschikbaar voor de voorstoelen in combinatie met de volledig elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie.

Altijd in topvorm: de nieuwe wasstraatfunctie

De GLA beschikt over een wasstraatfunctie, bekend van zijn grote broer, de GLS. Met slechts één commando worden de buitenspiegels ingeklapt en de zijruiten en het schuifdak gesloten. De informatie van de regensensor wordt onderdrukt, zodat de ruitenwissers in de wasstraat uitgeschakeld blijven. De airconditioning schakelt over naar de luchtrecirculatiemodus en na enkele seconden wordt het frontbeeld van de 360°-camera (indien aanwezig) weergegeven om de bestuurder te helpen bij het inrijden van de wasstraat. Deze instellingen worden automatisch gedeactiveerd wanneer de bestuurder de wasstraat verlaat en accelereert tot boven de 20 km/h.

Hoog langeafstandscomfort en maximaal rijplezier: het onderstel

De vooras van de nieuwe GLA beschikt over McPherson-veerpoten. De wielbesturing wordt verricht door een dwarsdrager die onder het midden van het wiel is gepositioneerd, de McPherson-veerpoot en een trekstang. De dwarsdrager is van gesmeed aluminium. Dit vermindert zowel het gewicht als de onafgeveerde massa. De fusees zijn gemaakt van gegoten aluminium.

De GLA is voorzien van een hoogwaardige multi-link achteras. De drie dwarsverbindingen en een geleide-arm bij elk achterwiel zijn geconfigureerd voor een maximale rijstabiliteit, rijkwaliteit en langs- en dwarsdynamiek. De achteras is gemonteerd op een subframe dat van de carrosserie is geïsoleerd door rubbersteunen, zodat er minder trillingen van het onderstel naar de carrosserie worden overgebracht.

Met respectievelijk 1.605 en 1.606 mm (voor/achter) is de spoorbreedte meer dan 4 cm groter dan bij het vorige model.

Meer tractie waar nodig: de 4MATIC-vierwielaandrijving

De GLA kan optioneel worden uitgerust met de permanente 4MATIC-vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling. 4MATIC-componenten zijn onder andere de power take-off (PTO) van de achteras, die is geïntegreerd in de automatische transmissie met dubbele koppeling, en het achterasdifferentieel met geïntegreerde meervoudige lamellenkoppeling. In tegenstelling tot het vorige model, waarbij de bediening op hydraulische wijze plaatsvond, wordt de koppeling nu elektromechanisch bediend. De voordelen van dit besturingssysteem zijn vooral de niet-toerentalafhankelijke werking over het gehele bedieningsgebied en dus ook de automatische aansturing van de koppeling bij stilstand, evenals een hoger rendement dankzij het ball ramp-concept.

De sportieve configuratie van de vierwielaandrijving stelt de bestuurder in staat om met de DYNAMIC SELECT-schakelaar de eigenschappen van 4MATIC te beïnvloeden. Er zijn drie karakteristieke modi beschikbaar voor de aansturing van de koppeling met vierwielaandrijving, hoewel het systeem in elke stand flexibel reageert op de rijsituatie. Bij normaal gebruik is het rijprogramma ‘Eco/Comfort’ gebaseerd op een 80:20-verdeling (vooras: achteras), terwijl de verdeling in ‘Sport’ 70:30 is. In de ‘Offroad’-modus werkt de vierwielaandrijving als een inter-as sperdifferentieel, met een gebalanceerde 50:50-verdeling in de basismodus.

Nuttig in het terrein: het offroad-techniekpakket

De 4MATIC-modellen zijn standaard uitgerust met het offroad-techniekpakket. Dit pakket omvat:

  • in combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen een speciale offroad-lichtfunctie. Deze maakt het eenvoudiger om in het donker obstakels te herkennen in het terrein. Bij het offroad-licht is de afslagverlichting van de MULTIBEAM LED-koplampen permanent ingeschakeld tot een snelheid van 50 km/h. Dit zorgt voor een brede en felle lichtbundel vlak voor de auto;
  • een extra rijprogramma. Hiermee worden niet alleen de eigenschappen van het 4MATIC-systeem (zie hierboven) aangepast, maar ook de vermogensafgifte van de motor en de ABS-interventiecontrole voor terreinrijden in licht terrein. Dit rijprogramma kan worden geactiveerd via de DYNAMIC SELECT-schakelaar;
  • een animatie van de rijsituatie, toonbaar via het mediadisplay. De realistische weergave van de helling, hellingshoek en technische instellingen helpt de bestuurder de manoeuvres correct te beoordelen;
  • de wegrijhulp voor op hellingen Downhill Speed Regulation (DSR), die zich automatisch aan een voorgeprogrammeerde snelheid tussen circa 2 en 18 km/h houdt. Deze wordt weergegeven in het combi-instrument en in het optionele head-up display. Met gerichte remingrepen helpt DSR om de controle te behouden op steile hellingen.

Krachtig en efficiënt: de motoren

De nieuwe GLA wordt geleverd met viercilinder benzine- en dieselmotoren die volledig zijn gemoderniseerd voor de nieuwe generatie compacte auto’s. In vergelijking met de vorige generatie worden ze gekenmerkt door een aanzienlijk hoger specifiek vermogen en een verbeterde efficiëntie, alsmede een lagere emissie. Een lokaal emissievrij model met een plug-in hybrid aandrijflijn van de derde generatie komt binnenkort op de markt.

De basis-benzinemotor is de M 282 met 1,33 liter cilinderinhoud in de GLA 200 (brandstofverbruik gecombineerd: 6,0-5,7 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 137-130 g/km[1]). Deze motor beschikt over cilinderuitschakeling voor een efficiënte werking in het deellastbereik.

In zijn motorblok van gegoten aluminium beschikt de 2 liter M 260-motor van de krachtigere GLA-benzinevarianten over gietijzeren cilindervoeringen, waarbij de cilinderboring aan de onderkant is verbreed volgens het CONICSHAPE®-principe. Dit principe, dat intern ook wel ‘trompetslijpen’ wordt genoemd, minimaliseert de zuigerwrijving en verlaagt het brandstofverbruik. De balansassen zorgen voor een soepele motorloop en bevinden zich in het onderste deel van het carter. In de aluminium vierklepscilinderkop maakt de variabele kleptiming CAMTRONIC het mogelijk om de klephoogte aan de inlaatzijde tweetraps te verstellen.

Alle maatregelen, inclusief de met grote precisie aangestuurde geometrie van de turbocompressor met wastegate, maken de motor stil, krachtig, zuinig en emissiearm. De krachtbron kan worden gekoppeld aan voorwielaandrijving en 4MATIC-vierwielaandrijving en wordt altijd in combinatie met de 8G-DCT-transmissie met dubbele koppeling geleverd. De M 260-motor wordt geproduceerd in de fabriek in Kölleda/Thüringen.

Overzicht van de benzinemodellen:

   

GLA 2001

GLA 2501

GLA 250

4MATIC1

Motor

 

4-in-lijn

4-in-lijn

4-in-lijn

Transmissie

automaat

7G-DCT

8G-DCT

8G-DCT

Cilinderinhoud

cm3

1.332

1.991

1.991

Max. vermogen

kW/pk

120/163

165/225

165/225

bij

t/min

5500

5500

5500

Max. koppel

Nm

250

350

350

bij

t/min

1.620-4.000

1.800-4.000

1.800-4.000

Brandstofverbruik gecombineerd

l/100 km

6,0-5,7

6,7-6,5

7,1-6,9

CO2-emissie gecombineerd

g/km

137-130

153-148

163-158

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

8,7

6,9

6,7

Topsnelheid

km/h

210

240

240

De dieselversies van de nieuwe GLA worden aangedreven door de premium 2 liter dieselmotor OM 654q, die is aangepast voor plaatsing overdwars. De OM 654q beschikt over technologische hoogstandjes die de efficiëntie verhogen, zoals stalen zuigers met getrapte kommen in een aluminium blok. De cilindervoeringen zijn gecoat volgens het verder verbeterde NANOSLIDE®-proces.

Overzicht van de dieselmodellen:

   

GLA 180 d

GLA 200 d1

GLA 200 d4MATIC1

GLA 220 d1

GLA 220 d4MATIC1

Transmissie

automaat

8G-DCT

Cilinderinhoud

cm3

1.950

1.950

1.950

1.950

1.950

Max. vermogen

kW/pk

85/116

110/150

110/150

140/190

140/190

bij

t/min

3.400–4.440

3.400–4.440

3.400–4.440

3.800

3.800

Max. koppel

Nm

280

320

320

400

400

bij

t/min

1.300-2.600

1.400–3.200

1.400–3.200

1.600-2.600

1.600-2.600

Brandstofverbruik gecombineerd

l/100 km

4,8-4,6

4,8-4,6

5,2-4,9

4,9-4,7

5,3-5,0

CO2-emissie gecombineerd

g/km

126-120

126-121

138-130

129-123

140-133

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

10,8

8,6

8,9

7,4

7,3

Topsnelheid

km/h

190

208

205

217

219

Dankzij de compacte motor kunnen alle onderdelen van het uitlaatgasnabehandelingssysteem direct op de motor zelf worden geïnstalleerd op plaatsen waar de temperatuur van de uitlaatgassen hoger is, waardoor een efficiëntere nabehandeling mogelijk is. De 2 liter dieselmotor voldoet aan de RDE (Real Driving Emissions) Stage 2-eisen en is gecertificeerd volgens Euro 6d. De motor is verkrijgbaar in twee vermogensuitvoeringen met 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk, alsmede met voorwielaandrijving of 4MATIC, en brengt zijn soevereine kracht over op de 8G-DCT-transmissie met dubbele koppeling.

Van Coupé via Shooting Brake tot SUV: breed aanbod in de compacte klasse

Met de GLA bestaat de nieuwe familie compacte auto’s van Mercedes-Benz nu uit acht modellen. Met drie wielbases, voor- en vierwielaandrijving en benzine-, diesel- en hybride modellen is het aanbod breed van opzet. Met de GLB biedt Mercedes-Benz nu voor het eerst een compact model met zeven zitplaatsen. Daarnaast zijn er de sportieve versies van de Mercedes-AMG. Een op de vier Mercedes-Benz auto’s die in 2019 werden verkocht, was een compact model: vorig jaar werden meer dan 667.000 exemplaren van de A- en B-klasse, CLA en CLA Shooting Brake, de vorige GLA en de GLB afgeleverd. Dit betekent dat het vorige record dat in 2016 werd bereikt, met meer dan 30.000 exemplaren werd overschreden.

Sinds de introductie van de eerste A-Klasse in 1997, de eerste compacte auto van Mercedes-Benz, heeft het automerk wereldwijd meer dan 7 miljoen auto’s in dit segment verkocht. Sinds de GLA in 2014 zijn marktdebuut maakte, zijn er ongeveer 1 miljoen exemplaren van deze compacte SUV aan klanten over de gehele wereld afgeleverd.

[1] De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden. Meer informatie over de aangeboden modellen, inclusief de WLTP-cijfers, vindt u voor elk land specifiek op www.mercedes-benz.com