09
december
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz GL-Klasse: topklasse op asfalt en in het terrein

Mercedes-Benz introduceert met de GL-Klasse een nieuwe topklasse in het segment van de luxueuze Sports Utility Vehicles. De terreinwagen met zeven zitplaatsen beschikt over uitstekende rijkwaliteiten, zowel op asfalt als in het terrein. Tegelijkertijd verwent de GL-Klasse de inzittenden met veel ruimte, comfort van een luxueuze limousine en biedt met het omvangrijke veiligheidssysteem PRE-SAFE een absolute noviteit in dit marktsegment. Met zijn zelfbewuste uitstraling, unieke vorm en krachtig ogende wiglijnen, straalt deze topklasse terreinauto al bij stilstand snelheid uit. De verhoudingen van de ruime carrosserie (lengte 5088 mm, breedte 1920 mm, hoogte 1840 mm) zijn in perfecte balans.

De naamgeving van de GL-Klasse is een verwijzing naar de legendarische oervader van alle Mercedes-Benz terreinauto’s – de G-Klasse. Deze terreinklassieker is aan zijn 26ste productiejaar toe en blijft leverbaar naast de nieuwe GL-Klasse.

Topcomfort onder alle omstandigheden

Inzittenden nemen plaats in een interieur met materialen van topkwaliteit, dat de kenmerkende, aangename Mercedes-sfeer biedt. Er is ruim plaats voor zeven inzittenden. Reizen in de GL-Klasse betekent eersteklas comfort – of dat een korte rit in de stad is, een lange reis van honderden kilometers of een tocht door ruig terrein. Ook op de stoelen van de derde zitrij is veel bewegingsruimte. De afstand tot de middelste zitrij is 815 mm en de passagiers genieten er van een hoofdruimte van 979 mm.

Als er minder zitplaatsen nodig zijn, is het mogelijk om één of beide stoelen van de derde zitrij met een druk op de knop elektrisch (optie) in de vloer weg te klappen. Er ontstaat dan een volledig vlakke laadvloer. Met vijf zitplaatsen in gebruik is de bagageruimte 1240 liter groot. In de GL past maximaal 2300 liter bagage, waarbij de bagageruimtelengte 2128 mm is.

Of het nu tropisch warm is of arctisch koud, met de standaard THERMATIC automatische airconditioning in de GL 320 CDI is een aangename temperatuur gegarandeerd. De uitvoeringen met V8-motor, de GL 420 CDI, GL 450 en GL 500, zijn standaard voorzien van de multi-zone THERMOTRONIC airconditioning. Deze verhoogt het klimaatcomfort nog meer. Andere standaard comfort items zijn onder andere ‘Artico’ bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en een glazen panoramadak boven de derde zitrij.

Uitstekende veiligheid dankzij slimme oplossingen

De GL-Klasse beschikt over alle voordelen die een zelfdragende carrosserie biedt en combineert een stabiel geheel met een lichte staalconstructie. Het resultaat is een uitstekende passieve bescherming. Het zeer stabiele passagiersgedeelte vormt samen met de kreukelzones voor en achter een goed fundament voor de inzittendenbeschermingssystemen.

Daartoe behoren onder andere:

  • adaptieve, tweetraps airbags voor bestuurder en voorpassagier
  • zijairbags voorin en optioneel voor de middelste zitrij
  • gordijnairbags van de A- tot aan de D-stijl voor alle drie de zitrijen
  • crashactieve hoofdsteunen NECK-PRO voor bestuurder en voorpassagier
  • driepunts veiligheidsgordels op alle zeven zitplaatsen
  • gordelspanners en adaptieve spankrachtbegrenzers voor bestuurder en voorpassagier; gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor de buitenste zitplaatsen van de middelste zitrij

    Met het tegen meerprijs leverbare anticiperende inzittendenbeschermingssysteem PRE- SAFE, dat wereldwijd voor het eerst in dit segment beschikbaar is, brengt Mercedes-Benz de veiligheid op hoger niveau. De clou van dit systeem: systemen op het gebied van passieve en actieve veiligheid worden aan elkaar gekoppeld. PRE-SAFE gebruikt de sensoren van rijdynamische regelsystemen als ABS, de remassistent BAS of ESP. Bij de dreiging van een ongeval optimaliseert dit systeem de beschermende functie van de passieve veiligheidselementen.

    In de GL-Klasse is ook rekening gehouden met voetgangersbescherming. Aan de voorzijde van de auto zorgen bepaalde lege ruimtes tussen de carrosserie en eronder gelegen aggregaten voor grote deformatiezones. Samen met de meegevende botszones zorgt dit voor een goede bescherming voor voetgangers en fietsers.

    Rijdynamische topprestaties on- en offroad

    4MATIC - de permanente vierwielaandrijving van Mercedes-Benz – helpt de GL-Klasse onder alle omstandigheden aan een zeer goede rijdynamiek. Samen met de standaard luchtvering AIRMATIC, de exact werkende parameterbesturing en het eveneens standaard adaptieve dempingsysteem ADS is de toch niet kleine GL (wielbasis 3075 mm) makkelijk te hanteren. Met aanhangerlast is de GL-Klasse ook goed handelbaar door het ESP component TSA (Trailer Stability Assist). Deze zorgt ervoor dat met doelgerichte remingrepen kritieke rijsituaties met aanhanger al in de beginfase de kop worden ingedrukt. AIRMATIC zorgt voor een volledig automatische niveauregeling.

    Speciale offroad mogelijkheden zoals DSR (Downhill Speed Regulation), wegrijassistent en offroad-ABS helpen de GL-bestuurder in het terrein. Bovendien zorgt het standaard OFFROAD-PRO techniekpakket ervoor dat de GL ook in extreem moeilijk begaanbaar terrein vooruit komt. Tot dit techniekpakket behoren een verdeelbak met terreinreductie en 100-procent sperdifferentiëlen voor de verdeeltransmissie en de achteras. Een speciaal voor zwaarder gebruik gemodificeerde AIRMATIC brengt de bodemvrijheid indien nodig op maximaal 307 millimeter. De doorwaaddiepte is dan 600 millimeter.

    Toonaangevende krachtbronnen: de nieuwe V6- en V8-motoren

    Het moderne motorenaanbod garandeert in alle uitvoeringen van de GL-Klasse een hoog aandrijfcomfort, aansprekende rijprestaties en een verbruik dat gunstig afsteekt bij andere auto’s in deze klasse. Tot het dieselaanbod behoren de 165 kW/224 pk sterke V6 in de GL 320 CDI en de nieuwe versie van de krachtige V8 diesel in de GL 420 CDI. Deze levert 225 kW/306 pk en een maximum koppel van 700 Nm. Beide diesels scoren beter dan de EU-4 norm en zijn voorzien van een onderhoudsvrij diesel partikel filter.

    In de GL 500 zit de nieuwe, in de nieuwe S-Klasse geïntroduceerde 5,5-liter motor van 285 kW/388 pk. Verder beleeft een tweede versie van deze moderne V8-motorenfamilie in de GL-Klasse zijn wereldpremière. In de GL 450 heeft de motor een inhoud van 4,6 liter en levert deze 250 kW/340 pk. Beide motoren voldoen eveneens aan de strenge EU-4 grenswaarden.

    Alle motorvarianten van de GL zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps automaat 7G-TRONIC met DIRECT SELECT. Niet alleen door de perfecte combinatie van zeer moderne motoren met de 7G-TRONIC en aandrijflijn met mindere wrijvingen zijn de prestaties zeer goed en de verbruikswaarden laag. Een belangrijke rol spelen ook het relatief lage gewicht dankzij de zelfdragende carrosserie en de, voor deze forse auto, goede aërodynamica (cw 0,37).

    Succesverhaal van een moderne fabriek

    ‘Mercedes quality – made in the USA’ is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan een nieuw handelsmerk geworden. Dit benadrukt het succesverhaal van de DaimlerChrysler fabriek in Tuscaloosa, Alabama. De geboortegrond van de GL-Klasse is in 1997 als eerste Mercedes-Benz fabriek buiten Europa in gebruik genomen. In uitbreidingen en de voortdurende modernisering is sinds 2001 zo’n 600 miljoen US dollar gestoken. In totaal heeft de onderneming rond 1 miljard US dollar geïnvesteerd.

    De fabriek in Tuscaloosa heeft sinds de uitbreiding in mei 2005 een theoretische jaarlijkse productiecapaciteit van 160.000 eenheden voor alle modellen. De nieuwe GL-Klasse is het derde model dat er wordt gemaakt, naast de M-en R-Klasse.

    De nieuwe Mercedes-Benz GL-Klasse beleeft zijn wereldpremière in januari 2006 tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Vanaf het voorjaar zal hij in Amerika leverbaar zijn, vanaf september 2006 is Europa aan de beurt.