25
januari
2019
|
10:51
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz G 350 d: instapmodel zonder compromissen

Krachtig, comfortabel, soeverein: sinds juni veroveren overal in de wereld de eerste exemplaren van de nieuwe G-Klasse de offroadpistes. De terreinwagen overtuigt met zijn prestaties, veiligheid, moderne assistentiesystemen en uitstekende rijeigenschappen. En nu wordt het motorenaanbod uitgebreid met een efficiënte dieselmotor. De nieuwe G 350 d (gecombineerd brandstofverbruik: 9,8-9,6 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 259-252 g/km)[1] levert een hoger vermogen dan ooit. De G 350 d, heeft een consumentenadviesprijs van € 174.829 inclusief BTW, BPM en kosten rijklaar maken. De eerste leveringen worden in de loop van het voorjaar verwacht.

De nieuwe dieselmotor OM 656 creëert ook in de G-Klasse nieuwe maatstaven met betrekking tot performance – zowel op de weg als in het terrein. “Doelstelling was om het vermogen te verhogen en tegelijkertijd het verbruik en het geluid te reduceren”, onderstreept Ola Källenius, binnen de Raad van Bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Group Research & Mercedes-Benz Cars Development.

Tot de kenmerken van deze motor behoren getrapte verbrandingskommen, een tweetraps uitlaatgasturbo en variabele kleptiming CAMTRONIC. Daardoor warmt de uitlaat op zonder het brandstofverbruik te verhogen. Ook de doorontwikkelde NANOSLIDE®-cilinderwandcoating vermindert de wrijvingsverliezen tussen de zuigers en de cilinderwanden, waardoor het brandstofverbruik verder kan worden verlaagd.

Krachtiger en soevereiner dan ooit

Dankzij de nieuwe zescilinder-in-lijn dieselmotor is dit nieuwe G-model tot nu toe de meest efficiënte versie van deze iconische terreinwagen. De motor ontwikkelt een vermogen van 210 kW (286 pk) en met een maximumkoppel van 600 Nm tussen 1200 en 3200 t/min is hij krachtiger dan ooit.

De nieuwe zescilinder dieselmotor is ontwikkeld om aan de toekomstige emissienormen te voldoen (RDE – Real Driving Emissions). Alle componenten die relevant zijn voor efficiënte emissiereductie, zijn direct op de motor gemonteerd. Daardoor bereiken de katalysator en het dieselpartikelfilter sneller hun bedrijfstemperatuur. Dankzij de geïntegreerde technologische aanpak met nieuwe getrapte verbrandingskommen, dynamische meervoudige uitlaatgasrecirculatie en uitlaatgasnabehandeling nabij de motor, zijn nog lagere verbruikscijfers en geringere emissies mogelijk. Dankzij de geïsoleerde inbouw nabij de motor is er een gering warmteverlies bij de uitlaatgasnabehandeling en zijn de bedrijfsomstandigheden van de motor bijzonder gunstig.

De meest efficiënte G-Klasse ooit

Door de nog verder verbeterde uitlaatgasnabehandeling blijft de krachtige zescilinder uit de moderne motorenfamilie OM 656 onder alle emissielimieten van de huidige norm Euro 6d-TEMP, zelfs onder veeleisende rij-, weers- en wegomstandigheden. Dat is mogelijk door het gebruik van een extra SCR-katalysator (SCR: selectieve katalytische reductie) met ammoniakkatalysator (ASC) in de uitlaat van de G-Klasse. De SCR-katalysator vermindert de stikstofoxide (NOx) in de uitlaatgassen. Om dat mogelijk te maken, wordt AdBlue®, een waterachtige ureumoplossing, in het systeem gespoten. Daarbij komt ammoniak vrij dat in de SCR-katalysator tot 80% van de stikstofoxide chemisch omzet in onschadelijk stikstof en water. De vulpijp voor AdBlue® is geïntegreerd in de externe tankklep van het voertuig, zodat gemakkelijk aan de pomp getankt kan worden.

In het ECO-rijprogamma helpt de ‘zeil’functie om extra brandstof te besparen. Wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, wordt de transmissie ontkoppeld. Daardoor daalt het motortoerental tot het stationaire toerental en wordt tijdens het uitrollen de bewegingsweerstand die door de compressie- en frictiekrachten van de motor ontstaat, verminderd. De G-Klasse benut op dat moment zijn eigen kinetische energie om over een bepaalde afstand te ‘zeilen’. Daarbij rolt hij verder dan wanneer de motor niet wordt losgekoppeld. Dat leidt tot een extra brandstofbesparing. De koppeling wordt weer ingeschakeld zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal bedient.

De belangrijkste gegevens van de G 350 d:

 

G 350 d

Cilinderinhoud

2925 cm³

Boring x slag

82,0 x 92,3 mm

Compressieverhouding

15,5 ɛ

Motor en max. vermogen

OM 656, 210 kW (286 pk)bij 3400-4600 t/min

Max. koppel

600 Nm bij 1200-3200 t/min

Gecomb. brandstofverbruik, NEDC gecombineerd

9,8-9,6 l/100 km

Gecomb. CO2-emissie

259-252 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

7,4

Topsnelheid

199 km/h

Ook het comfort is verbeterd

Dankzij de nieuwe geruisloze, soepele dieselmotor blijkt de G-Klasse bijzonder comfortabel, zelfs op lange afstanden. De uitlaat en de ook in de hogere toerentallen rustige motor wekken tijdens het rijden duidelijk minder geluiden en trillingen in het interieur op. Om de motorgeluiden te verminderen, zijn de motorsteunen van de diesel voor het eerst inschakelbaar. Bij snelheden onder 5 km/h krijgen ze een zachte afstelling om de overdracht van torsietrillingen bij lage toerentallen naar het ladderchassis optimaal te dempen. Bij hogere motortoerentallen worden de twee motorsteunen automatisch stugger, wat een positief effect heeft op het trilcomfort en de rijdynamiek.

9G-TRONIC aan boord

De automatische transmissie met koppelomvormer 9G‑TRONIC werd speciaal aan de krachtoverbrenging van dit offroad-icoon aangepast. De ontwikkelaars gebruikten speciale software om de schakel- en reactietijden van de negentraps transmissie te verkorten en de G-Klasse nog dynamischer te maken. De grote spreiding van de transmissie zorgt niet alleen voor geruisloos en comfortabel rijden, vooral bij lage toerentallen, maar helpt ook om het brandstofverbruik terug te dringen. Met name in de eerste versnelling reageert de terreinwagen merkbaar beter op het gaspedaal. De G is nu ook duidelijk dynamischer tijdens korte sprints bij deellast.

De nieuwe verdeelbak is direct op de 9G-TRONIC gemonteerd. Hij is ontwikkeld om 40% van de aandrijfkracht naar de vooras en 60% naar de achteras te sturen. Die configuratie verbetert vooral het rijgedrag op de weg. De permanente vierwielaandrijving garandeert een maximale tractie. De G-Klasse zou echter geen G-Klasse zijn als hij in het terrein niet nóg meer achter de hand zou hebben. Door de terreinoverbrenging wordt het koppel op de aangedreven wielen aanzienlijk verhoogd waardoor ook zeer zwaar terrein berijdbaar wordt.

Persoonlijk record op het gebied van uitrusting

Af fabriek heeft de G 350 d al een royalere standaarduitrusting dan zijn voorganger. Daartoe behoren een hoogwaardig interieur met lederen stoelen, lederlook ARTICO op het dashboard en sierdelen van openporig hout. Er zijn tevens nieuwe opties waarmee de G 350 d volledig aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast. Zo biedt Mercedes-Benz naast diverse optionele uitrustingen ook de populaire designo manufaktur af fabriek aan. Voor het eerst is het exclusiefpakket interieur plus met ruitdessin op de stoelen als optie leverbaar voor de G 350 d.

Daardoor past de G 350 d naadloos in het aanbod van de G-Klasse die als geen ander voertuig van Mercedes-Benz symbool staat voor vakmanschap en individualisering. In feite wordt de G-Klasse nagenoeg volledig met de hand gebouwd, waardoor de totale productietijd minstens 100 uur bedraagt. Dat onderstreept het unieke karakter en de hoge kwaliteit van elke G-Klasse.

DYNAMIC SELECT is nu leverbaar voor de G-Klasse met vijf rijprogramma’s. Daarmee kunnen de rijeigenschappen via een druk op de knop in enkele seconden worden aangepast. Het systeem past daarbij de karakteristieken van motor, transmissie, onderstel en besturing aan de wensen van de bestuurder aan. Daarnaast is de G-Klasse uitgerust met talrijke nieuwe rijassistentiesystemen. De actieve remassistent kan bijvoorbeeld dreigende botsingen voorkomen of de gevolgen ervan beperken, en ondersteunt de bestuurder bij een noodstop. Wanneer de bestuurder niet reageert, kan het systeem autonoom remmen om een potentieel gevaarlijke situatie te vermijden.

Nog beter in het terrein, nog dynamischer op de weg

Speciaal voor de G-Klasse is de nieuwe vooras zo robuust ontworpen dat de terreineigenschappen van de voorganger behouden blijven en zelfs overtroffen worden. De componenten van de onafhankelijke voorwielophanging met dubbele wieldraagarmen zijn rechtstreeks bevestigd aan het ladderchassis, zonder gebruik te maken van een subframe. De verbindingspunten van de onderste wieldraagarm op het chassis, in de Z-richting, zijn zo hoog mogelijk aangebracht. Die opstelling garandeert goede rijeigenschappen buiten de gebaande paden.

In tegenstelling tot zijn voorganger wordt de nieuwe starre achteras nu gekoppeld aan vier draagarmen aan weerszijden plus een panhardstang. Daardoor wordt rijden op de weg nog comfortabeler. In het terrein veren de achterveren 82 mm in en 142 mm uit. Aangevuld met een bodemvrijheid van 241 mm onder de achteras garandeert dat een veilige rit, zelfs onder extreme omstandigheden.

Het nieuwe voorasconcept verbetert tegelijkertijd de performance van de G-Klasse op de weg. Daar rijdt de G-Klasse dynamisch en comfortabel en biedt hij de bestuurder een beter stuurgevoel. De terreinwagen blijft gemakkelijker in het spoor, terwijl hij in het terrein juist wendbaar en soepel is.

Opgewassen tegen de tijd

De G-Klasse is de absolute top onder de luxe terreinwagens. Hij is niet alleen de personenwagen met de langste productieperiode uit de geschiedenis van Mercedes-Benz, maar ook de voorvader van alle SUV’s met de ster. Dat is ook de reden waarom alle Mercedes-Benz offroaders een hoofdletter ‘G’ in hun naam hebben.

Wat meer dan veertig jaar geleden begon als een samenwerkingsproject tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Puch in de Oostenrijke stad Graz, is heden ten dage een verhaal vol superlatieven en mijlpalen. Toen het model in het voorjaar van 1979 werd geïntroduceerd, was het leverbaar in vier motorvarianten, met een vermogensspectrum van 53 kW/72 pk tot 115 kW/156 pk. Er was keuze tussen een cabriolet met korte wielbasis of een estate-uitvoering met korte of lange wielbasis. Het concern koos voor de eenvoudige maar veelzeggende naam G, afkorting van Geländewagen (terreinwagen). Op dat moment kon niemand vermoeden dat dit een haast visionaire beslissing was in het licht van de latere typeaanduidingen van de Mercedes-Benz personenwagens, waarbij de verschillende klassen met één enkele letter aangeduid worden.

In 1989 waren de modellen van de 463-serie het startsein voor een evolutionair proces voor de terreinwagen, dat meer inhield dan het op de voet volgen van de technische vooruitgang. Het was een evolutie die ook een gestaag groeiende schare fans aantrok en die zijn karakter als exclusief voertuig voor alle gelegenheden benadrukte. Sinds 1993 heeft het voertuig ook een officiële naam: de G-Klasse.

In de zomer van 2017 rolde de 300.000ste G-Klasse van de band in Graz – een G 500 in de designo lak mauritiusblauw metallic met zwartlederen stoelen en witte contrastsiernaden (gecombineerd verbruik: 12,3 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 289 g/km).

[1] De vermelde cijfers werden gemeten volgens de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de NEDC CO2-cijfers volgens Art. 2 Nr. 1 van de EU-richtlijn 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik werden op basis van die cijfers berekend.