11
januari
2009
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse: veiligheid en comfort van het hoogste niveau, tot 23 procent minder verbruik

  • ·BlueEFFICIENCY-maatregelen maken E-Klasse tot 23% zuiniger en schoner, veel groene energielabels

  • Nieuwe viercilinder CDI-dieselmotoren verbruiken slechts 5,3 liter per 100 km met 139 gram CO2/km

  • Nieuwe viercilinder benzinemotoren met directe inspuiting en turbocompressor

  •  Unieke combinatie van assistentie- en veiligheidssystemen

  • Nog meer comfort door adaptieve schokdempers en nieuwe AIRMATIC luchtvering

  • Markant ontwerp drukt klasse en heritage uit

  • Hoogwaardige uitrusting en individuele mogelijkheden

  • E 220 CDI ( met energielabel A) vanaf  € 49.900


Met de nieuwe E-Klasse zet Mercedes-Benz nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid, comfort en milieuzorg in zijn marktsegment. De limousine versterkt de toonaangevende positie van Mercedes-Benz in de topklasse dankzij een unieke combinatie van assistentiesystemen voor de bestuurder (m/v). Daartoe behoort onder andere ATTENTION ASSIST, Adaptive Mainbeam Assist, Night View Assist PLUS, DISTRONIC PLUS en de automatische noodstop, die bij een dreigend ongeval wordt geactiveerd.

Het comfort op lange afstanden, dat kenmerkend is voor de E-Klasse, heeft Mercedes-Benz nog verder verbeterd door intelligente carrosseriebouwtechniek met tot 30 procent meer stijfheid, nog betere stoelen en een nieuw ontwikkeld DIRECT CONTROL onderstel, waarbij de schokdempers zich automatisch aan de actuele rijsituatie aanpassen. De als optie leverbare AIRMATIC luchtvering werkt voortaan in combinatie met een traploos, elektronisch geregeld dempingsysteem.

 De nieuwe E-Klasse is niet alleen veiliger en comfortabeler, maar scoort ook beter op het gebied van zuinigheid en milieuzorg. De nieuwe vier- en zescilinder-motoren beschikken over directe inspuiting en verbruiken tot 23 procent minder brandstof dan voorheen. De nieuwe viercilinder CDI-dieselmotoren verbruiken volgens de gecombineerde Europese rijcyclus slechts 5,3 liter per 100 kilometer. Dat komt overeen met 139 gram CO2 per kilometer. Alle motoren van de nieuwe E-Klasse voldoen aan de EU5-uitstootnorm. Bij de E 350 BlueTEC ligt de uitstoot zelfs onder de EU6-norm, die pas in 2014 moet ingaan.

Het motorprogramma van de nieuwe E-Klasse omvat vier-, zes- en achtcilinder-krachtbronnen, waarbij het vermogen uiteenloopt van 100 kW/136 pk tot 285 kW/388 pk. De viercilindermotoren zijn nieuw ontwikkeld en beschikken over directe inspuiting en één of twee turbo’s. Ze leveren bij een kleinere cilinderinhoud meer vermogen en een groter koppel dan de vergelijkbare V6-motoren van het voorgaande model. Motoren met turbocompressor komen in de plaats van grote motoren zonder turbo en scoren dankzij een lager gewicht, minder interne wrijving en een gunstiger verbruik.

Met drie geheel nieuw ontwikkelde viercilinder CDI-motoren is de E-Klasse op het gebied van dieseltechnologie de concurrentie weer een generatie vooruit. De motoren beschikken over de nieuwste directe common-rail-inspuiting, snelle piëzo-injectoren, een krachtiger teruggeleiding van de uitlaatgassen en zijn vanaf de E 220 CDI voorzien van twee turbo’s, die voor uitstekende prestaties zorgen. De E 250 CDI met 150 kW/204 pk en 500 Nm levert zo’n 25 procent meer koppel dan de tot dusver gebruikte V6-dieselmotor en verbruikt circa 23 procent minder: slechts 5,3 liter per 100 km (gecombineerde NEDC-norm). Dat komt overeen met 139 gram CO2 per kilometer. De nieuwe viercilinder-dieselmotor levert in de E 200 CDI een vermogen van 100 kW/136 kW - met een maximum koppel 360 Nm voor 6-versnellingsbak en 330 Nm voor automaat – en in de E 220 CDI een vermogen van 125 kW/170 pk met een maximum koppel 400 Nm. Ook in deze uitvoeringen bedraagt het verbruik 5,3 liter per 100 kilometer.

Het dieselprogramma wordt aangevoerd door de E 350 CDI met zes cilinders en een vermogen van 170 kW/231 pk, die per 100 kilometer 0,5 liter brandstof minder verbruikt dan de huidige E 320 CDI. Vanaf het najaar van 2009 wordt de V6-diesel ook als BlueTEC-motor met de beste uitlaatgasreiniging ter wereld leverbaar. De E 350 BlueTEC levert 155 kW/211 pk en voldoet aan de voor 2014 geplande EU6-emissienorm. Alle andere motorvarianten van de E-Klasse voldoen aan de EU5-norm.

Naast de nieuwe motoren draagt ook het BlueEFFICIENCY-pakket van de nieuwe E-Klasse bij tot een lager verbruik. Ingenieurs uit alle ontwikkelingsafdelingen hebben onderdelen en componenten verder geoptimaliseerd, om dankzij een lager gewicht, een andere vorm, een betere werking of efficiënter energiemanagement brandstof te besparen. Daarbij was het werk in de windtunnel bijzonder effectief: met een luchtweerstandscoëfficiënt van cw 0,25 is de nieuwe E-Klasse de aërodynamisch gunstigste topklasse-limousine ter wereld. De luchtweerstand is daarmee nog eens vier procent minder dan de toch al gunstige waarde van het voorgaande model, wat bij een snelheid van 120 km/u een besparing van zo’n 0,25 liter per 100 kilometer betekent. Verstelbare louvres voor de luchtinlaat, die de luchtstroom in het motorcompartiment regelen, zijn een van de maatregelen die bijdragen tot een betere luchtweerstand.

Tot het pakket van BlueEFFICIENCY-maatregelen behoren verder de nieuw ontwikkelde banden met een tot 17 procent lagere rolweerstand, de energiebesparende werking van generator, brandstofpomp, de compressor voor de klimaatregeling en de stuurbekrachtiging, alsmede de ECO start-stop-functie, die de motor van de nieuwe E 200 CGI uitschakelt wanneer er niet wordt gereden. Displays in de snelheidsmeter laten zien hoeveel brandstof er wordt verbruikt en wanneer er voor een zuinige, milieubewuste rijstijl een versnelling zou moeten worden opgeschakeld.

Nieuwe benzinemotoren dankzij directe inspuiting tot 20 procent zuiniger

De modellen E 200 CGI en E 250 CGI worden aangedreven door nieuw ontwikkelde, direct ingespoten viercilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,8 liter, turbocompressor en variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen. De E 200 CGI (135 kW/184 pk) is standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en ECO-start-stop-functie en verbruikt slechts 6,8 liter super per 100 kilometer (voorlopig verbruik volgens gecombineerde NEDC-norm). Dat betekent 159 gram CO2 per kilometer.

Bij de E 250 CGI, standaard voorzien van een automatische transmissie, nam het maximum koppel in vergelijking met de tot dusver gebruikte V6-motor met ruim 26 procent toe tot 310 Nm. Tegelijkertijd werd het verbruik met ruim 20 procent verminderd tot 7,4 liter per 100 km, wat overeenkomt met 175 gram CO2 per kilometer. De E 350 CGI met directe brandstofinspuiting (215 kW/292 pk) en het topmodel E 500 (285 kW/388 pk) blijven deel uitmaken van het motorprogramma van de E-Klasse. Door detailaanpassingen is het verbruik van de V6-/V8-motoren met tot 0,6 liter per 100 kilometer verminderd. Mercedes-Benz levert de V6- en V8-modellen standaard met de verfijnde 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie en DIRECT DRIVE stuurschakeling. In de loop van 2009 zijn de V6-modellen E 350 CDI, E 350 CGI en de achtcilinder E 500 ook met Mercedes-Benz-4MATIC-vierwielaandrijving van de nieuwste generatie leverbaar.

150 crashes, 17.000 crashsimulaties

Gedurende de ontwikkelingsperiode heeft de nieuwe E-Klasse 150 hogesnelheidscrashes ondergaan en meer dan 17.000 crashsimulaties. Veertig verschillende crashtests waren bedoeld voor de wereldwijde typegoedkeuring. De overige crashsimulaties zijn bij Mercedes-Benz op eigen initiatief uitgevoerd volgens normen, die duidelijk verder gaan dan de wettelijke vereisten. Het kreukelzoneprincipe, dat door Mercedes’ veiligheidspionier Béla Barény werd ontwikkeld, is in de nieuwe E-Klasse verder geperfectioneerd. De krachten die bij een ongeval vrijkomen worden daardoor nu nog beter verdeeld. Ze zoeken vooral een weg lángs het passagierscompartiment. De toepassing van Ultra-high-strength staalsoorten die meer weerstand bieden en tegelijkertijd lichter zijn zorgen er voor dat de ‘passagierscel’ hoge krachten kan weerstaan. Zo’n 72% van alle carrosseriedelen van de nieuwe E-Klasse zijn van deze hightech staalsoorten gemaakt – een nieuw record voor een personenauto.

Veiligheid: unieke combinatie van assistentie- en veiligheidssystemen

De nieuwe E-Klasse is de eerste auto ter wereld, waarvan de koplampen zich constant aan de actuele verkeerssituatie aanpassen en automatisch reageren, om zodoende steeds de best mogelijke verlichting van de rijbaan te bieden en de andere verkeersdeelnemers niet te verblinden. De als optie leverbare Active Mainbeam Assist herkent via een camera tegen de voorruit tegemoetkomende of voorliggende auto’s en regelt de koplampen zo, dat de lichtbundel vóór de andere auto’s eindigt. De reikwijdte van de verlichting kan worden vergroot van de huidige 65 meter tot maximaal 300 meter. Is de weg vrij, dan wordt er geleidelijk overgeschakeld op groot licht. Active Mainbeam Assist zorgt ervoor dat voetgangers, fietsers en obstakels tot 150 meter eerder gezien worden dan met conventionele verlichting. Mercedes-Benz levert dit systeem in een lichtpakket samen met bi-xenon koplampen, Intelligent Light System en LED-dagrijverlichting.

Het Lane Safety-pakket van de E-Klasse omvat de Blind Spot Assist, bekend van de S-Klasse, en als nieuwe ontwikkeling de Lane Keeping Assist, die helpt op de juiste rijbaan te blijven. Wanneer het systeem herkent dat de auto onbedoeld van de rijbaan afkomt, wordt de bestuurder door korte, maar duidelijk merkbare trillingen in het stuurwiel ertoe opgeroepen, door een stuurcorrectie in te grijpen. De beelden van de camera tegen de voorruit worden ook gebruikt door de nieuwe als optie leverbare Speed Limit Assist. Deze herkent verkeersborden met snelheidsaanduidingen en geeft de geldende limiet weer op een display in de snelheidsmeter.

Ook Night View Assist is een extra veiligheidsfactor bij het rijden in het donker en zal als optie leverbaar worden op de nieuwe E-Klasse. Dit systeem ‘verlicht’ de weg door middel van voor buitenstaanders onwaarneembaar infrarood licht. De weerkaatsing van dit licht wordt opgevangen met een camera en weergegeven in het dashboard. Het systeem focust zich daarbij nu in het bijzonder op voetgangers. Nieuw voor Night View Assist is namelijk de extra markering die het systeem weergeeft bij de hekenning van personen in het zichtveld van de camera, nog ver voordat die met het normale ogen waarneembaar zijn. Night View Assist “Plus” vergroot, door middel van kaders om de personen op het beeldscherm, de attentiewaarde nog verder. Voordeel van Night View is dat het beeld - dat in zwart/wit wordt weergegeven op een display - overeenkomt met de realiteit van grootlicht en dat het kan worden ingeschakeld ook bij ander verkeer zonder dat het daarbij verblind.

Herkenning van vermoeidheid aan de hand van 70 parameters

Dankzij diverse zeer gevoelige sensoren is de nieuwe E-Klasse in staat de mate van bewustzijn van de bestuurder vast te stellen. De sensoren monitoren het gedrag van de bestuurder, de huidige rijomstandigheden en maar liefst 70 andere parameters. Naast langs- en dwarsversnelling worden bijvoorbeeld ook de clignoteurbediening en pedaalbediening bewaakt evenals externe invloeden zoals zijwind en oneffenheden in het wegdek. ATTENTION ASSIST is zodoende in staat concentratieverlies en een overgang van wakker zijn naar slaperigheid van de bestuurder vast te stellen. Mercedes-Benz doet al jaren onderzoek naar het stuurgedrag van bestuurders. Praktijktesten die zijn uitgevoerd over een periode van enkele jaren en waarbij 550 deelnemers betrokken waren, tonen aan dat slaperige bestuurders kleine stuurfouten maken, die meestal snel en abrupt worden gecorrigeerd. Daarom beschikt ATTENTION ASSIST ook over een zeer gevoelige stuuruitslag-sensor. Het systeem herkent op deze manier gedrag dat wijst op slaperigheid. Daarop volgt een geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display (“ATTENTION ASSIST. Pause!”). ATTENTION ASSIST is standaard op de nieuwe E-Klasse.

Automatisch remmen met volle kracht bij dreigend ongeval

De beproefde radargestuurde assistentiesystemen uit de S-Klasse zijn nu ook als optie in de E-Klasse leverbaar. De verder ontwikkelde afstandsradar DISTRONIC PLUS heeft nu een reikwijdte van 200 meter (tot nu toe 150 meter), waardoor situaties op middellange afstand, zoals auto’s die van rijbaan wisselen, nog beter herkend worden. De beide radarsensoren voor dichtbij, die zo’n 30 meter ver reiken, zijn gehandhaafd. De radarsystemen kunnen de bestuurder helpen bij noodstops. De sensoren zijn verbonden met de Brake Assist PLUS, die bij dreigend gevaar automatisch de remkracht berekent die nodig is om een aanrijding te vermijden. Tegelijkertijd wordt de bestuurder door middel van hoor- en zichtbare signalen gewaarschuwd. Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, activeert het systeem direct de berekende rembekrachtiging. Wanneer de bestuurder dan nog niet reageert, dan wordt er eerst automatisch geremd met een gedeelte van de beschikbare remkracht. Wanneer er dan nog niet is gereageerd en de aanrijding onvermijdelijk is, volgt in tweede instantie een remingreep met maximale remdruk. Hierdoor kan de zwaarte van de aanrijding in ieder geval worden verminderd. Zo werkt het systeem als een “elektronische kreukelzone”.

Actieve motorkap, standaard zeven airbags en PRE-SAFE®

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe E-Klasse zijn er meer dan 150 botsproeven op hoge snelheid uitgevoerd. Het principe van een kreukelzone, uitgevonden door Mercedes-Benz-veiligheidspionier Béla Barényi, is daarbij steeds verder geperfectioneerd. De kreukelzone aan de voorzijde van de E-Klasse werkt op vier onafhankelijke niveaus en is daarmee nog sterker dan voorheen. Nog meer stevige staallegeringen helpen ervoor te zorgen, dat de carrosserie beter bestand is tegen botsingen. Rond 72 procent van de carrosseriedelen bestaan uit deze moderne staalsoorten.

Met zeven standaard airbags waaronder een knie-airbag, gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers, NECK-PRO crash-actieve hoofdsteunen en ISOFIX-bevestiging voor kinderzitjes biedt de E-Klasse een nog omvangrijkere veiligheidsuitrusting dan zijn voorganger. Het aantal airbags is uit te breiden tot elf met bekkenairbags (leverbaar vanaf tweede kwartaal 2009) en sidebags achterin. Nieuw is ook de actieve motorkap, waarmee Mercedes-Benz het jarenlange streven naar meer veiligheid voor voetgangers voortzet. Deze voorziening is standaard bij de nieuwe E-Klasse. Bij een ongeval zorgt een veersysteem ervoor dat de motorkap aan de achterkant binnen enkele milliseconden vijf centimeter omhoog wordt gedrukt, waardoor de afstand tussen de motorkap en het motorblok toeneemt. Dankzij het doordachte mechaniek kan de bestuurder de actieve motorkap weer in zijn normale stand terugzetten, zonder dat de auto hiervoor naar de garage moet. Standaard levert Mercedes-Benz de E-Klasse ook met het PRE-SAFE®-beschermingssysteem voor inzittenden. Bij een dreigend ongeval worden er snel beschermende maatregelen voor de inzittenden getroffen, zodat de veiligheidsgordels en de airbags bij een botsing optimale bescherming kunnen bieden.

Nog meer comfort door adaptieve schokdempers en nieuwe luchtvering

Net als bij de veiligheid zet de E-Klasse ook al sinds vele tientallen jaren de norm in zijn klasse als het gaat om comfort op lange afstand. Op basis van het hoge niveau van het voorgaande model boekten de Mercedes-ingenieurs bij het nieuwe model nog meer vooruitgang, vooral bij het afrol-, zit- en klimaatcomfort.

Tot de standaarduitrusting behoort een nieuw ontwikkeld DIRECT CONTROL onderstel met een adaptief schokdempersysteem. Dit past zich automatisch aan de actuele rijsituatie aan, waarbij de demping bij normaal rijgedrag wordt verminderd en zo het afrolcomfort merkbaar wordt vergroot. Bij dynamisch bochtenwerk of bij snelle uitwijkmanoeuvres schakelt het systeem over op maximale demping, zodat de auto zo goed mogelijk wordt gestabiliseerd.

Naast het comfortabel afgestelde standaard onderstel is naar keuze ook een variant met een meer dynamische demperkarakteristiek en verlaagde carrosserie leverbaar (standaard bij de AVANTGARDE). De optionele DIRECT CONTROL-stuurbekrachtiging (standaard op de V6-, V8- en 4MATIC-modellen) reageert nog directer op de stuurinslag en vereist minder stuurbewegingen. De voor de V6-modellen als optie leverbare AIRMATIC luchtvering (standaard bij de E 500) is voor het eerst uitgevoerd met een traploos, elektronisch geregeld dempingsysteem, dat werkt op basis van verschillende sensorsignalen en voor elk wiel afzonderlijk functioneert. Zo ervaren inzittenden duidelijk nog meer afrolcomfort en profiteren ook van meer veiligheid en wendbaarheid. Via een druk op de knop kan worden omgeschakeld tussen comfort- en sportstand.

Bij de ontwikkeling van de stoelen koos Mercedes-Benz voor de toepassing van een beproefd concept, genaamd ‘padded seat piping’. Direct onder de bekleding van stof of leer wordt een extra schuimlaag aangebracht, die meteen na het instappen een plezierig, zacht gevoel geeft. Deze vullingen zijn er in verschillende vormen: bij het basismodel en bij de line AVANTGARDE is de vulling in dwarsrichting aangebracht, bij de ELEGANCE zijn de pijpvormige elementen in lengterichting aangebracht. Daarmee herinneren de stoelen in model aan de bekende en beproefde Mercedes-Benz-interieurs uit de jaren ‘60 en ‘70.

Actieve multicontourstoelen met massagetechniek uit de S-Klasse

De als optie leverbare nieuw ontwikkelde actieve multicontour-stoelen zijn uitgevoerd met comfort-hoofdsteunen en een tweetraps massagefunctie in de rugleuning, die bekend is uit de S-Klasse. Afhankelijk van de stuuruitslag, de dwarskrachten en de rijsnelheid worden de druk en het volume van de luchtkamers in de rugleuningen aangepast, zodat bestuurder en passagier voorin nog meer zijdelingse steun hebben. Voor de inzittenden achterin de nieuwe E-Klasse zijn als optie twee afzonderlijke stoelen leverbaar, ‘Coupé Sitze’genaamd in het roemrijke verleden van Mercedes-Benz. Lederen bekleding en stoelverwarming behoren tot het comfortpakket voor de inzittenden achterin, net zoals de middenconsole, comfort-hoofdsteunen, rolgordijntjes in de achterportieren, een elektrisch bedienbaar rolgordijn voor de achterruit, comfort-zonnekleppen en een doorlaadmogelijkheid naar de kofferruimte.

Individuele klimaatregeling door een druk op de knop

Voor nog meer comfort in de E-Klasse heeft Mercedes-Benz een automatische klimaatregeling die niet alleen in drie zones (voor bestuurder, passagier voorin en passagiers achterin) werkt, maar ook individuele voorkeuze-standen heeft. Door een druk op de knop kunnen de inzittenden bij het als optie leverbare THERMOTRONIC daarmee kiezen uit de standen “Diffuse”, “Medium” en “Focus” en daarmee zowel de hoeveelheid uitstromende lucht als de verdeling van de lucht in het interieur aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren. Daarbij blijft de automatische werking van de airconditioning gehandhaafd. De E-Klasse wordt standaard geleverd met de automatische klimaatregeling THERMATIC, die twee zones kent.

Design: markant ontwerp drukt klasse uit

In 1995 was de E-Klasse het eerste Mercedes-model met dubbele koplampen, een krachtig designkenmerk dat ook bij de nieuwe E-Klasse is toegepast. Natuurlijk wel in een heel eigen interpretatie, die past bij de krachtige uitstraling van de limousine. De ontwerpers hebben zich bij het design van de koplampen laten inspireren door de geometrische vormen van het kubisme. Daarmee lijken de koplampen op edelstenen, die nauwkeurig uit de spatborden geslepen zijn. Ook de steiler geplaatste grille met driedimensionale chroomrand verraadt de status van de E-Klasse als succesvolle business-limousine.

Het geraffineerde samenspel van lijnen en oppervlakken behoort tot de kenmerken van het actuele Mercedes-Benz-design. Grote oppervlakken worden gestructureerd door strakke, duidelijke lijnen. Dit concept werd bij de nieuwe E-Klasse verder geperfectioneerd. De lijnen aan de zijkant van de auto zijn verbindende elementen geworden, die hun invloed hebben op de vorm van de gehele carrosserie, dus niet alleen de zijkant, maar ook de voor- en achterzijde.

Aan de achterkant wordt het lijnenspel afgerond door een nieuw element: een dynamische lijn, die via de wielkasten van de achterwielen de achterspatborden een krachtige uitstraling heeft. Mercedes-kenners zullen snel de overeenkomst met de beroemde “Ponton-Mercedes” uit 1953 ontdekken, opnieuw een bewijs hoezeer traditie en toekomst bij de E-Klasse met elkaar verbonden zijn. Ook in het interieur is veel aandacht besteed aan details, zoals bij Mercedes-Benz gebruikelijk. Hierdoor is een ambiance ontstaan waarin iedereen zich meteen thuisvoelt en ook lange afstanden probleemloos en comfortabel kunnen worden afgelegd.

Modelprogramma: hoogwaardige uitrusting en individuele varianten

Individualiteit en variatie zijn van oudsher belangrijke kenmerken van de E-Klasse. Bij de nieuwste generatie kunnen klanten niet alleen kiezen uit verschillende motoren en drie onderstelvarianten, maar ook tussen twee design- en uitrustingsversies, twaalf combinaties van banden en wielen in de maten 16, 17, 18 of 19 inch, twaalf carrosseriekleuren en zes verschillende soorten bekleding in maximaal vijf verschillende kleurencombinaties. In vergelijking met het voorgaande model is het aanbod aan sierdelen verdubbeld, er kan worden gekozen uit edele houtsoorten en aluminium.

De standaarduitrusting omvat al 16 inch lichtmetalen negenspaaks wielen, sierdelen van eucalyptushout of aluminium en een multifunctioneel stuurwiel dat is bekleed met fijn nappaleer en afgewerkt met chroom. Ook het infotainmentsysteem Audio 20 CD met dubbele tuner, CD-speler, acht luidsprekers en Bluetooth-functie voor mobiele telefoons behoort tot de standaarduitrusting. Het standaard kleurendisplay in het midden van het dashboard kan worden bediend met een knop op de middenconsole. De achterlichten zijn voorzien van LED-verlichting (voor achter- en remverlichting) en aan de voorzijde is de E-Klasse standaard voorzien van dagrijverlichting.

Als basis voor het individualiseringsprogramma van de E-Klasse dienen twee uitrustingsniveaus: ELEGANCE wordt gekenmerkt door een elegante, klassieke uitstraling met een verchroomde grille en vier metallic zilver gekleurde lamellen, 16 inch lichtmetalen wielen met tien dubbele spaken, sierdelen van wortelnotenhout en de stijlvolle Ambient sfeerverlichting voor het dashboard en de afdekking van de portieren.

AVANTGARDE staat bij de E-Klasse voor modern en innovatief, met onder andere standaard voorzieningen als bi-xenon-koplampen met Intelligent Light System en LED-dagverlichting, en LED-achterlichten (inclusief richtingaanwijzers), 17 inch lichtmetalen wielen met vijf dubbele spaken, een speciale afstelling van het onderstel met verlaagde carrosserie, Ambient sfeerverlichting en het sportief vormgegeven combi-instrument. Ook de bumpers en de verchroomde grille met drie glanzend zwart gelakte lamellen zijn specifiek voor deze variant.

Naast deze lines biedt het AMG-sportpakket en het Exclusief-pakket nog meer mogelijkheden om de nieuwe E-Klasse naar eigen smaak uit te rusten. Deze pakketten omvatten hoogwaardige elementen, waarvan de meeste niet los verkrijgbaar zijn. Bij het AMG-sportpakket zijn dat onder andere de bumpers en dorpels in AMG-design, sportstoelen met nog meer zijdelingse steun, contrasterende stiknaden in de bekleding van de stoelen en armsteunen, het driespaaks stuurwiel met stuurschakeling, de zwarte hemelbekleding, het sportonderstel met verlaagde carrosserie, de geperforeerde remschijven met het Mercedes-logo en de 18 inch lichtmetalen wielen in AMG-design.

Het Exclusief-pakket bestaat onder andere uit een in leer en hout uitgevoerd stuurwiel, de Alcantara hemelbekleding, de bekleding van de stoelen, armsteunen en portieren met nappaleer en het hoogwaardig beklede dashboard met siernaden en luxueuze veloursmatten.

Met tien miljoen auto’s al 60 jaar de succesvolste business-limousine ter wereld

De nieuwe E-Klasse is de opvolger van een wereldwijd succesvol Mercedes-model, waarvan er sinds 2002 zo’n 1,5 miljoen exemplaren verkocht werden. In Duitsland heeft de E-Klasse in zijn segment een marktaandeel van ruim 40 procent en ook in vele andere West-Europese landen is de E-Klasse koploper in zijn klasse. Sinds de Mercedes-Benz 170 V in 1947 de basis legde voor de E-Klasse zijn er meer dan tien miljoen exemplaren van deze modelreeks gebouwd. Daarmee is de E-Klasse verreweg de succesvolste business-limousine ter wereld. De de nieuwe E-Klasse is per direct bij de Mercedes-Benz-dealers te bestellen, de Nederlandse marktintroductie vindt plaats in april.

Prijzen Mercedes-Benz E-Klasse

Diesel                         Vermogen      Max. koppel      Energielabel      Consumentenprijs
                                      
(kW/pk)        (Nm)                                                   (incl. BPM/BTW)
E 200 CDI 6-bak        100/136         360                              A                               n.n.b.
E 220 CDI 6-bak        125/170         400                              A                           € 49.900
E 250 CDI 6-bak        150/204         500                              A                           € 55.500
E 350 CDI automaat 170/231         540                              C                          € 65.901


Benzine                    Vermogen        Max. kop           Energielabel          Consumentenprijs
                                     (kW/pk)             (Nm)                                                     (incl. BPM/BTW)

E 200 CGI 6-bak     135/184              270                           A                                  n.n.b.
E 250 CGI automaat 150/204           310                           B                                € 54.501
E 350 CGI automaat  215/292          365                           C                                € 64.900
E 500 automaat         285/388           530                           E                                € 91.501

Leaseprijzen Full Operational - Mercedes-Benz Financial
E 200 CGI (op basis van 48 mnd/20.000 km)                                        € 899 /mnd
E 200 CDI (op basis van 48 mnd/30.000 km)                                        € 999 /mnd