01
april
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz E 63 AMG: dynamische sportsedan voor dagelijks gebruik

Kort na de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse presenteert AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz Cars, de nieuwe E 63 AMG. De dynamische sportsedan, die volledig geschikt is voor dagelijks gebruik, overtuigt door prestaties op hoog niveau, een fascinerend dynamisch rijgedrag en technologie-transfer vanuit de high-performance-roadster SL 63 AMG. De nieuwe E 63 AMG onderscheidt zich van de seriemodellen van de E-Klasse door een volledig nieuw ontwikkeld AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met elektronisch geregelde demping en een nieuwe vooras, alsmede een eigen ontwerp van carrosserie en interieur. Tegelijkertijd is Mercedes-AMG erin geslaagd om bij de E 63 AMG het brandstofverbruik met bijna twaalf procent te reduceren. Met zijn unieke combinatie van hoogwaardige en innovatieve assistentiesystemen verstevigt de E 63 AMG zijn positie als koploper op het gebied van veiligheid.

Met een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm liggen de prestaties van de 6,3 liter V8-motor in de E 63 AMG op hetzelfde niveau als die van de SL 63 AMG. Ook de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps transmissie komt uit deze krachtige roadster. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een compacte natte-wegrijkoppeling in plaats van de tot dusver gebruikelijke koppelomvormer. Hierdoor kan de transmissie direct met de aandrijflijn verbonden worden, waardoor met de vier individuele rijprogramma’s, de tussengas- en de RACE START-functie een zeer emotionele en dynamische rijbeleving ontstaat. Ook de prestaties zijn van sportwagen-niveau: acceleratie van 0-100 km/u in 4,5 seconden, de elektronisch begrensde topsnelheid ligt bij 250 km/u. De motor met een cilinderinhoud van 6208 cc reageert vlot op het gaspedaal, trekt goed door en klinkt fantastisch. Dankzij het rijcomfort is de E 63 AMG ook uitstekend geschikt voor lange afstanden. Een nieuw ontwikkelde waterkoeling zorgt ervoor dat de auto ook bij zware belasting op het circuit langdurig goede prestaties blijft leveren.

Brandstofverbruik bijna twaalf procent lager

Het motorvermogen nam in vergelijking met het voorgaande model met 8 kW/11 pk toe, maar niettemin kon het brandstofverbruik met zo’n twaalf procent worden verminderd. Met 12,6 liter per 100 km volgens NEDC-norm is de E 63 AMG de zuinigste in de klasse van sportsedans boven de 377 kW/500 pk. Deze vermindering is het resultaat van een aantal maatregelen, zoals de gedoseerde brandstoftoevoer en het generatormanagement met opslag van de energie die bij het remmen vrijkomt. De cilinderbussen zijn binnenin bekleed met een speciaal materiaal, waardoor er minder wrijving ontstaat. Dit LDS-procédé (Lichtbogen-Draht-Spritzen) is exclusief voor AMG. Ook de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps-transmissie helpt, brandstof te besparen. De transmissie reageert spontaan en beschikt over vier rijprogramma’s: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual), die met behulp van een draaiknop in de AMG DRIVE UNIT kunnen worden gekozen. Dankzij het tijdelijk uitschakelen van bepaalde cilinders door het verminderen van ontsteking en inspuiting tijdens het schakelen bij volgas verloopt het schakelen aanmerkelijk sneller. In de M-stand wordt geschakeld in 100 milliseconden.

In het “Controlled Efficiency”-programma, waarbij de nadruk meer ligt op gecontroleerd verbruik, schakelt het programma juist soepel en wordt er sneller opgeschakeld, zodat er minder met een hoog toerental gereden wordt. Tegelijkertijd is het rijden met de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps automatische transmissie een dynamische ervaring dankzij het snelle en spontane terugschakelen, de tussengasfunctie en de RACE START-functie, waarmee het maximale potentieel voor de acceleratie kan worden benut.

Sportief of comfortabel? In de nieuwe E 63 AMG hoeft niemand met compromissen genoegen te nemen. Het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel komt zowel op het circuit als tijdens soepele lange ritten goed tot zijn recht. Op de vooras zijn nieuwe stalen veerpoten gemonteerd, terwijl aan de achterkant speciaal voor AMG ontwikkelde luchtveren hun werk doen. Deze houden dankzij automatische niveauregeling de wagenhoogte constant, ongeacht de belasting.

Een nieuw, elektronisch gestuurd dempingssysteem past aan de hand van de rijsituatie de kenvelden van de schokdempers aan en vermindert de hellingshoek van de carrosserie. Bovendien kan de bestuurder door een druk op de knop kiezen uit de onderstelstanden Comfort, Sport en Sport plus. De vooras van de E 63 AMG is nieuw ontwikkeld met een 56 millimeter grotere spoorbreedte, een buisstabilisator, nieuwe dwarsverstevigingen, wiellagers en wieldragers en biedt zo meer grip in snelle bochten. Ook de achteras is aangepast voor een grotere stabiliteit.

Nieuw ontwikkelde stuurbekrachtiging en individueel drietraps ESP

Voor een directer karakter werd ook de stuurbekrachtiging aangepast. De overbrenging is 22 procent directer dan bij de standaard-E-Klasse. Ook de verstevigde stuurkolom en de opnieuw geprogrammeerde snelheidsafhankelijke bekrachtiging zorgen voor meer precisie bij het sturen een een beter wegcontact. Het drietraps-ESP, bekend van de SL 63 AMG en de C 63 AMG, maakt individuele instellingen en daarmee nog meer rijplezier mogelijk, uiteraard zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Via de ESP-toets op de AMG DRIVE UNIT kan worden gekozen tussen de standen “ESP ON”, “ESP SPORT” en “ESP OFF”. Het AMG-remsysteem met 360 millimeter grote zelfventilerende en geperforeerde remschijven rondom zorgt voor optimale vertraging. Op de vooras is gekozen voor een composietmateriaal dat beproefd is in de racerij. De 18 inch AMG lichtmetalen wielen (breedte 9 inch voor en 9,5 inch achter) met banden in de maten 225/40 R 18 voor en 285/35 R 18 achter zorgen voor perfecte grip.

Interieur en carrosserie met dynamisch karakter

Aan de binnen- en buitenkant verraadt de E 63 AMG op het eerste gezicht zijn dynamische karakter. Aan de carrosserie vallen de 17 millimeter bredere spatborden met het opschrift “6.3 AMG” op, evenals het AMG-front met grote koelopeningen en de AMG-dagrijverlichting met LED-technologie. Ook de AMG-dorpels, de AMG-achterpartij met zwart diffusor-opzetstuk en het AMG-sportuitlaatsysteem met twee dubbele verchroomde eindstukken zijn kenmerkend.

In het interieur zijn hoogwaardige materialen toegepast. De sportstoelen en het stuurwiel met stuurschakeling zijn speciaal voor AMG gemaakt. Nieuw en exclusief voor de E 63 AMG is de kleine AMG-keuzehendel. De AMG DRIVE UNIT bevindt zich op de middenconsole. Hiermee kunnen de MCT-sporttransmissie, de ESP-functies, de afstelling van het onderstel en het AMG-programma worden ingesteld. Lederen bekleding in drie verschillende kleuren is standaard, evenals het AMG-combi-instrument met AMG-hoofdmenu alsmede de dorpelbescherming met AMG-opschrift en de sportpedalen van geborsteld edelstaal.

Wie het nog individueler wil, kan terecht bij de AMG PERFORMANCE STUDIO. Deze levert een speciaal Performance Package, dat bestaat uit 19 inch lichtmetalen AMG-wielen, een AMG Performance-onderstel, een sperdifferentieel op de achteras, een AMG-spoilerlip op het kofferdeksel en een driespaaks AMG Performance-stuurwiel. Diverse onderdelen uit de AMG PERFORMANCE STUDIO zijn ook afzonderlijk leverbaar.

Natuurlijk laat de E 63 AMG ook op het gebied van veiligheid niets te wensen over. Tot de standaarduitrusting behoren het nieuwe systeem ATTENTION ASSIST, dat vermoeidheid bij de bestuurder herkent, het unieke preventieve beschermingssysteem PRE-SAFE, de rem-assistent PLUS, zeven airbags en crash-actieve NECK-PRO-hoofdsteunen. Als opties zijn een dode-hoek-assistent, PRE-SAFE-remmen met automatische noodstopfunctie, de adaptieve grootlichtassistent, de nachtzicht-assistent en de maximum-snelheidsassistent leverbaar, voorzieningen die de E 63 AMG op een in zijn klasse ongekend hoog niveau brengen.

Levering van de nieuwe E 63 AMG start in augustus van dit jaar.