29
juni
2012
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz CLS Shooting Brake: onafhankelijkheid in zijn mooiste vorm

Met de nieuwe Mercedes-Benz CLS Shooting Brake presenteert Mercedes-Benz wederom een toonbeeld van conceptionele creativiteit waarmee het merk zijn leidende positie in autodesign versterkt. Met zijn carrosserievorm is de nieuwe CLS onmiskenbaar een coupé, maar met zijn vijfdeurs uitvoering en het dak dat tot aan de achterzijde doorloopt, biedt het model volop nieuwe mogelijkheden. Zo wordt het idee van de vierdeurs coupé, dat in 2004 met de eerste generatie van de CLS voor het eerst werd toegepast en sindsdien veelvuldig werd gekopiëerd, nu op een innovatieve manier verder ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn: automobiele onafhankelijkheid in zijn mooiste vorm.

De proporties van de CLS Shooting Brake zijn verrassend, maar onmiskenbaar die van een coupé, met relatief lage zijruiten zonder raamstijlen en een dynamisch naar achteren aflopend dak, dat doorloopt tot aan de achterkant van de auto. Pas bij de tweede keer kijken valt op, dat de Shooting Brake een vijfdeurs auto is en daardoor veel meer mogelijkheden biedt.

Bij de CLS Shooting Brake is er sprake van een sportwagen in een nog niet eerder getoonde uitvoering met plaats voor vijf inzittenden en een grote achterklep. Daarmee is de auto in het bijzonder geschikt voor mensen die zich graag willen onderscheiden, terwijl ze onderweg geen concessies willen doen op het gebied van sportiviteit en laadruimte. Op deze manier vormt de Shooting Brake een nieuwe mijlpaal in de reeks innovatieve luxe personenauto’s van Mercedes-Benz. Net als de CLS Coupé heeft ook dit model het in zich om de trendsetter voor een nieuw marktsegment te worden.

Exclusieve innovatie in het interieur: de houten laadvloer

De tweede generatie CLS legde de lat op het gebied van design en kwaliteit hoog: elegantie zonder overbodige versieringen, gecombineerd met innovatieve details en perfecte afwerking. De CLS Shooting Brake zet deze lijn voort in de bagageruimte, die is bekleed met hoogwaardig tapijt. Als optie zijn fraaie aluminium bagagerails leverbaar, maar wie helemaal iets bijzonders wil, kan kiezen voor de houten designo-laadvloer, iets unieks in de automobielindustrie. De vloer is gemaakt van klassiek Amerikaans kersenhout, dat mooi contrasteert met de intarsia van gerookt eikenhout en de aluminium rails. Hiermee krijgt de laadruimte de elegantie van het houten dek van een zeiljacht, gecombineerd met de fascinatie van technologie en precisie. Voor de houten vloer werd zorgvuldig geselecteerd fineer in vijf lagen kruislings op elkaar gelijmd. Met behulp van een CNC-machine werd het hout precies op maat gefreesd. De oppervlakte is glad geslepen en geïmpregneerd om de natuurlijke schoonheid van het hout te onderstrepen. De intarsia van donker gerookt eikenhout zijn met lasertechniek in drie millimeter smalle strepen gesneden. De rails van hoogwaardig geborsteld aluminium met rubberen profielen beschermen niet alleen de houten vloer, maar zorgen er ook voor dat de lading minder heen en weer schuift.

In navolging van de CLS Coupé biedt ook de Shooting Brake volop mogelijkheden tot individualisering met een keuze uit vijf interieurkleuren, vijf verschillende uitvoeringen van de sierdelen en drie soorten leer. Bij de sierdelen kan worden gekozen uit bruin glanzend wortelnotenhout, zwart glanzend essenhout of lichtbruin zijdemat populierenhout. Met de AMG-sierdelen van carbon in combinatie met zwarte pianolak krijgt het interieur een moderner karakter. Nieuw is de optie ‘porselein’, waarmee de CLS-modellen een luxe uitstraling krijgen die tot dusver alleen aan de S-klasse was voorbehouden. De afwisselend zijdemat en glanzend uitgevoerde metalen elementen in het interieur passen bij de rol van de CLS Shooting Brake als stijlicoon.

Autoconcept met een nieuwe dimensie: de vierdeurs Shooting Brake

Het praktisch nut was niet de hoofddoelstelling bij het ontwerp van de Shooting Brake, maar met zijn lengte van 4.956 mm, de breedte van 1.881 mm en de hoogte van 1.413 mm biedt de auto veelzijdige mogelijkheden. Zo kan het laadvolume, afhankelijk van de indeling van het interieur, worden vergroot van 590 tot 1550 liter, gemakkelijk toegankelijk via de standaard automatisch te openen achterklep. Een afdekking beschermt de bagage tegen nieuwsgierige blikken. Standaard luchtvering op de achteras zorgt voor een optimale wegligging onder alle omstandigheden. De rugleuningen achterin kunnen worden neergeklapt, terwijl de drie hoofdsteunen achterin met een druk op de knop door de bestuurder verzonken kunnen worden. Een trekhaak is leverbaar als optie.

Gewichtsbesparing en aerodynamica voor meer efficiëntie

Een doordachte gewichtsbesparende constructie helpt bij de CLS Shooting Brake de aloude tegenstelling tussen een gering gewicht en grote stevigheid te overbruggen. Zo is de CLS Shooting Brake voorzien van aluminium portieren zonder raamstijlen, die zo’n 24 kg lichter zijn dan portieren van staal. Ook de achterklep, de motorkap, de voorspatborden, diverse draagbalken en grote delen van het onderstel en de motor zijn van aluminium. Ook de aerodynamica levert een belangrijke bijdrage aan de efficiëntie van de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Met een frontaal oppervlak van 2,30 m2 en een cw-waarde van 0,29 bedraagt het luchtweerstandsoppervlak 0,67 m2.

De motoren: krachtig en zuinig

De CLS Shooting Brake is leverbaar met vier motoren: twee benzine- en twee dieselmotoren. Alle motoren worden standaard geleverd in combinatie met de 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie en ECO-start-stop-functie. Het instapmodel is de CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY met een vermogen van 150 kW (204 pk). Met een brandstofverbruik van 5,3 liter diesel per 100 km is dit model de zuinigste in zijn klasse. De CO2-uitstoot bedraagt 139 gram per kilometer. De beide modellen met zescilindermotor zijn de CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY (195 kW/265 pk) en de CLS 350 BlueEFFICIENCY (225 kW/306 pk). Het topmodel is de CLS 500 BlueEFFICIENCY met V8-biturbomotor, die goed is voor een vermogen van 300 kW (408 pk). De CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY en de CLS 500 BlueEFFICIENCY worden ook leverbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving. De standaard elektromechanische stuurbekrachtiging EPS (Electric Power Steering) draagt ook bij tot een gunstiger verbruik. De ingenieurs zorgden bij dit systeem voor een typisch Mercedes-Benz-stuurgevoel, waarbij de handling en wendbaarheid van de auto aanmerkelijk verbeterd werden. Ook kon dankzij dit systeem voor het eerst een actieve parkeerhulp worden ingebouwd, die niet alleen geschikte parkeerplaatsen herkent, maar de auto ook zelfstandig inparkeert.

Nog steeds wereldwijd exclusief: dynamische LED-koplampen

De CLS kon als eerste auto ter wereld worden geleverd met dynamische koplampen met volledige LED-technologie, waarbij de helderheid van LED-lampen wordt gecombineerd met de functionaliteit en zuinigheid van de huidige generatie van bi-xenon-verlichting. Bij de CLS Coupé kozen 95 procent van alle kopers voor deze optie, die natuurlijk ook in de CLS Shooting Brake leverbaar is. Als eerste Mercedes-Benz biedt de CLS Shooting Brake nu ook LED-technologie in combinatie met het Intelligent Light System, dat al bekend is van de uitvoeringen met bi-xenon-koplampen. Ook is de LED-technologie nu gekoppeld aan de adaptieve grootlicht-assistent, wat voor een tot nu toe ongekende verlichting in het donker zorgt. Anders dan bij de eerste auto’s met LED-rijverlichting hoeven er nu geen concessies meer te worden gedaan als het gaat om functionaliteit en prestaties van de verlichting. Bovendien gaat een LED 10.000 uur lang mee, zo’n vijf keer langer dan een xenonlamp, terwijl LED-rijverlichting het meest op daglicht lijkt. Onderzoek wijst uit dat kunstlicht de ogen minder vermoeit, naarmate het meer op daglicht lijkt. Met een kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin komt LED-verlichting dichter bij daglicht (6.500 K) dan xenon-verlichting (4.200 K).

Ruim een dozijn assistentiesystemen draagt bij tot het vermijden van ongevallen of het reduceren van de zwaarte ervan. In het assistentiepakket Plus zijn de actieve dode-hoekassistent en de actieve rijbaanassistent leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS, BAS PLUS en het PRE-SAFE®-remsysteem. De beide assistentiesystemen herkennen niet alleen het onbedoeld wisselen van rijbaan of voertuigen in de dode hoek, maar corrigeren met behulp van een zachte remingreep ook de rijrichting, wanneer de bestuurder niet reageert op de zichtbare of hoorbare waarschuwing.

De herkomst van de naam Shooting Brake

‘Break’ of ‘brake’ was vroeger de Engelstalige aanduiding voor karren die werden gebruikt om de weerstand van wilde paarden te breken (to break) en hun bewegingsdrang af te remmen (to brake), zodat ze als werkpaarden konden worden gebruikt. Omdat de karren daarbij gemakkelijk konden worden beschadigd, werden er hiervoor geen karren gebruikt die ook voor andere doeleinden nodig waren. De ‘brakes’ of ‘breaks’ werden op verzoek van voornamelijk de Engelse adel voorzien van een lichte, vaak variabele opbouw, bijvoorbeeld om de nodige jachtuitrusting mee te nemen. Zo’n kar, waarmee jagers uittrokken om te schieten, werd ‘shooting brake’ of ‘shooting break’ genoemd. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw kwamen in Groot-Brittannië gemotoriseerde ‘shooting brakes’ in zwang: exclusieve tweedeurs sportcoupés die de luxe en stijl van een coupé combineerden met een grotere laadruimte en een grote achterklep.