18
januari
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: Superieure veiligheid, comfort en dynamiek

Veiligheid, comfort en dynamiek, dat zijn de voornaamste kenmerken van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse. De nieuwe sedan blinkt uit door een veelzijdig concept dat tegemoet komt aan de wensen van diverse doelgroepen. Met de uitrustingsniveaus AVANTGARDE, ELEGANCE en STANDAARD levert Mercedes-Benz drie op zichzelf staande modellen waarbij de nadruk ligt op comfort of dynamiek. Alle modellen zijn voorzien van de modernste ‘state-of-the-art’-technologie. Hiertoe behoren het nieuw ontwikkelde AGILITY CONTROL, dat de instelling van de schokdempers regelt afhankelijk van de rijsituatie en rijstijl, het Intelligent Light System met vijf verschillende verlichtingsfuncties en PRE-SAFE®, het preventieve beschermingsysteem voor inzittenden. Er kan worden gekozen uit vier- en zescilindermotoren met tot 13 procent meer vermogen dan voorheen en een brandstofverbruik dat tot zes procent lager ligt.

Met een lengte van 4581 millimeter is de sedan 55 millimeter langer dan zijn voorganger. De breedte van de carrosserie nam met 42 millimeter toe tot 1770 millimeter, de wielbasis werd met 45 millimeter vergroot tot 2760 millimeter. Deze afmetingen vormen de basis voor een ruim bemeten interieur en daardoor meer comfort. Zo groeide bijvoorbeeld de schouderruimte voorin met 40 millimeter.

Het ontwerp van de nieuwe C-Klasse is gebaseerd op de moderne Mercedes-Benz-ontwerptaal, die de technische superioriteit van auto’s met de driepuntige ster weergeeft door middel van krachtige lijnen en grote, rustige oppervlaktes. De uitgesproken wigvorm aan de voorkant wijst op dynamiek en prestaties. Voor het eerst bij een sedan van Mercedes wordt de grille gebruikt om de modelvarianten duidelijker van elkaar te onderscheiden. Drie horizontale louvres en een grote Mercedes-ster in het midden vormen bij het model AVANTGARDE het traditionele kenmerk van sportieve Mercedes-modellen. Samen met de andere sportieve elementen hoort deze uitstraling bij de jeugdige, dynamische uitstraling van deze C-Klasse. De sportieve verschijning kan nog verder worden versterkt met het AMG-sportpakket, dat bestaat uit opvallende voor- en achterpanelen en zijskirts.

Bij het model ELEGANCE heeft Mercedes-Benz gebruik gemaakt van een grille met driedimensionale louvres, voorzien van een glanzende lak. Hiermee worden andere typische kenmerken als comfort en luxe onderstreept. Het model STANDAARD met pianolak in het interieur is modern en gracieus, maar biedt dezelfde innovaties als de andere twee modelvarianten.

Het zogenaamde ‘product in product’-concept maakt het voor klanten mogelijk om hun eigen voorkeuren te benadrukken. Hierdoor is het meer dan ooit tevoren mogelijk om een C-Klasse samen te stellen die voldoet aan de persoonlijke smaak en wensen van de klant. Alle modellen bieden uiteraard dezelfde unieke rijervaring dankzij nog verdergaande technische ontwikkelingen. Dankzij zowel het uitstekende comfort op lange afstanden als zijn dynamische handling zet de C-Klasse nieuwe maatstaven in zijn marktsegment.

Schokdempers passen zich automatisch aan de rijsituatie aan

AGILITY CONTROL – onder deze aanduiding schaart Mercedes-Benz alle nieuwe ontwikkelingen die ten goede komen aan het comfort en de dynamiek tijdens het rijden. Dit pakket omvat de AGILITY CONTROL-wielophanging, die de kracht van de schokdempers regelt op basis van de rijsituatie. Wanneer er normaal wordt gereden met geringe impulsen van de schokdempers, wordt de dempingskracht automatisch verminderd voor een merkbare verbetering van het rijcomfort, Vanzelfsprekend zonder dat dit ten koste gaat van handling en veiligheid. Wanneer er een dynamischer rijgedrag wordt geregistreerd, wordt de dempingskracht juist naar de maximale waarde gebracht zodat de auto effectief gestabiliseerd wordt. De AGILITY CONTROL-besturing van de nieuwe C-Klasse is zes procent directer dan de besturing van het voorgaande model. De AGILITY CONTROL-schakeling, die ook deel uitmaakt van het pakket, past bij het sportieve karakter van de C-Klasse met korte schakelwegen en een precieze schakeling.

Mercedes-Benz heeft daarnaast het ADVANCED AGILITY met een sportieve rijstand ontwikkeld. Dit pakket wordt vanaf de herfst van 2007 leverbaar als optie en biedt de bestuurder de keuze uit twee schakelprogramma’s, Sport en Comfort. Bij deze programma’s wordt de instelling van de schokdemper van elk wiel afzonderlijk elektronisch geregeld, met een oneindig aantal variaties. Een nieuw ontwikkelde, snelheidsafhankelijke besturing met een directere stuurverhouding, aanpassing aan de karakteristiek van het gaspedaal en aan de schakelmomenten bij automatische transmissie maakt ook deel uit van dit pakket.

ADAPTIVE BRAKE is eveneens een nieuwe ontwikkeling. Deze is gebaseerd op de technologie van de S-Klasse en biedt extra ondersteuningsfuncties voor nog meer veiligheid en comfort, zoals Start-Off Assist voor het wegrijden op hellingen, het preventief voorbereiden van het remsysteem in gevaarlijke situaties en een functie om de remschijven bij nat weer te drogen.

Vermogen van viercilinder-compressormotoren neemt tot 13 procent toe

De motoren dragen in belangrijke mate bij aan het dynamische karakter van de nieuwe C-Klasse. Daarvoor zorgen de opmerkelijke vermogens- en koppeltoename met respectievelijk maximaal 13 procent en ongeveer 18 procent. De vier- en zescilindermotoren blinken niet alleen uit door hun kracht en directe reactie op het gaspedaal, maar dragen dankzij hun nog grotere soepelheid ook bij aan het uitstekende rijcomfort van de sedan.

Mercedes-Benz heeft in het bijzonder aandacht besteed aan de doorontwikkeling van de viercilindermotoren. Bij de benzinemotoren nam het vermogen bij het instapmodel, de C 180 KOMPRESSOR, toe van 105 kW/143 pk tot 115 kW/156 pk, terwijl het maximum koppel met 4,5 procent steeg van 220 tot 230 Nm. De motor van de C 200 KOMPRESSOR ontwikkelt 15 kW/20 pk meer dan voorheen. Het vermogen bedraagt nu 135 kW/184 pk en het maximum koppel van 250 Nm wordt bereikt bij 2800 omw./min. Deze gewijzigde motoren zorgen bij de viercilindermodellen voor betere prestaties en een gunstiger brandstofverbruik. Bij de acceleratie van 0-100 km/u is de C 200 KOMPRESSOR een halve seconde sneller dan zijn voorganger. Ook de verbetering bij het brandstofverbruik is indrukwekkend: de C 180 KOMPRESSOR verbruikt 0,3 liter per 100 kilometer minder dan voorheen, terwijl het gemiddelde verbruik van de C 200 KOMPRESSOR met 0,5 liter per 100 kilometer is afgenomen.

Verbruik viercilinder CDI-motoren met 0,3 l/100 km verminderd

Ook bij de dieselmotoren lag de nadruk op de doorontwikkeling van de viercilinderversies. De technici in Stuttgart hebben verbeteringen doorgevoerd aan de motor, de turbocompressor en de common-rail-inspuiting, waarbij meer dan 90 onderdelen werden gewijzigd. Dankzij deze verbeteringen heeft de nieuwe C 200 CDI elf procent meer vermogen dan het voorgaande model: 100 kW/136 pk, ten opzichte van de 90 kW/122 pk van de vorige generatie. De C 220 CDI levert een maximum vermogen van 125 kW/170 pk (eerder 110 kW/150 pk) en een koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2000 omw./min., zo’n 18 procent meer dan voorheen. Het brandstofverbruik is met 0,3 liter per 100 kilometer teruggebracht. Volgens de New European Driving Cycle (NEDC) kunnen de C 200 CDI en de C 220 CDI een afstand van 100 kilometer afleggen op slechts 6,1 liter diesel.

De moderne V6-motoren in de C-Klasse zijn ongewijzigd gebleven, met een keuze uit drie benzinemotoren met vermogens van 150 kW/204 pk, 170 kW/231 pk en 200 kW/272 pk. De zescilindermotor van de nieuwe C 320 CDI is goed voor een vermogen van 165 kW/224 pk. Alle uitvoeringen van de nieuwe C-Klasse met uitzondering van de C 350 zijn standaard voorzien van een zesversnellingsbak met AGILITY CONTROL-schakeling. Het topmodel C 350 wordt standaard geleverd met 7G-TRONIC, de enige zeventraps automatische transmissie ter wereld in dit segment. Deze is als optie ook op de andere zescilinderuitvoeringen van de C-Klasse leverbaar.

Nieuwste Mercedes-uitvindingen zorgen voor maximale veiligheid

Tijdens zijn ontwikkelingsfase heeft de nieuwe C-Klasse met succes meer dan 100 botsproeven doorstaan. Dit is inclusief de zware tests van Mercedes-Benz zelf, waarbij een aantal proeven veel verder gaat dan de wettelijke eisen. Het doorstaan van deze botsproeven is de voorwaarde voor de hoogste onderscheiding op het gebied van veiligheid voor auto’s, de Mercedes-ster. De bescherming van de inzittenden wordt bereikt door middel van een doordacht ontworpen carrosserie, waarvan 70 procent bestaat uit sterk en ultrasterk staal. In vergelijking met het voorgaande model zijn de kreukelzones vergroot en is de geleiding van de energie verbeterd. De structuur van de voorzijde van de nieuwe C-Klasse heeft vier onafhankelijke impactzones, waardoor de vrijkomende krachten over een groot oppervlak worden verdeeld en het passagierscompartiment niet bereiken.

De veiligheidsvoorzieningen in het interieur zijn uitgebreid met de nieuwste beschermingssystemen. Tot de standaarduitrusting behoren zeven airbags: twee adaptieve airbags voor de bestuurder en passagier voorin, een knieairbag voor de bestuurder, twee sidebags in de rugleuningen van de voorstoelen en twee grote windowbags die zich van de A- tot de C-stijl uitstrekken bij een aanrijding van opzij. De bestuurder, de passagier voorin en de inzittenden op de buitenste plaatsen van de achterbank hebben ook de beschikking over standaard gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. De standaard hoofdsteunen werken volgens het NECK PRO-principe: bij een aanrijding van achteren worden de hoofdsteunen binnen milliseconden naar voren geduwd om zo de hoofden van de bestuurder en de passagier voorin vroegtijdig op te vangen. Hierdoor wordt het risico van een whiplash aanzienlijk verminderd.

Mercedes-Benz heeft knipperende remlichten ontwikkeld als een belangrijk hulpmiddel om kop-staartaanrijdingen te voorkomen. Deze worden standaard geleverd op de nieuwe C-Klasse. Wanneer de bestuurder hard moet remmen bij snelheden van meer dan 50 km/u gaan de remlichten knipperen om achteropkomende automobilisten te waarschuwen.

PRE-SAFE® is een ander specifiek kenmerk van de nieuwe Mercedes-Benz. Dit preventieve beschermingssysteem voor inzittenden, dat leverbaar is als optie, is gekoppeld aan actieve veiligheidssystemen als ESP® en Brake Assist en is in staat om in een zeer vroegtijdig stadium gevaarlijke situaties te herkennen. Wanneer het gevaar van een ongeval door zwaar onder- of overstuur bestaat of wanneer de bestuurder in een gevaarlijke situatie heel hard moet remmen, stelt PRE-SAFE® bepaalde systemen in werking om de auto en de inzittenden voor te bereiden op een dreigend ongeval. Ook treedt de passieve veiligheidsfase niet pas in werking wanneer het ongeval al is gebeurd, maar al voordat een dreigend ongeval optreedt.

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde Intelligent Light System is ook voor het eerst in dit segment leverbaar. Krachtige bi-xenon-koplampen hebben vijf verschillende verlichtingsfuncties die passen bij de rij- en weersomstandigheden. Zo zijn er speciale standen voor binnenwegen, snelwegen, versterkte mistlampen, het Active Light System en bochtenverlichting. Opnieuw een belangrijke bijdrage van Mercedes-Benz om het rijden bij slecht zicht veiliger te maken.

Interieurontwerp ‘uit één stuk’

Bij het ontwerp van het dashboard hebben de designers van Mercedes-Benz zich door sportieve auto’s laten inspireren. Het resultaat is een overzichtelijke indeling van de instrumenten zoals bij roadsters of coupés. Zilveren randen, zwarte achtergronden, witte cijfers en oplichtende oranje wijzers combineren vorm en functie: het resultaat ziet er niet alleen fraai uit, maar is ook in één oogopslag af te lezen.

Ook de middenconsole van de nieuwe C-Klasse kent een logische, overzichtelijke indeling. Zo wekt het interieur de indruk ‘uit één stuk’ ontworpen te zijn. Datzelfde geldt voor de integratie van het kleurendisplay in het midden. Dit staat prima in het zicht van de bestuurder, maar kan ook worden afgedekt of weggeklapt, zonder dat de radio, het navigatiesysteem of andere functies die aan dit display zijn gekoppeld, worden uitgeschakeld. Wanneer de afdekking van het display gesloten is, werken de infotainmentsystemen gewoon door.

Nieuw bedieningsconcept voor duidelijkheid en comfort

Het centraal geplaatste kleurendisplay maakt deel uit van het nieuwe bedieningsconcept dat de nieuwe C-Klasse heeft overgenomen van de luxe Mercedes-Benz-modellen. Het belangrijkste voordeel is de snelle toegang tot veelgebruikte functies, waardoor de bestuurder niets opnieuw hoeft in te stellen, kan vasthouden aan vertrouwde gewoontes en zich onmiddellijk thuisvoelt. Alle relevante schakelaars en displays bevinden zich in de directe omgeving van de bestuurder.

Op dezelfde wijze heeft de bestuurder dankzij de verbinding van het standaard multifunctionele stuurwiel met het instrumentenpaneel snel toegang tot een grote hoeveelheid informatie en functies, direct in het zichtveld. Andere functies, waaronder het infotainmentsysteem, worden zichtbaar op het centraal geplaatste display. De bestuurder en de passagier voorin kunnen de radio, het navigatiesysteem of de telefoon bedienen door middel van een regelaar op de middenconsole of krijgen direct toegang tot de hoofdmenu’s via de selectietoetsen.

Spraakgestuurd COMAND biedt muziekserver en DVD-navigatie

De systemen Audio 20, Audio 50 APS en COMAND APS vormen een reeks van nieuw ontwikkelde infotainmentsystemen voor de C-Klasse die leverbaar zijn als optie. Bij alle systemen behoort een toetsenbord voor het invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties en een Bluetooth-verbinding waarmee de mobiele telefoon draadloos aan het hands-free-systeem wordt gekoppeld. Bij het Audio 50 APS-systeem wordt de route-informatie, deels met zoomfunctie voor kruisingen en splitsingen, met behulp van pijlen op het vaste 4,9-inch kleurenscherm op het dashboard weergegeven. Een ingebouwde 6-CD-wisselaar en de LINGUATRONIC spraaksturing zijn als optie leverbaar.

Het multimediasysteem COMAND APS biedt in de nieuwe C-Klasse nog meer mogelijkheden dan voorheen. Een nieuw element is een pan-Europees navigatiesysteem waarvan de gegevens zijn vastgelegd op een harde schijf van 30 gigabyte. De hoge-resolutiekaarten worden weergegeven op een 7-inch kleurenscherm dat met een druk op de knop wegklapt en onder een afdekking verdwijnt. Andere functies van COMAND APS omvatten een muziekserver met een geheugen van vier gigabyte, een DVD-speler voor video- en audioschijfjes en het LINGUATRONIC spraakbesturingssysteem. Dit laatste is door Mercedes-Benz nog verder verbeterd: de bestuurder hoeft niet langer de namen van landen, steden of straten te spellen, maar kan deze als complete woorden uitspreken. Het spraakbesturingssysteem is al even gemakkelijk bij het kiezen van radiostations of namen uit het telefoonboek.

De C-Klasse is de bestseller in het Mercedes-leveringsprogrammaDe nieuwe C-Klasse sedan vervangt een modelreeks, waarvan sinds het voorjaar van 2000 meer dan 1,4 miljoen exemplaren zijn verkocht. In totaal zijn er van de Sedan, Combi en Sportcoupé-modellen van de vorige C-Klasse wereldwijd zelfs meer dan twee miljoen verkocht. Daarmee is de C-Klasse de bestseller in het personenwagenprogramma van Mercedes-Benz. Duitsland is de grootste markt voor de C-Klasse met zo’n 30 procent van de wereldwijde afzet.

De C-Klasse in Nederland

Tijdens de komende AutoRai zal de C-Klasse zijn autoshowpremière in Nederland beleven.De C180 KOMPRESSOR is leverbaar vanaf € 37.400,- of te leasen voor € 669,- (48 maanden, 20.000 km per jaar) via DaimlerChrysler Financial Services. Tevens wordt het COMAND navigatiesysteem met groot scherm ter introductie aangeboden voor de prijs van het Audio 50 APS navigatiesysteem.In Nederland is het Comfort-pakket verkrijgbaar met onder andere Parktronic, alarmsysteem en regensensor voor € 1.990,- en voor de leasemarkt is een specifieke C220 CDI Class met 163 pk/120 kW ontwikkeld.

Kenmerken en technische voorzieningen van de nieuwe C-Klasse

  • Bochtenverlichting: deze functie van de bi-xenon-koplampen en het Intelligent Light System zorgt voor meer veiligheid bij kruisingen en splitsingen en wanneer er langzaam in krappe bochten wordt gereden.
  • ADAPTIVE BRAKE: dit nieuw ontwikkelde remsysteem heeft ondersteunende functies voor meer veiligheid en comfort.
  • Adaptieve remlichten: knipperende remlichten waarschuwen achteropkomende automobilisten wanneer er plotseling hard wordt geremd.
  • Adaptieve airbags voor: de airbags voorin worden, afhankelijk van de omvang van het ongeval, in twee fases opgeblazen.
  • ADVANCED AGILITY: de werking van schokdempers en transmissie kan met een druk op de knop worden aangepast: comfort- of sportstand. In de sportstand wordt de besturing directer en wordt de respons van het gaspedaal aangepast. Bij een automatische transmissie wordt ook de schakelkarakteristiek aangepast.
  • AGILITY CONTROL: een selectief dempingsysteem past de werking van de schokdemper aan de rijsituatie aan. Het AGILITY CONTROL zorgt ook voor directere besturing en korte schakelwegen.
  • Active Light System: de bi-xenon-koplampen volgen de stuurbewegingen van de bestuurder.
  • Bi-xenon-koplampen: gasontladingslamp voor dimlicht en groot licht. Zorgt voor meer veiligheid en zicht in het donker.
  • Bluetooth-verbinding: de mobiele telefoon wordt draadloos gekoppeld aan het hands-free-systeem.
  • COMAND APS: de gegevens van het navigatiesysteem zijn opgeslagen op een harde schijf voor nog snellere berekening van de route en betere weergave van de route op het scherm. Een muziekserver met een maximale capaciteit van 1000 nummers is ook onderdeel van het systeem.
  • Verbeterde mistlampen: deze functie van het Intelligent Light System draait de buitenste koplamp verder naar buiten voor een betere verlichting van de rand van de weg.
  • ESP®: dit veiligheidssysteem vermindert slipgevaar in bochten en waarschuwt bij drukverlies in de banden.
  • Koplampassistent: een sensor in de voorruit schakelt automatisch de koplampen aan wanneer het donker wordt.
  • Gordelkrachtbegrenzers: deze technologie vermindert de kracht van de veiligheidsgordels die bij een aanrijding op de inzittenden inwerkt.
  • Gordelspanners: de speling van de veiligheidsgordels wordt tijdens een aanrijding opgeheven om de voorwaartse beweging van de inzittenden te verminderen.
  • Intelligent Light System: deze innovatieve koplamptechnologie omvat vijf verlichtingsfuncties die afhankelijk van de rij- en weersomstandigheden worden ingeschakeld (zie ook onder bochtenverlichting, binnenwegenstand, snelwegstand, Active Light System en verbeterde mistlampen).
  • KEYLESS-GO: de portieren en de kofferklep kunnen zonder sleutel worden geopend. De motor wordt gestart door op een knop te drukken.
  • Herkenning kinderzitje: een transpondersysteem herkent automatisch wanneer een kinderzitje is geplaatst en schakelt de airbag voor de passagier voorin uit wanneer dit het geval is.
  • Kniebag: een extra airbag vermindert de beweging naar voren van de bestuurder bij een aanrijding.
  • THERMATIC automatische klimaatregeling: dit verbeterde systeem regelt twee temperatuurzones en biedt talrijke mogelijkheden voor een individuele instelling.
  • THERMOTRONIC luxe automatische klimaatregeling: dit systeem biedt klimaatregeling in drie zones en omvat functies zoals een gespreide, tochtvrije ventilatie en een combinatiefilter met een luchtkwaliteitsensor.
  • Luxe multifunctioneel stuurwiel: radio, telefoon, navigatiesysteem en andere functies kunnen vanaf het stuurwiel worden bediend.
  • Lak: nanotechnologie maakt de afwerking van de lak beter bestand tegen krassen en zorgt voor een diepere glans.

  • Binnenwegenstand: deze functie van het Intelligent Light System vervangt het vroegere dimlicht en zorgt voor een betere verlichting van de rand van de weg.
  • LINGUATRONIC: het spraakbesturingssysteem bedient de radio, CD-/DVD-speler, CD-/DVD-wisselaar, navigatiesysteem en telefoon nu met volledige woorden als spraakcommando’s.
  • Geheugenfunctie: drie geheugenstanden voor persoonlijke instellingen voor de bestuurder en passagier voorin. De instellingen voor het stuurwiel en de buitenspiegels worden ook opgeslagen.