12
maart
2018
|
10:28
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: evolutie van een bestseller

De meest succesvolle modelserie van Mercedes-Benz gaat zijn vijfde productiejaar in met omvangrijke wijzigingen. Het design van het exterieur en interieur werd op stijlvolle wijze doorontwikkeld. De elektronica-architectuur is geheel nieuw. De klant profiteert van een nieuwe user experience met een volledig digitaal combi-instrument (optie) en multimediasystemen met gepersonaliseerde informatie en muziek. De assistentiesystemen bevinden zich nu op het niveau van de S-Klasse. De nieuwe C-Klasse beleeft momenteel zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (6-18 maart). De eerste exemplaren arriveren in juni bij de dealers.

De C-Klasse is in zijn huidige generatie het bestverkochte model van Mercedes-Benz, zelfs na vier verkoopjaren. In 2017 werden wereldwijd meer dan 415.000 exemplaren van de Limousine en Estate verkocht. De C-Klasse wordt geproduceerd in vier fabrieken op vier continenten. Naast de hoofdfabriek in Bremen (Duitsland) zijn dat East London (Zuid-Afrika), Tuscaloosa (VS) en Peking (China). In de fabriek in Peking wordt ook de verlengde uitvoering van de C‑Klasse Limousine geproduceerd, die uitsluitend in China wordt verkocht. China was de grootste markt voor de C‑Klasse in 2017.

Krachtig en efficiënt: compleet nieuwe motoren

De C-Klasse Limousine en Estate komen op de markt met compleet nieuwe motoren. Bij de marktintroductie in juli zijn de volgende motoren leverbaar, andere motorvarianten zullen volgen:

 

C 200

C 200 4MATIC

C 220 d

C 43 4MATIC

Transmissie

9G-TRONIC

9G-TRONIC

9G-TRONIC

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Cilinders/cilinderplaatsing

4/in-lijn

4/in-lijn

4/in-lijn

6/V

Cilinderinhoud (cm3)

1.497

1.497

1.951

2.996

Max. vermogen (kW/pk)verbrandingsmotor

135/184

135/184

143/194

287/390

Bij t/min

5.800-6.100

5.800-6.100

3.800

6.100

Max. vermogen elektromotor (kW)RecuperatieBoost

1210

1210

-

-

Max. koppel verbrandingsmotor (Nm)

280

280

400

520

Bij t/min

3.000-4.000

3.000-4.000

1.600-2.800

2.500-5.000

Max. koppel elektromotor (Nm)

160

160

-

-

Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)

6,0 (6,2)1

6,5 (6,7) 1

4,4 (4,7) 1

9,1 (9,4)*

CO2-emissie gemiddeld (g/km)

136 (142) 1

148 (153) 1

117 (123) 1

209 (214)*

Acceleratie

0-100 km/h (sec.)

7,7 (7,9)

8.1

6,9 (7,0)

4,7 (4,8)

Topsnelheid (km/h)

239 (235)

234

240 (233)

250**

Waarden tussen haakjes: Estate.

[1]De genoemde waarden (voorlopige gegevens) werden vastgesteld volgens de voorgeschreven meetprocedure. Dit zijn de NEDC CO2- waarden volgens art. 2 nr. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze waarden.

*Voorlopige waarden.

**Elektronisch begrensd.

De elektrificatie gaat door: C 200 met EQ Boost

In de nieuwe C-Klasse maakt een nieuwe generatie viercilindermotoren zijn debuut. Tegelijkertijd worden deze modellen voorzien van een extra 48V-boordnet met een riemaangedreven startdynamo (EQ Boost). De nieuwe benzineversie komt op de markt als C 200 en C 200 4MATIC met een cilinderinhoud van 1,5 liter, later volgt een 2,0 liter-variant.

De combinatie van een 48V-boordnet en EQ Boost maakt extra functies mogelijk die het brandstofverbruik nog verder verlagen en tegelijkertijd voor meer dynamiek en comfort zorgen. Tijdens het accelereren kan EQ Boost de 135 kW/184 pk-motor ondersteunen met een extra vermogen van 10 kW/14 pk, waarmee het korte moment wordt overbrugd waarin de maximale turbodruk wordt opgebouwd. Dit boosten wordt tevens gebruikt om zo snel mogelijk het optimale motortoerental te bereiken tijdens het schakelen. De schakeltijden van de automatische transmissie worden hierdoor korter. Tijdens het afremmen recupereert de startdynamo kinetische energie en de accu wordt opgeladen. De waterpomp wordt elektrisch aangedreven en aangestuurd op basis van een karakteristiekoverzicht. Hierdoor wordt het koelvermogen optimaal aangepast op de behoefte van dat moment.

Andere voordelen zijn de ‘zeil’functie, waarbij de motor wordt uitgeschakeld, en de recuperatieve rem met intelligente motoruitschakeling als de auto aan het ‘zeilen’ is: de recuperatie met motoruitschakeling begint pas als er wordt geremd. Als de snelheid onder een bepaald niveau komt, wordt de aandrijflijn losgekoppeld en de motor uitgeschakeld. Dit levert niet alleen een maximale brandstofbesparing op door middel van recuperatie, maar ook een comfortabele respons van de auto. Het start-stopsysteem werkt op een comfortabele wijze dankzij de riemaangedreven startdynamo, waardoor de motorstart bijna geruisloos, trillingsvrij en zeer snel verloopt.

De uitlaatgasturbo maakt gebruikt van een twin-scroll systeem. Dankzij de tweekanaals configuratie (de uitlaatkanalen worden allebei door twee cilinders gevoed en ze zijn gescheiden van elkaar, pas vlak voor de turbine komen ze weer samen) is de koppelafgifte verbeterd, terwijl de uitlaatgastegendruk beperkt wordt. De turbodruk wordt elektronisch geregeld, waardoor de optimale turbodruk sneller en nauwkeuriger kan worden opgebouwd in vergelijking tot een volledig pneumatische aansturing.

Ook aan boord: variabele kleptiming CAMTRONIC. Dit systeem maakt aanpassing van de kleplift aan de inlaatzijde mogelijk. In het deellastgebied maakt dat een beperktere kleplift mogelijk zodat er minder lucht richting de verbrandingskamer gaat, waar hoge gascyclusverliezen worden voorkomen. Bij een zwaardere motorbelasting schakelt het systeem over naar de hogere kleplifthoogte, zodat de motor zijn volledige vermogen kan leveren. Het beproefde BlueDIRECT-verbrandingsproces en de verbeterde vorm van de verbrandingskamer zorgen voor lage uitlaatemissies. Tal van maatregelen in de motor om de wrijving te verminderen, maken ook deel uit van de efficiëntiestrategie van de nieuwe viercilindermotor. Hiertoe behoort het door Mercedes-Benz gepatenteerde CONICSHAPE®-proces, dat intern bekendstaat als ‘conisch honen’. Bij het honen van de cilinderwanden wordt de cilinderwand iets breder naar onderen toe, om de wrijving bij de zuigermantel te verminderen voor minder slijtage en een lager brandstofverbruik. Behalve de dieselmotoren zijn alle benzinemotoren ook voorzien van een partikelfilter in Europa.

Voorproefje van de toekomst: plug-in diesel hybrid in de C-Klasse

Voor het eerst koppelt Mercedes-Benz een extern oplaadbaar hybride systeem aan een dieselmotor. Tegelijkertijd vormt de combinatie van de nieuwe viercilinder OM 654 dieselmotor met de nieuwste generatie 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie een bijzondere technologische highlight. 90 kW elektrisch vermogen, een extra koppel van 440 Nm en een actieradius tot 50 km (NEDC) maken lokaal emissievrij rijden tot een genoegen.

De geplande plug-in diesel hybrid is gebaseerd op de derde generatie plug‑in hybrids die debuteerde tijdens de IAA-beurs in Frankfurt in de S-Klasse S 560 e (gecombineerd brandstofverbruik 2,1 l/100 km, gecombineerde CO2-emissie 49 g/km, gecombineerd elektrisch verbruik 15,5 kWh/100 km1). Deze beschikt over een nieuwe lithium-ion-accu met een capaciteit van 13,5 kWh. De nieuwe boordlader verhoogt de oplaadcapaciteit van 3,6 kW naar 7,2 kW, wat betekent dat de accu via een wallbox in circa 2 uur kan worden opgeladen. Zelfs met een gewoon stopcontact duurt het oplaadproces slechts zo’n 7 uur.

1 De genoemde waarden (voorlopige gegevens) werden vastgesteld volgens de voorgeschreven meetprocedure. Dit zijn de NEDC CO2- waarden volgens art. 2 nr. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze waarden. Het stroomverbruik werd bepaald aan de hand van Directive 692/2008/EC. Als gevolg van wettelijk vereiste veranderingen aan de betreffende testprocedures kunnen er hogere waarden staan in het nalevingscertificaat dat is vereist voor autoregistratie en mogelijkerwijs de inschaling van de wegenbelasting.

De derde generatie hybride technologie ondersteunt de bestuurder met een verder verbeterd intelligent aandrijfmanagementsysteem. Met behulp van de data van het navigatiesysteem en informatie van de camera en de radarsensor kunnen de hybride auto’s van de derde generatie nu verder ‘vooruitkijken’, veel verder dan de bestuurder. Hierdoor kunnen ze zich aanpassen aan het specifieke snelheids-/routeprofiel. Bij het vaststellen van de resterende actieradius wordt ook rekening gehouden met bijvoorbeeld dorpen en steden waar doorheen moet worden gereden.

Naast een indrukwekkende rijervaring biedt de nieuwe hybride technologie ook nog meer comfort. Het hoogvoltage boordnet voorziet niet alleen de aandrijflijncomponenten van stroom, maar tevens de elektrische aircocompressor en de hoogvoltage warmtebooster. Deze componenten maken preconditionering van het interieur zowel ‘s zomers als ‘s winters mogelijk.

State-of-the-art diesel: C 220 d

De nieuwe C 220 beschikt over dezelfde viercilinder dieselmotor als de geplande plug‑in diesel hybrid. Deze ultramoderne motorenfamilie legt de lat qua efficiëntie een stuk hoger. Het is de eerste dieselmotor voor een personenauto die gebruikmaakt van een verbrandingsproces met getrapte verbrandingskommen in de zuigers. Andere innovaties zijn de combinatie van een aluminium motorblok en stalen zuigers alsmede de verder verbeterde NANOSLIDE®-cilinderwandcoating.

Hoewel hij een kleinere cilinderinhoud heeft dan zijn voorganger, net iets minder dan 2 liter, en tevens circa 16 procent minder weegt, levert de nieuwe dieselmotor in de C 220 d een vermogen van 143 kW/194 pk, exact 18 kW meer dan de vorige motor. Het gecombineerde verbruik bedraagt volgens de NEDC-norm 4,4 (Estate: 4,7) l/100 km. Dit staat gelijk aan een gecombineerde CO2-emissie van 117 (123) g/km. Naast een verbeterde luchtstroom aan de inlaat- en uitlaatzijde en de toepassing van Common-Rail inspuiting van de vierde generatie met een druk tot 2050 bar, is de brandstofbesparing ook te danken aan een vermindering van de interne weerstand met circa 25 procent. Daar komt bij dat de motor tevens compacter is dan zijn voorganger. Alle componenten die relevant zijn voor een efficiënte emissiereductie zijn direct aan de motor gemonteerd. Dankzij de plaatsing in de buurt van de motor kent de uitlaatgasnabehandeling een beperkt warmteverlies en het systeem werkt onder uitstekende bedrijfsomstandigheden.

Mercedes-AMG: meer performance voor de C 43

De V6-biturbomotor van de Mercedes-AMG C 43 kenmerkt zich door een hoog vermogen in combinatie met een laag verbruik en een lage emissie. De twee turbo’s zijn dicht tegen de motor aan geplaatst en reageren bijzonder direct.

Voor de nieuwe C-Klasse heeft de ontwikkelingsafdeling van AMG het vermogen van de 3,0 liter V6-motor met 17 kW/23 pk verhoogd naar 287 kW/390 pk. Het maximumkoppel van 520 Nm is beschikbaar tussen 2500 en 5000 t/min. Dit zorgt voor indrukwekkende prestaties: de nieuwe C 43 4MATIC Limousine accelereert van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden en de Estate in 4,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

De motor is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, die de engineers van Mercedes-AMG hebben afgestemd op een dynamische rijervaring. De transmissie is gekoppeld aan modelspecifieke software die voor zeer korte schakeltijden zorgt.

Vierwielaandrijving 4MATIC: grip ook op slecht wegdek

Vanaf de marktintroductie is de C 200 leverbaar met permanente vierwielaandrijving 4MATIC voor een verbeterde grip en meer rijstabiliteit, met name op slecht wegdek. De 4MATIC heeft een actieve koppelverdeling van 45% naar de voorzijde en 55% naar de achterzijde. Zoals gebruikelijk maakt de combinatie van het rijdynamiekregelsysteem ESP® met het elektronisch tractiesysteem 4ETS reguliere sperdifferentiëlen overbodig. Dit bespaart gewicht en verbetert zowel de rijveiligheid als het rijcomfort.

De vierwielaandrijving is standaard bij de Mercedes-AMG C 43 en stuurt het merendeel van het vermogen naar de achteras: 69%.

Het exterieur: koplampen met nieuw interieurdesign

De vernieuwde C-Klasse koppelt emotie aan intelligentie. Met de facelift is de AMG Line nu standaard voorzien van de diamond grille. De voorbumper is voor alle uitrustingslijnen nieuw vormgegeven. Hierdoor oogt het AVANTGARDE exterieur nog dynamischer. Standaard is de voorbumper voorzien van een zilverkleurige sierlijst en van een verchroomde sierlijst (in combinatie met AVANTGARDE exterieur). In combinatie met AMG-styling heeft de auto een AMG-voorskirt met een nieuwe geometrie en aan de achterzijde heeft het inzetstuk in diffusorlook een nieuw design gekregen. De achterbumper van deze modellen beschikt over een nieuw vormgegeven onderzijde: de geometrie, sierelementen en uitlaatsierstukken zijn afhankelijk van de gekozen uitrusting en motorvariant.

Het design van de koplampen en de achterlichten kenmerkt zich door strakke vormen. Hoogwaardige details zetten accenten en onderstrepen het moderne karakter. De C-Klasse heeft standaard halogeenkoplampen met geïntegreerde led-dagrijverlichting. De high-performance led-koplampen met hun puristisch ogende binnenwerk zijn als optie leverbaar. Voor het eerst kan bij deze modelserie worden gekozen voor MULTIBEAM LED-koplampen met ULTRA RANGE-grootlicht (in de tekst hieronder leest u hier meer over).

Het aantal lakkleuren is uitgebreid met mojavezilver metallic en smaragdgroen metallic voor de Limousine en Estate.

Het interieurdesign: exquise finetuning

Het sportieve interieur straalt klasse uit, met vloeiende vormen die een nieuwe interpretatie van moderne luxe zijn. De middenconsole wordt gekenmerkt door een elegant gevormd sierdeel, dat optioneel kan worden afgewerkt met nieuwe materialen: bruin openporig walnotenhout of antraciet openporig eikenhout. Het 3D echt hout-fineer in de middenconsole koppelt een ambachtelijk vakwerk aan een moderne uitstraling. Tot de nieuwe interieurkleuren behoren magmagrijs/zwart en zadelbruin voor het AMG Line interieur.

De KEYLESS GO-startfunctie behoort tot de standaarduitrusting. De start-stoptoets is voorzien van een nieuw turbinelook. De voertuigsleutel beschikt eveneens over een nieuw design. Klanten hebben hier keuze uit drie varianten: zwart met een rand van hoogglanzend chroom, wit met een verchroomde rand of hoogglanzend wit met een rand van matchroom.

De multicontourstoelen zijn nieuw. Bij deze voorstoelen kunnen de zijwangen en de lendensteunen individueel worden aangepast met behulp van een elektrisch aangedreven pneumatische pomp. Voor een massage-effect ter hoogte van de lendenen zorgen luchtkamers die worden gevuld en vervolgens weer leeglopen in een pulserende of golfachtige beweging. De pneumatische functies van de stoel worden ingesteld via het multimediasysteem.

Het weergaveconcept: volledig digitaal combi-instrument als optie

De C-Klasse beschikt over een nieuw weergaveconcept waartoe ook een volledig digitaal combi-instrument met de drie verschillende weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sportief’ en ‘Progressief’ behoort (optie).

Een overzicht van de leverbare displays:

Combi-instrument: het basismodel is voorzien van een klassiek combi-instrument met twee ronde klokken. Tussen de klokken is een 5,5 inch kleurendisplay (resolutie: 383 x 600 pixels) geplaatst. De weergavestijl is in dit geval ‘Klassiek’.

Als optie is het volledig digitale combi-instrument leverbaar. Het display heeft een diameter van 12,3 inch en beschikt over een hoge resolutie van 1920 x 720 pixels. Het state-of-the-art displaydesign biedt keuze uit drie zeer verschillende weergavestijlen: ‘Klassiek’, ‘Sportief’ en ‘Progressief’. Er kan op eenvoudige wijze een andere weergavestijl worden ingesteld aan de hand van de persoonlijke voorkeuren en aansluitend op het gekozen interieur. Naast bepaalde menu-items, zoals ritgegevens en verbruikscijfers, kan de bestuurder navigatiegegevens of de ECO-aanduiding nu afzonderlijk bekijken in het combi-instrument. De laatste ondersteunt de bestuurder bij een zuinige rijstijl.

Centraal display: het multimediadisplay boven de middenconsole is eveneens in twee formaten leverbaar. In combinatie met de AUDIO 20 heeft het display een diameter van 7 inch en een resolutie van 960 x 540 pixels. Ook in dit geval is de weergavestijl ‘Klassiek’.

In combinatie met de AUDIO 20 is voor het eerst een centraal display met hoge resolutie en een 16:9-verhouding, met een 10,25 inch schermdiameter en een resolutie van 1920 x 720 pixels (standaard in combinatie met COMAND en als optie met de AUDIO 20). Net als bij het combi-instrument is er keuze uit drie weergavestijlen. De weergave is modern en intuïtief te begrijpen, met bijvoorbeeld informatieve graphics bij de tekstinformatie.

De C-Klasse beschikt over aanraakgevoelige touch control-buttons in het stuurwiel. Deze reageren op veegbewegingen, net als het scherm van een smartphone. Ze stellen de bestuurder in staat om de functies van het combi-instrument en het gehele infotainmentsysteem te bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Een andere nieuwe feature: de bediening van DISTRONIC en de cruisecontrol via het stuurwiel.

Het infotainmentsysteem kan ook worden bediend via het touchpad met controller (nieuw: haptische feedback) in de middenconsole of met de spraakbediening LINGUATRONIC. Andere voertuigfuncties zoals de stoelverwarming kunnen nu ook spraakgestuurd worden bediend. Het head-up display (optie)kan nu over een nog groter bereik worden versteld.

Intelligent Drive: state-of-the-art actieve veiligheid

De nieuwe C-Klasse is voorzien van de nieuwste rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz, die de bestuurder ondersteuning bieden en daarmee een hoger niveau van actieve veiligheid bieden dan in het voorgaande model. De C-Klasse kan ook semi-autonoom rijden in bepaalde situaties. Hiervoor monitort de auto de verkeerssituatie nauwlettend: door de verbeterde camera- en radarsystemen kan het systeem tot 500 meter vooruitkijken. De omgeving van de auto wordt gescand door een radar tot een afstand van 250 meter naar voren toe, 40 meter opzij en 80 meter naar achteren toe. De camera kan tot 500 meter ver vooruitkijken, waaronder 90 meter in 3D.

De C-Klasse maakt ook gebruik van kaart- en navigatiedata voor de assistentiefuncties. Zo biedt de actieve afstandsassistent DISTRONIC die deel uitmaakt van het rijassistentiepakket de bestuurder kaartgebaseerde ondersteuning in tal van situaties en past het systeem de snelheid anticiperend aan bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes. De actieve stuurassistent heeft ook nieuwe functies gekregen: een intuïtief werkende actieve rijbaanwisselassistent en de actieve noodstopassistent.

De nieuwe C-Klasse is standaard voorzien van de uitgebreide actieve remassistent. Afhankelijk van de situatie kan deze helpen om de gevolgen van een kop-staartbotsing met langzaam rijdende, stoppende of stilstaande voertuigen en zelfs met overstekende voetgangers en fietsers te verminderen of zelfs te voorkomen.

MULTIBEAM LED-koplampen: optimaal zicht onder alle omstandigheden

Voortaan zijn als optie ook MULTIBEAM LED-koplampen leverbaar voor de C-Klasse. Elke koplamp is voorzien van 84 afzonderlijk aangestuurde leds. Deze maken een bijzonder snelle en nauwkeurige, elektrisch aangestuurde aanpassing van de koplampen aan de verkeerssituatie mogelijk.

Nieuwe functies ten opzichte van het tot nu toe leverbare LED-Intelligent Light System zijn de kruispuntverlichting, rotondeverlichting, stadsverlichting en slechtweerverlichting.

In de grootlichtmodus maakt de adaptieve grootlichtassistent plus een continue verlichting van de weg over een grote afstand mogelijk zonder tegenliggers te verblinden. Als er geen andere weggebruiker wordt waargenomen, als de weg recht is en als de auto sneller rijdt dan 40 km/h, wordt het ULTRA RANGE-grootlicht automatisch ingeschakeld. Deze produceert de maximale lichtintensiteit die wettelijk is toegestaan, wat betekent dat de felheid van het grootlicht pas onder de referentiewaarde van 1 lux komt op een afstand van meer dan 650 meter. Bij voor- of tegenliggers worden de leds van het grootlicht gedeeltelijk uitgeschakeld, waarbij een U-vormig gedeelte van de lichtbundel wordt gedimd. De andere weggedeeltes worden dan nog steeds verlicht door het grootlicht (gedeeltelijk grootlicht). Het ULTRA RANGE-grootlicht wordt alleen ingeschakeld als de grootlichtmodus handmatig wordt ingeschakeld.

ENERGIZING-comfortprogramma: verhoging van het welbevinden

Het ENERGIZING-comfortprogramma (optie) koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar. Het maakt op systematische wijze gebruik van de functies van de airconditioning (waaronder parfumering) en de stoelen (verwarming, ventilatie, massage) alsmede de verlichting en de muzieksferen. Het maakt een specifieke wellness set-up mogelijk die is afgestemd op de gemoedstoestand en de behoeften van de klant. Dit heeft positieve gevolgen voor het gevoel van welbevinden en de fitheid van de bestuurder. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn er maximaal zes programma’s beschikbaar (frisheid, warmte, vitaliteit, plezier, comfort en training). De programma’s duren allemaal 10 minuten. Ze worden gevisualiseerd in het centrale display met kleurengraphics en ondersteund door bijpassende muziek. Vijf nummers zijn voorgeprogrammeerd. Het ‘Vitality’-programma kenmerkt zich bijvoorbeeld door snelle muziek met veel beats per minute (bpm) . Indien er persoonlijke muziekselecties beschikbaar zijn, bijvoorbeeld via de media-interface, analyseert het systeem deze op de achtergrond en koppelt ze vervolgens op basis van de bpm aan een programma. Afzonderlijke functies van de programma’s kunnen worden uitgeschakeld.

Het ENERGIZING-comfortprogramma omvat tevens de sfeerverlichting, die op harmonieuze wijze is afgestemd op de verschillende displaydesigns. Met 64 kleuren biedt de uitgebreide sfeerverlichting (optie) tal van individuele instelmogelijkheden.

De multimediasystemen: gepersonaliseerde informatie en muziekaanbod

De C-Klasse is standaard voorzien van het AUDIO 20 multimediasysteem met twee usb-aansluitingen, sd-kaartlezer, Bluetooth-verbinding en media-interface.

De nieuwste generatie COMAND Online (optie) biedt een snelle 3D-navigatie vanaf harde schijf met topografische kaartweergave, realistisch ogende 3D-gebouwen en 3D-kaartrotaties. Op de navigatiekaart wordt veel informatie getoond: naast de realtime verkeersinformatie kunnen bijvoorbeeld ook Car-to-X waarschuwingsberichten, het weerbericht, informatie over tankstations inclusief brandstofprijzen en beschikbare parkeerplaatsen worden getoond.

Met de Concierge Service (waarop men zich moet abonneren) kunnen Mercedes me connect-gebruikers over tal van services beschikken: van het reserveren van een tafel in een restaurant tot tips over toeristische routes, informatie over culturele evenementen of sportwedstrijden. Navigatiebestemmingen kunnen direct naar de auto worden gestuurd.

Antidiefstalpakket: herkent ook parkeerschade en verstuurt berichten

Een andere nieuwe feature is de automatische waarschuwing via een tekstbericht wanneer de auto door een ander voertuig wordt geraakt bij het parkeren of wordt weggesleept. De bijzonder gevoelige sensoren van het antidiefstalpakket (optie) kunnen ook zulke situaties detecteren en onmiddellijk een ‘push notification’-bericht naar de Mercedes me-app sturen. Zodra de klant de auto weer start, wordt hij of zij geïnformeerd via een bericht in het display van het COMAND Online-multimediasysteem. In de Mercedes me-app en in het COMAND Online-display kan de klant ook zien wanneer (op welk tijdstip) en waar (bijvoorbeeld linksvoor) de aanrijding heeft plaatsgevonden. Tot deze optie behoren de nieuwe sensoren en de bijbehorende software; de service gaat live in het tweede kwartaal van 2018.

Mobiliteit met digitale voertuigsleutel: de C-Klasse maakt gebruik van NFC-technologie

De digitale voertuigsleutel (optie) maakt gebruik van Near Field Communication (NFC) waarmee de smartphone van de klant verandert in een voertuigsleutel. Niet elke smartphone heeft echter een NFC-interface die voldoet aan de veiligheidsnormen van Mercedes-Benz. Voor de nieuwe C-Klasse is er, in eerste instantie alleen in Duitsland, een speciale digitale voertuigsleutel sticker met ingebouwde microcontroller beschikbaar. Klanten kunnen deze sticker bestellen via het Mercedes me-portal. De levering vindt plaats via de Mercedes-Benz dealer.

Met de digitale voertuigsleutel sticker kan de auto op afstand worden ontgrendeld, vergrendeld en gestart. Om de motor te starten, hoeft de bestuurder de smartphone alleen maar met de sticker in het aflegvak voorin de middenconsole te leggen. Mobiele apparaten die de Qi-standaard ondersteunen kunnen op handige wijze worden opgeladen tijdens het rijden via het draadloos oplaadsysteem (optie). Het oplaadoppervlak in het aflegvak voorin de middenconsole is ook geschikt voor grote smartphones. Deze functie omvat ook de optionele multifunctionele telefonie, waarbij de smartphone wordt verbonden met de buitenantenne van de auto. Hiermee is de auto voorbereid op een optimale telefoonverbinding en gegevensoverdracht.

Tot de nieuwe opties behoort ook een extra sound system. Dit sound system beschikt over negen luidsprekers en een vermogen van 225 watt (2 x frontbass met 50 watt, de vijf overige kanalen hebben elk een vermogen van 25 watt) en is gepositioneerd tussen het standaard sound system en het Burmester® surround sound system.