18
november
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-AMG SL 63 en SL 65

Mercedes-AMG voorziet de SL 63 en SL 65 high-performance roadsters van verder opgewaardeerde technologie en een nog expressiever design. Het front is volledig nieuw vormgegeven, met een grotere grille die verder naar beneden doorloopt en de A-wing voorskirt. De stijlvolle verlichting en de uitgebreide standaarduitrusting benadrukken het kwaliteitsniveau. De motoren zetten de standaard in het segment van high-performance roadsters: de 5,5-liter V8-biturbomotor in de SL 63 genereert een vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 900 Nm. De SL 65 wordt aangedreven door een 6,0-liter V12-biturbomotor van 463 kW (630 pk) en een koppel van 1.000 Nm.

Buitengewone prestaties, een indrukwekkende rijdynamiek en het expressieve, stilistisch aangescherpte design zijn de kenmerken van de nieuwe Mercedes-AMG SL 63 en Mercedes-AMG SL 65. Tot de technische highlights behoren het sportonderstel gebaseerd op Active Body Control, het sperdifferentieel op de achteras dat nu standaard is, de nog sneller reagerende AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps automatische sporttransmissie (SL 63) en de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. De Mercedes-AMG SL 63 en SL 65 beleven op 18 november 2015 hun wereldpremière tijdens de Los Angeles Auto Show en staan in april 2016 bij de dealer.

Modeloverzicht:

 

Mercedes-AMG SL 63

Mercedes-AMG SL 65

Motor/cilinders

V8-biturbo

V12-biturbo

Cilinderinhoud

5461 cc

5980 cc

Vermogen

430 kW (585 pk)
bij 5500 t/min

463 kW (630 pk)
bij 5500 t/min

Maximumkoppel

900 Nm tussen
2250-3750 t/min

1000 Nm tussen
2300-4300 t/min

Brandstofverbruik, NEDC gecombineerd

10,1-9,8 l/100 km

11,9 l/100 km

CO2-emissie

234-229 g/km

279 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

4,1 sec.

4,0 sec.

Topsnelheid

250 km/h*

250 km/h*

* elektronisch begrensd, met AMG Driver's Package 300 km/h

Beide roadsters bieden meer vermogen en koppel dan de respectievelijke concurrenten in hun segment. De motoren leveren optimale prestaties, zoals de acceleratiecijfers illustreren: van 0 tot 100 km/h in resp. 4,1 en 4,0 seconden. De topsnelheid is 250 km/h (elektronisch begrensd). Met het AMG Driver's Package neemt de topsnelheid toe tot 300 km/h (elektronisch begrensd). Het NEDC gecombineerd brandstofverbruik is 9,8 l/100 km voor de achtcilindermotor en 11,9 l/100 km voor de twaalfcilindervariant.

De aandrijfunit beschikt over talloze high-tech componenten voor een groot motorvermogen, gecombineerd met een laag brandstofverbruik: naast directe brandstofinspuiting met gerichte verneveling bestaan andere voorzieningen uit een volledig aluminium motorcarter, een dubbele turbo, vier kleppen per cilinder met nokkenasverstelling en een lucht/koelwater intercooler. Het uitlaatsysteem heeft een markante sound met een geheel eigen karakter. Grote radiatoren in het front en speciale ventilatieopeningen in de motorkap zorgen voor de gewenste hittebalans van de motoren.

De prestaties worden ondersteund door het sportonderstel, gebaseerd op Active Body Control, het high-performance remsysteem en de doorontwikkelde AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps automatische sporttransmissie (SL 63) of de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC (SL 65).

De intelligente lichtgewichtconstructie levert ook een belangrijke bijdrage aan de grote rijdynamiek. Bij de SL-modellen vormt de volledig aluminium carrosserie de basis voor een hoge stijfheid, veiligheid en comfort in combinatie met een zo laag mogelijk gewicht. De ontwerpers hebben van het nog lichtere materiaal magnesium gebruik gemaakt voor het paneel dat zich achter de tank bevindt. Ook het kofferdeksel draagt bij aan een verlaging van het gewicht. Extreem stijve, lichte carbon componenten zijn gebruikt voor de ophanging van het kofferdeksel op basis van ervaringen van AMG in de autosport en zijn verbonden met de even lichte kunststof buitenkant. Dit alles resulteert in een gewichtsbesparing van 5 kilo in vergelijking met een conventioneel kofferdeksel.

Sportonderstel gebaseerd op Active Body Control

De fusees en veerpoten van de vooras met vier draagarmen per wiel, alsmede nagenoeg alle wielgeleidingsdelen van de ruimtelijk geleide achteras zijn ook vervaardigd van gewichtsbesparend aluminium. De reductie in onafgeveerde massa resulteert niet alleen in wendbaarheid, maar verbetert ook de respons van de vering- en demperelementen.

Mercedes-AMG blijft trouw aan het actieve verings- en dempingssysteem Active Body Control (ABC). Voor een nog grotere wendbaarheid en hoge bochtsnelheden hebben de AMG SL-modellen rondom een meer negatief camber en volledig herziene, substantieel stijvere elastokinematica. Bij het optionele Performance-onderstel (uitsluitend beschikbaar voor de SL 63) staat met een druk op de knop (‘Sport’) een nadrukkelijk sportieve rijdynamiek met verminderde rolhoeken en een stuggere vering ter beschikking, terwijl de stand ‘Comfort’ meer de nadruk legt op een hoog comfortniveau tijdens langere ritten.

In samenhang met de nieuwe elektromechanische parameterstuurbekrachtiging bieden de roadsters van ­AMG behendig bochtgedrag en zorgen ze voor een duidelijke terugkoppeling naar de bestuurder, wanneer een kritische limiet van de auto wordt benaderd. De besturing heeft een constante en directere overbrenging en een variabele stuurbekrachtiging, die zich aanpast aan de gekozen afstelling van het onderstel. Tot de standaarduitrusting behoren het drietraps ESP® met ‘SPORT Handling’-stand voor zeer ambitieuze bestuurders.

Nog meer respons: AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps automatische sporttransmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps automatische sporttransmissie in de SL 63 biedt pasklare dynamiek en een hoge variabiliteit. Of er nu automatisch wordt gereden of via de stuurschakelpaddles; het op- en terugschakelen gebeurt voelbaar sneller dan bij het vorige model. In het bijzonder in de stand ‘Sport Plus’ en in ‘Manual’ reageert de transmissie nu nog spontaner. Dit is gerealiseerd door optimalisatie van de software voor de motor en de transmissie. Ook de nieuwe schakelpaddles van aluminium maken sneller schakelen mogelijk.

Optimale tractie: achteras standaard met sperdifferentieel

Voor een verbeterde aandrijving- en rijdynamiek zijn de SL 63 en SL 65 standaard uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. Dit vermindert het doorslippen van het binnenste wiel in een bocht zonder dat het remsysteem ingrijpt. Hierdoor kan de bestuurder dankzij de verbeterde tractie eerder de bocht uit accelereren. De auto blijft stabieler wanneer vanaf hoge snelheid wordt geremd en het sperdifferentieel verbetert ook de aandrijving wanneer vanuit stilstand snel wordt geaccelereerd.

AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

De vijf verschillende rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’, ‘Individual’ en ‘RACE’ verlenen de bestuurder diverse mogelijkheden voor het beïnvloeden van de karakteristiek van de SL 63 en SL 65. Talloze parameters kunnen gewijzigd worden – van de reactie van het gaspedaal tot het geluid van de motor – waardoor een hoog niveau van individualisering kan worden gerealiseerd. In het programma ‘Comfort’ ervaart de bestuurder soepele schakelkarakteristieken met comfortabele, snelle versnellingswisselingen. In de stand ‘C’ start de auto altijd in de tweede versnelling. In de andere rijstanden reageren motor en transmissie scherper, waardoor het schakelen sneller verloopt. Bij de SL 63 maken een automatische ‘double-declutch’ functie bij het terugschakelen en de RACE START-functie deel uit van de standaard voorzieningen van de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps automatische sporttransmissie.

Expressief en onderscheidend: het exterieurdesign

Het markante design benadrukt het zelfverzekerde karakter van deze twee high-performance roadsters. Het front is totaal nieuw en aanmerkelijk expressiever. Het wordt gekenmerkt door de nieuw ontworpen twinblade grille, die nu aan de onderzijde breder is. De A-wing voorskirt, de ruim bemeten luchtinlaten met flics en de frontsplitter benadrukken de breedte van het voertuig. De nieuw ontworpen motorkap combineert design met functie in de vorm van de klassieke powerdomes en de ventilatieopeningen, die nodig zijn om technische redenen.

De achterskirt in diffusorlook springt aan de achterzijde onmiddellijk in het oog. Volledig rode achterlichten onderstrepen het stijlvolle karakter. De eveneens nieuw vormgegeven dorpelverbreders zijn al naargelang het model voorzien van andere accenten – in zilverchroom voor de SL 63 en in hoogglans chroom voor de SL 65. Het nightpakket is voor het eerst optioneel beschikbaar. Het carbonpakket is uitgebreid met accenten in de achterskirt en de dorpelverbreders.

De SL 63 verlaat de fabriek met tienspaaks lichtmetalen velgen, titaangrijs en glansgedraaid, in de maat 9 J x 19 met 255/35 R 19 banden voor en 10 J x 19 met 285/30 R 19 banden achter. De SL 65 heeft standaard keramisch gepolijste gesmede multispaaks velgen, voor in de maat 9 J x 19 met 255/35 R 19 banden, achter in de maat 10 J x 20 met 285/30 R 20 banden.

Fraaie materialen, rijke standaarduitrusting: het interieur

Het rijk aangeklede interieur komt aan alle wensen tegemoet: standaard zijn sportstoelen in nappaleder met verbeterde zijdelingse ondersteuning in een design afhankelijk van het model, multicontourfunctie en stoelverwarming. De bestuurder heeft altijd uitstekende grip met het driespaaks Performance-stuurwiel in zwart nappaleder met afgevlakte onderzijde en zilverkleurige aluminium schakelpaddles. Sierdelen in carbon en een analoge klok in IWC-design markeren de speciale status van deze high-performance roadster. Optioneel zijn er sierdelen in carbongeslepen aluminium leverbaar voor een nóg persoonlijker tintje.