02
september
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-AMG S 63 4MATIC Cabriolet – de ultieme droomauto

Mercedes-AMG presenteert de ultieme droomauto in de vorm van de S 63 4MATIC Cabriolet. Voor de eerste keer in de 48-jarige geschiedenis van het  sportwagen- en performancemerk van Mercedes-Benz wordt een vierpersoons cabriolet in het S-Klasse segment aangeboden. Hiermee wordt het productportfolio uitgebreid met een aantrekkelijk alternatief voor autoliefhebbers die een voorkeur hebben voor luxe en prestaties. Het nieuwe model biedt zijn bestuurder en maximaal drie passagiers veel ruimte om in stijl te reizen. Enige imponerende statistieken: 5,5-liter V8-biturbomotor met een vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximum  koppel van 900 Nm, AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving, met sterker op de achteras gerichte krachtverdeling, een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 3,9 seconden en een high-performance remsysteem met composietremschijven voor een optimale vertraging.

High-performance technologie, aangevuld met een expressief design voor het uiterlijk en het interieur: het is overduidelijk dat de nieuwe S 63 4MATIC Cabriolet is gebouwd door autoliefhebbers voor autoliefhebbers.

5,5-liter AMG-V8-biturbomotor: superieur en efficiënt

Op het gebied van motorvermogen, koppel en brandstofverbruik blijft de 5,5-liter AMG-V8-biturbomotor een van de zuinigste in serie geproduceerde V8-motoren ter wereld. Met een vermogen van 430 kW/585 pk en een koppel van 900 Nm voldoet de AMG-achtcilinder aan de allerhoogste standaard. Datzelfde geldt voor zijn rijprestaties: de S 63 4MATIC Cabriolet accelereert van 0 tot 100 km/h in 3,9 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd).

Het gecombineerde brandstofverbruik van 10,4 liter per 100 kilometer zorgt ervoor dat het tweedeursmodel de zuinigste auto is in zijn zwaarbevochten marktsegment. Dit toont aan dat prestaties en efficiëntie goed samen kunnen gaan.

De gegevens in één oogopslag:

Mercedes-AMG S 63 4MATIC Cabriolet*

Cilinderinhoud

5.461 cm3

Vermogen

430 kW / 585pk bij 5500 t/min

Maximum koppel

900 Nm

tussen 2.250-3.750 t/min

Gecombineerd NEDC brandstofverbruik

10,4 l/100 km

CO2-emissie

244 g/km

Gewicht (volgens DIN/EC)

2.110 kg**

2.185 kg***

PK-gewichtverhouding

3,61 kg/pk

Acceleratie

0-100 km/h

3,9 sec

Topsnelheid

250 km/h****

* Alleen linksgestuurd leverbaar.

** Rijklaar (brandstoftank 90% gevuld zonder bestuurder en bagage).

*** Rijklaar (tank voor 90% gevuld) met bestuurder (68 kg) en bagage (7 kg).

**** Elektronisch begrensd.

AMG-lichtgewicht

De basis voor de uitstekende dynamische prestaties van dit model is gelegd door de sterke carrosseriestructuur met innovatieve technische oplossingen, zoals het schutbord naar de bagageruimte dat is vervaardigd van magnesium.

De gewichtstoename door de cabrioconstructie is beperkt door gebruikmaking van een lichtgewicht lithium-ion accu, gesmede lichtmetalen AMG-velgen en het qua gewicht geoptimaliseerde, high-performance AMG-remsysteem met composietremschijven. Daarnaast zijn grote delen van de carrosserie en de voorzijde vervaardigd uit aluminium, evenals de achterzijde van de auto.

Uitlaatsysteem met automatische uitlaatkleppen

De S 63 4MATIC Cabriolet past zich ook op het gebied van motorgeluid aan de wensen van de bestuurder aan – van gevoelsbeleving en sportief tot een meer ingetogen alternatief op lange ritten. Het uitlaatsysteem heeft automatische logic-gecontroleerde kleppen in beide geluiddempers. Wanneer de transmissie in de stand ‘C’ (Controlled Efficiency) staat, blijven de kleppen gesloten in de meeste situaties, waardoor het geluid van de achtcilinder biturbo meer ingetogen klinkt. In de standen ‘S’ (Sport) en ‘M’(Manual) gaan de kleppen eerder open, met name wanneer de bestuurder de voorkeur geeft aan een dynamische rijstijl. Dat resulteert in het bekende, unieke AMG-motorgeluid.

‘One man, one engine’: een traditie van handgebouwde excellentie

De biturbo achtcilinder van de S 63 4MATIC Cabriolet wordt handmatig geïnstalleerd in de eindmontagesectie van de AMG-fabriek in Affalterbach. Hooggekwalificeerde medewerkers assembleren de motoren volgens de meest strenge kwaliteitsstandaarden gebaseerd op de ‘one man, one engine’-filosofie. Naast het dienst doen als een AMG-keurmerk dat de uiterste precisie en productiekwaliteit waarborgt, geeft het naamplaatje van de AMG-motor ook de naam weer van de technicus, wat bijdraagt aan het weergaloze DNA van het sportwagen- en performancemerk van Mercedes-Benz.

Individualiteit: AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie gaat perfect samen met de V8-biturbomotor. Maximale wendbaarheid en opwindende dynamiek zijn de twee belangrijkste en krachtigste kenmerken van deze transmissie, die uitsluitend door AMG wordt toegepast. Bestuurders kunnen hun eigen, persoonlijke set-up configureren, afhankelijk van hun rijstijl. Er zijn drie standen: ‘C’ (Controlled Efficiency), ‘S’ (Sport) en ‘M’ (Manual). Het ECO start-stopsysteem is standaard en wordt geactiveerd in de transmissiestand ‘C’.

Prestatiegerichte AMG 4MATIC vierwielaandrijving

De S 63 4MATIC Cabriolet wordt geleverd met de prestatiegerichte AMG 4MATIC vierwielaandrijving. De combinatie S-Klasse Cabriolet en 4MATIC is exclusief voorbehouden aan de AMG-variant. De aandrijving stuurt 33 procent van de trekkracht naar de voorwielen en 67 procent naar de achterwielen. Deze sterker op de achterzijde gerichte krachtverdeling zorgt voor de typische hoge AMG-rijdynamiek en een hoge mate van rijplezier. Bovendien verbetert het de acceleratie onder alle rijomstandigheden, inclusief die vanuit stilstand. De vierwielaandrijving verhoogt ook de veiligheid op een nat of winters wegdek.

AIRMATIC luchtvering

De AMG-specialisten hebben ook alles uit de kast gehaald wanneer het aankomt op het onderstel. De S 63 4MATIC Cabriolet is uitgerust met de full-support luchtvering AIRMATIC met adaptief dempingssysteem ADS PLUS dat kan worden ingesteld in twee standen: ‘Sport’ en ‘Comfort’. Met een druk op de knop zorgen de speciale configuraties van deze twee programma’s voor een buitengewone wendbaarheid en dynamiek of ongelimiteerd comfort tijdens lange ritten en soepel cruisen bij lagere snelheden.

Speciale kinematica van de vooras, waaronder een hoger camber, een grotere stabilisator en een stijvere subframedrager aan de achteras, zijn speciaal voor de cabriolet ontwikkeld. De AMG-specifieke elastokinematica en parametrering van de traploze dempingsregeling, de verminderde luchthoeveelheid in het luchtveringssysteem en de progressieve zuigergeometrie reduceren storende rol- en knikbewegingen.

Het is ook mogelijk de hoogte van de auto met 30 millimeter te verhogen op slecht wegdek. Het onderstel wordt in de ‘Sport’ stand automatisch weer verlaagd en in de ‘Controlled Efficiency’ stand vanaf 120 km/h.

Consequente lichtgewichtconstructie: gesmede AMG-velgen standaard

De S 63 4MATIC Cabriolet is standaard uitgerust met gesmede lichtmetalen AMG-velgen. Dit zijn zeer sterke en lichte velgen. De lagere onafgeveerde massa zorgt voor een voordeel op het gebied van handling en demping- en veerreacties. Standaard is de S 63 4MATIC Cabriolet uitgerust met meerspaaks gesmede velgen, titaangrijs en glansgedraaid, in de maat 8,5 x 19 voor en 9,5 x 19 achter, met respectievelijk 255/45 R19 en 285/40 R19 banden. Gesmede velgen zijn ook als optie leverbaar uit de AMG Performance Studio, in de maat 8,5 x 20 voor en 9,5 x 20 achter, respectievelijk uitgerust met banden in de maat 255/40 R20 en 285/35 R20.

Optioneel: high-performance AMG-remsysteem met keramische remschijven

Korte remwegen en snel afremmen zijn een vanzelfsprekendheid voor de S 63 Cabriolet die is uitgerust met een qua gewicht geoptimaliseerd, fadingbestendig, high-performance remsysteem met composietremschijven. Optioneel is een high-performance remsysteem met keramische remschijven leverbaar. Het ontwerp, dat ruim 20 procent lichter is, zorgt voor een lage onafgeveerde massa alsmede een betere rijdynamiek en betere wendbaarheid.

Design als expressie van sportiviteit en prestaties

De S 63 4MATIC Cabriolet heeft een opvallend uiterlijk om zijn sportieve prestaties te benadrukken. Het design weerspiegelt de hoogstaande technologie van de nieuwe droomauto. Talloze unieke aerodynamische elementen benadrukken de uitstekende rijdynamiek: de voorzijde wordt gedomineerd door de driedimensionale ‘twin-blade’ grille in zilverchroom. Onder de grille bevindt zich de ‘A-wing’: deze driedimensionale aerodynamische luchtgeleiding is uitgevoerd in carrosseriekleur en heeft de voor AMG kenmerkende stilistische ‘A’. De buitenste luchtinlaten hebben grote zwarte flics. Aan de onderzijde zorgt de frontsplitter in zilverchroom voor een optimale luchtstroom naar de koelmodules. De auto lijkt hierdoor lager op de weg te liggen. Een soortgelijk effect wordt gecreëerd door de dorpelverbreders met hoogwaardige 3D-accenten in zilverchroom.

Aan de achterzijde valt het hoogglanzend zwarte inzetstuk in de diffusor onmiddellijk op. Het onderste sierdeel in zilverchroom komt overeen met de A-wing aan de voorzijde en zorgt voor een effectief contrast. De twee chromen dubbele uitlaatsierstukken met sportkleppen zijn naadloos geïntegreerd in het inzetstuk van de diffusor.

Interieur: uitbundige luxe en sportieve exclusiviteit

In het luxueuze interieur van de S 63 4MATIC Cabriolet valt direct op dat het combi-instrument in wrap-aroundlook naadloos doorloopt in de portieren. Hoogwaardige materialen en verfijnd vakmanschap worden gecombineerd met een sportief-exclusieve designtaal. De nieuw ontwikkelde AMG-sportstoelen met elektrische verstelling, memoryfunctie en stoelverwarming bieden de bestuurder en voorpassagier een optimale zijdelingse ondersteuning.

Het driespaaks stuurwiel met zijn onderscheidende stuurwielkrans en geperforeerd leder op het greepgedeelte zorgt voor optimale voertuigcontrole. Aluminium schakelpaddles verkorten de reactietijd bij het schakelen en verhogen de dynamiek. Andere uitrustingen in AMG-look zijn het TFT-kleurendisplay met hoge resolutie en het combi-instrument met twee ronde klokken. Naast het opschrift ‘AMG’ en de wijzerplaatnaalden in rood/zilver zijn andere onderscheidende designfeatures: het opstartscherm, het AMG-logo in de snelheidsmeter met een snelheidsaanduiding die oploopt tot 330 km/h en het opschrift ‘V8 BITURBO’ in de toerenteller.

Wereldpremière in 2015 en introductie in 2016

De S 63 4MATIC Cabriolet beleeft zijn wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt. De verkoopstart is in december en de introductie in het voorjaar van 2016.