06
april
2017
|
16:01
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ en GLC 63 4MATIC+ Coupé

Al in 1999 zette Mercedes-AMG een mijlpaal met de ML 55 – en dat niet alleen in zijn eigen 50-jarige bestaan. De toepassing van een high-performance motor in een SUV vormde de basis voor een compleet nieuw marktsegment. Het performance- en sportwagenmerk verrast de wereld tijdens de New York International Auto Show (NYIAS) opnieuw met zijn nieuwe middelgrote performance-SUV: de Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ SUV en Coupé en de Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ SUV en Coupé.

Voor het eerst is een middelgrote SUV verkrijgbaar met een krachtige achtcilinder biturbomotor in twee vermogensvarianten. Het kloppende hart wordt gevormd door de 4,0‑liter V8-AMG-motor met 350 kW/476 pk of 375 kW/510 pk bij de GLC 63 S en GLC 63 S Coupé. De acceleratie van 0‑100 km/h vergt slechts 3,8 seconden, wat eveneens onderstreept dat deze nieuwe SUV‘s een speciale plek innemen in hun marktsegment. De performance-SUV‘s zijn bovendien voorzien van luchtvering met adaptief verstelbare demping, AMG Performance vierwielaandrijving 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling, een differentieelsper op de achteras en een high-performance remsysteem. Een optische verwijzing naar de link met de sportwagenmodellen van Mercedes-AMG vormt bij de nieuwe modellen de AMG Panamericana-grille, die tot nu toe was voorbehouden aan de AMG GT-familie. Verder bieden de nieuwe modellen alle voordelen van een Mercedes-SUV: veel ruimte voor passagiers en bagage, een omvangrijke veiligheidsuitrusting en een uitstekende grip, ook op nat wegdek en onder winterse condities.

De nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ en Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé zijn in alle opzichten uniek in hun segment. Ze zijn de enige modellen in hun klasse die worden aangedreven door een achtcilinder biturbomotor. Mercedes-AMG speelt zodoende in op de wensen van klanten die ook bij een middelgrote performance-SUV op zoek zijn naar een combinatie van een onovertroffen vermogensafgifte en een emotionele, unieke motorsound.

Een overzicht van de technische gegevens:

 

AMG GLC 63 4MATIC+

AMG GLC 63 S 4MATIC+

Motor

4,0-liter V8 met twee turbo’s en directe injectie

4,0-liter V8 met twee turbo’s en directe injectie

Cilinderinhoud

3.982 cm3

3.982 cm3

Max. vermogen

350 kW/476 pk tussen 5.500-6.250 t/min

375 kW/510 pk tussen 5.500-6.250 t/min

Max. koppel

650 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

700 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

Aandrijflijn

Permanente vierwielaandrijvingAMG Performance 4MATIC+ met variabele koppelverdeling

Permanente vierwielaandrijvingAMG Performance 4MATIC+ met variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

Brandstofverbruik gecombineerd

 

10,7–10,3 l/100 km

10,7 l/100 km

CO2-emissie gecombineerd

244-234 g/km

244 g/km

Gewicht (DIN/EC)

1.925 kg*/ 2.000 kg**

1.935 kg*/ 2.010 kg**

Acceleratie 0-100 km/h

4,0 sec.

3,8 sec.

Topsnelheid

250 km/h***

250 km/ h ***

 

 

AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé

AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé

Motor

4,0-liter V8 met twee turbo’s en directe injectie

4,0-liter V8 met twee turbo’s en directe injectie

Cilinderinhoud

3.982 cm3

3.982 cm3

Max. vermogen

350 kW/476 pk tussen 5.500-6.250 t/min

375 kW/510 pk tussen 5.500-6.250 t/min

Max. koppel

650 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

700 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

Aandrijflijn

Permanente vierwielaandrijvingAMG Performance 4MATIC+ met variabele koppelverdeling

Permanente vierwielaandrijvingAMG Performance 4MATIC+ met variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

Brandstofverbruik gecombineerd

 

10,7–10,3 l/100 km

10,7 l/100 km

CO2-emissie gecombineerd

244-234 g/km

244 g/km

Gewicht (DIN/EC)

1.935 kg*/ 2.010 kg**

1.945 kg*/ 2.020 kg**

Acceleratie 0-100 km/ h

4,0 sec.

3,8 sec.

Topsnelheid

250 km/h***

250 km/ h ***

* Rijklaar gewicht volgens DIN zonder bestuurder. ** Rijklaar gewicht volgens EC inclusief bestuurder en gewicht (68 + 7 kg). *** Elektronisch begrensd.

Uniek aanbod in het segment met V8-biturbomotor

De SUV en Coupé zijn leverbaar als basismodel en als S-model: de beproefde 4,0-liter V8-AMG-biturbomotor levert een vermogen van 350 kW/476 pk of in het S-model 375 kW/510 pk met een maximumkoppel van respectievelijk 650 en 700 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/h voltooit de GLC 63 S 4MATIC+ in slechts 3,8 seconden, in de GLC 63 4MATIC+ duurt dit 4,0 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/ h (elektronisch begrensd).

V8-biturbomotor nauw verwant aan de motor van de Mercedes-AMG GT

De 4,0-liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in tal van AMG Performance-modellen. Hij zorgt tevens voor de aandrijving van de AMG GT sportwagen, in dit geval voorzien van dry sump-smering. Heel kenmerkend is het feit dat de twee turbo’s niet aan de buitenzijde van de cilinderbanken zijn geplaatst, maar in de cilinder ‘V’. De belangrijkste voordelen van deze constructie zijn de compacte afmetingen van de motor, een optimale respons op het gaspedaal en geringe emissies. Elke motor wordt op de motorafdeling in de fabriek te Affalterbach door één monteur geassembleerd volgens het ‘one man, one engine’-principe.

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps transmissie

De nieuwe GLC 63 4MATIC+ en GLC 63 S 4MATIC+ beschikken over de AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps transmissie, die debuteerde in de Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. De bestuurder profiteert van extreem korte schakeltijden. Er kan snel meerdere versnellingen worden teruggeschakeld, terwijl de tussengasfunctie voor een emotionele rijervaring zorgt. Een natte koppeling heeft de plaats van de koppelomvormer ingenomen. Dit bespaart gewicht en zorgt voor optimale reacties op het gaspedaal, met name bij accelereren en lastwisselingen.

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

Na de E-Klasse van Mercedes-AMG wordt nu ook de GLC geleverd met de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Dit intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt voor een optimale tractie op elke ondergrond, tot in het grensbereik aan toe. De bestuurder kan tevens vertrouwen op een maximale rijstabiliteit en een veilig rijgedrag onder alle omstandigheden, zowel op droog als nat wegdek en in de sneeuw. De overgang van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving en vice versa verloopt naadloos, omdat de intelligente besturing is geïntegreerd in de voertuigsysteemarchitectuur.

De continu aangedreven achteras wordt door een elektromechanisch geregelde koppeling op variabele wijze met de vooras verbonden. Daarbij wordt al naargelang de rijsituatie en de input van de bestuurder continu berekend wat de optimale koppelverdeling is. De overgangen vinden onmerkbaar plaats. Naast de grip en dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog betere acceleratie.

Individuele rijervaring: AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

De vier AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ stellen de bestuurder in staat om de afstelling van de GLC 63 4MATIC+ aan te passen. Dit gebeurt door het wijzigen van belangrijke parameters, zoals respons van de motor, transmissie, onderstel, besturing, ESP® en vierwielaandrijving. Ongeacht het geselecteerde DYNAMIC SELECT-rijprogramma kan de bestuurder de ‘M’-knop indrukken om direct over te schakelen naar de handmatige modus, waarin schakelacties uitsluitend worden uitgevoerd door het bedienen van de stuurschakelpaddles. De onderstelinstellingen kunnen indien gewenst ook afzonderlijk worden geselecteerd.

‘Comfort’ is het harmonieuze rijprogramma waarbij de afstelling van het onderstel en de besturing gericht zijn op een maximaal comfort. Ook is de motorafstelling afgestemd op een maximale efficiëntie waarbij relatief snel wordt opgeschakeld. Ook soepele schakelacties en een ingetogen motorgeluid kenmerken dit rijprogramma. Het ECO start-stopsysteem en de zeilfunctie zijn ingeschakeld. Zo werkt het: als de bestuurder het gaspedaal loslaat bij een snelheid tussen de 60 en 160 km/h, opent de koppeling van de MCT-transmissie en wordt de motor losgekoppeld van de aandrijflijn. De elektronica verlaagt het motortoerental en de rijweerstand wordt gereduceerd door de compressie- en frictiekrachten van de motor in de decelleratiefase.

De DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ zijn gericht op een hoge mate van rijdynamiek. Dit wordt onder meer gerealiseerd door de dynamische gaspedaalkarakteristiek met een directe set-up en emotionele schakelacties met kortere schakeltijden en tussengasfunctie bij het terugschakelen. Het verhoogde stationaire toerental bij het rijprogramma ‘Sport+’ maakt ook zeer snel optrekken vanuit stilstand mogelijk.

De GLC 63 S 4MATIC+ beschikt over een extra ‘RACE-rijprogramma, waarbij alle parameters zijn afgestemd op maximale prestaties. Met in totaal vijf rijprogramma’s biedt de performance-SUV van Mercedes-AMG ook in dit opzicht de meeste keuze in zijn segment.

Uitlaat met kleppentechnologie voor een variabele motorsound

De kenmerkende V8-motorsound is afkomstig uit een uitlaat met kleppentechnologie. Deze technologie wordt automatisch aangestuurd aan de hand van het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma, het door de bestuurder gewenste vermogen en het toerental. Als optie is de Performance- uitlaat leverbaar, die het mogelijk maakt om de sound aan te passen door middel van een druk op de knop. Beide uitlaten zijn zo afgesteld dat ze voldoen aan alle geluidslimieten, onafhankelijk van de positie van de kleppen.

Speciaal ontwikkeld onderstel voor maximale dwars- en langsdynamiek

De wendbaarheid, zeer dynamische dwarsacceleratie en maximale grip van de nieuwe modellen zijn te danken aan het nieuwe AMG-onderstel met meerkamer-luchtveringssysteem, dat een uitzonderlijk hoog niveau aan camberstabiliteit, rijdynamiek en stuurprecisie garandeert.

De vooras is een constructie met vier draagarmen met speciale fusees, geoptimaliseerde elastokinematica en radiale remklauwen. De afzonderlijke wielgeleidings- en wielveringselementen zorgen voor een betere dwarsacceleratie en voor minimale aandrijfinvloeden in de besturing.

Het concept van de achteras werd overgenomen van de E 63 4MATIC+ en is speciaal afgestemd op de vereisten van de GLC. De modelspecifieke multilink achteras kenmerkt zich door een bijzonder nauwkeurige wielgeleiding en een grotere stijfheid. De AMG-specifieke achterasophanging maakt een grotere spoorbreedte mogelijk ten opzichte van de GLC van Mercedes-Benz, terwijl het contactvlak van de wiellagers ook verder naar buiten is geplaatst. Andere aanpassingen zijn speciale AMG-wielnaven, een stijvere elastokinematische afstelling en een groter negatief camber.

Individuele rijervaring dankzij driekamer-luchtveringssysteem

Dankzij een sportievere setup voor de veren en dempers, evenals continu variabele demping koppelt het driekamer-luchtveringssysteem een onovertroffen rijdynamiek aan een uitstekend afrolcomfort. De stijfheid van de luchtveren kan door het in- of uitschakelen van afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden aangepast, wat niet alleen een positieve uitwerking heeft op het comfort, maar ook op de rijeigenschappen.

Er zijn drie veerafstellingen, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de actuele rijstatus. De veerverhouding wordt automatisch harder bij plotselinge lastwisselingen, in snel genomen bochten, bij snel accelereren of hard remmen. Daarbij wordt overhellen en duiken op effectieve wijze beperkt, terwijl de stabiliteit van de performance-SUV verder wordt vergroot.

De adaptieve demping kan in drie standen worden ingesteld – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ – en loopt uiteen van optimaal comfort op langere trips tot maximale sportiviteit. De trek- en drukstand worden daarbij afzonderlijk versteld en de vrij programmeerbare kenvelden maken een grote spreiding tussen de minimale en de maximale dempingskracht mogelijk. Daardoor is het verschil tussen een comfortabele en een sportieve onderstelafstelling nog verfijnder en duidelijker waarneembaar, afhankelijk van de rijstijl.

De GLC 63 4MATIC+ staat op tienspaaks lichtmetalen velgen (8,0 J x 19 voor, 9,0 J x 19 achter), uitgevoerd in hoogglanzend titaangrijs, met banden 235/55 R19 voor en 255/50 R19 achter. Voor de GLC 63 S 4MATIC+ worden banden 265/45 R20 voor en 295/40 R20 achter op vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen gemonteerd (eveneens hoogglanzend titaangrijs met 9,5 J x 20 voor en 10,0 J x 20 achter). Als optie zijn er meer velg-bandcombinaties leverbaar, evenals gesmede velgen, tot 265/40 R21 banden op 9,5 J x 21 velgen voor en 295/35 R21 banden op 10,0 J x 21 velgen achter.

Differentieelsper op de achteras: altijd optimale grip

Voor een verbeterde grip en rijdynamiek beschikt de GLC 63 4MATIC+ over een mechanische differentieelsper op de achteras, de GLC 63 S 4MATIC+ van een elektronische differentieelsper op de achteras. Beide verminderen het doorslippen van het wiel aan de binnenzijde van de bocht zonder remingrepen. Het gevolg: de bestuurder kan dankzij de betere grip sneller en krachtiger uit bochten accelereren. Bij remacties op hoge snelheid blijft de auto stabieler, bovendien verbetert het differentieelsper de grip ook bij het wegrijden vanuit stilstand.

Het grootste voordeel van het elektronische differentieelsper op de achteras is de nog verfijndere en proactievere regeling: daarmee wordt het grensbereik nog verder verschoven en de controle in het grensbereik verder verbetert. Het drietraps ESP® met de functies ‘ESP On, ‘SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt perfect samen met het differentieelsper op de achteras en de AMG vierwielaandrijving 4MATIC+ en is optimaal afgestemd op het dynamische karakter.

Precieze, soepele handling: de sportparameterstuurbekrachtiging

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging zorgt voor een precieze, soepele handling en authentieke feedback. De bestuurder profiteert daarbij van een variabele stuuroverbrenging en optimale respons.

Het stuursysteem vertrouwt tevens op variabele bekrachtiging via de instellingen ‘Comfort’ en ‘Sport’. De bekrachtiging is niet alleen afhankelijk van de snelheid van de auto, maar ook van plotselinge dwarsversnellingen, het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma en de stand van de verstelbare demping.

Met 390 mm geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven voor en achter staat het composietremsysteem op de GLC 63 4MATIC+ borg voor een korte remweg en een uitstekend doseerbare remkracht.

Expressief front met Panamericana-grille

Een opvallend element in het exterieurdesign is het expressieve front. De nieuwe GLC 63 4MATIC+ is de eerste Mercedes-AMG Performance-auto die is uitgerust met de Panamericana-grille, die voorheen enkel was voorbehouden aan de AMG GT-sportwagenfamilie. Dit designstatement onderstreept het consistent doorgezette dynamische design van de nieuwe performance-SUV en Coupé. Een bredere voorbumper in jetwingdesign met grote frontsplitter zet de kracht van de nieuwe modellen nadrukkelijk aan. Door af te zien van een fijn rooster is de koeltechniek zichtbaar; een typische eigenschap uit de wereld van de autosport en een extra onderscheid ten opzichte van andere GLC-uitvoeringen. Bredere wielkastranden voor en achter versterken de krachtige uitstraling.

De nieuwe dorpelverbreders verlagen de SUV en Coupé optisch en laten hem langgerekter ogen. Op het S-model zorgen accenten in mat iridiumzilver voor een markant onderscheid. De gespierde achterzijde wordt gedomineerd door een brede achterbumper en een diffusor in generfd zwart. Op het S-model is het sierelement op de diffusor in mat iridiumzilver uitgevoerd. Voor het eerst heeft de SUV een dakspoiler, terwijl de spoilerrand op de achterklep bij de Coupé een herkenbaar element is van de GLC 43 4MATIC. De uitlaat mondt uit in twee hoogglanzend verchroomde, dubbele uitlaatsierstukken.

Interieur: consistente focus op rijdynamiek

Het interieur onderstreept de ambitie van de nieuwe, middelgrote performance-SUV om wat rijdynamiek betreft toonaangevend te zijn in deze klasse. Bestuurder en voorpassagier zitten standaard op sportstoelen uitgevoerd in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA, die een uitstekende zijdelingse ondersteuning koppelen aan een functionele ergonomie.

Het combi-instrument is uitgevoerd in lederlook ARTICO zwart met contrastsiernaden. De hoogwaardige uitstraling wordt aangezet door sierdelen in aluminium. Het touchpad wordt geflankeerd door de AMG DYNAMIC SELECT-knop en talrijke AMG-specifieke schakelaars, waaronder de knop voor het drietraps AMG RIDE CONTROL-onderstel, het drietraps ESP® of optioneel de bediening voor de AMG Performance-uitlaat met klepbediening.

Het S-model krijgt een nog omvangrijkere uitrusting, inclusief een Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA zwart, AMG-emblemen in de voorste hoofdsteunen in combinatie met lederen bekleding en een AMG combi-instrument met rode applicaties.

Exclusieve opties

De AMG Performance Studio biedt technische en designextra’s om de Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ nog sportiever, exclusiever en individueler samen te stellen. Een greep uit de mogelijkheden:

  • AMG Performance-uitlaat met klepbediening via een druk op een knop

    • Meer variatie in de uitlaatsound door twee extra kleppen

    • Geluidseigenschappen afhankelijk van gekozen rijstand – duidelijke verschillen tussen een volle sound in de C- en S-rijprogramma’s en een sportieve sound in de S+- en RACE- rijprogramma’s

    • Extra invloed op de uitlaatsound via een knop in de middenconsole

       

  • AMG Nightpakket

    • Frontsplitter van de AMG-voorbumper in hoogglanzend zwart

    • Accenten in de AMG-dorpelverbreders in hoogglanzend zwart

    • Buitenspiegels in hoogglanzend zwart

    • Sierlijst bovenzijde portieren en ruitframes in hoogglanzend zwart

    • Dakreling in matzwart poedercoating

    • Warmtewerend, donkergetint glas vanaf de B-stijl

    • AMG-sportuitlaat met twee verchroomde dubbele uitlaatsierstukken

    • Sierlijst diffusor in hoogglanzend zwart (alleen in combinatie met het S-model)

       

  • AMG-carbonpakket exterieur:

    • Buitenspiegels in carbon

    • Spoilerrand op de achterklep in hoogglanzend

       

  • 20 inch lichtmetalen velgen (twee kleurvarianten)

  • 21 inch lichtmetalen velgen (twee kleurvarianten)

  • 21 inch gesmede velgen (twee kleurvarianten)

     

  • AMG Performance Studio interieur:

    • Bovenzijde combi-instrument en bovenzijde portieren in nappalederlook ARTICO zwart met contrastsiernaden

    • Nappaleder tweekleurig in red pepper/zwart of platinawit/zwart, geperforeerd

    • Nappaleder zwart, geperforeerd

    • designo nappaleder in platinawit/zwart met ruitdessin

    • designo nappaleder in zwart met diamantpatroon

    • Sierdelen in carbon/aluminium dwarsgeslepen licht

    • AMG Performance-stoelen voor de bestuurder en voorpassagier met sterke contouren voor zijdelingse ondersteuning, geïntegreerde hoofdsteun en AMG-embleem in de rugleuning

Exclusief speciaal model ‘Edition 1’ bij introductie

De SUV- en Coupé-varianten van de Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ en GLC 63 S 4MATIC+ zijn bij de introductie ook leverbaar als ‘Edition 1’. De exclusieve combinatie van uitrustingsdetails maakt van dit speciale model het vlaggenschip van de serie.

Bij beide carrosserievarianten versterkt het nightpakket in hoogglanzend zwart de op de autosport geïnspireerde uitstraling. De sportstrepen op de flanken zijn in geel of mat grafietgrijs uitgevoerd, afhankelijk van de carrosseriekleur en modelvariant. De matzwarte 21 inch kruisspaaks gesmede velgen worden geaccentueerd door gele of gepolijste velgranden. Het aerodynamicapakket is eveneens geïnspireerd op de autosport.

De look & feel van autosport wordt in het interieur voortgezet. De sportstoelen zijn bekleed met zwart nappaleder en de kleur geel komt terug in de contrastsiernaden van het speciale ruitdessin. Zwart nappaleder en gele contrastsiernaden zijn eveneens te vinden op het middendeel van de portieren, de armsteunen en de middenconsole. Andere gele accenten zijn te vinden in het combi-instrument, de vloermatten en het Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA met met afgevlakte onderzijde en 12-uur-markering. AMG-sierdelen in carbon mat/aluminium dwarsgeslepen licht zijn eveneens inbegrepen. AMG Performance-stoelen met ruitdessin en gele contrastsiernaden (standaard in het S-model met bijbehorend exterieur) zijn exclusief voorbehouden aan de Edition 1.

De nieuwe middelgrote performance-SUV’s beleven hun wereldpremière in april 2017. De verkoop start op 16 juni 2017, gevolgd door de marktintroductie in september 2017.