11
december
2019
|
14:17
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC – compacte allrounder met de prestaties van een Mercedes-AMG

De reeks compacte modellen uit de 35-serie, die op laagdrempelige wijze toegang verschaffen tot de wereld van Mercedes-AMG, is nu compleet. De zevenkoppige familie bestaat uit de A-Klasse, die leverbaar is als Hatchback en als Limousine tot de CLA Coupé en Shooting Brake en de zevenzitter GLB – dit gamma wordt nu gecompleteerd met de komst van de nieuwe GLA 35 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 7,5-7,4 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 171-170 g/km)*. De technische basis heeft zich al ruimschoots bewezen: de soepele, dynamische 2,0 liter viercilinder turbomotor levert een vermogen van 225 kW (306 pk) dat via de achttraps automatische transmissie met dubbele koppeling en de vierwielaandrijving variabel over alle vier de wielen wordt verdeeld. De dynamische prestaties (acceleratie van 0-100 km/h in 5,1 seconden) en de Performance-rijervaring zijn gericht op doelgroepen die sportiviteit en lifestyle hoog in het vaandel hebben staan.

“Met de nieuwe GLA 35 ronden we ons aantrekkelijke portfolio van compacte instapmodellen van Mercedes-AMG af,” aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH. “Ons brede portfolio in dit segment omvat nu zeven modellen waarmee we aan de meest uiteenlopende wensen van onze klanten kunnen voldoen en waarmee we systematisch onze AMG-filosofie van Driving Performance naar ons dynamisch groeiende compacte segment kunnen overbrengen. Het krachtige design, de onovertroffen prestaties en het overtuigende rijgedrag maken van de nieuwe GLA 35 een sportieve crossover met de typische AMG-genen.”

Typisch Mercedes-AMG, typisch dynamisch: het exterieurdesign

Het design van de GLA 35 is gebaseerd op dat van de AMG Line, maar geeft met zijn onderscheidende eigenschappen ook een statement af. De AMG-grille laat duidelijk zien dat dit een AMG-model is. Andere karakteristieke kenmerken zijn de sierelementen op de lamellen in de buitenste luchtinlaten en de frontsplitter in zilverchroom of optioneel in hoogglanzend zwart. Vanaf de zijkant gezien springen de 19 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, tantalgrijs en glansgedraaid (andere velgen optioneel in 19, 20 of 21 inch), en de dorpelverbreders met inzetstukken in zilverchroom of hoogglanzend zwart (optioneel) direct in het oog. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door de markante achterskirt met diffusor-inzetstuk, de AMG-spoilerrand op de dakspoiler en de twee ronde uitlaatsierstukken links en rechts. De tweedelige, smalle achterlichten laten de GLA er breder uitzien. Met designelementen in hoogglanzend zwart, donkergetint glas van de B-stijlen en zwart verchroomde uitlaatsierstukken zorgt het optionele AMG-nightpakket voor een nog individuelere uitstraling.

Sportief interieur met infotainmentsysteem MBUX

In het interieur van de auto wordt de hightech-sfeer gecompleteerd met de volledig digitale displays. Kenmerkend zijn de bekleding in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart met contrastsiernaden en rode veiligheidsgordels. Andere opvallende accenten zijn de sierdelen in carbonlook en de luchtuitstroomopeningen met rode ringen. Als alternatief is standaard ook bekleding in lederlook ARTICO zwart/nevawit leverbaar. Daarnaast zijn optioneel vier lederen bekledingen leverbaar.

De combinatie van een sportief design en verfijnde details komt ook terug in het infotainmentsysteem MBUX met zijn innovatieve bedienings- en aanduidingsconcept. De fraaie presentaties vormen een aanvulling op de overzichtelijke bedieningsstructuur met 3D-graphics in een maximale resolutie. De twee displays vormen door de gemeenschappelijke glazen afdekking een widescreen cockpit en benadrukken zo, als centraal element, de horizontale oriëntatie van het interieurdesign.

Of de bediening nu plaatsvindt via het touchpad, de touch control-buttons op het stuurwiel, het touchscreen of de spraak- of gebarenbediening: het bedieningsconcept is veelzijdig en flexibel. Dankzij de innovatieve spraakbediening – die wordt geactiveerd met het trefwoord “Hey Mercedes” – herkent en begrijpt de software vrijwel alle commando's op het gebied van infotainment- en voertuigbediening – ook al worden de commando’s indirect gegeven.

Volledig digitaal combi-instrument met AMG-specifieke weergave

Bij het combi-instrument is er keuze uit drie AMG-weergavestijlen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de Supersport-modus met een centrale ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. Via het AMG-menu kan de bestuurder diverse weergaven oproepen, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens. Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt met individuele AMG-weergaven als de visualisering van de rijprogramma’s en telemetriegegevens de dynamische karakteristiek.

De middenconsole in pianolaklook met standaard touchpad bevat extra schakelaars voor de bediening van het drietraps ESP®, de handmatige schakelmodus en het optionele AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping.

AMG-stuurwielgeneratie met optionele stuurwieltoetsen

Het multifunctionele sportstuur in nappaleder biedt maximale ergonomie en een intuïtieve bediening. Het aan de onderzijde afgevlakte stuurwiel met geperforeerd leder op het greepgedeelte en rode contrastsiernaden overtuigt zowel optisch als haptisch. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken door handmatig schakelen een nog sportiever rijgedrag mogelijk.

De optionele AMG Performance-stuurwielen en de bijbehorende AMG-stuurwieltoetsen zijn zichtbaar en voelbaar geconfigureerd voor topprestaties. Het materiaal is extreem gripvast en verwijst, net als de 12-uur-markering, naar de autosport. De stuurwieltoetsen maken een snelle en betrouwbare bediening van specifieke rijdynamische functies mogelijk – voor een gerichte en prestatiegerichte rijstijl.

In de beenruimte zorgen de sportpedalen van geborsteld rvs voor een autosportachtige uitstraling en functionaliteit. De rubbernoppen bieden extra grip. De zwarte vloermatten met opschrift ‘AMG’ en de rand in nubuckleder benadrukken dat dit model tot de AMG-familie behoort.

Datalogging voor gebruik op het circuit: AMG TRACK PACE

De optioneel leverbare, persoonlijke race-engineer AMG TRACK PACE is geïntegreerd in het infotainmentsysteem MBUX en zorgt voor een specifieke analyse en verbetering van de rijkwaliteiten. AMG TRACK PACE wordt ondersteund door het satellietgestuurde GPS-plaatsbepalingssysteem en gegevens zoals dwars- en langsacceleratie, gas- en rempedaalpositie of stuurhoek. Alle waarden worden overzichtelijk weergegeven en kunnen direct in het voertuig worden afgelezen.

De gegevens worden weergegeven op het multimediadisplay, in het combi-instrument en op het optionele head-up display. Bekende circuits, zoals bijvoorbeeld de Nürburgring of het circuit van Spa Francorchamps, zijn al opgeslagen. Bovendien is het ook mogelijk om uw eigen circuits op te slaan. De kaartweergave kan van 2D naar 3D worden omgeschakeld en online worden bijgewerkt.

De Augmented Reality-functie van MBUX maakt het ook mogelijk om de ideale lijn van een opgeslagen racecircuit weer te geven op het multimediadisplay of de optionele head-up display, zodat de bestuurder de rondetijden kan verbeteren met een virtuele instructeur aan boord.

Versterkte carrosserie met grotere torsiestijfheid

Gerichte maatregelen voor versteviging in het voorste gedeelte van de carrosserie zorgen voor een nauwkeurig instuurgedrag en een nagenoeg constante wielvlucht en spoorvastheid van de onderstelcomponenten, met name bij zeer sportief rijden. Een ‘drukplaat’ – een aluminiumplaat die onder de motor is geschroefd, verhoogt de torsiestijfheid van de voortrein. Twee extra, diagonaal geplaatste balken aan de voorzijde van de bodemplaat dragen eveneens bij aan het beperken van de torsie en het vergroten van de stijfheid.

Viercilinder turbomotor met 225 kW (306 pk) vermogen

De 2,0 liter viercilinder turbomotor overtuigt door zijn spontane reactie op gaspedaalbewegingen, hoge trekkracht (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3.000 t/min), enorme soepelheid en emotionele motorsound. Het carter van hoogwaardig en lichtgewicht gegoten aluminium vermindert het voertuiggewicht op plaatsen die relevant zijn voor de rijdynamiek. De twin-scroll turbocompressor combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een grote toename van het vermogen bij hogere toerentallen.

Diverse oplossingen die zijn gericht op een verhoging van de efficiëntie getuigen van het hoge technische niveau van de nieuwe viercilinder motor. Daartoe behoren de variabele kleptiming CAMTRONIC, het intelligente thermomanagement voor motor en olie, de uiterst precieze inspuiting via piëzo-injectoren en de multi-vonk ontsteking. In de productie vermindert de gepatenteerde CONICSHAPE®-methode de wrijving in de motor en zorgt daarmee ook voor meer efficiëntie.

Dynamische AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

De AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling draagt eveneens bij aan het soepele en dynamische karakter van de nieuwe GLA 35 4MATIC. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. De standaard RACE START-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand maximaal te accelereren en is een zeer enerverende belevenis. De kortstondige M-modus door het bedienen van de stuurschakelpaddles in alle rijprogramma’s alsmede de modus ‘M’ voor handmatig schakelen via de stuurschakelpaddles completeren de functies van de AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie.

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC

Dynamiek, wendbaarheid en performance – deze drie aspecten kenmerken de standaard vierwielaandrijving van de nieuwe AMG GLA 35 4MATIC. De variabele AMG Performance 4MATIC combineert de best mogelijke tractie met veel rijplezier. De koppelverdeling is traploos instelbaar om optimaal aan te sluiten op de dynamische rijeigenschappen. Het spectrum reikt van alleen voorwielaandrijving tot een 50/50-verdeling over de voor- en achteras. Een in het achterasdifferentieel geïntegreerde meervoudige lamellenkoppeling wordt elektromechanisch gestuurd en zorgt voor een variabele koppelverdeling tussen de voor- en achteras. Niet alleen de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleratie en de stuurhoek zijn bepalende factoren voor de koppelverdeling, maar ook het verschil in draaisnelheid tussen de afzonderlijke wielen, de versnellingskeuze en de positie van het gaspedaal.

De belangrijkste voordelen van elektromechanische besturing ten opzichte van een elektrohydraulisch systeem hebben betrekking op een meer verfijnde rijdynamiek – vooral door de aanzienlijk snellere respons en de snelheidsonafhankelijke aansturing over het gehele instelbereik.

Zolang ESP® is geactiveerd, blijft het 4MATIC-systeem in de ‘Comfort’-modus. Zodra de bestuurder op de knop ‘ESP® SPORT Handling’ of ‘ESP® OFF’ drukt, schakelt het 4MATIC-systeem over naar de ‘Sport’-modus – voor nog meer wendbaarheid en nog hogere stabiliteitsgrenzen.

Rijmodi met grote spreiding

De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden parameters zoals de motorrespons en transmissie veranderd.

·Het nieuwe rijprogramma ‘Slippery’ is optimaal afgestemd op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Soepele schakelacties en eerder opschakelen ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit.

·Het rijprogramma ‘Comfort’ staat voor comfortabel en zuinig rijden, onder andere door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort

·De rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ worden gekenmerkt door souplesse en rijplezier met een sportieve afstelling van de motor en de transmissie.

·Met het rijprogramma ‘Individual’ kan de bestuurder naar eigen voorkeur een aantal parameters selecteren en deze instellingen opslaan. Bovendien bieden de transmissie-afstellingen ‘Reduced’ en ‘Moderate’ ook een ‘zeil-functie’.

AMG DYNAMICS: meer wendbaarheid bij een hoge stabiliteit

De nieuwe GLA 35 4MATIC beschikt met AMG DYNAMICS over een nieuwe functie in het kader van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP® uit met ingrepen voor meer souplesse, afhankelijk van de wensen van de bestuurder. Bij het dynamisch nemen van bochten zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment om de hoogteas. Het effect: de GLA 35 4MATIC stuurt spontaan en zeer precies in.

De verschillende karakteristieken van AMG DYNAMICS worden aangeduid met de begrippen ‘Basic’ en ‘Advanced’. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma’s het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de betreffende toevoeging weergegeven.

·‘Basic’ is toegewezen aan de rijmodi ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval heeft de GLA 35 4MATIC een uiterst stabiel rijgedrag met een sterke onderdrukking van driftbewegingen.

·‘Advanced’ is geactiveerd in de programma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’. De GLA 35 4MATIC blijft neutraal qua balans. De geringere demping van driftbewegingen, de kleinere stuurhoek en de grotere wendbaarheid ondersteunen dynamische manoeuvres zoals het rijden op bochtige landwegen.

In het rijprogramma ‘Individual’ kan de bestuurder zelf kiezen welk AMG DYNAMICS-niveau actief moet zijn. Bovendien kunnen de instellingen van de AMG DYNAMICS-niveaus ook afzonderlijk via de AMG-stuurwieltoetsen worden geselecteerd, ongeacht het rijprogramma.

AMG-onderstel met specifieke componenten

Het AMG-onderstel is afgestemd op hoge bochtsnelheden met een beperkte neiging tot overhellen. Hierdoor kan het dynamische potentieel van de GLA 35 4MATIC volledig worden benut. De grote reserves in het grensbereik garanderen puur rijplezier – terwijl de auto te allen tijde veilig en voorspelbaar blijft. Aan de vooras is een constructie met McPherson-veerpoten toegepast. De wielgeleiding verloopt aan beide zijden door middel van een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloeden van de aandrijving op de besturing – en zorgt voor veel comfort en een uitstekende wendbaarheid.De dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium verminderen de ongeveerde massa en maken zo een gevoeliger respons van de vering mogelijk. Het AMG-specifieke draaipunt van de vooras is uitgevoerd met een radiaal geschroefd remzadel, een technologie die afkomstig is uit de autosport. De achteras met vier draagarmen is via een draaistel star met de carrosserie verbonden. Per achterwiel zijn drie dwarsdragers en één langsdrager toegepast. Dit garandeert rijstabiliteit en souplesse van het hoogste niveau.

Het optionele AMG RIDE CONTROL-onderstel is uitgerust met adaptief verstelbare demping. De bestuurder heeft hierbij de keuze uit drie afstellingen van het onderstel, van comfortabel tot sportief rijden. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.

Daadkrachtig: het high-performance remsysteem

Het high-performance remsysteem zorgt voor een stabiele vertraging en korte remwegen. Aan de vooras zijn vaste monoblok-remzadels met vier zuigers en 350 mm grote schijven gemonteerd. De achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 mm grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De zilverkleurige remklauwen zijn voorzien van een zwart opschrift ‘AMG’.

Stuurinrichting met speciale tandheugel en variabele verhouding

De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging ondersteunt met zijn directe instuurkarakteristiek een sportief rijgedrag. De stuurinrichting is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele verhouding en twee kenvelden. Afhankelijk van welk rijprogramma de bestuurder gekozen heeft, zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel.

De mate van stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat er relatief weinig stuurkracht nodig is bij lage snelheden, terwijl voor een optimale controle over het voertuig bij hoge snelheden wordt gezorgd. De starre bevestiging in de integraaldrager verbindt de besturing nog beter met de carrosserie en verbetert zo de nauwkeurigheid.

AMG-uitlaat met uitlaatgasklep voor soundmodulatie

De AMG-uitlaat onderstreept het sportieve en toch praktische karakter van het nieuwe model. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma varieert het geluidskarakter van emotioneel (Sport+) tot bescheiden (Slippery, Comfort, Sport). De geluidskarakters worden geregeld door een uitlaatgasklep, afhankelijk van het motortoerental en de belasting

Overzicht van de technische gegevens

 

Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC

Motor

2,0 liter viercilinder lijnmotor met twin-scroll uitlaatgasturbo

Cilinderinhoud

1.991 cm3

Max. vermogen

225 kW (306 pk) bij 5800 t/min

Max. koppel

400 Nm bij 3000-4000 t/min

Lay-out aandrijflijn

AMG Performance 4MATIC variabele vierwielaandrijving

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

Brandstofverbruik gecombineerd

7,5-7,4 l/100 km*

CO2-emissie gecombineerd

171-170 g/km*

Acceleratie 0-100 km/h

5,1 sec.

Topsnelheid

250 km/h**

* De waarden zijn volgens de voorgeschreven meetmethodes bepaald. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 Nr. 1 doorvoerverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald.
** Elektronisch begrensd.