03
juli
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Mercedes-AMG A 45 4MATIC

Na een uitgebreide upgrade legt de Mercedes-AMG A 45 4MATIC de lat op het gebied van dynamiek nu nog hoger. Met een maximumvermogen van 280 kW/381 pk en een maximumkoppel van 475 Nm is het basismodel van Mercedes-AMG ’s werelds meest krachtige compacte sportwagen. De aangepaste aandrijflijnafstelling, aerodynamische finetuning en de nieuwe DYNAMIC SELECT rijprogamma’s brengen de prestaties op een nog hoger niveau, waarmee Mercedes-AMG zijn leidende positie in dit marktsegment onderstreept. Het compacte high-performance model sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,2 seconden, waarmee hij 0,4 seconde sneller is dan het voorgaande model. Maximale grip – zelfs in smalle bochten – wordt gegarandeerd door standaard vierwielaandrijving en het optioneel beschikbare sperdifferentieel op de vooras, dat op dit model voor het eerst geleverd wordt. Het brandstofverbruik is onveranderd gebleven: een NEDC verbruik van 6,9 liter op 100 km (162 g/km CO2).

Mercedes-AMG’s intrede in het segment van de compacte auto’s overtrof in 2013 alle verwachtingen. De geavanceerde A 45 veroverde direct de leidende positie in zijn marktsegment. De sportieve rijervaring en het aantrekkelijke design maakten direct indruk bij de doelgroep – liefhebbers van dynamische en individualistische auto’s – en trokken nieuwe klanten naar het sportwagenmerk.

Het AMG-ontwikkelingsteam optimaliseerde op slimme wijze tal van details om de dynamische eigenschappen en het rijplezier verder te verbeteren. Aanpassingen aan de versnellingsbak, onderstel, elektronica en het design hebben van de compacte sportwagen een nieuwe auto gemaakt. Hij levert nu 280 kW/381 pk en 475 Nm aan koppel, waarden die voorheen voorbehouden waren aan grotere auto’s en waarmee hij in zijn klasse ongeëvenaard is: vanuit stilstand wordt de 100 km/u in 4,2 seconden bereikt. Daarmee accelereert de nieuwe Mercedes-AMG A 45 4MATIC 0,4 seconde sneller dan zijn voorganger.

Laag verbruik op het niveau van het voorgaande model

Ondanks die toegenomen prestaties is het brandstofverbruik ongewijzigd  gebleven. Geen ander high-performance model in deze klasse kan zich meten met het NEDC verbruik van 6,9 liter op 100 km (162 g/km CO2). De pittige viercilinder turbomotor combineert zijn vermogen en efficiency om een topwaarde in deze klasse neer te zetten: een vermogen van 141 kW/191 pk per liter is een record voor een in serie geproduceerde viercilindermotor en brengt het krachtige AMG-blok op het niveau van echte supercars. De motorspecialisten van AMG hebben deze vermogenstoename hoofdzakelijk bewerkstelligd door een nieuwe lay-out van de kleppentrein. Daarnaast is het verbrandingsproces geoptimaliseerd door een aangepaste timing en aansturing van de turbo. De maximale turbodruk is 1,8 bar gebleven.

Op de weg maakt de 2.0-liter viercilinder turbomotor indruk door extreem snelle reacties op het gaspedaal, een hoog koppel, een enorme rijdynamiek en een prachtige sound. Het uitlaatsysteem is standaard voorzien van een automatisch aangestuurde klep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma of met een druk op de knop kan de volheid van het geluid worden geregeld.

AMG DYNAMIC SELECT uit de GT en C 63

De DYNAMIC SELECT rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport +’ en ‘Individual’ zijn reeds bekend uit de Mercedes-AMG GT en de Mercedes-AMG C 63. Nu bieden ze ook in de Mercedes-AMG A 45 de mogelijkheid om de rij-eigenschappen aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder of de rijsituatie aan te passen.

‘Comfort’ voorziet in ontspannen, stressvrij rijden met een onderdrukt motorgeluid en soepele gangwisselingen. De zeilfunctie, die voor het eerst geïntegreerd is, en het ECO start/stop systeem ondersteunt bij het besparen van brandstof. ‘Sport’ benadrukt de wendbaarheid en het rijplezier van de auto, met een sportieve configuratie van motor en transmissie. Het geluid van de turbomotor wordt daarbij voller en dieper. In de ‘Sport +’ modus reageert de versnellingsbak nog sneller op dynamische lastwisselingen. De schakelstrategie wordt daarbij optimaal afgestemd op een sportieve rijstijl, inclusief kortere schakeltijden, tussengas en snellere reacties op het gaspedaal. Naast de die drie vast geconfigureerde standen is er het rijprogramma ‘Individual’, met de mogelijkheid om diverse karakteristieken van de motor, versnellingsbak en het 3-fase ESP® zelf in te stellen.

Nieuwe optie: het AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Compleet nieuw voor de Mercedes-AMG A 45 is het AMG DYNAMIC PLUS-pakket dat de dynamiek van de auto nog verder aanscherpt. Het pakket geeft duidelijk blijk van de invloeden van talrijke autosportsuccessen die Mercedes-AMG in de straatmodellen heeft geïntegreerd. Eén belangrijk component is het nieuw ontwikkelde mechanische sperdifferentieel op de vooras, dat de grip bij een sportieve rijstijl aanzienlijk verbetert. De belangrijkste voordelen worden pas duidelijk bij snelle acceleraties vanuit bochten, waarbij het sperdifferentieel maximale tractie biedt en een grote zijwaartse acceleratie toestaat. Bovendien zorgt het differentieel voor een nog grotere stabiliteit bij lastwisselingen en hoge snelheden.

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket voorziet tevens in het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel. Eén van de nieuwe eigenschappen daarvan is de twee-fase adaptieve demping. Het systeem werkt volledig automatisch, waarbij de demperkracht per wiel afhankelijk van de situatie en de condities van het asfalt wordt aangepast. Daarbij kan de bestuurder zelf de basisinstellingen in twee fasen selecteren voor een persoonlijke set-up. Het RIDE CONTROL-sportonderstel is ook separaat te bestellen. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de A 45 ondersteunt een sportieve rijstijl vanwege zijn grote stuurprecisie. Ook de besturing biedt keuze uit twee instellingen. Afhankelijk van de dempersetting die de bestuurder gekozen heeft, geeft het stuur een ferme, sportieve feedback of juist een meer op comfort afgestemd stuurgevoel.

Het vijfde DYNAMIC SELECT rijprogramma ‘Race’ maakt deel uit van het AMG DYNAMIC PLUS-pakket en het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel. Het maakt de Mercedes-AMG A 45 bij uitstek geschikt voor snelle ronden op het circuit. In deze stand reageren de 2.0-liter turbomotor en het gaspedaal nog sneller dan in ‘Sport +’. Het uitlaatsysteem, de ophanging en besturing blijven op ‘Sport +’ niveau, terwijl het drie-fasen ESP® naar de ‘SPORT HANDLING MODE’ schakelt en een grotere drifthoek toestaat. De transmissie activeert de ‘Race’ setting, die zo is afgestemd dat een optimaal toerental in de laagst mogelijke versnelling gehandhaafd blijft bij het rijden op circuitsnelheden. De ‘Race’ modus wordt gecompleteerd door snelle en directe gangwisselingen.

AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie

Nog zo’n dominante factor in de wendbare en dynamische prestaties is de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie. Dankzij kortere overbrengingen in de 3e tot de 7e versnelling ervaart de bestuurder een nog dynamischere acceleratie bij alle snelheden. Samen met geoptimaliseerde respons- en schakeltijden zorgen de kortere overbrengingen bij het opschakelen voor een nog betere overdracht.

Grip en rijplezier: AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving

Het AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem combineert de best mogelijke grip met buitengewoon rijplezier. Ter ondersteuning van de dynamische handlingcapaciteiten voorziet de Mercedes-AMG A 45 in een oneindig variabele koppelverdeling. De mogelijkheden lopen uiteen van enkel voorwielaandrijving tot een 50:50 verdeling van de kracht naar de voor- en achteras. In de compacte klasse zorgt deze mogelijkheid om zich aan de situatie aan te passen voor een optimale mix van dynamiek, efficiency en tractie.

Design en aerodynamica: meer stabiliteit, meer dynamiek

De invloeden vanuit de autosport zijn in de nieuwe Mercedes-AMG A 45 direct zichtbaar. Het gespierde AMG-design met nieuwe details benadrukt het dynamische designidioom van de A-Klasse. De voorspoiler in het nieuwe A-wing frontdesign geeft de compacte proporties nog sportiever weer. De opvallende, driedimensionale A-wing functioneert tevens als luchtgeleider naar de drie luchtinlaten in AMG-stijl. Nieuwe LED High Performance koplampen met ‘wenkbrauwen’ als dagrijverlichting zijn standaard. Ook aan de achterzijde toont de A 45 zijn autosport-DNA. De achterbumper met vier verticale vinnen en een opvallende spoilerrand in de diffuser trekt direct de aandacht. De ontwerpers van AMG hebben echter niet enkel het design, maar ook de aerodynamica van de A 45 verbeterd. Een sportwagen dient niet enkel een perfecte stroomlijn te realiseren, maar ook de grootst mogelijke neerwaartse kracht. In de A 45 genereert de nieuwe combinatie van een spoilerrand onder de voorsplitter, een achterbumper met diffuserinleg en een AMG dakspoiler nog meer neerwaartse druk voor een verbeterde handlingstabiliteit. Deze maatregelen vergroten tevens de aerodynamische balans, met een positief effect op de handling.

Passie voor performance, ook in het interieur

Het dynamische, sportieve karakter komt ook in het interieur terug. Het nieuwe multifunctionele sportstuur vormt een perfecte link tussen de auto en de bestuurder. De rand van het stuur is aan de onderkant afgevlakt en heeft geperforeerd leer in de gripdelen. De rode contrasterende stiksels zijn zowel aantrekkelijk als plezierig in het gevoel. Voor een betere verstelling beschikken de sportstoelen nu standaard over in diepte verstelbare stoelkussens.

Dankzij de nieuwste telematica kan de nieuwe A 45 ook perfect worden gekoppeld met de moderne smartphone- en internetomgeving. Tot de mogelijkheden behoren bijvoorbeeld COMAND Online met een WLAN-module en aanvullende functies, evenals een optimale smartphone-integratie dankzij Apple® CarPlay® voor iPhones® en MirrorLink®.

Ook op het gebied van veiligheid noteert de Mercedes-AMG A 45 superieure prestaties, bijvoorbeeld dankzij verbeterde, innovatieve veiligheids- en rijassistentiesystemen zoals een autonome remfunctie in COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, de verkeersbordenassistent of het verbeterde ATTENTION ASSIST.