De nieuwe generatie A-Klasse: comfortabel en dynamisch
Met de nieuwe generatie van de A-Klasse weet Mercedes-Benz de tegenstelling tussen sportieve prestaties en meer comfort te verenigen: met DYNAMIC SELECT kan de bestuurder de karakteristieken van de auto in enkele seconden wijzigen; met één druk op de knop rijdt de A-Klasse comfortabel, sportief of bijzonder efficiënt. Mercedes-Benz heeft ook de reeks beschikbare motoren uitgebreid. De A 160 met 75 kW (102 pk) is het nieuwe basismodel. De nieuwe zuinigheidskampioen is de 80 kW (109 pk) sterke A 180 d BlueEFFICIENCY met een CO2-emissie van 89 g/km. En met het uiterst opvallende design in de stijl van het succesvolle MERCEDES AMG PETRONAS Formule 1 team zal de speciale "Motorsport Edition" vooral aantrekkelijk zijn voor race fans die zich sportief willen onderscheiden. Ook de Mercedes-AMG A 45 4MATIC profiteert van de vernieuwing. Met een maximum vermogen van 280 kW (381 pk) en een maximum koppel van 475 Nm is de Mercedes-AMG A 45 4MATIC het meest krachtige, compacte sportmodel ter wereld. De aangepaste aandrijflijnafstelling, de aerodynamische finetuning en de nieuwe DYNAMIC SELECT rijprogramma’s brengen de prestaties op een hoger niveau en onderstrepen zijn leidende positie in dit marktsegment. De nieuwe generatie A-Klasse kan vanaf 3 juli 2015 worden besteld. De eerste modellen staan eind september bij de Mercedes-Benz dealer.
Strakke lijnen, dynamisch vormgegeven oppervlakken en coupé-achtige raamstijlen karakteriseren het uiterlijk van de A-Klasse. De vormgeving van de nieuwe voorbumper is afgeleid van de Concept A-Klasse (2011). De diamantgrille, nieuwe LED High Performance koplampen (standaard voor de A 45) en nieuw vormgegeven achterlichten en in de achterbumper geïntegreerde uitlaateindstukken benadrukken de dynamiek en de sportiviteit van de succesvolle compacte klasse.
Het instrumentenpaneel heeft ronde klokken met hoogkwalitatieve graphics, en gegalvaniseerde bedieningsknoppen verhogen de kwaliteit van het interieur, evenals het grote, vrijstaande display dat nu indien gewenst ook in het formaat van 20,3 cm (8 inch) verkrijgbaar is. Nieuwe kleuren en materialen alsmede een nieuwe afwerking van het dashboard zorgen voor een frisse ambiance. Tot de noviteiten behoren leder in sahara beige / zwart in het Exclusiefpakket en een nieuw stoeldesign met rode of groene accenten in de uitrustingsline Style.
De reeks uitrustingen voor de A-Klasse is op veel gebieden fiks uitgebreid: LED High Performance koplampen en Ambiente verlichting met twaalf kleuren en vijf dimniveau’s zijn indien gewenst leverbaar. Ook kunnen de stoelzittingen in alle versies met maximaal 60 mm in diepte aangepast worden.
Met zijn opvallende design in de stijl van het succesvolle MERCEDES AMG PETRONAS Formule 1 team is de speciale ‘Motorsport Edition’ met name aantrekkelijk voor raceliefhebbers. Delen van de voor- en achterbumper zijn uitgevoerd in petrolgroen en dezelfde kleur is terug te vinden op de lichtmetalen AMG-wielen. De AMG-achterspoiler heeft eveneens accenten in petrolgroen, evenals de buitenspiegels (alleen bij de A 250 Sport en de A 250 Sport 4MATIC). In het interieur zijn de randen van de ventilatieroosters, evenals de contrasterende stiksels ook petrolgroen. De bekleding van de sportstoelen is uitgevoerd in zwart leder/DINAMICA microvezel met accentstrepen in petrolgroen, net als de veiligheidsgordels. De ‘Motorsport Edition’ is beschikbaar voor alle motorvarianten vanaf de A 200/A 200 d, met uitzondering van de A 45.
Aandrijving: motorenreeks verder uitgebreid
De A 160 met 75 kW (102 pk) is het nieuwe basismodel van de A-Klasse. De nieuwe zuinigheidskampioen is de 80 kW (109 pk) A 180 d BlueEFFICIENCY die een NEDC-brandstofverbruik heeft van slechts 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 89 g/km.
De A 220 d met 130 kW (177 pk) heeft nu 5 kW (7 pk) meer, terwijl de sportieve modellen A 250 Sport en A 250 Sport 4MATIC nu 160 kW (218 pk) sterk zijn vergeleken met het vorige model met 155 kW (211 pk). In combinatie met de 7G-DCT automatische transmissie beschikt de A-Klasse nu over ‘Launch Assist’ voor een nog snellere acceleratie vanuit stilstand. Het ‘ECO display’ is nieuw vormgegeven om een zuinige rijstijl te bevorderen.
De Mercedes-AMG A 45 4MATIC profiteert ook van de vernieuwing. Met een maximum vermogen van 280 kW (381 pk) en een maximum koppel van 475 Nm is het basismodel van Mercedes-AMG het meest zuinige compacte sportmodel ter wereld. De dynamische prestaties zijn ongeëvenaard: 100 km/u vanuit stilstand is mogelijk in slechts 4,2 seconden, waarmee hij 0,4 seconden sneller is dan zijn voorganger. Tegelijkertijd is het brandstofverbruik even laag als bij het voorgaande model: geen enkel ander high-performance model in deze klasse evenaart het NEDC brandstofverbruik van 6,9 liter per 100 kilometer (162 g/km CO2).
Mercedes-Benz gebruikt de modelvernieuwing van de A-Klasse ook om de nieuwe nomenclatuur te introduceren voor de diverse aandrijflijnvarianten. De kleine letter ‘d’ vervangt het voorgaande ‘CDI – de A 200 CDI heet nu A 200 d.
Een overzicht van de A-Klasse dieselmodellen:
Diesel | A 180 d | A 180 d BE1 | A 200 d | A 220 d |
Aantal cilinders/opstelling | 4 in-lijn | 4 in-lijn | 4 in-lijn | 4 in-lijn |
Inhoud (cc) | 1461 | 1461 | 2143 | 2143 |
Vermogen (kW/pk bij tpm) | 80/109 bij 4000 | 80/109 bij 4000 | 100/136 bij 3200-4000 (bij 3400-4400) | 130/177 bij 3600-3800 |
Koppel (Nm bij tpm) | 260 bij 1750-2500 | 260 bij 1750-2500 | 300 bij | 350 bij |
Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km) | 4.1-3.7 | 3.5 | 4.5-4.1 | (4.2-4.0) |
Gecombineerde CO2 emissie (g/km) | 107-98(104-98) | 89 | 116-106 | (109-104) |
Acceleratie 0-100 km/u (s) | 11,3(11,3) | 11.3 | 9,3 (8,8) | (7,5) |
Topsnelheid (km/u) | 190 (190) | 190 | 210 (210) | (224) |
Cijfers voor versies met 7G-DCT automatische transmissie tussen ronde haakjes; 1 BlueEFFICIENCY
Een overzicht van de gegevens voor de A-Klasse benzinemodellen:
Benzine | A 160 | A 180 | A 180 BE1 | A 200 |
Aantal cilinders/ opstelling | 4 in-lijn | 4 in- lijn | 4 in- lijn | 4 in- lijn |
Inhoud (cc) | 1595 | 1595 | 1595 | 1595 |
Vermogen (kW/pk bij tpm) | 75/102 bij 4500-6000 | 90/122 bij 5000 | 90/122 bij 5000 | 115/156 bij 5300 |
koppel (Nm bij tpm) | 180 bij | 200 bij 1250-4000 | 200 bij 1250-4000 | 250 bij |
Gecombineerd brandstof-verbruik (l/100 km) | 5.6–5.4 | 5.7-5.5 | 5.2 | 5.7-5.5 |
Gecombineerde CO2-emissie (g/km) | 128-124 | 134-127(126-119) | 120 | 134-128(126-119) |
Acceleratie 0-100 km/u (s) | 10.6 (10.4) | 8.9 (8.6) | 8.9 | 8.1 (7.8) |
Topsnelheid (km/u) | 190 (190) | 202 (202) | 190 | 224 (224) |
Cijfers voor versie met 7G-DCT autmatische transmissie tussen ronde haakjes1 BlueEFFICIENCY
Benzine | A 250/A 250 4MATIC | A 250 Sport/A250 Sport 4MATIC | A 45 4MATIC |
Aantal cilinders/ opstelling | 4 in-lijn | 4 in-lijn | 4 in-lijn |
Inhoud (cc) | 1991 | 1991 | 1991 |
Vermogen (kW/pk bij tpm) | 155/211 bij 5.500 | 160/218 bij 5.500 | 280/381 bij 6.000 |
Koppel (Nm bij tpm) | 350 bij | 350 bij | 475 bij |
Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km) | (6.0-5.8) | (6.2) | [7.3-6.9] |
Gecombineerde CO2-emissies (g/km) | (139-136) | (143) | [171-162] |
Acceleratie0-100 km/u (s) | (6.4) [6.4] | (6.3) [6.3] | [4.2] |
Topsnelheid (km/u) | (240) [240] | (240) [240] | [250] |
Cijfers voor versie met 7G-DCT dual clutch transmissie tussen ronde haakjes;Cijfers voor versie met 4MATIC en 7G-DCT dual clutch transmissie tussen vierkante haakjes
Onderstel: comfort met één druk op de knop
Met DYNAMIC SELECT kunnen de voertuigkarakteristieken in enkele seconden met één druk op de knop aangepast worden, waarbij het systeem de motor, de transmissie, het onderstel, de besturing en de airconditioning aanpast aan de wensen van de bestuurder. De vier rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Eco’ en ‘Individual’ kunnen eenvoudig ingesteld worden met een knop in het bovenste deel van het bedieningspaneel.
De modellen A 220 d, A 250 4MATIC, A 250 Sport en A 250 Sport 4MATIC zijn standaard uitgerust met DYNAMIC SELECT. Bovendien is het systeem ook standaard bij alle modellen met 7G-DCT, AMG Line of een verlaagd onderstel. DYNAMIC SELECT is indien gewenst leverbaar op alle andere motorvarianten met uitzondering van de twee BlueEFFICIENCY modellen.
DYNAMIC SELECT voorziet in een brede reeks instellingsmogelijkheden in combinatie met het nieuwe onderstel met adaptieve demping (optioneel). In dit geval kan de bestuurder de dempingseigenschappen van de auto met DYNAMIC SELECT aanpassen. Er is keuze uit “Comfort” met comfortabele dempingskarakteristieken en “Sport” voor een sportieve en stijvere dempingsafstelling. Acceleratiesensoren worden gebruikt om bewegingen van de auto te meten, evenals andere actuele informatie zoals de stuurhoek, de stuursnelheid en gierbeweging voor het bepalen van de dempingkarakteristieken. Een klep wordt elektronisch bediend voor iedere schokdemper om de oliedoorvoer en daarmee de dempingkarakteristieken te bepalen. Het dempingsysteem is variabel en de configuratie is individueel voor ieder wiel.
De Mercedes-AMG A 45 4MATIC is standaard uitgerust met uit de Mercedes-AMG GT en Mercedes-AMG C 63 bekende DYNAMIC SELECT rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport +’ en ‘Individual’. Nieuw is het optionele AMG DYNAMIC PLUS pakket met onder andere een mechanisch sperdifferentieel vóór, het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met adaptieve demping en het vijfde DYNAMIC SELECT rijprogramma ‘Race’.
Multimedia: toonaangevend in smartphone integratie
De nieuwe generatie A-Klasse is het eerste model van Mercedes-Benz dat beschikbaar wordt met uitgebreide smartphone-integratie: vanaf begin 2016 worden de infotainmentsystemen Apple® CarPlay® (voor iPhone®) en MirrorLink® beschikbaar.
In het geval van bijvoorbeeld Apple® CarPlay® ondersteunt het systeem telefonie, navigatie en audio, het sturen en ontvangen van sms-berichten en e-mails evenals Siri spraakbesturing. Om te voorkomen dat de bestuurder wordt afgeleid, wordt alleen relevante content van de smartphone weergegeven op het scherm.
Tegelijkertijd wordt de nieuwe generatie telematica geïntroduceerd voor de A-Klasse. De bediening is nu nog intuïtiever, waarbij de functies worden vergezeld door menu’s met animaties en visuele afbeeldingen op een nog groter display. Het display is indien gewenst leverbaar in de maat 20,3 cm (8 inch), dat is minstens 2,5 cm (1 inch) groter dan voorheen.
Assistentiesystemen: betere ondersteuning, LED-koplampen
Met talloze assistentiesystemen, van ATTENTION ASSIST tot DISTRONIC PLUS, verleent de A-Klasse zijn bestuurder alle ondersteuning en bescherming. Veel van de assistentiesystemen zijn deels vernieuwd. Zo zijn de functies van het standaard COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS uitgebreid in vergelijking met het voorgaande COLLISION PREVENTION ASSIST (radargestuurd waarschuwingssysteem voor afstand en remassistentie door Adaptieve remassistent) met gedeeltelijk autonoom remmen om aanrijdingen met een voorganger te voorkomen.
Ook ATTENTION ASSIST (standaard) is verder ontwikkeld en functioneert nu in een snelheidsbereik van 60 - 200 km/u. Het aandachtsniveau van de bestuurder wordt nu weergegeven in een balk met vijf niveaus.
Afgezien van de onderscheidende uitstraling bieden de nieuwe LED High Performance koplampen (optioneel, standaard voor A 45) ‘s nachts meer veiligheid dankzij de bredere lichtbundel en een lichtkleur die op daglicht lijkt.
Succes: twee van de drie A-Klasse rijders nieuw bij Mercedes-Benz
De nieuwe generatie van de A-Klasse kwam in september 2012 op de markt. Dankzij het grote succes wereldwijd wordt dit model niet alleen in Rastatt geproduceerd, maar sinds augustus 2013 ook bij productiespecialist Valmet Automotive in Finland. Vorig jaar namen de verkopen in Groot Brittannië toe met ruim 46%, en in de groeimarkt China met ruim 51%. De meeste A-Klasse modellen worden overigens nog steeds verkocht in Duitsland.
Ongeveer één op de twee bestuurders van een Mercedes-Benz A-Klasse, B-Klasse, GLA of CLA in Duitsland en West Europa bezat voorheen een auto van een ander merk. In het geval van de A-Klasse zijn dat twee van de drie Europese consumenten. Het merk Mercedes-Benz heeft ook een duidelijke verjonging ondergaan sinds de introductie van de nieuwe compacte modellen. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd van bestuurders van de nieuwe A-Klasse rond 13 jaar lager dan bij de vorige serie. In China is de gemiddelde leeftijd 34 jaar.