15
november
2021
|
15:17
Europe/Amsterdam

De nieuwe EQB: elektromobiliteit in gezinsverpakking

De EQB: de volledig elektrische compacte SUV met maximaal zeven zitplaatsen

Of het nu gaat om een gezin met kinderen of een groep volwassenen: als zevenzitter biedt de nieuwe EQB plaats aan uiteenlopende gezinssamenstellingen en transportbehoeften. Daarmee neemt hij een uitzonderlijke positie in onder de compacte elektroauto’s. De twee zitplaatsen op de derde zitrij kunnen worden gebruikt door personen met een lengte tot 1,65 meter, en ook kinderzitjes kunnen daar worden bevestigd. De introductie in China is gepland voor eind dit jaar, gevolgd door de Amerikaanse introductie in 2022. Na de EQA is het al de tweede volledig elektrische compacte auto van Mercedes-EQ. De krachtige en efficiënte elektrische aandrijving, slimme energierecuperatie en voorspellende navigatie met Electric Intelligence zijn slechts enkele van de kenmerken die hij met de EQA gemeen heeft.

Het elektro-initiatief van Mercedes-Benz Cars komt in een stroomversnelling, met dezelfde snelheid als Mercedes-EQ zelf: met de EQA, de EQB, de elektrische businesslimousine EQE en de luxe limousine EQS worden in 2021 in totaal vier nieuwe modellen van Mercedes-EQ gepresenteerd, plus de Concept EQT als voorbode van een nieuw hoog kwaliteitsniveau in het segment van de compacte bestelwagens. Voor 2021 verwacht Mercedes-Benz Cars het xEV-aandeel, dat wil zeggen van plug-in hybrids en volledig elektrische modellen, te verhogen tot ongeveer 13 procent. Bovendien versterken mild-hybrids met startdynamo en 48V-systeem het productgamma, vooral onder de luxemodellen van het merk.

“Met de nieuwe EQB hebben we een iconische elektrische SUV gecreëerd die over het DNA van onze hoekige offroad-modellen beschikt en dit transformeert naar de toekomst. We combineren het opvallende silhouet met futuristische elementen, zoals het Black Panel-front, en creëren zo de bijzondere look van dit model”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group.

In Europa wordt de volledig elektrische compacte SUV gelanceerd als EQB 300 4MATIC (stroomverbruik gecombineerd WLTP: 18,2 – 19,1 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)[1] met 168 kW/228 pk en als EQB 350 4MATIC met 215 kW/292 pk (stroomverbruik gecombineerd WLTP: 18,2 - 19,1 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)1. De actieradius volgens WLTP is in beide gevallen 397 – 416 km. Er volgen nog meer varianten om aan de specifieke eisen van klanten te voldoen, waaronder een versie met een extra grote actieradius.

Royale ruimte en variabele, vlakke bagageruimte
De EQB verrijkt de succesvolle compacte line-up van Mercedes-Benz en is nauw verwant aan met name twee modellen in het bijzonder: de EQA, waarmee hij de geavanceerde aandrijftechnologie deelt, en de compacte SUV GLB. Aan dit model ontleent de EQB zijn lange wielbasis (2.829 mm), het ruime en variabele interieur en de optionele derde zitrij met twee extra afzonderlijke zitplaatsen.

De afmetingen van de vijfzitter: 4.684/1.834/1.667 mm (lengte/breedte[2]/hoogte). De hoeveelheid ruimte is royaal: de hoofdruimte op de eerste zitrij bedraagt 1.035 mm, op de tweede zitrij van de vijfzitter 979 mm. Met 87 mm is de knieruimte achterin de vijfzitter comfortabel. De bagageruimte is vlak en ruim: het bagageruimtevolume van 495-1.710 of 465-1.620 liter (cijfers voor respectievelijk vijf- en zevenzitter) heeft het niveau van dat van een middenklasse estate. De achterbankleuning op de tweede zitrij kan standaard meertraps in hoek worden versteld, optioneel is deze rij 140 mm in lengterichting te verschuiven. Zo kan de bagageruimte tot 190 liter worden vergroot en op een veelzijdige manier worden gebruikt.

Als optie beschikt de EQB over een derde zitrij met twee extra afzonderlijke zitplaatsen. De zitplaatsen bieden personen tot een lengte van 1,65 meter een comfortabele hoeveelheid ruimte. Tot de uitgebreide veiligheidsuitrustingen behoren uittrekbare hoofdsteunen, veiligheidsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers op alle buitenste zitplaatsen en windowbags die ook de passagiers op de derde zitrij beschermen. Op de tweede en derde zitrij kunnen in totaal vier kinderzitjes worden bevestigd, plus nog één op de voorpassagiersstoel. Om de bagageruimte te vergroten, kunnen de stoelen van de derde zitrij in de bagageruimtebodem worden verzonken.

Elektro-esthetisch design met scherpe lijnen en hoeken
De EQB interpreteert de progressieve luxe van Mercedes-EQ op een gedurfde en karaktervolle manier. Het model heeft de voor Mercedes-EQ kenmerkende Black Panel-grille met geïntegreerde ster. Een ander onderscheidend designkenmerk van de volledig elektrische Mercedes-EQ modellen is de lichtband voor en achter. Een horizontale glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichtingsunits van de volledige led-koplampen en zorgt zowel overdag als ‘s nachts voor een hoge mate van herkenbaarheid. Het binnenwerk van de koplampen is hoogwaardig, gedetailleerd en precies uitgevoerd. Blauwe kleuraccenten in de koplampen versterken de Mercedes-EQ uitstraling.

Het functionele ‘greenhouse’ met rechtopstaande voorruit zorgt voor een comfortabel interieur. Rondom lopende claddings dragen bij aan een harmonieus uiterlijk. De gespierde en sensueel vormgegeven schouderpartij domineert het zijaanzicht, dat nog wordt versterkt door de verhoogde bovenkant van de portieren. De vlak op de wielkasten aansluitende velgen geven de EQB een krachtige en zelfverzekerde uitstraling. Exclusief voor dit model zijn lichtmetalen velgen tot 22” in bicolor of tricolor, deels met roségoudkleurige of blauwe accenten.

De led-achterlichten gaan naadloos over in de taps toelopende led-lichtband. Daardoor ziet de EQB er aan de achterzijde nog breder uit. Bovendien is de kentekenplaat in de bumper geïntegreerd, wat een fraai vormgegeven achterklep oplevert. De dakreling onderstreept de hoge gebruikswaarde van de nieuwe EQB.

Het grote dashboard heeft een uitsparing in het bestuurders- en voorpassagiersgedeelte. Voor de bestuurder bevindt zich de widescreen cockpit, met bediening en weergave via MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Het interieur heeft een robuust karakter door buisvormige elementen in aluminiumlook. Deze bevinden zich als handgrepen in de portieren, op de middenconsole en in het dashboard aan voorpassagierszijde.

Afhankelijk van de Line geven in het interieur het spectaculair van achteren verlicht sierdeel en de roségoudkleurige accenten op de luchtuitstroomopeningen, stoelen en voertuigsleutel hints naar het elektrische karakter van de EQB. De instrumenten, met hun specifiek op elektroauto’s afgestemde aanduidingen, grijpen terug op dezelfde kleurstelling met roségoudkleurige en blauwe accenten.

De EQB biedt een zeer goede luchtweerstand met een cw-waarde vanaf 0,28. Het frontale oppervlak A bedraagt in totaal 2,53 m2. Tot de belangrijkste aerodynamische maatregelen behoren het aan de bovenkant volledig gesloten koelluchtregelsysteem, de stromingsgeoptimaliseerde voor- en achterskirt, de zeer gladde, vrijwel volledig gesloten voertuigbodem, speciaal geoptimaliseerde aerovelgen en daarop aangepaste voor- en achterwielspoilers.

Efficiënt rijplezier en navigatie met Electric Intelligence
De ECO-assistent biedt een recuperatieproces dat voor de specifieke situatie is geoptimaliseerd. Het integreert navigatiegegevens, verkeersbordenherkenning en informatie van de voertuigsensoren in zijn efficiëntiestrategie. Anticiperend rijden bespaart energie met als resultaat een grotere actieradius.

De standaard navigatie met Electric Intelligence draagt bij aan de moeiteloze bediening van de EQB in het dagelijks verkeer. Het systeem berekent de snelste route naar de bestemming, rekening houdend met het maximale laadvermogen van de accu en de duur van mogelijke laadstops. Op basis van voortdurende actieradius-simulaties houdt het systeem rekening met eventueel noodzakelijke laadstops en met tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het systeem kan ook dynamisch reageren op veranderingen in bijvoorbeeld verkeerssituaties of de persoonlijke rijstijl. Bovendien zorgt navigatie met Electric Intelligence ervoor dat de HV-accu vóór een geplande laadstop desgewenst op een optimale laadtemperatuur wordt gebracht.

Geavanceerde laadtechniek, groot netwerk en compensatie via groene stroom
De EQB kan thuis of bij openbare laadstations met behulp van de boordlader comfortabel worden geladen met wisselstroom (AC) tot 11 kW. De laadtijd die nodig is voor een volledige lading hangt af van de beschikbare infrastructuur en de landspecifieke voertuiguitrusting. Het laden aan een Mercedes-Benz wallbox gaat aanzienlijk sneller dan aan een stopcontact thuis.

Laden gaat nóg sneller met gelijkstroom (DC) bij snellaadstations. Afhankelijk van de SoC (State of Charge) en de temperatuur van de HV-accu laadt de EQB aan een geschikt laadstation met een vermogen tot 100 kW. De laadtijd bedraagt dan 32 minuten van 10-80 procent SoC. Voor AC- en DC-laden is de EQB in Europa en de VS standaard uitgerust met een CCS-connector (Combined Charging Systems) in de rechter zijwand.

Via Mercedes me Charge kunnen EQB-rijders gebruikmaken van wat momenteel het grootste laadnetwerk ter wereld is: dit omvat meer dan 600.000 AC- en DC-laadstations in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Met Mercedes me Charge kunnen Mercedes-EQ klanten comfortabel gebruikmaken van de laadstations van verschillende aanbieders en profiteren van een geïntegreerde betaalfunctie met eenvoudige facturatie.

Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige Certificaten van Oorsprong dat energie uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd ter compensatie van stroom die via Mercedes me Charge wordt geladen. Met Mercedes me Charge kunnen klanten laden bij meer dan 200.000 openbare laadstations in heel Europa, waarbij Mercedes-Benz zorgt voor compensatie achteraf door middel van groene stroom.

Coöperatieve bestuurdersondersteuning en hoog niveau van crashveiligheid
De EQB beschikt over intelligente rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning. De actieve spoorassistent en de actieve remassistent zijn standaard ingebouwd. In veel kritieke situaties kan de actieve remassistent een aanrijding voorkomen of de ernst ervan beperken door autonoom te remmen. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij typische stadssnelheden. De uitgebreide functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie die de bestuurder waarschuwt voor passerende fietsers of voertuigen, en een waarschuwing wanneer voetgangers in de buurt van een zebrapad worden gedetecteerd.

Ook op het gebied van passieve veiligheid is de EQB een echte Mercedes. Voortbouwend op de robuuste carrosseriestructuur van de GLB, werd de carrosserie van de EQB aangepast aan de speciale vereisten van een elektroauto. De accu bevindt zich in een frame van geëxtrudeerde profielen. Dit neemt een structurele functie op zich die tot nu toe werd vervuld door de dwarsbalken in de voertuigbodem. Een accubescherming aan de voorzijde van de accu voorkomt dat de energieopslagunit wordt doorboord door vreemde voorwerpen.

Natuurlijk moest de EQB het gebruikelijke uitgebreide crashtestprogramma van het merk doorstaan. Er gelden ook strenge eisen voor de accu en alle onderdelen die stroom geleiden.

De EQB in het wereldwijde productienetwerk
De productie van de EQB start in oktober 2021 in twee fabrieken die deel uitmaken van het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars: in de Hongaarse fabriek in Kecskemét voor de wereldmarkt en in de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing voor de lokale markt. De voorbereidingen, met inbegrip van de kwalificatie van het personeel en de verbouwingswerkzaamheden, zijn reeds van start gegaan. De compacte SUV EQB wordt het eerste volledig elektrische productiemodel uit Hongarije en zal een aanvulling vormen op de plug-in hybrids die daar worden gebouwd.

Sinds de start van de productie in 2012 is het belang van de Hongaarse Mercedes-Benz fabriek binnen het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars voortdurend toegenomen. Tot de sterke punten van het productienetwerk voor compacte auto’s behoort naast de digitale connectiviteit ook de directe uitwisseling met de hoofdfabriek voor compacte auto’s in Rastatt, Baden-Württemberg.

De accusystemen voor de in Europa geproduceerde compacte Mercedes-EQ modellen worden geleverd door de Mercedes-Benz dochteronderneming Accumotive in Kamenz en door de accufabriek in Jawor, Polen. Beide fabrieken zijn zo ontworpen dat ze van meet af aan CO₂-neutraal werken.

[1] Het stroomverbruik (en data die daarop zijn gebaseerd) is vastgesteld op basis van Commissie Regelgeving (EC) 692/2008 voor NEDC en Commissie regelgeving (EU) 2017/1151 voor WLTP
[2] Exclusief buitenspiegels