03
juli
2010
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe CL-Klasse: de luxe van efficiency

  • Nieuwe designaccenten

  • Efficiënte nieuwe motoren: tot 23% zuiniger dan hun voorgangers

  • Nog hoger veiligheidsniveau: Active Blind Spot Assist en Active Lane Keeping assist

In de nieuwe Mercedes-Benz CL-Klasse gaan ultieme verfijning en luxe hand in hand met een ongekend hoog veiligheidsniveau en opmerkelijk lage verbruikscijfers. De CL 500 BlueEFFICIENCY met zijn nieuwe direct ingespoten V8 biturbo motor laat een gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km voor zich noteren. Daarmee is hij 23% zuiniger dan zijn voorganger. In de nieuwe CL-Klasse debuteren bovendien nieuwe veiligheidstechnologieën, waaronder Active Blind Spot Assist en Active Lane Keeping Assist.

De nieuwe CL-Klasse is de ultieme belichaming van de kernwaarden van Mercedes-Benz: fascinatie, perfectie en verantwoordelijkheid. Het nieuwe model is herkenbaar aan de scherp gelijnde motorkap, de V-vormige grille en de elegante belijning van de koplampen. De voorbumper is voorzien van drie luchtinlaten en LED-dagrijverlichting. Ook de knipperlichten maken gebruik van LED-technologie. Nog meer geavanceerde lichttechnologie: het Intelligent Light System en Adaptive Highbeam Assist zijn standaard.

Innovatieve V8 biturbo motor

De nieuwe CL 500 BlueEFFICIENCY is voorzien van de nieuwe V8 biturbo motor met directe brandstofinspuiting. De 4,6-liter V8 levert een vermogen van 320 kW (435 pk) en is daarmee 12% krachtiger dan zijn voorganger. Het koppel stijgt met maar liefst 32% tot 700 Nm. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km/h neemt 4,9 seconden in beslag (voorganger: 5,4 s). Dé winst zit hem echter in de verbruikscijfers. De CL 500 BlueEFFICIENCY (die ook leverbaar is met 4MATIC permanente vierwielaandrijving) neemt genoegen met gemiddeld 9,5 l/100 km, een daling van maar liefst 23% ten opzichte van zijn voorganger. Dit komt voornamelijk op het conto van een combinatie van innovatieve technologieën. Hiertoe behoren directe brandstofinspuiting van de derde generatie, meervoudige ontsteking (tot vier vonken per milliseconde), een sterk verminderde interne weerstand van de motor, een ‘vraaggestuurde’ oliepomp en een geoptimaliseerd koelmanagement. Ook de ECO start/stop functie en de terugwinning van de energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, behoren hiertoe.

De CL 600 met zijn 380 kW (517 pk) sterke V12 voldoet nu aan de Euro 5-emissienorm. Met deze motor is de sprint van 0-100 km/h in 4,6 s. mogelijk.

Assistentie op niveau

In de nieuwe CL-Klasse debuteren diverse nieuwe veiligheidssystemen die werken met behulp van camera- en radartechnologie. Een goed voorbeeld daarvan is Active Lane Keeping Assist. Als de auto een ononderbroken wegmarkering dreigt te overschrijden, zorgt een elektromotor voor een lichte trilling in het stuur. Zo wordt de bestuurder er op geattendeerd dat hij moet tegensturen. Als de auto de ononderbroken lijn (links of rechts) toch overschrijdt, komt Active Lane Keeping Assist in actie door de wielen aan de andere kant van de auto zachtjes af te remmen. Dit helpt de bestuurder om in de eigen rijbaan te blijven. Dit veiligheidssysteem betrekt zijn informatie van een aan de binnenzijde van de vooruit gemonteerde camera. Deze camera ‘ziet’ het verschil tussen wegdek en –markering. Het systeem evalueert bovendien het gedrag van de bestuurder en kan zodoende vaststellen of een lijn wel of niet bewust wordt overschreden. Er volgt bijvoorbeeld geen waarschuwing bij snel accelereren, het oprijden van een snelweg of het insturen van een bocht.

Ook nieuw is Active Blind Spot Assist, een systeem dat gebruik maakt van diverse waarschuwingsfases. Als het constateert dat het wisselen van rijbaan te gevaarlijk is, licht een rood driehoekje op in de buitenspiegel. In de tussentijd wordt de onmiddellijke omgeving van de auto door radars in de gaten gehouden. Als de bestuurder de visuele waarschuwing negeert, volgt een akoestisch signaal. Komt de auto desondanks te dicht in de buurt van de andere auto, dan volgt via het ESP een corrigerende remingreep op de wielen aan de andere zijde van de auto. De ongelijke verdeling van de remkracht veroorzaakt een slingerende beweging van de auto, waardoor de gevolgen van een aanrijding worden beperkt.

Optimaal zicht, duidelijke informatie

De nieuwe CL-Klasse is standaard voorzien van Adaptive Main Beam Assist, hoofdverlichting die onder alle omstandigheden de maximale lichtopbrengst garandeert, zonder daarbij tegenliggers te verblinden. Night View Assist PLUS maakt gebruik van een infrarood-camera die voetgangers in het donker ‘herkent’. Deze worden vervolgens duidelijk weergegeven op het display. Het optionele Speed Limit Assist herkent snelheids-aanduidingen naast en boven de weg (ook matrixborden) en geeft de van toepassing zijnde limiet aan op het navigatiedisplay. Brake Assist (BAS PLUS) en DISTRONIC PLUS behoren in verder verfijnde uitvoering tot de standaarduitrusting.

De ‘elektronische kreukelzone’

Als onderdeel van het Rijassistentiepakket, is de nieuwe CL-Klasse uitgevoerd met PRE-SAFE® Brake. Als de bestuurder een kop-staart aanrijding niet ziet aankomen, waarschuwt dit systeem door middel van een waarschuwingssignaal. Als de bestuurder daarop niet reageert, volgt automatisch een korte remingreep. Mocht de bestuurder ook hierop geen actie ondernemen, dan zorgt PRE-SAFE® Brake ervoor dat 0,6 seconde voor de inmiddels onvermijdelijke aanrijding de maximale remdruk wordt ingezet. Hierdoor worden de gevolgen van de aanrijding zo veel mogelijk beperkt. Overigens houdt ATTENTION ASSIST (standaard op alle uitvoeringen) in de gaten of de bestuurder slaperig wordt. Dit gebeurt aan de hand van meer dan 70 parameters waaronder het stuurgedrag – slaperige bestuurders maken namelijk vaak klein stuurfouten die op een karakteristieke manier worden gecorrigeerd. Als blijkt dat de bestuurder in slaap dreigt te vallen, volgt een waarschuwingssignaal.

Dynamiek en veiligheid

De nieuwe CL-Klasse is standaard uitgevoerd met Direct-Steer, een stuurinrichting waarbij de mate van bekrachtiging varieert op basis van de stuuruitslag. Ook standaard is een verder verbeterde versie van Active Body Control (ABC). Dit systeem is nu uitgevoerd met zijwindstabilisatie. Afhankelijk van de mate van zijwind wordt de vering in milliseconden aangepast om zodoende het effect van de wind te compenseren. Het systeem maakt gebruik van een hydraulische pomp die zeer energiezuinig is en zo bijdraagt aan een lager verbruik. Torque Vectoring Control zorgt voor maximale rijdynamiek en stabiliteit door bij het insturen het binnenste wiel aan de achterzijde af te remmen.

Multimedia van topklasse

De nieuwe CL-Klasse zet ook nieuwe maatstaven op het gebied van multimedia. Zo kan hij worden uitgevoerd met SPLITVIEW, het innovatieve displayconcept waarbij bestuurder en passagier op hetzelfde scherm verschillende dingen zien: de bestuurder volgt op dit scherm bijvoorbeeld de aanwijzingen van het navigatiesysteem terwijl de passagier het gebruikt voor DVD-weergave. De CL-Klasse is standaard uitgerust met het COMAND bedienings- en displaysysteem. Hierin zijn ook Bluetooth-telefonie en USB-/SD-aansluitingen geïntegreerd. Als optie is een Media-interface voor mobiele audio- en videoapparatuur beschikbaar. Het optionele Navigatie-pakket met COMAND APS beschikt over Europese navigatiedata (inclusief twee jaar gratis updates) op een 40 GB harde schijf en driedimensionale kaartweergave. In COMAND APS is ook een radio, een CD/DVD-speler (met MP3-functie) en een equalizer met snelheids-afhankelijk volume opgenomen. Op de eveneens geïntegreerde 7,2 GB harddisk kunnen circa 2.500 muziektracks in MP3-/AAC-/WMA-formaat worden opgeslagen. De ingebouwde Gracenote®database zorgt ervoor dat de titel van de song en het album waarvan de track afkomstig is in kleur op het display worden weergegeven. Music Search maakt het zoeken naar bepaalde songs en artiesten nog makkelijker. Het optionele surround sound system is ontwikkeld in samenwerking met Harman Kardon en zorgt voor een unieke geluidsbeleving voor iedere inzittende.

Verfijning tot in detail

Het interieur van de CL-Klasse is het toppunt van verfijning. Voor de afwerking is er keuze uit maar liefst vier houtsoorten, die grotendeels met de hand verwerkt worden. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van hout uit duurzaam gehouden Europese bossen. Daarbij zijn twee even fraaie als soepele leersoorten beschikbaar en de klant heeft keus uit vijf kleurcombinaties. In het interieur van de CL-Klasse verwordt licht tot een stijlelement: sfeerverlichting biedt de keuze uit drie ‘ambiances’: solar, neutral en polar. En laatste punt van verfijning betreft het multifunctionele stuurwiel. Dat is nu grotendeels met fijn, dubbelgestikt nappaleer bekleed.

Een indrukwekkende traditie

De nieuwe CL-Klasse zet de indrukwekkende traditie van grote Mercedes-Benz Coupés op gepaste wijze voort. Deze traditie gaat terug tot de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw; sinds de jaren ’50 is er altijd een grote coupé in het gamma opgenomen geweest. Alle voorgangers van de CL-Klasse zijn door hun tijdloze vormgeving en bijzondere kwaliteiten inmiddels uitgegroeid tot (semi) klassiekers. Fraaie voorbeelden daarvan zijn de 300 S Coupé (W 188) uit 1952. Een testrapport uit die tijd meldt hierover: “Deze auto geeft aan wat op dit moment haalbaar is als het gaat om automotive engineering’. Deze quote was en is op alle grote coupémodellen van Mercedes-Benz van toepassing. Zo was de 220 SE Coupé uit 1961 de eerste Mercedes-Benz die werd uitgevoerd met schijfremmen. In 1995 debuteerde ESP in de S 600 Coupé ( W 140) en in 1999 was de toenmalige CL-Klasse (C 215) de eerste auto die geleverd kon worden met Active Body Control. Ook PRE-SAFE debuteerde in de CL-Klasse en vandaag komen daar Active Lane Keeping Assist en Active Blind Spot Assist bij.

De nieuwe CL-Klasse is nu te bestellen bij de Mercedes-Benz dealer. De levering start in september.