28
maart
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe C-Klasse schittert met uitstekende milieucijfers

Dankzij de intelligente lichte constructie, excellente aerodynamica en nieuwe, zuinige motoren realiseert de nieuwe C-Klasse de beste efficiëntiewaarden in haar klasse. Tot deze conclusie komt het onafhankelijke testinstituut TÜV Süd. De premium limousine laat naast een sensueel en helder design, een hoogwaardig interieur en veel technische innovaties ook een voorbeeldige milieuverhouding zien en ontving daarvoor het milieucertificaat volgens de ISO-richtlijn 14062.

 

De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben er alles aan gedaan om het verbruik te reduceren en tegelijkertijd het sportieve karakter nog meer tot zijn recht te laten komen. Door de intelligente lichte constructie met veel aluminium is het gelukt de nieuwe C-Klasse tot 100 kilogram lichter te maken dan het voorgangermodel. Daardoor is er bij het optrekken en afremmen sprake van een geringere massa waardoor niet alleen het verbruik en de emissies minder worden maar ook de souplesse van de limousine wordt verhoogd.
 

Over de gehele levenscyclus gezien – van de productie via het gebruik gedurende 200.000 kilometer tot de recycling – stoot de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse ca. 10 procent minder CO2-emissies uit dan het vorige model op het moment dat die uit productie werd genomen (ten opzichte van de voorganger uit 2007 zelfs ca. 28 procent gunstiger).
 

Ook de lage luchtweerstand is een voorwaarde voor deze uitmuntende efficiëntiewaarden. Met een cw-waarde van 0,24 voor de C 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY Edition stelt de nieuwe C-Klasse Limousine het record in de middenklasse wederom scherper. Daarnaast kon het toch al lage windgeluidsniveau van de vorige generatie van de C-Klasse verder worden teruggebracht.
 

Hoewel er bij een compleet nieuw model niet direct aan recycling wordt gedacht, hebben de ingenieurs zich hier al wel mee beziggehouden. De nieuwe C-Klasse voldoet niet alleen aan het recyclingpercentage van 95% van het gewicht maar ze sluit ook veel kringloopprocessen van materialen. In totaal bestaan bijvoorbeeld 52 bouwdelen van de nieuwe limousine met een gecombineerd gewicht van in totaal 49,3 kg uit hoogwaardige recycleerbare kunststoffen. Daarmee kon de massa van recycleerbare componenten ten opzichte van het voorgangermodel met 23 procent worden verhoogd.
 

Bovendien worden voor de nieuwe C-Klasse 76 bouwdelen met een gecombineerd gewicht van in totaal 26,3 kg door toepassing van natuurlijke materialen geproduceerd en dat is een stijging van 55 procent in vergelijking met het vorige model.