26
april
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

De nacht wordt dag: de lichtkracht van de led-technologie

  • Verblindingsvrij: MULTIBEAM LED-koplampen bevatten 84 afzonderlijk aangestuurde lichtpunten

  • Gepatenteerd: Konrad Zuse vond in 1958 het concept van het gedeeltelijk grootlicht uit

  • Ambitieus: onderzoeksproject Mikro-AFS streeft ernaar om 1.024 lichtpunten bundelen

Een hommage aan Konrad Zuse (1910-1995), de uit Duitsland afkomstige uitvinder van de computer en het regelbare verlichtingssysteem voor auto’s: de MULTIBEAM LED-koplampen met 84 afzonderlijk aan te sturen high-performance leds die leverbaar zijn voor de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse.

Totdat de oude bestanden van het Duitse octrooibureau werden gedigitaliseerd, was Zuses uitvinding met registratienummer 1190413 lastig te vinden. ‘Foto-elektrisch door tegenlicht bestuurbare verlichtingsinstallatie’, noemde Zuse zijn uitvinding. Al in 1958 beschrijft de computerpionier, uitvinder en getalenteerd kunstschilder hoe de weg maximaal verlicht kan worden zonder tegenliggers te verblinden. Dankzij de hedendaagse led-technologie is Zuses droom werkelijkheid geworden. De uitvinder van de computer zette daarbij al in op meerdere lichtbronnen die door fotocellen werden uitgeschakeld wanneer er in hun bereik andere auto’s werden waargenomen. Bij het innovatieve lichtsysteem MULTIBEAM LED wordt de benodigde omgevingsinformatie niet geleverd door fotocellen, maar door een camera die achter de voorruit is geplaatst. Aan de hand van de camerabeelden berekenen vier besturingsunits 100 keer per seconde een ideale lichtverdeling en sturen aan de hand daarvan de 84 high-performance leds in elke koplampunit aan.

Extra veiligheid

Dat zorgt voor extra veiligheid, want in tegenstelling tot de statische grootlichtsystemen ondersteunt MULTIBEAM LED de bestuurder ook als zich andere verkeersdeelnemers in het verlichtingsgebied bevinden. Dr. Jörg Moisel, hoofd lichttechnologie bij Daimler AG: “Het komt op een intelligente en nauwkeurige lichtverdeling aan.” Om ervoor te zorgen dat de weg altijd maximaal wordt verlicht zonder dat overige verkeersdeelnemers worden verblind, monitort het systeem het wegverloop en met behulp van een camera ook de omgeving. Door de vrij configureerbare lichtverdeling in de beide koplampmodules kunnen alle functies zoals de dynamische bochtenverlichting zonder mechanische aansturing worden uitgevoerd. De nieuwe slechtweerverlichting vermindert bij nat wegdek de reflecties op de tegemoetkomende rijbaan door de afzonderlijke leds gericht te dimmen. Dit voorkomt een indirecte verblinding van tegemoetkomend verkeer. De stadsverlichting zorgt daarentegen bij lage snelheden binnen de bebouwde kom voor een bijzonder brede lichtbundel. Zo worden lastig zichtbare zijwegen en ander potentieel gevaarlijke situaties optimaal verlicht. Aan de hand van de gegevens van het navigatiesysteem wordt de lichtverdeling op rotondes, kruisingen en snelwegen automatisch aan de omgeving aangepast.

Gezamenlijk onderzoeksproject

Met 84 lichtdiodes is de ruimte in de koplamp voorlopig gevuld, maar onderzoekers zijn alweer een stap verder. Via het gezamenlijke onderzoeksproject Mikro-AFS (Adaptive Lighting System) werken lichtexperts van Osram, Infineon, Daimler en andere bedrijven aan een halfgeleider met 1.024 lichtpunten. In juli 2016 moet een prototype gereed zijn, dan wordt het stimuleringsproject van het Bundesministerium für Bildung und Forschung stopgezet.

MULTIBEAM LED op de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse werd kort geleden onderscheiden met de prestigieuze ‘Red Dot Award’ vanwege de goed doordachte, innovatieve styling, de esthetische kwaliteit en het trendsettend design.