13
november
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

De nacht wordt dag dankzij geavanceerde LED-technologie van Mercedes-Benz

Lichtpionier Mercedes-Benz blikt vooruit op de toekomst. Na de 24 LED in de groot-lichtmodule van de CLS-koplampen zorgen binnenkort 84 LED per lichtunit ’s nachts voor een nog betere lichtkwaliteit en nog grotere veiligheid. Op termijn zullen zelfs 1.024 pixels per LED voor een optimale verlichting van de rijbaan zorgen, ongeacht de snelheid en verkeersomstandigheden, zonder daarbij andere verkeersdeelnemers te verblinden.

Deze voorsprong in lichttechnologie maakt deel uit van een zich ontwikkelende traditie. Als primeur in een serieproductieauto namen zo’n 500 LED in de S-Klasse in 2013 gezamenlijk de verlichtingsfuncties voor hun rekening. In 2014 zorgden vervolgens de MULTIBEAM LED-koplampen in de nieuwe CLS-Klasse met hun precieze LED-rastermodules voor een nieuwe dimensie in verlichting. Het belang daarvan blijkt uit de statistieken: ’s nachts neemt de kans op een ongeval drastisch toe. Dan komen namelijk vijfmaal zoveel voetgangers op buitenwegen om het leven dan overdag. De verkeersdichtheid op dit type wegen daalt ’s nachts tot slechts 20 procent van de dagelijkse verkeersintensiteit, terwijl 40 procent van alle dodelijke ongevallen in de nacht plaatsvindt (Bron: BASt, Bundesanstalt für Straßenwesen). Meer dan 120 jaar  koplamptechnologie ertoe geleid dat de verkeersveiligheid steeds verder is verhoogd en innovaties meer gebruiksgemak voor bestuurders hebben gebracht.

Video


Het veiligheidsvoordeel van MULTIBEAM LED-technologie bewijst zichzelf met name in de dagelijkse verkeersrealiteit. In tegenstelling tot conventionele groot-lichtsystemen met een deels verre reikwijdte ondersteunt MULTIBEAM LED de bestuurder ook wanneer andere auto’s zich binnen de lichtbundel van de koplampen bevinden. Door de compleet onafhankelijke bediening van de afzonderlijke LED-lampen binnen het lichtraster is de MULTIBEAM LED-koplamp in staat tegemoetkomend verkeer binnen een fractie van een seconde af te schermen, waarbij de groot-lichtfunctie ingeschakeld blijft. Daarmee weet de bestuurder zich onder alle omstandigheden verzekerd van de best mogelijke lichtopbrengst, zonder andere verkeersgebruikers te verblinden.

In de nabije toekomst gaat Mercedes-Benz een extra HIGH RANGE LED groot-lichtbundel in de LED-koplampen integreren. Deze extra groot-lichtfunctie vertrouwt op state-of-the-art high-performance LED voor een lichtbundel die verder dan 600 meter reikt zonder dat tegemoetkomend verkeer of voorliggers er last van hebben. In tegenstelling tot de huidige ‘laser koplampen’ realiseert LED-technologie dezelfde prestaties bij aanzienlijk lagere kosten en met minder complexe technologie. Tegelijkertijd biedt het Mercedes-Benz de gelegenheid om het maximum toegestane verlichtingsniveau in Europa nagenoeg optimaal te benutten.

Video 2


LED-technologie voor vandaag, morgen en de toekomst

Kijkend naar het aantal pixels geldt voor LED-koplampen hetzelfde als voor een digitale camera: hoe meer, des te beter. Hoe groter het aantal individueel aanstuurbare pixels, des te nauwkeuriger het licht kan worden gereguleerd en aan verschillende omstandigheden worden aangepast. Een hoge resolutie zorgt voor een toename in precisie en helderheid. Hier volgt een overzicht van LED-technologie voor vandaag, morgen en de nabije toekomst:

In 2014 introduceerde Mercedes-Benz de innovatieve MULTIBEAM LED-koplampen in de CLS-Klasse. Deze zijn voorzien van 24 individuele high-performance LED. Al deze LED kunnen elektronisch individueel worden bediend. Door het licht op deze manier te ‘gridden’ kan de lichtopbrengst van de rechter en linker koplamp geheel afzonderlijk van elkaar en afhankelijk van de verkeerssituatie razendsnel worden aangestuurd. Zo kunnen afzonderlijke delen van het wegoppervlak op een specifieke manier worden verlicht. De bedieningstechnologie van de koplamp combineert de rastermodule van de verlichting met de beproefde mechanische techniek van het LED Intelligent Light System, waarbij de high-performance LED een gebied van 485 meter vóór de auto bestrijken.

Binnenkort introduceert Mercedes-Benz MULTIBEAM LED-koplampen met een lichtraster met 84 LED, voor een nog hogere resolutie van de lichtopbrengst. Daarmee worden andere weggebruikers nog beter beschermd tegen verblinding, terwijl de bestuurder profiteert van een nog betere verlichting van de weg vóór hem. Dankzij de compleet vrij instelbare lichtverdeling is het voor het eerst mogelijk om alle groot-licht- en dimlichtfuncties van het Intelligent Light System geheel digitaal te integreren, zonder hulp van mechanische aansturing. Daarmee opent zich een wereld aan nieuwe, instelbare lichtfuncties die het rijden in het donker zowel voor de bestuurder als voor andere weggebruikers veiliger maken.

Deze technologie zal zich in rap tempo verder ontwikkelen. Op de middellange termijn zullen 1.024 individueel aanstuurbare pixels per LED-chip een aanvullende stap in nachtelijke zichtbaarheid markeren, met een nog grotere veiligheid tot gevolg.

De samenwerkingspartners Infineon, Osram, Fraunhofer Gesellschaft IZM, Hella en Daimler hebben onlangs een doorbraak gerealiseerd in het "µAFS"-onderzoeksproject in de vorm van een nieuw type LED-chip met een extreem fijne structuur. Monolithisch gestructureerde pixel LED semiconductorlagen zijn opgebouwd op een siliconen substraat dat door middel van de integratie van circuitonderdelen de selectieve bediening van meer dan 1.024 individueel aanstuurbare pixels per LED-chip mogelijk maakt. Deze LED-technologie wordt in 2015 in een experimentele auto van Mercedes-Benz geïnstalleerd en getest.

LED en gedeeltelijk groot licht: wetenschappelijke uitvindingen van historische proporties

Elke van LED-koplampen voorziene auto van Mercedes-Benz heeft een Nobelprijs-winnende innovatie aan boord. Volgende maand ontvangen de wetenschappers Shuji Nakamura (*1954), Isamu Akasaki (*1929) en Hiroshi Amano (*1960) de prijs die zonder twijfel geldt als ’s werelds meest gewaardeerde wetenschappelijke onderscheiding voor de ontwikkeling van blauwe LED. Deze uitvinding maakt het mogelijk om lichtbronnen kleiner te maken, waardoor ze nu ook in LED-koplampen van auto’s kunnen worden gebruikt. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om tot 100 LED in de minimale ruimte achter de lens te plaatsen.

Het idee van een gedeeltelijke groot-lichtbundel gaat echter nog verder terug. Als gevolg van het alsmaar drukker wordende verkeersbeeld kwam computerpionier Konrad Zuse (1910-1995) met het voorstel om maximale verlichting van de weg te combineren met minimale irritatie voor het tegemoetkomende verkeer. Zuse voegde verschillende koplampen samen, waarvan elk een deel van de weg verlichtte en kon worden uitgeschakeld door middel van fotocellen wanneer die andere auto’s binnen hun bereik bespeurden. In 1958 liet hij dit ‘Verlichtingssysteem, foto-elektrisch gestuurd door tegenlicht’ onder nummer 1190413 registreren bij het Duitse patentbureau. Deze gedeeltelijke groot-lichtbundel ging dit jaar voor het eerst  in serieproductie. De wereldprimeur was weggelegd voor de MULTIBEAM LED-koplamp in de Mercedes-Benz CLS.

Mijlpalen in Mercedes-Benz’ verlichtingstechnologie

Mercedes-Benz heeft altijd synoniem gestaan voor innovaties die het gebruiksgemak van klanten ten goede komen. Vele innovaties hebben het tot het serieproductiestadium voor volumemodellen gebracht, na een initieel optreden in researchmodellen of aan boord van technologische topmodellen als de E-, CLS- en S-Klasse. Een kort overzicht van de belangrijkste mijlpalen in Mercedes-Benz’ verlichtingstechnologie gedurende de afgelopen twintig jaar:

1991: Primeur voor xenon koplampen met gasontladingslampen in het Mercedes F 100 stiudiemodel

1995: Xenon koplampen met dynamische koplampregeling in de E-Klasse

1999: Primeur voor bi-xenon technologie in de CL-Klasse

2003: Wereldpremière van de actieve lichtfunctie in de E-Klasse

2004: Wereldprimeur voor bi-xenon koplampen met actieve lichtfunctie en bochtverlichtingsfunctie in de CLS-Klasse

2005: Primeur actieve nachtzichtassistent in de S-Klasse

2006: Wereldpremière voor het Intelligent Light System in de E-Klasse

2009: Wereldprimeur voor het Intelligent Light System met adaptieve grootlichtassistent in de E-Klasse

2009: Première van actieve nachtzichtassistent plus in de S- en E-Klasse

2010: Wereldprimeur LED High Performance koplampen die alle lichtfuncties van het Intelligent Light System samenvoegen in de CLS-Klasse

2010: Nieuwe xenon brander met 20 procent hogere kleurtemperatuur, nog gelijkwaardiger aan daglicht, in de S- en E-Klasse

2011: Start serieproductie van de spotlightfunctie (wereldprimeur)

2013: Nieuwe E-Klasse wordt standaard voorzien van energiezuinige LED-dimlicht koplampen (34 watt/auto)

2013: Nieuwe S-Klasse wordt eerste auto die uitsluitend en standaard met LED-koplampen wordt uitgerust

2014: Wereldprimeur MULTIBEAM LED-koplampen in de nieuwe CLS-Klasse


MULTIBEAM LED – Features in detail
www.youtube.com/watch?v=KHuNOXWtxwA

De nieuwe MULTIBEAM LED verlichtingstechnologie
www.youtube.com/watch?v=UPHd6S_4180